ESCAPE ACADEMY

ESCAPE ACADEMY

8.5

Dokážete sa dostať z každej miestnosti?

Niekedy vám na to, aby ste sa dostali z miestnosti, stačilo otvoriť dvere, ale odkedy niekto ešte v dobe flash hier vymyslel escape room žáner, dostať sa z miestností je stále komplikovanejšie. A keďže je takýchto hier stále viac, vznikajú na to školy - aspoň herné školy a do jednej sa dostanete práve v Escape Academy.

Veď keď sú rôzne cirkevné alebo čarodejnícke školy, prečo by nemohla byť aj escape room škola? To si povedali aj autori z Coin Crew a vytvorili príjemné prepojenie logických puzzle úloh a príbehu. Vy ste boli totiž vybraní, aby ste sa jednej zúčastnili a vstupujete do prvých testov. Nakoniec ako sa niekto dostane do takejto školy? Samozrejme, cez escape room. Čakajte od toho prekvapivo slušnú indie záležitosť, ktorá ponúkne príbehovú časť, ktorú môžete hrať sólo, no aj možnosť kooperácie viacerých hráčov, a teda pomáhanie si a riešenie veci spolu.

Escape Academy
Escape Academy Vitajte v escape akadémii.
Vitajte v escape akadémii.

Escape Academy Ak prejdete vstupným testom, privíta vás riaditeľka.
Ak prejdete vstupným testom, privíta vás riaditeľka.

Escape Academy Skúsení escape roomisti už na prvý pohľad vidia problém.
Skúsení escape roomisti už na prvý pohľad vidia problém.

Hru začínate vstupným pohovorom na escape akadémiu, ktorý je, samozrejme, v štýle escape room. Tu už pochopíte začiatok a ak tento žáner hry poznáte, približne viete, aké puzzle úlohy vás budú čakať. Ak to zvládnete, dostanete sa do školy, kde vás čakajú jednotlivé skúšky, samozrejme, znovu v podobe escape room, ale aj rôzne ďalšie miestnosti a úteky spojené s príbehom hry. Totiž vaša škola nie je obyčajná, nakoniec k čomu by komu bolo vyštudovanie escape akadémie? Je to škola agentov a agenti sú aj vaši profesori, ktorí z nej vychádzajú na misie a môžu potrebovať vašu pomoc, čí budete naopak riešiť útek z miestnosti niekoho iného. Spolu čakajte peknú dávku úloh. Približne 20 miestností s tým, že niektoré sú tvorené aj z viacerých priestorov alebo poschodí a budú nasledovať jedna za druhou.

Ak ste ešte escape room hru nehrali, v zásade je vašou úlohou len nájsť možnosť ako ujsť z miestnosti. Musíte hľadať veci, dekódovať rôzne kódy, aby ste odomkli či už kufríky, trezory a získali napríklad kľúč alebo ďalšiu pomôcku, ktorá vám umožní odísť. Niekedy sa prepájajú obvody, inokedy skladajú slová, inokedy hľadajú mená, dekóduje abeceda. Bude tu všetko, čo si viete v escape room predstaviť a aj to, čo si neviete.

Treba rátať s tým, že všetko je na čas a každá miestnosť má svoj časový limit. Väčšinou nie je problémom, ale netreba sa báť aj ak to nezvládnete, hra vám ponúkne ďalší časový bonus. Aj keď niekedy adrenalín pridáva aj stúpajúca voda voda alebo oheň. Plus sú tu aj nápovedy, ktoré môžu pomôcť. Len treba rátať s tým, že každá miestnosť je bodovaná a známkovaná a počíta sa vám čas ako rýchlo nájdete jednotlivé veci, koľko rád ste použili a, samozrejme, aj celkový čas.

Čo sa týka dĺžky, hra ponúkne približne 3-4 hodiny príbehu. Záleží na tom, ako rýchlo dokážete riešiť úlohy a či ich budete musieť aj opakovať. Ale v zásade je to pre tento štýl hry tak akurát. Nestihne začať nudiť, postup nezačne by stereotypný a stále ponúkne niečo nové. Zároveň si dobre precvičíte mozgové závity. Jediná škoda, že hru nemá veľmi zmysel opakovať, keďže už všetky riešenia viete. Jedine ak si chcete skúsiť spraviť superčas a dostať všade A+ hodnotenia.

