SUBNAUTICA: BELOW ZERO

SUBNAUTICA: BELOW ZERO

7.5

Skúška prežitia nad a pod hladinou ľadovej vody

Podmorská survival hra sa vrátila v mrazivom pokračovaní. Niežeby bola taká strašidelná, aby vám po chrbte behali zimomriavky, ale odohráva sa v krajine pod bodom mrazu. Pôvodná Subnautica sa v roku 2018 stala nečakaným hitom, a tak ani neprekvapuje, že sa vývojári vrhli na druhé dobrodružstvo pod vodnou hladinou a pokúsili sa nadviazať na úspech svojho predchodcu.

Rovno si môžeme povedať, že Below Zero nie je až taká dobrá hra ako originál, ale fanúšikov vie zaujať a utopíte tam dlhé hodiny svojho času. Ale zrejme to bude menej ako v predošlom počine. Náš úvod, prezentačné materiály aj samotný názov jasne definujú zmenu klímy, ktorá je najvýraznejšou zmenou. Hlavnou postavou je tentoraz žena, ktorej hlas budete aj počuť a na už známu planétu 4546B prilieta hľadať svoju sestru. Pristátie neprebehne hladko, a tak po vzore minulého hrdinu a vlastne aj preživších z iných (nielen) survival hier, začína ako stroskotanec s veľmi obmedzenými prostriedkami.

Ale v tomto prípade to vlastne nie je také zlé, pretože nablízku je záchranný modul s fabrikátorom na výrobu vecí potrebných na prežitie. Ibaže je pod vodou, no to v Subnautice nie je nič nové pod slnkom. Ak ste hrali prvý diel, zakrátko zistíte, že sa zachovala väčšina herných prvkov a princípov, takže sa rýchlo oťukáte a adaptujete. Ak ste si zvolili hlavný režim hry – prežitie, budete musieť permanentne myslieť na zaháňanie hladu a smädu. Vo voľnej hre tento problém odpadá, v tvrdej verzii sa naopak pritvrdí a máte len jediný život, v kreatívnom režime si len tak staviate a netrápia vás fyzické potreby, smrť ani dej.

Subnautica: Below Zero
Subnautica: Below Zero Získať niektoré technológie a suroviny je ako hľadanie ihly v kope sena. Či v tomto prípade vody.
Získať niektoré technológie a suroviny je ako hľadanie ihly v kope sena. Či v tomto prípade vody.

Subnautica: Below Zero Moje prvé útočisko a už aj vozidlá.
Moje prvé útočisko a už aj vozidlá.

Subnautica: Below Zero Často musíte nájsť cestu k mimozemským štruktúram a naskenovať ich.
Často musíte nájsť cestu k mimozemským štruktúram a naskenovať ich.

Tvorcovia chceli pokračovanie spraviť dynamickejším práve vďaka príbehu, ktorý mal byť komplexnejší a viac motivujúci. Toto však veľmi nevyšlo. Je síce pravda, že ste viac zainteresovaní do diania, ale pletky s mimozemskou entitou, ktorá vás žiada o pomoc a a ani pátranie po stopách súrodenca nijako zvlášť nezaujmú. Je to podané povrchným spôsobom s príležitostnými rozhovormi, ale hlavne informáciami z digitálnych záznamov. A väčšina úloh je zameraní na vyhľadanie kľúčovej stopy alebo skenovanie mimozemských technológií, ktoré sú najčastejšie zašité v podmorských labyrintoch. Zrejme netreba prízvukovať, že potápanie k nim nie je jednoduché. Najmä spočiatku je mimoriadne náročné, pretože vám v hlbinách rýchlo ubúda kyslík, a tak sa musíte vrátiť na hladinu skôr, ako sa všetok minie.

No postupne sa dopracujete k malej ponorke - podmorskému ťahaču, ktorý sa dá vylepšovať, aby mohol bez ujmy klesnúť do väčšej hĺbky, zbieral morské vzorky a podobne. Potom príde na rad veľmi efektívny mechanický oblek PRAWN, s ktorým sa dá kráčať pod vodou aj na pevnine, ale tam viete použiť aj vznášadlo, no a na rad prídu aj iné vymoženosti. Všetko si však opäť treba krvopotne zaslúžiť.

V prvom rade musíte naskenovať vraky roztrúsené po ľadovcoch a na morskom dne, aby ste mali kompletné plány výroby. Potom  treba nájsť potrebné rastliny, horniny a ďalšie suroviny a použijete fabrikátor, mobilnú výrobňu vozidiel alebo ručný prístroj na výstavbu jednotlivých komponentov a napokon celého objektu. Či už sú to kusy osobnej výbavy, ako sú plutvy alebo hrejivé oblečenie, alebo vozidlá a aj časti základne, ktorú si aj tentoraz môžete postaviť nad aj pod hladinou. Konštrukcia vlastného sídla, ktorú tvoria miestnosti s rôznym účelom, chodby, pokročilé prístroje, ale aj dekoratívne prvky, ako je akvárium, stôl s fotografiami a kuriozitami, tu už tiež bola a je to asi najzaujímavejšia súčasť Below Zero.

