NEO GEO POCKET COLOR SELECTION VOL. 1

NEO GEO POCKET COLOR SELECTION VOL. 1

7.0

Japonský závan nostalgie

Recenzia na Switch verziu

Retro je stále v kurze a každý k nemu pristupuje inak. Mnoho aktuálnych tímov ale aj sólo vývojárov sa snaží v nových tituloch verne napodobniť retro štýl 8 či 16-bitov a vie to sláviť úspech. Pozrite sa napríklad na Axiom Verge, Cyber Shadow alebo pripravovaný slovenský Jester’s Quest. Konzolové firmy tak rok-dva dozadu zase vo veľkom vsadili na retro mini konzoly, ktoré dnes už pomaly dožívajú a aj keď ich je pár v príprave, už to nie je taká veľká vec ako mini NESSNES od Nintenda. No a taktiež sme sa dožili veľkolepých návratov celých retro katalógov v jednom balení. Capcom, Namco, Atari a mnohí ďalší vydávajú kolekcie s najväčšími hitmi svojej histórie. A keď sú už tie vonku, ide sa na menej známe hry z histórie. A tu sa dostávame k tejto aktuálnej kompilácii.

Vo svete sú SNK a Neo Geo značky výrazne väčšie ako na Slovensku. História SNK konzol alebo automatov u nás nie je veľmi výrazná, aj keď samozrejme sú hráči, ktorí ich zažili. V porovnaní s inými značkami je to ale výrazne menej. To však neznamená, že by SNK na Neo Geo hardvér neprinášalo dobré hry. Práve naopak. SNK má na konte obrovské množstvo klasík a aj keď je dnes firma už len tieňom tej pôvodnej SNK (a už je aj v rukách iných majiteľov), stále prináša nové hry a pripomína nám aj svoj klasický katalóg.

Ten ale neobsahuje len úspechy, ale aj neúspechy a medzi ne patria najmä handheldy Neo Geo Pocket. Dobrý hardvér, zaujímavé možností a ani kvalitné hry nestačili, handheldy predajne prepadli a predaje trvali len od 1998 do 2001. Bola by však škoda o tie najzaujímavejšie hry z tejto rodiny prísť a 10 z nich si môžete v rámci Neo Geo Pocket Color Selection Vol. 1. Kolekcia však tak trochu podvádza. Ona vlastne do jedného balenia zbalila hry, ktoré na Switch eShope už predtým vyšli samostatne.

Neo Geo Pocket Color Selection Vol. 1
Neo Geo Pocket Color Selection Vol. 1 Dnes takáto kolekcia nie je len o hrách samotných, ale aj o zachovaní všetkého, čo predstavovali
Dnes takáto kolekcia nie je len o hrách samotných, ale aj o zachovaní všetkého, čo predstavovali

Neo Geo Pocket Color Selection Vol. 1 Listovať môžete aj v pôvodných manuáloch
Listovať môžete aj v pôvodných manuáloch

Neo Geo Pocket Color Selection Vol. 1 Kolekcia v niektorých hrách umožňuje lokálny multiplayer
Kolekcia v niektorých hrách umožňuje lokálny multiplayer

A čo teda nájdete takto pekne pokope? Desať hier sa možno zdá ako dosť, ale v zásade sú medzi nimi zastúpené len štyri žánre. Run and gun žáner zastupujú Metal Slug 1st Mission a Metal Slug 2nd Mission. Éru pohodových 8-bitových golfových hier pripomína Big Tournament Golf. Akčné RPG tu zase zastupuje Dark Arms: Beast Buster. No zvyšok tvoria bojovky: SNK Gals‘ Fighters, Samurai Shodown! 2, King of Fighters R-2, The Last Blade: Beyond Destiny, Fatal Fury First ContactSNK vs Capcom: The Match of The Millenium.

Žánrovo to teda až tak pestré nie je, ale ako veľké pozitívum vnímam to, že kolekcia dáva aj novým hráčom možnosť nazrieť do minulosti a vyskúšať si staršie inkarnácie sérií, ktoré sú známe dodnes. Zatiaľ posledná časť série Samuraj Shodown vyšla v roku 2019 a stále je aktuálna a veľmi dobá. King of Fighter XV príde niekedy tento rok a uvidíme, ako dopadne. No a dievčatá z SNK posledný raz servírovali držkovú 3 roky dozadu. Stále je však živá aj legendárna séria Metal Slug, ktorú zbožňujem. Síce jej posledná časť vyšla už pred 12 rokmi, ale nedávno bola zadarmo v rámci Goldu na Xboxoch. A aj keď sú hry v tejto kolekcie staré, potešujúci je fakt, že niektoré z nich zostarli veľmi slušne. Niektoré však z dnešného pohľadu už tak nezabavia.

