HALO INFINITE

HALO INFINITE

9.0

Nová éra Halo série práve začala

Halo, najväčšia značka Xboxu a Microsoftu, sa vracia, aby sa po dvadsiatich rokoch presunula do novej generácie. Nepresúva sa len do nej, ale posúva sa vpred celým svojim základom. Halo Infinite totiž po predpísanej ceste príbehmi v predchádzajúcich hrách otvára svoje prostredie a tým aj možnosti. Zároveň popritom multiplayer prechádza na free2play systém, čím sa otvára väčšiemu publiku. K tomu hra teraz vychádza naraz aj na Xbox konzolách a aj na PC.

Ak sledujete príbeh Master Chiefa a boja ľudí o svoje prežitie, viete, že ľudstvo v roku 2553 vyhralo vojnu s mimozemšťanmi v zoskupení Covenant. Ale tým to neskončilo, nepriatelia len tak nezmizli. Predtým odtrhnuté jednotky sa zoskupili vo frakcii Banished a pokračujú vo vojne. Objavili sa už v Halo Wars 2, kde mali jasný cieľ zničiť ľudstvo. Síce sa podarilo zastaviť ich prvý pokus, ale teraz našli nový spôsob. Objavili Halo prstenec Zeta. Práve tam sa vydáva Master Chief, tam je aj jeho AI Cortana, ktorá prešla na druhú stranu a je načase to všetko zastaviť.

Paralelne popri tom sa odohráva multiplayerová časť hry, ktorá bude tiež postupne rozprávať svoj príbeh. V ňom sa dostávate na výcvikovú základňu, aby ste trénovali na skutočné boje ako nový Spartan bojovník. Tých je po udalostiach tesne pred Halo Infinite málo a ľudstvo nemá dostatok síl na boj. Veľa vašich kolegov zomrelo a tréning nových Spartanov tak musí napredovať rýchlo.

Halo sa v kampani otvára  (9/10)

Master Chief to v posledných hrách nemal ľahké a síce vyhrával, ale jednu postavu nedokázal ochrániť - jeho AI Cortanu. Tá sa ovplyvnená technológiami Forerunnerov postavila na druhú stranu a ohrozovala galaxiu. Musel sa jej postaviť. To sú však udalosti pred kampaňou, ktoré sa budú v príbehu postupne dopĺňať. Vy hru začínate tesne po tom, ako je Master Chief vylovený z vesmíru niekde nad zničeným Zeta prstencom. Prebiehali tam boje a niečo nevyšlo. Teraz sa však s ním vraciate späť do nerovnej vojny. Veľa Spartanov bolo zabitých a Banished dobýjajú zvyšky zničeného prstenca. Chcú získať niečo dôležité. Starú technológiu, ktorá môže zničiť ľudstvo. Znovu.

Čakajte skutočne zaujímavý príbeh, ktorý síce nebude galaktický a bude sa odohrávať len na tomto prstenci, ale bude oveľa prepracovanejší a hlbší ako bežné Halo kampane. Nakoniec je to hlavne vďaka tomu, že autori upustili od krátkych uzavretých kampaní a vstúpili do otvoreného prostredia. To umožňuje viac možností, väčšiu rozsiahlosť a aj viac vyrozprávania príbehu. Nemusíte sa však báť prehnanej dĺžky ako v Assassin's Creed hrách, autori tu idú primárne po príbehu a nezapratali to zbytočnými fetch questami. Či budete niečo spĺňať mimo príbehu, bude len na vás.

V misiách čakajte kombináciu bojov vo vnútorných priestoroch, či už vesmírnych lodí, alebo mimozemských štruktúr, a vo vonkajšom prostredí, kde musíte prechádzať zničeným prstencom, čistiť obsadené základne, zlikvidovať určité zariadenia, prípadne ich aktivovať. Všade čakajte hordy nepriateľov, s ktorými si budete môcť poradiť podľa svojho uváženia. Špeciálne vonku môžete vybrať prístup, aký sa vám páči. A teda či ich budete ostreľovať z diaľky, nájdete si nejaké vozidlo a vystrieľate ich alebo si priveziete vojakov, ktorí vám pomôžu.  Rovnako môžete najskôr zlikvidovať okolité základne, aby si nepriatelia nemohli zavolať posily. Dnu zas musíte viac taktizovať a vyberať si najvhodnejšie zbrane a postupy proti špecifickým nepriateľom.

