KING OF SEAS

KING OF SEAS

6.0

Dobrodružná plavba pre nenáročných námorníkov

Pirátske hry asi nikdy neomrzia. A teraz nemáme na mysli nelegálne stiahnuté hry, ale tie, kde sa plavíte na lodi s čiernou vlajkou označenou lebkou a prekríženými hnátmi. King of Seas chce ovládnuť oceány a zaujať námornými bitkami, ale kráľom morí sa napriek svojmu názvu nestane. Nie je úplne na potopenie, ale určite nájdete aj lepšie kúsky s touto tematikou.

Možno tou najväčšou chybou hry je, že ju tvorcovia poňali ako akčnú RPG na vode, ale pritom jej vzhľad zodpovedá skôr stratégiám, od ktorých sa očakáva značná komplexnosť a hĺbka. To však King of Seas nemá.  Pri pohľad na lodičky a ostrovy sledované väčšinou zhora, ale aj s možnosťou zväčšenia a pekného priblíženia, keď sa lepšie vykreslia detaily, si môžete spomenúť napríklad na sériu Port Royale alebo  Anno. Lenže s tými má táto hra pramálo spoločné a ani zďaleka neponúka toľko aktivít ako tieto klasiky.

Grafika je teda celkom príjemná, i keď pôsobí skôr rozprávkovo a detsky, čo ešte podtrhujú animácie postáv, ktoré sa objavujú v pomerne hojných, ale nudných a nedabovaných rozhovoroch. Menu s rôznymi položkami je strohé, tu sa s dizajnom tvorcovia veľmi nenamáhali. Najlepšia je určite hravá hudba, ktorá pasuje k námorným dobrodružným výpravám. Tvorcovia si aj v PC verzii vynucujú gamepad, hoci je tu možnosť používať aj klávesnicu, ale s úplnou absenciou myši, ktorá by sa tu práve skvele uplatnila. Ovládanie lodičky a kamery šípkami a WSAD je síce akceptovateľné, ale navigovanie s kurzorom by určite bolo pohodlnejšie.  A to si zrejme myslia aj hráči, pretože autori dodatočne prisľúbili lepšie ovládanie na klávesnici a aj s myšou. Kedy to však bude, je otázne. Navigácia v námorníckom menu je momentálne hrozná. Musíte prepínať jednotlivé záložky a tam zbytočnými krokmi označovať jednotlivé položky a po použití ich označenie zas zrušiť. Krkolomné a otravné.

King of Seas
King of Seas Navštívite aj známy prístav na ostrove Tortuga.
Navštívite aj známy prístav na ostrove Tortuga.

King of Seas Jednotlivé časti lode sa dajú nahradiť lepšími.
Jednotlivé časti lode sa dajú nahradiť lepšími.

King of Seas Ak pri hre vydržíte, môžete loviť významných moreplavcov za odmenu.
Ak pri hre vydržíte, môžete loviť významných moreplavcov za odmenu.

Naproti tomu je hrateľnosť ako taká veľmi jednoduchá. Žiadne zložité herné princípy, skôr je to detsky strohé, rýchlo pochopíte, čo a ako máte robiť a aj to, že aktivít skutočne nie je veľa. V úvode si zvolíte postavu chlapca alebo dievčaťa – syna alebo dcéru „kráľa morí“ a pustíte sa do príbehu, v ktorom vás krátko po štarte obvinia z kráľovraždy. Takže vám neostáva nič iné, len sa pridať na stranu vyvrheľov s útočiskom v pirátskom prístave, kde sa pokúšate vypracovať, aby ste dokázali svoju nevinu a vypátrali pravého zločinca.

Čakajú vás nezaujímavé hlavné a vedľajšie úlohy s banálnym zadaním – previezť drevo alebo lieky do iných prístavov, zlikvidovať vybrané lode s označenými kapitánmi, našetriť si na lepšie plavidlo či zhromaždiť 100 000, aby vám dôležitá postava poskytla pomoc. V zásade sa  plavíte hore-dole v ohraničenom priestore s niekoľkými ostrovmi, kým sa neposuniete ďalej v príbehu.

Na mori navigujete svoju loď k debničkám, člnkom  a vrakom lodí na hladine, aby ste takto získali nejaké suroviny, zachránili námorníkov a dostali trochu skúseností. Podobným spôsobom zbierate poklady a otvárate truhlice na pevnine, na ktorú nikdy nevstupujete, len sa priblížite, spomalíte a potom môžete stlačením klávesu preskúmať nález. Týmito vecičkami si trochu prilepšíte a v okolí na seba upozorňujú trblietaním a zábleskmi. Na mori vás môže občas prekvapiť a poškodiť chápadlo morskej obludy, nepríjemné sú lode duchov a zaujímavým výjavom sopečný ostrov, pri ktorom vám však tiež hrozí ujma na zdraví. Spestrením plavby je zmena dňa a noci či búrka.

Najobvyklejšou nástrahou sú však iné lode z rôznych provincií, ktoré prevážajú poklady alebo turistov. Väčšinou sú neutrálne až do chvíle, kým na ne nezaútočíte. Na otvorenom mori je šarvátka bez ďalších postihov, no v blízkosti prístavov na vás začnú útočiť obranné veže a pevnosti. Tie môžu potom zostať natrvalo nepriateľské, takže v tamojších prístavoch nesmiete pristáť a budete opakovane pod paľbou. Vždy vám však bude prístupné pirátske útočisko a aj nejaké neutrálne či spriatelené sídla. Na mori sa navyše môžete spoľahnúť aj na pomoc iných pirátskych lodí, ktoré nezávisle prepadávajú obchodné lode a radi sa pridajú, keď s niekým bojujete.

