HYRULE WARRIORS: AGE OF CALAMITY

HYRULE WARRIORS: AGE OF CALAMITY

9.0

Odvážni hrdinovia na svojom mieste

Prvý diel Hyrule Warriors sme recenzovali trikrát a vyšiel na tri platformy Nintenda. Najprv na Wii U, kde si ho užili iba najvernejší hráči. Potom na 3DS, čo bol aj test výkonu handheldu, či sa taká náročná hra plná stoviek jednotiek a boja sem dokáže portovať. A napokon Definite edícia na Switch, kde ju objavilo solídne početné publikum posilnené parádnymi dojmami z launch hry Breath of the Wild.

Tieto spojitosti nevysvetľujem náhodou. Nintendo totiž dostala skvostný nápad, že spojí dve populárne voľby do jednej – urobí prequel na Breath of the Wild a namieša ho s hrateľnosťou Hyrule Warriors. Je to šanca ako osloviť dve publiká súčasne: milovníkov Warriors/Musou hier a tých, čo zhltli Breath of the Wild. A treba uznať, že tento spôsob je výborne využitý a dokonca z hry robí ešte lepšiu časť v tejto cross-over sérii.

Po prvé, autori sa snažia maximálne vyťažiť z popularity tým, že Age of Calamity je prequel, ktorý sa odohráva 100 rokov pred udalosťami Breath of the Wild. A keďže vieme, a v akom neslávnom stave sa vaše dobrodružstvo tam začínalo, podvedome očakávate, že tento titul vám vysvetlí udalosti z dávnej doby, či sa dalo eventuálne katastrofe vyhnúť alebo ako známe postavy bojovali v rôznych chvíľach, aby istým udalostiam v budúcnostiam predišli. Veľké lákadlo prequelu známe zo Star Wars či Hobita sa ťaží v obrovskej miere, ale netreba prepadnúť pocitu, že hre o nič iné nejde, iba dať vám pár kúskov spojitosti s obľúbeným bestsellerom.

Na druhej strane je to fantastický objav a aplikácia v dvoch iných smeroch. Tým prvým je okamžité vymedzenie, kedy a kde sa hra odohráva. Zelda má rozličné alternatívne univerzá a tento má nastolené časové obdobie, ktoré viete odčítať. Cestovanie v čase má zastúpenie v podobe malého drobca, ktorý sa dostáva do minulosti, aby mrkal na niektoré postavy, aktivoval záhadné artefakty a najmä dával isté indície.

Druhou obrovskou výhodou je samotný svet: hoci hráte teda prequel Hyrule Warriors, sú tu spočiatku menšie paralely s jednotkou Warriors ako Breath of the Wild. Jednotlivé lokality, prostredia, mená a celkový estetický dizajn je jednoznačne prevzatý zo Switch launch megahitu a vy máte jasný pocit, že ste tam, síce v inom časovom období, ale dýchate rovnaký vzduch, chodíte po povedomých miestach, sypú sa na vás rovnaké názvy, počujete rovnaké zvuky. Atmosféra je nezameniteľná.

Dej je rozprávaný v hutných animáciách a od prvých minút sa pozornosť hráča rozhodne nešetrí. Sú tu veľké akčné súboje, obrovské armády, prestrihy, neskôr intrigy, odhaľovanie motivácií postáv a až je človek prekvapený, ako sa oproti jednotke dej vydal kohéznejším smerom. Akoby cítil zodpovednosť, že tu budú hráči hltať každú animáciu a sledovať každý malý prestrih na podozrivú postavu či udalosť. Všetko vám je postupne predstavené, od hlavných hrdinov ako Link, Zelda, Impa cez ďalšie postavy, ktoré sa prekvapivo stanú aj hrateľné a za každého vás čaká iná sekačka.