Oproti pôvodnej hre je tu výrazne viac pevniny, hoci sú to väčšinou ľadové kryhy a ostrovčeky pokryté snehom a občas so zvyškami základní. No značný priestor je venovaný ich prehľadávaniu, pri ktorom si treba dávať pozor nielen na bizarné dravce, ale aj poveternostné podmienky. Okrem denného a nočného cyklu tu totiž musíte počítať aj s fujavicou a búrkami, ktoré vás oslabujú a zraňujú. Zatiaľ čo pod vodnou hladinou vám hrozí hlavne utopenie, nad ňou je to podchladenie a treba vyhľadávať jaskyne, potravu, ktorá vás zahreje alebo si nosiť teplý nápoj v termoskách. Podľa polohy ľadovcov sa dá pomerne dobre orientovať, ale zlepší sa to  výrobou kompasu a čiastočne aj strohými mapkami. Aj tak ale budete neraz blúdiť, či už preto, že vás zmätie okolie, alebo preto, lebo ani za b... , teda ani za nič, nebudete vedieť nájsť nejakú dôležitú surovinu alebo vraky , ktoré potrebujete na výrobu kľúčových predmetov.

Pritvrdenie vďaka novým výčinom prírody je síce akceptovanou výzvou, ibaže až príliš často kvôli tomu takmer nič v okolí nevidíte. Buď je poriadna tma, alebo vám výhľad zakrýva husto padajúci sneh a len čiastočne pomôžu baterky a svetlá. Pod hladinou neraz vidíte len blikajúce rybky či medúzy a farebné značky bójok a dôležitých objektov v úlohách. Veľa romantických výhľadov si teda neužijete a navyše ťažšie identifikujete polohu vecí aj v blízkom okolí.

V hre je viacero diskutabilných vecí, u ktorých je otázne, či sú prínosom, alebo skôr negatívom. A občas aj nedomyslených alebo v rozpore s logikou. Celková rozloha krajiny je menšia ako predtým, ale zrejme budete viac blúdiť. Príbeh skutočne za veľa nestojí a je fádny. Keďže sa aj tentoraz vami pripravené jedlo postupne začne kaziť, dal by sa očakávať aj iný prirodzený proces a síce to, že sa snehové gule vo vašom inventári roztopia. Ibaže sa tak nestane. A spočiatku som rozmýšľal aj nad tým, prečo si takýmto spôsobom nemôžem získať tekutinu a som odkázaný len na špeciálny druh vodnatej ryby. V pokročilej fáze ma už ale uspokojil prístroj na filtrovanie vody a tabletka, ktorá konečne premenila sneh na pitný nápoj.

Subnautica: Below Zero
Subnautica: Below Zero Tentoraz strávite dosť času aj na povrchu. Musíte tam čeliť dravcom a rozmarom počasia.
Tentoraz strávite dosť času aj na povrchu. Musíte tam čeliť dravcom a rozmarom počasia.

Subnautica: Below Zero Výstavba základne, či už nad vodou alebo pod ňou, je stále príjemná súčasť hry.
Výstavba základne, či už nad vodou alebo pod ňou, je stále príjemná súčasť hry.

Subnautica: Below Zero Postupne si život uľahčíte rôznymi objektmi, vylepšeniami a doplnkami.
Postupne si život uľahčíte rôznymi objektmi, vylepšeniami a doplnkami.

Odhliadnuc od častých temných momentov a pevniny, ktorá je teraz, prirodzene, menej farebná a inklinuje k bielej, sa vzhľad od minulej hry veľmi nezmenil. Ale  vyzerá to stále celkom dobre, teda keď niečo ste práve schopní vidieť a dá sa predpokladať, že časom pribudne aj podpora VR ako v prípade originálu. Zvuk a hudba sú v poriadku, teraz počujete aj dabing, i keď ho, prirodzene, nie je až tak veľa, lebo v krajine nemáte veľmi s kým debatovať. Mnohých určite potešia slovenské titulky, čo je rarita aj u hier od našich vývojárov. Čeština, ktorá, samozrejme, tiež nechýba, býva príležitostne, i keď v poslednej dobe menej často, aj v iných hrách. Slovenčina, až na ojedinelé výnimky, prakticky vôbec. Sú tu síce občas preklepy a drobné nepresnosti, ale aj tak je to veľmi sympatické a možno aj vďaka tomu si ochotnejšie prečítate objavené záznamy a denníky.

Subnautica: Below Zero je dobré pokračovanie kvalitného podmorského survivalu, ktorý vás tentoraz častejšie vytiahne von z vody na pevninu. Drsné ľadové prostredie je OK a osvedčené prvky stále spoľahlivo fungujú, ale o tých nových sa vždy nedá povedať to isté. A dej neoslní. Navyše nejaký markantný rozdiel a posun dopredu veľmi nevidieť. Hra má skôr povahu expanzie ako plnohodnotného produktu a hoci pobaví, nie je to až taká bomba ako Subnautica spred troch rokov. Stále je to však vhodná voľba pre priaznivcov tohto žánru.

napísal uni 27.5.2021
7.5
8.2