V boji musíte obratne manévrovať s loďou, čo je pohyb dosť neprirodzený, ale do istej miery sa dá usmerniť upravovaním rýchlosti. Tú si regulujete ťukaním klávesu, čím nastáva postupné zrýchlenie s hodnotou vyjadrenou v uzloch. Spomaľovanie prebieha podobne, ale musíte počítať s postupným klesaním rýchlosti a určitou zotrvačnosťou. To môže spôsobiť problémy pri plávaní okolo ostrovov alebo v rušnej premávke lodí, kde bežne narazíte do pevniny alebo iných plavidiel. Na mori je neraz neprirodzene husto a aj neutrálne lode vám križujú cestu a bežne sa objavujú v prístave tak, že vás blokujú a chtiac- nechtiac do nich vrazíte. Pre istotu vám výhľad ešte zakrýva názov prístavu.

Počas námornej bitky útočíte predovšetkým delami na pravoboku a ľavoboku, ale môžete mať aj iné zbrane, napríklad plameňomet v prednej časti. Každopádne, väčšinou je to o prestrelkách kanónmi, keď sú lode natočené do strany. Úspech záleží hlavne od pohotového manévrovania na vode, kde sa určite treba vyhýbať zásahom. Každá loď má pritom tri kľúčové hodnoty, najbežnejšie je potopenie nepriateľa zničením celej konštrukcie. Pokročilé lode viac vydržia, majú viac kanónov, ale sú menej obratné. Ak zvíťazíte, pozbierate korisť, zinkasujete XP a mali by ste opraviť svoju konštrukciu buď zaplatením za údržbu v prístave, alebo použijete náradie a zreparujete sa sami priamo na vode.

King of Seas
King of Seas Iné lode vám bežne prekážajú.Vo dne v noci a nielen v prístave.
Iné lode vám bežne prekážajú.Vo dne v noci a nielen v prístave.

King of Seas Hra celkovo pôsobí rozprávkovo a detsky a podtrhujú to aj animácie.
Hra celkovo pôsobí rozprávkovo a detsky a podtrhujú to aj animácie.

King of Seas RPG vývoj nie je unikátny, ale je to aspoň nejaké oživenie.
RPG vývoj nie je unikátny, ale je to aspoň nejaké oživenie.

V prípade potopenia vášho plavidla sa oživíte v domovskom pirátskom prístave a postihy závisia od zvolenej náročnosti hry. Obťažností je až päť a napríklad na tej strednej po smrti nestratíte obsah svojho inventára, čo vám rozhodne uľahčí život. Úspechy prinášajú skúsenosti a body, ktorými si môžete od svojho desiateho levelu odomknúť  a vylepšiť talenty  v troch odvetviach – navigácia, boj a voodoo. Investovaním do nich zlepšujete ceny pri predaji, zvyšujete si zdravie, účinok diel a špeciálnych útokov, rýchlosť plavby či regeneráciu.

Domovský prístav vám umožní navštíviť tesára, ktorý vám opraví loď a predá nové, pokročilé plavidlá. Okrem toho môže ponúkať kvalitnejšie lodné diely a vylepšenia, napríklad odolnejšie plachty, pevnejší trup lode, účinnejšie delá a gule, špeciálne zbrane alebo pokročilú posádku. Tieto veci neraz získate aj ako korisť na mori (i keď ich nie vždy môžete použiť a hra vám ani nevysvetlí prečo) a meníte si ich podľa potreby a bonusov, ktoré prinášajú ničivejší zásah, väčšiu výdrž  a obranu.

Ďalej je v prístave banka so zálohovaním predmetov a  tržnica, kde kupujete a predávate niekoľko druhov surovín a tovaru, vrátane náradia na opravu, liekov, rumu a rôznych potravín. Vaša posádka nič nekonzumuje, takže môžete väčšinu vecí bez mihnutia oka speňažiť, len si vyberte prístav s priaznivejšími cenami. V krčme môžete pribrať členov posádky, čo využijete málokedy.  Ešte sa vám prípadne otvorí jaskyňa, ale väčšinou je to všetko a už len použijete ikonu na odplávanie alebo návrat do menu hry. V iných prístavoch býva ponuka ešte trochu okresaná. Nečakajte žiadnu voľnú interakciu s obyvateľmi osídlenia, prechádzku po meste či niečo podobné. Ponuka prístavov je strohá ako celá hra.

King of Seas
King of Seas Plávanie v blízkosti aktívnej sopky je nebezpečné.
Plávanie v blízkosti aktívnej sopky je nebezpečné.

King of Seas Ponuka prístavov je dosť skromná a nezaujímavá.
Ponuka prístavov je dosť skromná a nezaujímavá.

King of Seas Súboje na mori nenadchnú, ale vyžadujú určitú šikovnosť a úsilie.
Súboje na mori nenadchnú, ale vyžadujú určitú šikovnosť a úsilie.

Toto je teda King of Seas  - plávanie lodičkou hore-dolu s obstojnými súbojmi, ťažkopádnym ovládaním, symbolickým obchodovaním, veľmi strohými možnosťami prístavov aj všeobecne aktivitami v hre. Je to funkčné, ale plytké, pre skúsených hráčov nezaujímavé, lebo sú obsahovo oveľa bohatšie pirátske hry, ktoré ponúkajú viac zábavy a vyžitia. Ale hodí sa to pre deti a nenáročných jedincov, ktorí nemajú veľké očakávania a uspokoja sa s jednoduchým brázdením po mori a príležitostným vylepšovaním.

napísal uni 25.6.2021
6.0
6.9