Zaujímavým elementom hry je aj svetová mapa, kde si vyberáte nielen hlavné a vedľajšie misie, ktoré sú jasne odlíšené podľa levelu, takže sami si viete určiť, či môžete pokračovať v príbehu alebo treba ísť skôr grindovať a povýšiť svoj level. Osobne som typ zdĺhavého hráča a v deji nejdem ďalej skôr ako nevyzobem všetky dostupné vedľajšie misie. A môžete sa starať aj o investície, otváranie obchodov i pomáhať ľuďom. Na to potrebujete zvolený počet surovín, ale to vás hra ľahko oboznámi, či máte dosť (všetky v bielom) alebo niečo chýba (predmet červený, treba ho splašiť v boji či kúpiť). Tento manažment vám dáva jednak možnosť dať si pauzu od sekanie či animácií, ale navyše doručí správne prepojenie so svetom vás ako hrdinu.

Dávate možnosť rozvoju v rozličných regiónoch a za to sa hra odmení aj vám: nové obchody majú iný (a často aj lokálny) sortiment. Uvaríte si nové recepty a jedlo si zvolíte ako power-up pre najbližšiu misiu (rozsievať väčšiu škodu či utŕžiť menej úderov). Získate aj nové údery i schopnosti pre hrdinov, takže určite sa treba venovať jednotlivým ikonkám, táto snaha nevyjde navnivoč. U kováča môžete vylepšovať zbrane, čo je vítaná možnosť – niežeby sa lámali ako v Breath of the Wild, ale ak máte veľa mečov, môžete si tri-štyri spojiť do jedného a jediná zbraň má zrazu vlastnosti ako tri ostatné. A samozrejmosťou je oblečenie pre každého bojovníka.

Hra vám dá najprv iba trojicu, ale hneď v prvej kapitole sa vydávate splašiť aj ostatné veľké mená a tie sa stanú hrateľnými postavami. Link je klasicky základná postava a veľmi dobre ovládača meče, Zelda využíva viac mágiu a Sheikah Slate, Impa zase zvláštne ruiny a aj ostatné postavy miešajú možnosti. Je to nečakane parádne devíza hry, lebo za každú postavu sa hrá úplne inak. Nie je to marketingový trik a postupne sa naučíte, koho využiť na akú aktivitu. Tým, že ovládate viaceré postavy v boji, dajú sa posielať aj na ľubovoľné miesta na mape, čo otvára možnosti pre multitasking.

Samotné misie prebiehajú ako v iných hrách. Čakajú vás pomerne rozsiahle mapy rozdelené na viaceré sektory. Jeden či viacerí hrdinovia pribehnú na prvé miesto a tradične majú stanovený cieľ, napríklad prejsť cez celú mapu do zámku či laboratória. Počas púte sa na vás vrhajú celé armády nepriateľov, ktoré treba odraziť alebo majú zajaté kľúčové miesta, ktoré treba obsadiť vo váš prospech. Sú jasne označené štvorčekmi na mape – kým sú červené, je zle a nepriateľ ich má v dŕžave. Keď ich získate a sfarbia sa nadobro, máte výhodu. Tento pozičný systém pevností a kľúčových bodov je využívaný aj v iných Warriors hrách, takže nezameniteľne patrí k hrateľnosti. Obsadzovanie mapy a zisk prevahy je neraz potrebný.

Hrateľnosť však oživujú priebežne úlohy a meniace sa ciele. Niekedy sú jednoduché – zahlušiť päť šéfov alebo obsadiť pevnosti. Inokedy vás hra pošle na iný koniec mapy, aby ste mohli čosi aktivovať a to využijete v boji alebo na odvrátenie mocného útoku. Rôzni malí bossovia sa objavujú neustále – na nich sa oplatí zamerať a likvidovať ich ako prvých. Interface je veľmi prehľadný, takže v pravom stĺpci vidíte úlohy i mapu. Tú si môžete aj svedčiť pre zadávanie príkazov iným jednotkám, aby ste šetrili čas a boli na viacerých miestach naraz. Veliteľskú rolu neradno podceniť, využijete ju náramne.