Začnem tými lepšími a to sú prakticky všetky bojovky v kolekcii. Je to jeden z mojich najobľúbenejších žánrov a nikdy nepohrdnem ďalšími, aj keď sú to také staršie a z dnešného pohľadu aj naozaj malé hry. Hlavne som však niektoré z nich doteraz nepoznal a ak ste ako ja, radi si rozšírite obzory. Ich „vzdelávacia“ funkcia ale nie je to jediné, čo vás chytí. Možno si myslíte, keďže sú všetky z rovnakej doby na rovnakú platformu a od rovnakej firmy, budú rovnaké. No opak je pravdou. Každá sa hrá inak, aj keď je pravdou, že všetky musia prekonávať rovnaké obmedzenia vtedajšieho hardvéru – a teda obmedzenie pohybu a aj len dvojice akčných tlačidiel. Ale šikovní autori z minima dostali maximum. Všetky bojovky tu majú pestrý bojový systém s prekvapivým množstvom postáv.

No a navyše je každý z nich v niečom iná a nie je to len o tom, že v Gals sa tlčú dievčatá, v Samurai Shodown zas ide o meče a v SNK vs Capcom sa proti sebe postavia tímy postáv dvoch bojovkových gigantov (detailnejšie sa hre venujem v samostatnom článku). Ak vám v jeden hre funguje nejaká hrateľnosť či dokonca taktika, v druhej to už platiť nebude. Hry inak pracujú s útokmi, so špeciálnou energiou, s kombami a aj ďalšími mechanikami. A niektoré sú naozaj veľmi zábavné aj dnes. Zároveň, ak poznáte „veľké“ časti týchto sérií, jednoznačne sa aj tu prenáša ich identita. Hadouken sa aj tu robí jednoducho ako v Street Fighter hrách, Samurai Shodown taktiež zodpovedá zvyšku série od jej začiatkov až dodnes.

Výhodou tiež je, že väčšina z bojoviek využíva aj možnosť lokálneho multiplayeru. V handheldovom režime to vyzerá tak, že si musíte sadnúť oproti sebe, dať Switch vertikálne a každý pozeráte na svoju polovicu obrazovky. V TV režime sa zas obrazovka vo Vs režimoch rozdelí a tiež má každý z hráčov svoju polovicu na TV. Tam to nie je práve ideálne, ale kolekcia vlastne emuluje spojenie dvoch Neo Geo Pocket handheldov. Online multiplayer bohužiaľ absentuje úplne.

Veľmi dobre zostarli Metal Slug hry, ktoré sa aj dnes hrajú rovnako dobre ako kedysi. Je to naozaj čistá esencia run and gun s dobre navrhnutými levelmi, zábavnou akciou a tiež pestrou hrateľnosťou. Navzájom sú si síce hry podobné takmer ako vajce vajcu, ale stále sú veľmi zábavné a veľmi pestré. Nie je to len o tom, že chodíte vpred a strieľate. Levely sú členitejšie, môžete v nich zachraňovať zajatcov a nechýbajú súboje s bossmi. Nájdete tu však ale aj misie v nejakom stroji, napríklad v stíhačke alebo dokonca aj ponorke. Z tejto kolekcie mi sadli najviac a aj som ich najviac hral.

Neo Geo Pocket Color Selection Vol. 1
Neo Geo Pocket Color Selection Vol. 1 Aj pri takomto golfe sa dnes dá dobre zrelaxovať
Aj pri takomto golfe sa dnes dá dobre zrelaxovať

Neo Geo Pocket Color Selection Vol. 1 Dark Arms dnes už veľmi nezabaví
Dark Arms dnes už veľmi nezabaví

Neo Geo Pocket Color Selection Vol. 1 Metal Slug hry sa stále hrajú veľmi dobre
Metal Slug hry sa stále hrajú veľmi dobre

No a zostávajúce dve hry už nie sú také ideálne. Golf je jednoduchý, rýchly a stále pomerne chytľavý. Takéto hry som mal veľmi rád ako decko, aj keď som vtedy tomuto športu ako takému až tak nerozumel. Teraz sa pri nich príjemne oddychuje na pár minút večer po celom dni plnom práce. Ale bohužiaľ nič viac. A Dark Arms dnes funguje ešte menej. Ponúka oldschool top-down strieľanie, trochu „zeldovania“ po svete, zbierate tu rôzne zbrane, vylepšujete atribúty, no už vás to baviť nebude. Hru spestruje rôznorodosť prostredí a aj niektorí zaujímaví nepriatelia (Drakula napríklad), ale hrateľnosťou je to dosť stereotyp.