Z oblasti zbraní je tu základ štandardnej Halo ponuky, ktorá mieša ľudské a aj mimozemské zbrane. Máte svoje automatické pušky a rôzne projektilové ľudské zbrane, ale aj energetické zbrane mimozemšťanov. Plus pribudnú do ponuky zaujímavé kúsky s rôznymi efektmi, kde je dematerializácia nepriateľov naozaj nápaditou novinkou.

Tou hlavnou však bude hák, ktorý je zásadnou zmenou pri pohybe, bojoch a aj prekonávaní prekážok. Či už v uzavretých, ale hlavne v otvorených priestoroch, pritom  je použiteľný na priťahovanie si zbraní a aj na nepriateľov, ktorých dokáže zelektrizovať a pritiahne vás k nim. Hák veľmi dobre pomáha hrateľnosti a robí ju viac dynamickou. Aj keď dostrel háku je obmedzený a musíte sa naučiť odhadovať vzdialenosť, kam dosiahne.  Zároveň si ho budete môcť vylepšovať. Je totiž jednou z piatich funkcií obleku, ktoré postupne získavate od mŕtvych Spartanov a ktoré si upgradujete zo spartanských jadier nájdených v prostredí. Okrem háku budete vylepšovať aj váš shield, booster, plazmový štít alebo detektor ohrozenia. To sú už skôr vedľajšie možnosti. Možno škoda, že neviete upgradovať nejaké zásadnejšie veci, ako je nosnosť zbraní, pretože stále viete nosiť len dve hlavné zbrane.

Halo Infinite
Halo Infinite Halo sa vrátilo, teraz s otvoreným prostredím.
Halo sa vrátilo, teraz s otvoreným prostredím.

Halo Infinite Master Chief má teraz poruke pilota tragéda a neskúsenú AI.
Master Chief má teraz poruke pilota tragéda a neskúsenú AI.

Halo Infinite Kampaň ponúkne boje v otvorenom prostredí, aj viac priamočiare v budovách.
Kampaň ponúkne boje v otvorenom prostredí, aj viac priamočiare v budovách.

Čo sa týka náročnosti, Halo vie byť jednoduché a aj drsné, záleží vždy len od toho, akú výzvu chcete a aké nastavenie obťažnosti si vyberiete. Tentoraz autori dizajnovali hru pre normal nastavenie obťažnosti a nie na heroic, ako to robili pri Halo 4 a Halo 5. Vtedy brali heroic ako základ a pre ostatných hráčov ju len zjednodušovali. Teraz chceli lepšie dotiahnuť hru na nastavení, na ktorom hrá väčšina hráčov a preto normal zobrali ako základ. Viete si ju však ešte zjednodušiť na easy nastavení alebo pritvrdiť na heroic. V každom prípade je to dobre vyvážené, viete sa aj zapotiť, ale vďaka možnostiam taktizovania alebo aj ústupov to nemusí byť nevyhnutne ťažké. Niekedy skôr ako zdravie budú nedostatkom poriadne silné zbrane.

V samotných bojoch nečakajte výrazné zmeny oproti Halo štandardom. Autori sa to snažili uchovať známe. Stále sa do vás budú púšťať skupinky slabších a aj silnejších nepriateľov. Od malých Gruntov, cez Jackalov, až po rôzne typy Brutov a Elite vojakov, každý má svoj špecifický štýl boja, zraniteľnosť a aj zbrane. Niektorí majú jetpacky, iní neviditeľnosť, nechýbajú snajperi, ale najťažšie zničíte obrnených nepriateľov alebo postupne sa v boss bojoch proti vám postavia elitní zabijaci - Spartan Killeri. Nepriatelia vedia využívať aj vozidlá, o ktoré ich viete obrať a znárodniť im ich. Napríklad viete pomocou háku prebrať aj lietajúcu Banshee a môžete si ňou spraviť výlet ponad celú mapu.