Gro hry tvorí najmä boj proti obrovským armádam. Valia sa na vás červení, modrí i zelení goblini, do toho nejakí bossovia a vďaka jasne predloženým lokalitám viete, kde bojujete a mnohých už poznáte. Menej sú však známe ich metódy, keď sa vás snažia zlikvidovať stodvadsiati naraz na lúke či úkryte. Využívate obyčajné údery, ale často zapájate aj špeciálne a najmä kombá. Sekvencie piatich či šiestich tlačidiel nie sú výnimka. A po špeciálnych úderoch určite treba využiť dorážky – či na ďalšiu skazu alebo sú takticky mocné proti bossom.

Každý bojuje inak, ale už samotný Link dokáže okrem fyzických úderov zapojiť aj rôzne elementárne útoky a využívať prostredia. Priamo sa tu pýtajú ohnivé zásahy alebo jeden šíp do výbušného sudu. Je tu aj element ľadu, ktorý nádherne funguje vo vode – vyčarujete ľadovú kocku vo vode a zrazu dva tucty krokodílov zamrznú a stačí im jedna rana. Je tu aj element blesku – dokonca sa dá ním útočiť na diaľku, čo dáva pekné taktické možnosti. Meče, luky, bomby, elementy, je tu pestrý výber a na každú partiu nepriateľov platí čosi iné. A všetko krásne funguje v symbióze: ak budete používať základné i silnejšie údery, po čase dostanete šancu stlačiť A a vyvolať úplne mocnú deštrukciu – ale treba si ju radšej šetriť na správne momenty.

Áno, boj je stále typický pre Warriors série: pochodujete vpred, preberáte úlohy, zadávate príkazy, ale práve toľko odlišných herných štýlov, zbraní a možností vám zaručí, že sa nebudete nudiť. A dizajn máp je nemenej kvalitný a prepojený s dejom, že nedokážete odhadnúť, čo vás čaká v priebehu misie. Na bossov fungujú samostatné taktiky a treba preraziť ich defenzívny systém (má vlastný ukazovateľ) a potom ich dokončiť v zlomku sekundy.

Osobne som si užil aj vedľajšie misie, lebo na rozdiel od hlavných, ktoré trvajú často 30 až 50 minút, majú tie iba menšiu dĺžku a sériu jednoduchých úloh. Napríklad máte odkrágľovať 300 goblinov za päť minút alebo v inom časovom limite doraziť do pevnosti. Je to príjemné spestrenie oproti hlavným záťahom, lebo netrvajú dlho a môžete si jednu-dve dopriať akurát v krátkom časovom úseku.

Na bojisku čakajú aj staré známe predmety ako desiatky dební, ikonické rupie a raz za čas môžete objaviť aj Korok Seed, ale zďaleka sa tu nekoná taký hon na 900 kusov ako v Breath of the Wild. Ale je to milé pomrkávanie na hráča, aby nezabudol, v akom svete sa nachádza.

Grafika je esteticky krásna, ale na Switch má teda čo robiť v oboch módoch. Či čuší v dock stanici alebo ho máte v handheld móde, niekedy máte pocit, že jednotlivé scény, aj bitky sú príliš epické a či ich dokáže hardvér zvládnuť. Zväčša si poradí, tipujem, že autori žmýkajú Switch na maximum.

Bez spoilerov sa nedá viac hovoriť o svete, dejových udalostiach či ďalších aspektoch, treba skončiť konštatovaním, že Age of Calamity napĺňa dvojaké očakávania veľmi dobre. Nie je to iba kópia prvej Hyrule Warriors hry v inom svete, ale ten dokáže krásne využiť a hrať na nostalgickú strunu. Zároveň dokáže sériu i žáner obohatiť o viaceré hrateľné postavy, bojové štýly a doručí kvalitný zážitok. Preto idem s hodnotením vyššie ako minule – táto hra sa nečakane dostáva medzi najlepšie iterácie Warriors žánru a nevyužíva iba inú grafiku na starý obsah.

PS: Ak nie ste úplným fanúšikom Warriors série či Breath of the Wild, odpočítajte si pol boda.

napísal Korec 18.11.2020
9.0