Čo sa týka technickej stránky, asi viete, čo očakávať. Pôvodné Neo Geo handheldy síce vychádzali okolo prelomu milénií, technologicky boli vtedy handheldy veľmi jednoduché. Audiovizuálne tak dnes nejde o žiadne orgie, ale nostalgikom to prekážať nebude. Neo Geo Pocket hry mali navyše svoj unikátny vizuálny štýl a ten je zachovaný. Navyše kolekcia emuluje tri verzie Neo Geo Pocket a pred spustením hry si môžete vybrať medzi režimom zobrazenia. Ak ste náhodou mali pôvodný čiernobiely Pocket a chcete si naň zaspomínať, môžete si zvoliť čiernobiele verzie hier. Okrem Color je na výber aj New Color zobrazenie.

Už vo viacerých podobných článkoch som písal o dôležitosti podobných kolekcií z pohľadu zachovania hernej histórie, pričom nejde len o samotné hry, ale aj o ďalšie veci na ne naviazané. A táto kolekcia ukazuje, ako sa to má robiť. Nielenže si totiž môžete vyberať medzi rôznymi verziami hier z hľadiska zobrazenia, ale viete si vyberať aj medzi anglickými a pôvodnými japonskými verziami, ak náhodou chcete. Taktiež sú tu realisticky vytvorené a hlavne interaktívne modely balení hier. Taktiež japonské aj anglické. Môžete si ich otáčať, otvárať, vyberať cartridge a podobne. Behom pár rokov tu už tieto balenia možno nebudú, no takto zostanú zachované. A to isté platí aj pre manuály. Tiež v angličtine a japončine, akurát teda len v Color verziách. Má to ale aj svoju výhodu, keďže sa môžete pokochať peknými artami, aké boli kedysi samozrejmou súčasťou každého manuálu. Len sa nimi teda už nedá riadiť priamo pri hraní, keďže na Switchi je ovládanie hier iné.

Neo Geo Pocket Color Selection Vol. 1
Neo Geo Pocket Color Selection Vol. 1 V Metal slugoch vás poteší obrovská variabilita
V Metal slugoch vás poteší obrovská variabilita

Neo Geo Pocket Color Selection Vol. 1 Ponuka bojoviek je naozaj pestrá a aj prekvapivo rôznorodá
Ponuka bojoviek je naozaj pestrá a aj prekvapivo rôznorodá

Neo Geo Pocket Color Selection Vol. 1 Ak chcete, môžete si hry zahrať v pôvodných japonských verziách
Ak chcete, môžete si hry zahrať v pôvodných japonských verziách

To sú prakticky všetky bonusy k samotným hrám, no ešte sú tu funkcie samotnej kolekcie navyše. V rámci kolekcie si totiž v menu púšťate jednotlivé hry a toto menu je ešte nad nimi. Takže sa kedykoľvek viete vrátiť do základnej ponuky s výberom, viere hry resetovať a aj detailnejšie meniť. Napríklad si upravíte ovládanie. Alebo si pozriete manuál. Viete hry tiež pretáčať, ak sa vám napríklad v nejakej pasáži nedarí. No a nechýbajú ani možnosti nastavenia zobrazenia. Viete si zapnúť pôvodný pixelový filter, alebo modernejšie a trochu hladšie zobrazenie. Taktiež si viete zoomovať obraz a nastaviť tiež skin, takže po okrajoch budete mať Neo Geo Pocket handheld. Alebo ho vypnete a máte len čierne okraje. Sú to pekné možnosti. Rovnako ako automatické uloženie hry vždy, keď ju vypnete a pokojne môžete byť aj uprostred zápasu. Ak chcete, je tu aj ovládanie dotykom v handheldovom režime.

Slovensko bohužiaľ nie je trh pre takúto kolekciu. Schválne som zvedavý, koľko z vás v diskusii napíše, že ste niekedy hrali na niektorom Neo Geo Pocket. To ale neznamená, že by ste nad touto kolekciou mali mávnuť rukou a ignorovať ju. Pre tých, ktorí majú radi pohľad na hernú históriu, ponúka tú časť, ktorá u nás známa veľmi nebola. Môžete tak skúšať nové hry z legendárnych sérií a priznám sa, že sa pri nich dá stále obstojne zabaviť. Sú tu aj slabšie kúsky, no tie lepšie prevažujú. Poteší kopa bonusového obsahu, zaujímavé možnosti ako nadstavba týchto hier a v niektorých aj lokálny multiplayer. Bohužiaľ však kolekcia nezachováva všetky multiplayerové možnosti hier (DC/KOF LINK) a zostáva tak len Vs. režim, pričom aj pridanie online podpory by bolo fajn.

napísal matus_ace 26.5.2021
7.0
NEO GEO POCKET COLOR SELECTION VOL. 1