Nepriateľov bude tentoraz výrazne viac ako v iných hrách, ale vy na nich budete prevažne sám. Spartani v tejto oblasti už nie sú a vo výsadkoch prichádzajú len bežní vojaci. Tí majú svoje problémy a síce ich môžete zatiahnuť do boja, no budú skôr len ako doplnok. Vy máte poruke aspoň pilota, ktorý vás vyzdvihne, keď to bude potrebné, a nezabudne vždy dodať, že ste už teraz všetci mŕtvi a ako chce ísť preč. Pridáva sa nová AI nazvaná Weapon, ktorá je mladá, neskúsená a neistá a zároveň bude základom celého príbehu. Obaja sú opakom drsného a skúseného Master Chiefa a veľmi dobre ho dopĺňajú. Ich neisté rozhovory bude ukončovať svojimi krátkymi, ale výstižnými hláškami. Postupne, ako budete prechádzať kampaňou, zistíte minulosť oboch vedľajších postáv, dôvody prečo sú tu, a aj osud Cortany. Všetko to do seba veľmi dobre zapadá a je to príbeh, ktorý má hĺbku a aj zmysel. Celý ho ešte dopĺňajú audio logy, ktoré môžete nájsť na prstenci a pridávajú pozadie k situácii.

Čím sa kampaň líši od ostatných Halo, je to, že tentoraz po konci kampane hra nekončí. Zostávate na prstenci, keďže nepriateľské sily je potrebné zlikvidovať. Môžete tak dokončiť všetky vedľajšie úlohy, ktoré ste počas kampane neriešili. Môžete čistiť základne, pričom každá získaná základňa vám následne ponúkne možnosť dovezenia vozidla, výberu zbraní a ukáže rôzne možnosti v jej okolí. Je tu pomoc ľudským vojakom, zničenie podporných síl, ale ukáže aj miesta, kde sa dajú získať skiny do multiplayeru alebo ďalšie Spartan core na upgrady obleku alebo aj ďalšie High value target ciele od velenia.

Zároveň, keď základne obsadíte, odomkne sa vám na nich fast travel. Totiž prostredie je rozsiahle, má okolo 7x6km (aj keď je tam veľa dier medzi časťami) a aj keď zoberiete vozidlo, môže trvať, kým sa dostanete tam, kam potrebujete. Mimochodom, nečakajte tu husté osídlenie, nakoniec je to umelo vytvorený prstenec a civilizácia tu nie je. Základní je tu síce dosť a aj strážnych bodov, mimo nich ale stretnete len občasné hliadky, malé zvieratká a dosť sa tu zabývali vtáky. V každom prípade, výhľady pri cestovaní budú pôsobivé a oplatí sa kvôli nim skúmať prostredie.

Spolu čakajte 20-30 hodín obsahu s tým, že ďalšie rozšírenia príbehu budú prichádzať v ďalších kampaniach, keďže hlavný príbeh síce skončil, ale nepriateľ nie je porazený. Uvidíme, akým štýlom to 343 štúdio spraví, či v štýle expanzií podobných, ako dostáva Assassin's Creed s menšími príbehmi, alebo bude hlavný príbeh výraznejšie posúvať vpred vo väčších kampaniach podobnej tejto. Zároveň môžeme čakať aj menšie eventy v prostredí. Ešte skôr ako prídu tie, kampaň obohatí kooperácia, tú autori nestihli k vydaniu a odložili ju na jar.

Halo Infinite
Halo Infinite Cieľ misie je na dohľad.
Cieľ misie je na dohľad.

Halo Infinite Craig nám zdrsnel.
Craig nám zdrsnel.

Halo Infinite Prostredie v hre je rozsiahle a okrem misií môžete čistiť základne od nepriateľov a pomáhať vojakom.
Prostredie v hre je rozsiahle a okrem misií môžete čistiť základne od nepriateľov a pomáhať vojakom.

Halo multiplayer je späť a je zadarmo  (9/10)

Multiplayer sa tentoraz zmenil na free2play a môžete ho tak hrať zadarmo a samostatne bez kampane. Ten už bol aj predčasne spustený v beta verzii a teraz pri vydaní prechádza do ostrej verzie. Jeho základná ponuka je slušná, poskytuje dostatočnú dávku režimov, od tréningu, cez štandardné, až po ranked boje, balík desiatich máp a aj rôzne custom možnosti nastavení máp. Zatiaľ chýba Forge editor máp, ktorý príde niekedy v lete.

