NIGHTMARE REAPER

NIGHTMARE REAPER

7.5

Kockovaná nočná mora plná adrenalínu

Klasické FPS ešte nevymreli, ba práve naopak. Zdá sa, že v posledných rokoch sa im darí a zažívajú boom, pretože mnohým hráčom sa cnie po akciách, ako je pôvodný Doom, Quake či Hexen. Viacerí vývojári sa preto rozhodli ísť týmto smerom, a to so všetkým, čo k tomu patrí – teda aj retro grafikou. Ak práve niečo takéto hľadáte, alebo prinajmenšom nepohrdnete dobrou pixel-artovou prestrelkou, Nightmare Reaper vám rozhodne má čo ponúknuť.

To, že ide skutočne o hru v starom štýle a spracovaní, však neznamená, že v nej nenájdete aj nejaké vylepšenia. Dokonca môžeme hovoriť o novátorskom prístupe. Ale k tomu sa dostaneme trochu neskôr. Najskôr vás zoznámime s hlavnou hrdinkou a jej nočnými morami. Hlavná postava je teda žena a tvorcovia vás v jej koži bez okolkov a intra hodia do bludiska, ktorým sa musíte prestrieľať. Hoci dostanete základné rady, ako sa to ovláda, na mnohé musíte prísť sami postupným skúšaním a spoznávaním. V prvých leveloch to až také zaujímavé nie je, postupne ale prituhuje a zábava graduje.

Postupujete úzkymi chodbami a len o málo priestrannejšími miestnosťami, ktoré neskôr doplnia rozsiahlejšie plochy. Všade je plno kreatúr, ktoré vás chcú zabiť, ale vy im to oplatíte rovnakou mincou a použijete proti nim tony rozmanitých zbraní. Najskôr ich ale musíte nájsť. V náhodne generovaných bludiskách je aj korisť náhodná, takže v prípade opakovania celého levelu, čo sa vám stane vždy po úmrtí, sa zmení nielen štruktúra labyrintu, ale aj výzbroj. Nájdete rôzne kúsky na boj zblízka, strelné zbrane, výbušniny, ale aj kúzla a bizarné predmety s rôznym efektom. Do rúk sa vám dostane nôž, sekery, hviezdice, meč aj vo variácii so štítom, rôzne pištole,  pušky, medzi ktorými nechýba brokovnica, ale ani ostreľovacia puška aj so zameriavaním cez ďalekohľad. Ďalej samopaly, granátomet, bazuka, zápalná fľaša a príjemná spomienka na Doom – motorová píla.

Nightmare Reaper
Nightmare Reaper Pozor si treba dávať na nepriateľov aj pasce.
Pozor si treba dávať na nepriateľov aj pasce.

Nightmare Reaper Výzbroj s rýchlym prístupom môžete mať po vylepšení v niekoľkých slotoch.
Výzbroj s rýchlym prístupom môžete mať po vylepšení v niekoľkých slotoch.

Nightmare Reaper Potrebné vylepšenia získate v takejto minihre.
Potrebné vylepšenia získate v takejto minihre.

Ale na boj sa hodí aj luk, kniha, ktorá metá ohnivé výboje, ale pozor, plamene môžu popáliť aj vás, kniha bleskov, magická palica alebo taká, čo vyvoláva na pomoc kostlivcov, kocka, ktorá mení štruktúru nepriateľov a kadečo iné. Chuťovkou je špeciálny predmet, ktorý z vás nakrátko urobí démona a pálite po nepriateľoch mimoriadne ničivé červené gule. Je toho skrátka veľmi veľa, no aj keď čo nájdete, to si strčíte do inventára, na rýchle prepínanie sú spočiatku len dve zbrane. Ak ich chcete nahradiť inými, musíte otvoriť menu hry a tam prehodiť vhodnú výzbroj do aktívnych slotov. Takto si vyberiete veci, ktoré vám najlepšie sadnú do ruky, alebo ktoré nemajú prázdne zásobníky. Strelné zbrane totiž vyžadujú patričnú muníciu a kúzelné hračky magickú energiu. Všetko ale bežne zostáva po zabitých nepriateľoch alebo v troskách rozbitých sudov a dební.

