TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES: SHREDDER'S REVENGE

8.5

Cowabunga!

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

80. roky patrili medzi najkreatívnejšie v zábavnom priemysle vôbec. Vznikali legendy a kulty v každej oblasti. Niektoré z najpredávanejších hudobných albumov vznikli práve v 80. rokoch, rovnako sa vtedy objavili na plátnach kín legendárne filmy s tvárami, ktoré zbožňujeme dodnes. Hry sa rozbiehali ako mladé médium s nekonečným potenciálom, pričom dnes ovládajú zábavný priemysel. No a bola to taktiež skvelá éra pre televíziu. Vznikli skvelé sitcomy, kriminálne seriály rôzneho druhu a hlavne animovaná tvorba, kde bol jeden seriál lepší ako druhý a vybrať si dokázal každý. Jeden z tých najlepších animovaných seriálov tejto éry prišiel v roku 1987 a boli to Teenage Mutant Ninja Turtles. A na začiatku toho celého boli hračky.

Pôvodný komiks od EastmanaLairda bol síce miestom, kde Korytnačky vznikli, ale boli to skvelí komiksoví autori, nie obchodníci. Sami nevedeli potenciál Korytnačiek pretaviť, no výrobca hračiek Playmates ho tam videl. Licenciu na hračky mal, ale vedel, že bez animáku to nepôjde. Na scénu prišiel scenárista David Wise a zrodila sa legenda.  Tá je milovaná dodnes a prerástla hranice komiksu, televízie či hračiek. Dostala sa do filmu a aj do hier, pričom tie najlegendárnejšie prišli v 80. rokoch z dielne japonského Konami. Hlavne Turtles in Time asi netreba nikomu zvlášť predstavovať a táto spolu s ďalšími hrami ovplyvnili generáciu, ktorá dnes tvorí vlastné hry. Na Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge je badať, že to je hra od tejto generácie. Od fanúšikov Konami hier a fanúšikov pôvodného animáku, pre fanúšikov toho všetkého.

Shredder‘s Revenge tak nie je moderná hra. Je opakom modernej hry, ale v tom je vlastne aj jej sila. Hrá sa presne ako pokračovanie Turtles in Time a ďalších. Rovnako aj vyzerá a znie. Ale to všetko je len a len dobre. Dôležité totiž je, že hrateľnosť je nadčasová a tá je tu parádne zachovaná. Hra je v zásade klasická side-scrolling beat 'em up, teda so svojimi postavami kráčate smerom vpravo po obrazovke a z každého, kto vám vojde do cesty, vymladíte život. A že ich teda bude. Autori totiž vôbec nešetrili na nepriateľoch a ako v každej poctivej beat 'em up ich tu nájdete obrovskú hromadu.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge
Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge Už od úvodu si hra získa najmä tých starších z vás
Už od úvodu si hra získa najmä tých starších z vás

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge Grafika je síce pixel artová, ale pekne detailná
Grafika je síce pixel artová, ale pekne detailná

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge Najviac zábavy si užijete v kooperácii
Najviac zábavy si užijete v kooperácii

Nie je to tak dávno, čo sme priniesli interview s jedným z autorov, kde nám prezradil, že ich hra žije v idealizovanej kontinuite pôvodného seriálu. To sa prenieslo do audiovizuálneho spracovania a aj príbehu. Štvorica korytnačiek so svojím senseiom Splinterom a reportérkou April žije v New Yorku a pravidelne kazí plány Shreddera a Kranga na ovládnutie sveta a varenie korytnačej polievky. Toto zlovestné duo však teraz prišlo s novým plánom a tentoraz sa netýka ich kulinárskeho umenia. Ovládnutie sveta začína v budove Kanálu 6, takže musíte okamžite brať do rúk zbrane a vydať sa opäť do boja.

