FARMING SIMULATOR 22

FARMING SIMULATOR 22

6.5

Farmár hľadá pole

Po troch rokoch sme dostali ponuku, ktorá sa neodmieta. Vytvoriť si virtuálnu farmu a ukázať všetkým poľnohospodárom ako sa to, do psej matere, má robiť. Možno nie tak úplne, avšak istý druh zenového relaxu v kabínach traktorov na našich obrazovkách sérii Farming Simulator nemožno uprieť. Znovu zabudneme sledovať skutočný čas a hodiny strávime monotónnymi činnosťami, ktoré sú pre niekoho denných chlebom. A znovu budeme horekovať nad nevyužitým potenciálom.

Napriek tomu, že Farming Simulator 22 dokáže pripútať hráča nie na desiatky, ale stovky hodín, sa nevyhneme krutým frázam o nevyužitom potenciáli, premrhanej príležitosti na zmenu a viacnásobnom lúhovaní jedného čaju. Najnovšie farmárčenie je totiž až zarážajúco neinovatívne. Ak ste sa doteraz neodtrhli od Farming Simulator 19 (diel s číslovkou 20 na konci vyšiel len na mobilné platformy a Switch) a využívate jej ohromujúcu ponuku módov, nedá vám táto recenzia príliš mnoho dôvodov prechádzať k recenzovanej novinke. Aspoň nie hneď. Navyše s pribúdajúcou konkurenciou začína Farming Simulator strácať dych a predstavuje zúfalé minimum inovácií. Ktoré už otestovala vynikajúca komunita okolo celej série. A zadarmo.

Farming Simulator 22
Farming Simulator 22 Klasický záber, pre ktorý Farming Simulator milujeme.
Klasický záber, pre ktorý Farming Simulator milujeme.

Farming Simulator 22 Zbieranie kameňov je maličkosť, bez ktorej by sme sa zaobišli.
Zbieranie kameňov je maličkosť, bez ktorej by sme sa zaobišli.

Farming Simulator 22 Zber zemiakov je špecifický.
Zber zemiakov je špecifický.

Za takmer plnú cenu tu nájdete pomerne málo noviniek. Na začiatku si v jednoduchom a pomerne chudobnom editore vytvoríte postavu, ktorú počas hrania uvidíte len minimálne. Je úplne jedno, do akých handričiek ju navlečiete, vaše schopnosti a činnosti, ktoré môžete vykonávať, to nijakým spôsobom neovplyvní. Voľba prostredia, kde sa pokúsite vybudovať farmárske impérium ponúka tri krajiny – na úvod dostatočný obsah, avšak ničím výnimočný. Americký Elmcreek je najvhodnejším štartovacím miestom pre nováčikov pre minimálne prevýšenia, ktoré naopak dominujú európskemu Haut-Beyleron. Keby sa vám málilo, je tu alpský bonus Erlengrat, ktorý bol súčasťou DLC k 19ke.

Obťažnosť ako taká nerobí hranie náročnejšie, mení iba počiatočné podmienky: dá vám vstupný kapitál alebo tie najdôležitejšie stroje a polia. Alebo môžete začať doslova na zelenej lúke. Výstavba prebieha najjednoduchším možným štýlom umiestňovania vybraných objektov. Výber nie je prehnane bohatý, no plne dostačujúci k tomu, čomu má hra primárne slúžiť. Najprv si kúpite pozemok, vyberiete vhodné miesto pre obydlie, v ktorom budete prespávať a posúvať tak čas, kedy nemáte do čoho pichnúť – čas je možné zrýchľovať i spomaľovať až na polovičné plynutie ako v skutočnosti, pričom defaultne trvá jeden mesiac jeden deň. Medzi ďalšie budovy patria rôzne garáže, technické miestnosti, silá, zásobníky, stodoly, kurníky či kravíny a podobné serepetičky. Škoda nemožnosti editácie objektov po ich umiestnení na hernú plochu.

Zopár nových plodín nikoho nespasí, spracovanie dreva sa stalo oproti predchodcovi procesne náročnejšie a finančný benefit nemusí zodpovedať námahe a hodinám hrania, ktoré stromom budete venovať. Na každú plodinu potrebujete špecializované stroje – a na väčšinu z nich na začiatku nemáte, preto padne vhod zapožičanie strojov pre vlastnú potrebu alebo môžete pomáhať s prácou ostatným farmárom. Na každú činnosť dostanete presnú špecifikáciu a aby ste nenakupovali nezmysly, pristavia vám pred obchod zapožičané stroje. Pracovných ponúk je neúrekom a minimálne si môžete vyskúšať rôzne stroje a spracovanie plodín či pôdy, sekundárne postupne zarábate. Keby sa vám to málilo, stále je tu možnosť najať si pomocnú pracovnú silu a ruky si doslova nešpiniť.

Prvou zmenou je zmena ročných období, respektíve určenie časového obdobia, kedy môžete vybrané plodiny zasadiť či zožať úrodu. Napriek tomu, že si môžete túto voľbu vypnúť, bola by to škoda. Po skultivovaní poľa sa musíte starať o burinu (vápno, pesticídy), úrodu zvyšujete hnojením (máte kravín, tak viete čo s tým) a novinkou je zbieranie kameňov. Možno zbytočná novinka: potrebujete ďalší stroj, pričom zníženie úrody či zvýšenie poškodenia ostatných obrábacích strojov za to ani nestojí. Len tak mimochodom, natankovať či opraviť stroje budete chodiť doslova raz za uhorský rok. Je trochu podivné, že burinu a ani kamene nemôžete trhať, respektíve zbierať ručne, čo by pomohlo pri rozsahom malých políčkach.