Zbierate teda zbrane, krabičky s nábojmi, modré gule na doplnenie many, zelené a biele regenerujúce život a občas aj špecifické veci, ako sú kľúče a symboly na otváranie zabezpečených dverí. Niektoré takéto prechody vyžadujú vyčistenie okolia od nepriateľov alebo zabitie jedného silného, či rozbitie okultistických symbolov. Bežne sú však prechody oddelené mrežami či drevenými výplňami, ktoré stačí otvoriť použitím viacúčelového klávesu E na klávesnici či tlačidla na gamepade. Okrem toho slúži na zdvihnutie a položenie objektov, takže napríklad prenesiete fakľu a položíte ju na inom mieste, kde sa rozjasní. Alebo dáte vázu na tlačidlo na zemi, aby zostalo zopnuté, či prenesiete výbušný sud a potom doň strelíte, keď sú nablízku protivníci. Rovnako sa hodí na aktivovanie spínačov a pák, napríklad na použitie výťahu, zastavenie ostňov či ohnivých pascí, a dokonca funguje ako kopanec do nepriateľov a rozbitných vecí.

Miestnosti a chodby majú rôzny povrch, niekedy sú zaplavené vodou, lávou alebo s nastraženými pascami s vyvýšeninami a jamami, schodiskami, výstupkami a plochami, ktoré vás vystrelia do výšky. Budete prechádzať jaskyňami, zastaranými obydliami, ale aj modernými priestormi, za rozbitnou stenou sú tajné zákutia s pokladmi a všade čelíte kostlivcom, nemŕtvym vojakom, okultistom, pozemným a lietajúcim obludám a démonom. Pri postupe vám pomôže mapa v pravom hornom rohu, ktorú ale môžete otvoriť aj priamo pred sebou. Pritom vidíte číslo udávajúce počet zvyšných nepriateľov aj pokladov v danom bludisku. Level sa končí vašou smrťou alebo v lepšom prípade dosiahnutím portálu k východu. Potom si vyberiete jednu zo zbraní, ktorú ste našli a môžete si ju preniesť do ďalšej úrovne. Ostatné sa automaticky speňažia.

Či už level zvládnete, alebo nie, objavíte sa na rovnakom mieste – vo svojej izbe v sanatóriu. Ste totiž pacientka ústavu, ktorá vlastne v spánku, vždy po tom, čo si ľahnete do postele, bojuje so svojimi vnútornými démonmi a nočnými morami. V samotnej izbe sa toho veľa robiť nedá, prehliadnete limitované priestranstvo, spláchnete záchod a vrátite sa na ležadlo. Ale predsa len sa tam dejú dve dôležité veci. Po úspešnom leveli si môžete na stole prečítať ďalšiu stránku doktorského denníka, ktorý vám prezradí, čo sa vlastne s vami a okolo vás deje. Okrem toho sa neskôr otvoria ďalšie priestory nemocnice a môžete tak vyjsť ďalej z pôvodne uzamknutej izby.

Sympatickou inováciou je získavanie vylepšení, ku ktorým sa  podobne ako k inventáru zbraní dostanete otvorením základného menu hry. Rôzne zdokonalenia, ako je viac života, rýchlejšie nabíjanie, vyššia kapacita munície, no aj schopnosť rýchleho prebehnutia- dash a podobne, získate absolvovaním minihier. Funguje to tak, že musíte posúvať malú postavičku po uzloch s vylepšeniami, ktoré chcete získať a následne zaplatiť nazbieranými mincami za štart minihry. Potom vás čaká nenáročná 2D plošinovka, v ktorej skáčete po objektoch a hlavách nepriateľov, zbierate mince a musíte sa dostať k východu na poslednej obrazovke.