Čakajte od toho klasické presné a rýchle Halo boje, ktoré sú tu veľmi dobre dotiahnuté. Všetko funguje, ako má, na rozdiel od iných jesenných hier tu nie sú nelogické zmeny, nechýbajú tu kompletné tabuľky výsledkov, hitzony fungujú ako majú, servery nepadajú. Hrať sa dá ako na uzavretých menších mapách pre 8 hráčov, tak aj veľké boje na rozsiahlejších bojiskách pre 24 hráčov. Tie vás prenesú rôznymi prostrediami, od základní, cez ulice mesta pre štandardné boje, až po otvorené vonkajšie priestory s bojmi medzi dvomi základňami.

Menšie mapy sú určené na intenzívne boje v Arene v štandardných režimoch, ako Free For All, CTF a podobných, kde idete na presnosť a rýchlosť. Ak ste Halo nehrali, čakajte niečo podobné COD, ale so špecifickým TTK. Vonkajšie mapy pre Big Team Battle režimy sú zatiaľ tri a boje viac budú vďaka prídavku vozidiel pripomínať Battlefield, aj keď budú viac dynamické, keďže mapy nie sú až také veľké. Pritom hák nechýba ani tu a dobre sa dá využívať.

V multiplayeri oceníte aj iné možnosti hrania ako online. Totiž autori tu stále zachovali klasické veci ako splits creen multiplayer aj LAN multiplayer a môžete si tak zahrať aj bez online pripojenia. Nakoniec to dopĺňa tréningová časť Academy, kde môžete testovať zbrane na ciele a aj trénovať proti AI, či už sám alebo kooperačne s priateľmi. Academy časť bude postupne rozprávať aj príbeh, ktorým bude multiplayer prechádzať spolu s väčšími eventmi. Teraz v prvej sezóne začal úvodný nábor.

Základ majú autori veľmi dobre spravený a ponúka presne to, čo Halo fanúšikovia od hry chcú a zrejme sadne aj ďalším multiplayerovým hráčom, ktorí už budú chcieť niečo iné ako COD, CS alebo Battlefield. Záujem je už teraz v bete veľmi vysoký. Čo ešte nemajú dobre dotiahnuté, sú battle passy, a teda získavanie XP a skinov. Autori pôvodne išli štýlom získavania XP len za určité špecifikované úlohy, kde by ste XP nezískavali hocijakým hraním. Odozva hráčov však nebola práve dobrá, a tak to postupne upravujú a už pridali XP za každý zápas, pričom ďalšie zmeny budú prichádzať. Ťažko zatiaľ hodnotiť aké to bude, ale to už záleží aj od toho, ako veľmi potrebujete nové skiny.

Skinovať sa dá všetko, a to od častí panciera postavy, cez zbrane, až po vozidlá. Pritom to nie sú len rôzne náhodné skiny. Všetky typy pancierov, vozidiel a aj zbraní majú svojich výrobcov a svoju históriu v Halo sérii. Ako prvé začali prichádzať skiny z Halo Reach, kde ich dopĺňajú bonusové skiny, napríklad v podobe samuraja.

Halo Infinite
Halo Infinite Multiplayer ponúka rozsiahle vonkajšie bojiská aj s vozidlami...
Multiplayer ponúka rozsiahle vonkajšie bojiská aj s vozidlami...

Halo Infinite ...a aj menšie uzavreté mapy pre štandardnú akciu.
...a aj menšie uzavreté mapy pre štandardnú akciu.

Halo Infinite Multiplayer je free2play a základ tak bude skinovanie si postavy, zbraní a vozidiel.
Multiplayer je free2play a základ tak bude skinovanie si postavy, zbraní a vozidiel.