Môžete sa do boja pustiť osamote a vybrať si jednu zo 6 hrateľných postáv, ale tieto hry nikdy neboli o tom, aby ste sa nimi pretĺkali osamote. Ak sa do nej pustíte minimálne vo dvojici, zábava exponenciálne rastie. Ideálne rovno vo štvorici, aby každý z vás prebral iného hrdinu v pancieri. Alebo aj ďalšie hrateľné postavy, keďže môžete hrať za Splintera a aj April. No tým to nekončí. Hra ponúka kooperáciu až pre 6 hráčov, čo už je možno trochu prepchaté na obrazovke, no bavíte sa s viac priateľmi. A keď hru prejdete, odomknete si siedmu hrateľnú postavu, ktorou je Casey Jones. Každá z postáv má vlastný štýl a vlastné štatistiky. Niekto vyniká v sile, iný v rýchlosti a podobne. Takže si vyberáte nielen podľa obľúbenosti, ale aj podľa herného štýlu postáv.

Príbeh nie je nejako komplexný a ani tak dôležitý. Asi ako v pôvodnom animáku. Zabavíte sa na nejakých tých hláškach, stretnete kopu známych či neznámych tvárí a hlavne precestujete kus známeho sveta. Bojujete totiž nielen v uliciach New Yorku, ale nazriete na krátku chvíľu aj do Dimenzie X či do Technodromu. levelov je tu dostatok, každý je iný a v drvivej väčšine sú to klasické beat 'em up levely. Okrem nich tu ale nájdete aj pár levelov, v ktorých vaši hrdinovia na niečo jazdia/lietajú a automaticky sa tak hýbete vpred, pričom sa nás útočia aj ďalšie vlny nepriateľov a musíte sa navyše vyhýbať prekážkam.

Tieto podľa mňa osobne nepatria medzi tie najzábavnejšie a najlepšie. Nad veľa vecami nemáte kontrolu vo svojich rukách a len letíte vpred, hra na vás hádže prekážky a v určitých úsekoch príde vlna nepriateľov, ktorú máte rozsekať. Chápem, že autori tieto levely mysleli ako spestrenie, no úplne to nevyšlo. Naopak klasické levely sú naozaj pestré, variabilné, plné rôznych skrytých bonusov, ktoré môžete odhaľovať, aby ste si ich doplnili do svojej zbierky a prípadne aj získali nejaké tie vylepšenia. Medzi levelmi prechádzate na mape sveta a rovnako na nej nájdete aj rôzne postavy, pre ktoré zbierate vyššie uvedené bonusy. Každý z levelov má okrem nich aj špeciálne výzvy, ktoré bývajú tak 2-3 a za ich splnenie získate ďalšie body.

Veľa levelov znamená nielen veľa prostredí, ale autori sa pochlapili aj v iných ohľadoch a príjemne prekvapili variabilitou nepriateľov, ktorí tak nielen predstavujú len mnoho spôsobov výzvy (majú rôzne útoky, rôzne vlastnosti), ale hlavne skvele využívajú licenciu. Narazíte tu tak na mnoho druhov robotov Foot Clanu, kamenných vojakov z Dimenzie X, robotov Baxtera Stockmana, Triceratonov a mnohých ďalších. Nekončí to však pri nich a hra bohato ťaží aj z obrovskej galérie záporákov animovaného seriálu. Nie sú to len Krang, Shredder, Bebop a Rocksteady. Proti vám sa postavia aj Leatherhead, Ratking, Traag, Baxter Stockman a mnohí ďalší.

Pre fanúšikov je dobrou správou aj fakt, že to nekončí len nepriateľmi, ale je tu obrovská kopa odkazov na pôvodný animovaný seriál. Je ich až tak veľa, že si možno niektoré ani len nevšimnete. Ale čo sa týka postáv, tam to je jasné. Na svojich cestách naprieč levelmi stretnete Vernona, Irmu, Rasputina a ďalšie žaby, Zaka a jeho partiu. Hra naozaj detailne mapuje miesta, postavy a udalosti pôvodného seriálu a to nielen tie najlepšie série, ale aj tie menej úspešné a populárne. Ak ich ale stále máte v živej pamäti, prídete si tu na svoje.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge Každá postava má vlastné schopnosti
Každá postava má vlastné schopnosti

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge Zoznam hrateľných postáv je dosť veľký
Zoznam hrateľných postáv je dosť veľký

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge Stretnete známych a aj menej známych nepriateľov
Stretnete známych a aj menej známych nepriateľov