Keď sa podarí dokončiť level v minihre, vylepšenie je vaše a aj nejaké extra mince. Táto plošinovka má pritom viac setov v rôznych svetoch, kam sa dostanete cez uzly a bossov. A všade je to prepojené s upgradovaním vašej postavy a jej schopností. Okrem toho môžete skúšať aj ďalšiu mininihru v štýle pokémonov, kde putujete krajinou, zbierate potvorky a používate ich v dueloch. Minihry môžete spúšťať prakticky kedykoľvek a sú milým a zmysluplným spestrením plnohodnotných akčných levelov, ktoré tvoria jadro hry.

Nightmare Reaper
Nightmare Reaper A tu vždy precitnete po smrti alebo dokončení levelu.
A tu vždy precitnete po smrti alebo dokončení levelu.

Nightmare Reaper Inventár s kompletnou zozbieranou výbavou v leveli. Sortiment je naozaj veľmi pestrý.
Inventár s kompletnou zozbieranou výbavou v leveli. Sortiment je naozaj veľmi pestrý.

Nightmare Reaper Prostredia aj nepriatelia sú rôznorodí, len sa to v tých hrubých pixeloch občas zle rozoznáva.
Prostredia aj nepriatelia sú rôznorodí, len sa to v tých hrubých pixeloch občas zle rozoznáva.

Hoci sú mnohé FPS levely pomerne krátke a prejdete ich rýchlo, iné zas rozsiahlejšie a zdržíte sa tam dlhšie,  a celkovo je ich mnoho, takže pri hraní čoskoro prekročíte desať hodín. A to zďaleka nebudete na konci. O adrenalín rozhodne nie je núdza a priebežne pribúdajú aj noví protivníci a prostredia. Súčasne sa pridávajú doplnkové prvky, ako sú napríklad pohyblivé plošiny a odrazové plochy a častejšie sa objavujú úseky, ktoré treba preskákať . Čo sa však nemusí páčiť každému, keďže to niekedy narušuje dynamiku bojových pasáží. Cieľ sa však nemení – náhodne generovanými miestnosťami sa treba prebiť k portálu, ktorý slúži ako východ. Stačí to na poriadnu akčnú jazdu, avšak časom aj tie bludiská prestávajú byť atraktívne a navyše progres v príbehu je minimálny, takže sa začne vytrácať aj motivácia.

Či už je to FPS, minihry alebo liečebňa, všade vás obklopujú veľké pixely. Všetko naokolo je hranaté a kockované, čo je na jednej strane v súlade s retro štýlom hry, ale na druhej strane s tým súvisia aj určité úskalia. Neraz sa stáva, že v tej záplave kociek, samozrejme, vrátane kockovaných výbuchov, striel, krvi a rozpadávajúcich sa tiel, sa horšie orientujete. Skrátka a dobre, občas máte pred sebou zmes farebného hranatého bordelu a snažíte sa v tom rozoznať nepriateľov a jednotlivé priestory. Hlavne aby ste zistili, ktorý zhluk pixelov po vás páli. Nič proti takémuto štýlu, len by tie pixely mali byť menšie a jemnejšie a hneď by všetko bolo prehľadnejšie. Síce vás to trochu obmedzuje, ale napriek tomu neuberá z adrenalínového zážitku, ktorý navyše podporuje tvrdá rocková muzika. Možno by ste ani nečakali, že má hra v grafických nastaveniach aj také veci, ako je anti aliasing, bloom či dynamické tiene. Takto aspoň čiastočne zlepšíte pixelový vizuál.

Ak si chcete nostalgicky zaspomínať na staré dobré FPS, Nightmare Reaper je rozhodne dobrá voľba. Udrží vás v tomto duchu svojou hrateľnosťou aj pixelartom, kvôli ktorému je však niekedy situácia v boji neprehľadná. Do rúk pritom vezmete tonu zbraní a kúzelných vecí a spestria to minihry, v ktorých navyše získate vylepšenia. Ak máte radi akčný retro štýl, jednoznačne berte.

napísal uni 11.4.2022
7.5
8.2