Technická stránka prechádza do nextgenu

Po technickej stránke je Halo Infinite veľmi dobre dotiahnuté. 343 štúdio vytvorilo svoj Slipspace engine, ktorý je prekvapivo dobrý. Síce vizuálom to nie je Unreal Engine 5, ale tam ani autori po tejto stránke nechceli ísť. Hra má svoj špecifický vizuálny štýl, ktorý je čistý, prehľadný a jednoduchý, ale teraz už posunutý o generáciu vpred. Náležite tomu teraz prostredia oživuje nové kvalitné nasvietenie, pridávajú sa moderné efekty, nechýbajú high-res textúry. Ako vonkajšie prostredie, tak aj vnútorné lokality vyniknú veľmi dobre. Napríklad teraz v prostredí vidíte celý prstenec a nielen to, ale ako nad vami, tak aj nad celým prstencom vidíte dynamické oblaky. K tomu celé prostredie žije aj keď vy nie ste blízko pri nepriateľoch. Z vyvýšených miest môžete vidieť, že sa nepriatelia stále pohybujú a prípadne bojujú aj keď sú kilometre ďaleko.

Zaujímavo je pritom spracovaná kamera, ktorá pomedzi samotnú akciu a scény z tretej osoby prechádza plynule a je to celé veľmi spojité. Jediné čo to celé miestami prerušuje, sú loading obrazovky. Tie mohli tvorcovia hlavne na vyšších platformách eliminovať alebo vyriešiť inak, často sú krátke a zbytočné.

Hra totiž teraz funguje na dvoch generáciách konzol a PC, pričom, samozrejme, PC a Xbox Series X majú najkvalitnejšiu verziu aj s HD textúrami, Xbox Series S má tiež kvalitnú verziu, ibaže bez najvyšších textúr (tá je tu na obrázkoch), Xbox One a Xbox One X majú už rôzne detaily stiahnuté. V každom prípade na PC a Xbox Series X si zahráte ako kampaň, tak multiplayer aj v 120fps. Celé to ide na každej platforme veľmi plynule.

Čo sa týka ovládania, je veľmi dobre nastavené ako na gamepad, tak aj klávesnicu a myš, pričom oba typy ovládania viete použiť aj na Xbox konzolách a hlavne multiplayer hrať tak, ako vám najviac vyhovuje. Pritom aj na konzole máte plné možnosti nastavovania si citlivosti myši a prestavovania klávesov.

Zvuková stránka je kapitola sama osebe, znovu čakajte pôsobivé orchestrálne skladby zmiešané s chorálmi, ktoré vám budú veľmi dobre dotvárať atmosféru pri pobyte na prstenci, nechýba kvalitný dabing, ako aj ozvučenie bojiska. Ťažko tomu niečo vytknúť. Nechýbajú ani typické hlášky nepriateľov na bojisku, kde sa hlavne malé krpaté svine tešia, ako vám nakopú zadok a ešte viac ak vás náhodou aj zabijú.

Halo Infinite
Halo Infinite Vizuálne je titul pôsobivý.
Vizuálne je titul pôsobivý.

Halo Infinite Nepriatelia nazvaní Spartan Killers budú niečo ako menší bossovia.
Nepriatelia nazvaní Spartan Killers budú niečo ako menší bossovia.

Halo Infinite Príbeh bude rozprávaný ako prestrihovými scénami, tak aj hologramami.
Príbeh bude rozprávaný ako prestrihovými scénami, tak aj hologramami.

Návrat v najlepšej forme

Halo Infinite ukazuje, že Halo značka je späť a vrátila sa v najlepšej forme. Štúdio 343 Industries zapracovalo, rok odloženia pomohol a prinieslo ako kvalitnú kampaň, tak aj kvalitný multiplayer. Celé je to nové a svieže.  Síce detaily v multiplayeri, ako hlavne získavanie skinov budú musieť autori doladiť, ale základ majú veľmi dobrý a všetko funguje, ako má. K tomu kampaň je najlepšia od pôvodnej Halo trilógie ako príbehovo, tak aj po hernej stránke, kde otvorený svet ponúka nové možnosti a aj rozsiahlejší zážitok. Nové postavy teraz Master Chiefovi veľmi dobre v príbehu pomáhajú a atmosféru znovu dotvára jedinečná hudba.

napísal saver 6.12.2021
Páči sa mi! (+18)
9.0