Ideálne tak hru hrať na prvýkrát s čo najmenším počtom rád a zameraním sa na najlepší čas. Tam sa ukáže, akí ste dobrí v escape room, alebo akú máte inteligenciu. Možno však niekedy ide aj o šťastie, či si práve spojíte tie určité veci, na ktoré autori pri danej puzzle úlohe mysleli.

Ak myslíte, že to nezvládnete, môžete ísť do kooperácie s iným hráčom, či už lokálne, alebo online. Môžete tak spojiť hlavy a bude sa vám hrať lepšie. Neviem, či má veľmi zmysel splitscreen kooperácia, keďže je lepšie, ak si rovno radíte a zbytočne nezaberáte časť obrazovky niečím iným. Na druhej strane, niekedy to môže pomôcť, keď sa jeden pozerá na určité symboly a druhý to môže rovno niekde zadať, alebo spoznávať, alebo rozkódovať podľa tabuľky niekde na druhej strane miestnosti. Kooperáciu si môžete spustiť hocikedy z vašej singleplayerovej pozície.

Čo je dôležité, autori základnou hrou nekončia, už majú pripravený obsah na ďalšiu sezónu, kde prinesú Escape From Anti-escape Island DLC na jeseň, nasledovať bude veľký free update a zatiaľ je naplánované druhé DLC Escape from Past. Obe veľké DLC prinesú po 5 escape room miestností.

Escape Academy
Escape Academy Tá zámka na dverách vyzerá komplikovane.
Tá zámka na dverách vyzerá komplikovane.

Escape Academy Veľa dverí, veľa čísiel, toto nebude jednoduché.
Veľa dverí, veľa čísiel, toto nebude jednoduché.

Escape Academy Príbeh je riešený jednoduchými rozhovormi.
Príbeh je riešený jednoduchými rozhovormi.

Vizuálne je hra skôr štýlovo ladená ako zameraná na detaily. Je to jednoduchšia, miestami až low-polygónová grafika, ale zase vizuálne má veľmi dobrý štýl a dobre sa to celé k sebe hodí a aj k tomuto žánru hry. Nakoniec na escape room nevyhnutne ani nepotrebujete viac. Stačí, keď viete jasne veci prečítať a rozpoznať a hlavne aby to boli objekty vizuálne jasné a farebné, keďže tu často záleží na kontrastoch, obrysoch alebo správnom pohľade na veci.

Dopĺňajú to ešte prvky vizuálnych noviel, kde sa medzi úlohami na obrazovke zobrazujú kreslené postavičky pri rozhovoroch.  Rozhovory sú len formou textov, ale stačia na vyrozprávanie jednoduchého príbehu v pozadí. Spoznáte v ňom niekoľko postáv, ktoré budú mať svoj špecifický charakter. Tam sa síce angličtina zíde, ale ak ho nebudete čítať, nevadí, príbeh vám nebude chýbať, ak idete len po puzzle úlohách.

Angličtinu skôr budete potrebovať v samotných miestnostiach Všetky texty v escape room sú totiž po anglicky a miestami je tak potrebné vedieť aspoň základy jazyka. Niekedy bude potrebné prekladať slová, inokedy vedieť výslovnosť slov, aby ste si vedeli premeniť slová na čísla a podobné veci. Je to niekedy dosť neprehľadné, možno tieto veci mali autori nahradiť niečím logickým.

Escape Academy
Escape Academy Logické prepájania v miestnostiach nechýbajú.
Logické prepájania v miestnostiach nechýbajú.

Escape Academy Náročnosť a časový limit - len to dostanete pred každou úlohou.
Náročnosť a časový limit - len to dostanete pred každou úlohou.

Escape Academy Vizuál je jednoduchý, ale art štýl parádny.
Vizuál je jednoduchý, ale art štýl parádny.

Celkovo je Escape Academy veľmi príjemné prekvapenie v aktuálnej letnej indie ponuke (tak ako Stray, Hot Wheels alebo Powerwash simulator). Ponúkne vám oddych, zapečie vám závity a pridá aj napätie v jednom balíku. Ak máte radi puzzle hry alebo rovno escape room hry, určite nevynechajte. Hra je v Game Passe a ak ho máte, nemusíte ju kupovať, ak nie, tak 16 eur nie je veľa a oplatí sa.

napísal saver 28.7.2022
8.5
8.0