Farming Simulator 22
Farming Simulator 22 Rozsiahla ponuka strojov vás prinúti pracovať do neskorého večera.
Rozsiahla ponuka strojov vás prinúti pracovať do neskorého večera.

Farming Simulator 22 Užívateľské prostredie sa príliš nezmenilo a zmene by sme sa nebránili.
Užívateľské prostredie sa príliš nezmenilo a zmene by sme sa nebránili.

Farming Simulator 22 Mapy sú dostatočne rozsiahle a rozmanité, už sa tešíme na to, čo vymyslí komunita.
Mapy sú dostatočne rozsiahle a rozmanité, už sa tešíme na to, čo vymyslí komunita.

Ak ste si mysleli, že zimné obdobie prinesie nové možnosti do hrania a rozšíri hrateľnosť, ste na veľkom omyle. Môžete si kúpiť pluh a odhŕňať sneh, ale ide o čisto vizuálnu atrakciu, navyše nie príliš oku lahodiacu. Napriek tomu, že sa fyzikálny model mierne zlepšil, stále stvárate psie kusy, niektoré objekty vás zastavia, od iných sa odrazíte, po rýchlom prejazde terénnou nerovnosťou s traktorom vyskočíte do vzduchu ako akrobati a z vlečky sa vám nikdy nič nevysype. Jednoducho obrovské sklamanie, nehovoriac o neustálom ignorovaní vplyvu jazdy na prostredie. Nemusí to byť zrovna Mudrunner či nebodaj Snowrunner, ale úplná absencia akejkoľvek reakcie na hmotnosť stroja tak úspešnej sérii už škodí.

Prítomnosť snehu môžeme brať ako fajn nápad, ktorý sa však nedotiahol do úspešného konca a je vlastne úplne zbytočný. Viac sa mohli vývojári počas troch rokov venovať ak nie obsahu (príliš málo noviniek), tak jednoznačne fyzikálnemu modelu všetkého. Je síce pekné, že všetky skutočné značky sú prepracované do najmenších detailov a vidíte rôzne animácie súčiastok, ale ako dlho vám to vydrží? Alebo mŕtve prostredie: občas stretnete nikam idúceho človeka, ktorý sa potuluje krajinou, o NPC vozidlách, ktoré nerešpektujú dopravné predpisy a majú samovražedné sklony nehovoriac. Akoby sa vývojári báli poriadnej zmeny, ktorá by priniesla osvieženie do inak monotónnej hrateľnosti. Stále je to príjemný relax, ale v podstate rovnaký ako v predchádzajúcom Farming Simulator 19.

Farming Simulator 22
Farming Simulator 22 Fyzika je obmedzená, môžete jazdiť cez polia, nič sa nestane.
Fyzika je obmedzená, môžete jazdiť cez polia, nič sa nestane.

Farming Simulator 22 Jednotlivé polia si môžete vytvoriť aj podľa svojich preferencií.
Jednotlivé polia si môžete vytvoriť aj podľa svojich preferencií.

Farming Simulator 22 Hrateľnosť je pohodová, bezstarostná a lepší dôkaz ako tento screenshot asi ani nepotrebujete.
Hrateľnosť je pohodová, bezstarostná a lepší dôkaz ako tento screenshot asi ani nepotrebujete.

Preto jedinou, skutočnou novinkou ostáva rozšírenie výrobného procesu, respektíve možnosť zarábania nie na dodávaní surovín do síl, ale predajom finálnych produktov alebo polotovarov. Pšenicu nemusíte zaviesť do sýpky, ale si môžete kúpiť mlyn a predávať múku do supermarketov. Alebo siahnete po ďalšom vylepšení a zvolíte si rovno pekáreň, reštaurácia a podobne. Sebestačnosť zabezpečíte zásobovaním z vlastných zdrojov, napríklad vajíčkami. Takto by ste si mohli nájsť viacero prípadov, avšak pre vysvetlenie sofistikovanosti jednotlivých procesov ide o dostatočne ukážkový príklad. Kým sa však k finálnemu produktu dostanete, trvá to mnoho hodín tvrdej práce. Avšak za adekvátnu finančnú odmenu a pocit zadosťučinenia na dostatočne vysokej úrovni.

Čo tu máme ďalej? Z noviniek je to všetko. Prítomnosť fabrík kvitujeme, ročné obdobia sú fajn, ale jedine na papieri. Zmena počasia je čisto vizuálna, fyzika strojov a prostredia nikam nepokročila. Zopár nových značiek rozšírilo celkové portfólio v obchodoch, ale stále sa aj pri plodinách hra spolieha na vynikajúcu komunitu a podporu módov. Už teraz nájdete bohatú ponuku čítajúcu stovky neoficiálnych projektov. Dokonca sa plánuje výraznejšia pomoc pre nováčikov – zatiaľ aspoň formou video tutoriálov. Je to však dosť na nový diel? Možno prižmúrite oko, keďže predchádzajúci diel má už nejaký ten rôčik. V konečnom zúčtovaní sme sa bavili – rovnako ako minule. Ale, žiaľ, je to príliš málo na to, aby ste po Farming Simulator 22 siahli okamžite hneď v tomto momente.

napísal kordi 10.12.2021
Páči sa mi! (+2)
6.5