Hrateľnosť síce vychádza z Konami klasík a v zásade je postavená na dvoch tlačidlách, no to automaticky neznamená, že by nemala hĺbku. Jednoduchý a silný útok sú síce základom, ale veľmi skoro sa na to začnú nabaľovať ďalšie prvky. Pritom nie sú nijako zložité a rýchlo si ich osvojíte. Či už sú to úchopy, hody a postupne ďalšie útoky. Keď hráte s postavami a získavate body, postupne sa automaticky levelujú, získavajú nové útoky a vy tak môžete nepriateľov likvidovať efektívnejšie a aj efektnejšie. Pomôcť si môžete „tauntami" na doplnenie energie na silné útoky a keď hráte v tíme, ak si dáte so spoluhráčom high five, venujete mu malú časť svojho života, ak má málo.

Aj napriek tomu, že je Shredder's Revenge asi najdlhšou TMNT beat 'em up hrou, stále je relatívne krátka a prejdete ju za nejaké 4 hodinky. Ponúka ale nejaké možnosti znovuhrateľnosti vďaka kooperácii (lokálne aj online), výzvam, skrytým bonusom a aj Arcade režimu. Ten si kladie za cieľ napodobniť klasický automatový zážitok z 80. rokov, takže zvyšuje náročnosť, znižuje počet životov a neumožňuje ukladanie medzi levelmi, takže hru musíte celú prejsť na jedno posedenie. Aj z toho dôvodu sa do tohto režimu oplatí pustiť až vtedy, keď už ju dobre poznáte a ovládate, aby ste zbytočne nestrácali životy a prežili to až do konca.

Graficky je hra ľúbostným listom milovanej ére 16-bitov, ktorá je už dávno za nami. Štýl napodobňuje animovaný seriál, je mu naozaj dosť verný, no zároveň prináša aj niečo vlastné. Pixel art hre navyše neškodí, ale stále v nej dokáže vyniknúť mnoho krásnych detailov. Herný svet je pritom na ne naozaj bohatý. Poteší však aj hudba, ktorá tiež vychádza z pôvodného seriálu, ale skladateľ Tee Lopes do známych melódií priniesol niečo nové a svieže, pričom to ku hre parádne sadne. Skutočných nostalgikov poteší návrat pôvodných anglických dabingových hercov, ktorí dabujú Leonarda, Donatella, Raphaela a Michelangela. Aj keď je teda pravda, že my sme ako deti namiesto nich poznali Cinkotu, Pomajba, StankehoLaurinca.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge Lietacie levely nie sú práve najzábavnejšie
Lietacie levely nie sú práve najzábavnejšie

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge Prestrihové animácie majú štýl
Prestrihové animácie majú štýl

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge Hra je spestrená výzvami
Hra je spestrená výzvami

Kedy ísť do novej TMNT hry? Ak máte radi korytnačky, máte radi kooperáciu, máte radi klasické hranie alebo jednoducho radi hráte kvalitné a zábavné hry. Dôvodov by bolo ešte oveľa viac, ale nenapadá mi jediný dôvod, prečo by ste do tejto hry nemali ísť. Je zábavná, skvele oživuje starú školu beat 'em up žánru, vyzerá a znie jednoducho skvele a môžete si ju na jednom zariadení zahrať dokonca v šestici, čo sa nevidí často. Ale, samozrejme, nie je bez chýb. Dĺžka na dnešné normy nie je postačujúca a keďže sa celú dobu bavíte, ešte by ste zniesli také dva-tri levely navyše, ktoré by to ďalej predĺžili. Niektorí bossovia sú slabšie vyvážení. Čakáte, že čím neskorší boss, tým by mal byť silnejší, ale niektorí ku koncu skutočne nie sú až takou výzvou. No a tie lietajúce levely ma fakt nebavili. A možno by aj s ohľadom na dĺžku mohla ísť cenovka na nejakých 19,99€, čo by hre pristalo viac. Ale aj tak je to stále obrovská zábava, ktorú si užijú nielen fanúšikovia.

napísal matus_ace 15.6.2022
Páči sa mi! (+4)
8.5