WAY OF THE HUNTER

WAY OF THE HUNTER

8.0

Vysokorozpočtovému lovu zdar!

Recenzia na PS5 verziu

Dôraz na kvalitu, ale aj záujem o existenciu domácich produktov, sa v posledných rokoch celkom fundamentálne zmenil a asi aj práve preto produkujú naše zlaté slovenské ručičky čoraz viac kvalitných výrobkov. Niet preto pochýb, že keď jestvuje dopyt po poctivej slovenskej čokoláde, káve či extravagantnom oblečení, bol by aj po poriadnej väčšej slovenskej hre. No a prečo potom nespraviť v dnešnom prehnane rýchlom a neustále mihotom neutíchajúcom svete hru, ktorá je blízka Slovákom nielen svojou tematikou, ale zároveň poskytne aj akúsi romantizovanú formu úniku do prírody. Way of the Hunter je jedným z najväčším slovenských projektov za posledné roky, ktorý navyše mieri na svoj cieľ - priblíženie osamelého poľovníckeho života, úteku do prírody a lovu zveri - až priveľmi presne.

Way of the Hunter
Way of the Hunter River Knox zdolá všetky výzvy amerických lesov, je to predsa pravý poľovník!
River Knox zdolá všetky výzvy amerických lesov, je to predsa pravý poľovník!

Way of the Hunter Aký krásavec...stavím sa, že v obývačke by sa jeho hlava vynímala ešte krajšie!
Aký krásavec...stavím sa, že v obývačke by sa jeho hlava vynímala ešte krajšie!

Way of the Hunter Medvedí brloh sa stane vaším skromným domovom v údolí Nez Perce.
Medvedí brloh sa stane vaším skromným domovom v údolí Nez Perce.

V skratke o loveckých začiatkoch

Slovenský (sľubujem, že tu môj patriotizmus končí) projekt Way of the Hunter je amalgamáciou všetkých skúseností herných veteránov a je plný lásky skutočných poľovníckych entuziastov. Utiecť do prírody len s puškou, ďalekohľadom a poriadnym off-roadom je občas asi snom každého a to vám veru tento výlet do centra amerických lúk, lesov a hájov umožní takmer bez obmedzení. Rozsiahle údolie Nez Perce a bohatá Transylvánia sa stanú vašim domovom, kde budete loviť, táboriť, stopovať a vábiť zver, preháňať sa v terénnom vozidle, učiť sa o pravom poľovníckom živote a hlavne nasávať virtuálnu zeleň!

River Knox je hlavným hrdinom tohto príbehu a už len z jeho mena, identického s riekou v štáte New Hampshire, je cítiť poriadneho amerického ducha hry. River je vcelku typický sympaťák, ktorý sa po rokoch vracia na ranč Medvedí brloh, kde ho už od detstva učil dedko ako sa stať správnym poľovníkom. Hru môžete hrať dvoma základnými spôsobmi, a to buď sledovať príbehové misie, alebo sa jednoducho vybrať na ničím neobmedzené poľovnícke potulky. Hlavná zápletka je vám tak predstavená úplne na začiatku hry atmosférou pohlcujúcim úvodom a o príbehu sa budete dozvedať viac najmä z krátkeho komiksu, občasnej prestrihovej scény a jednotlivých misií.

Hra vás však privíta pár tutoriálovými misiami, kde sa naučíte základy, ako je stopovanie zveri, jej lov, jazda vo vozidle, skúmanie sveta a iné nevyhnutné mechaniky. Hneď po týchto misiách máte všetku vedomosť pre začatie voľného putovania alebo sledovania príbehu. Príbehové misie nájdete vždy vyvolaním menu v ľavom hornom rohu obrazovky a ak nie je žiadna aktívna, poslúži vám na to denník alebo laptop v dedkovej chate. Misie si budete vyberať sami, hra vás do ničoho netlačí a nabáda tak aj na voľné poľovačky po svete.

River Knox je poriadny mocný kanec!

River je vďaka prázdninovým tréningom už od detstva skúseným poľovníkom. Jeho arzenál budete zdobiť puškami alebo brokovnicami, z ktorých má každá okrem licencovaného mena, ako Remington či Steyr, aj priradený typ záveru, kapacitu zásobníka, kaliber a rad zbrane určujúci jej efektivitu. Licencované zbrane dopĺňajú aj licencované zameriavače, kolimátory, poriadne strelivo, ale aj taký Bushnell ďalekohľad s 10-násobným zväčšením. Práve pri ďalekohľadoch ma však irituje absencia nastavenia priblíženia, nakoľko pri puškohľadoch táto možnosť jestvuje. Samozrejme, v poľovníckej výbave nesmie chýbať ani vábnička na jelene, losy či zajace alebo lovecké povolenia pre vybrané revíry.

River patrí medzi šikovnejších poľovníkov, a preto sa naučil aj skákať, úplne neefektívne utekať, podrepnúť si a dokonca sa vie aj plaziť. Vie používať kadejakú výbavu, obstojne šoférovať a v lesoch mu tiež žiadne nebezpečie nehrozí. Počas celej hernej doby totižto všetkým mojím pokusom o jeho vraždu celkom efektívne odolával. Skok z trojmetrového posedu iba mierne a chvíľkovo sčervená jeho videnie, pri plazivom vstupe do rieky sa automaticky postaví a fatálny náraz auta do stromu, kameňa či pád z hory rozchodí bez jediného skriveného vlasu. Nakoniec sa mi však vďaka voľnému pádu a bez auta podarilo dostať protagonistu do krátkodobého stavu bezvedomia, čo však spôsobilo iba znovuobjavenie v Medveďom brlohu. River je práve vďaka tomuto putovaniu pre mňa certifikovaný kanec!

V sekcii postavy sa dozviete aj viac o vlastnostiach protagonistu, nakoľko okrem inventáru si môžete pozrieť niečo o vašom poľovníckom skóre v denníku alebo naučiť sa niečo z pomocníka pri preparovaní. Hlavnou atrakciou bude však sekcia vylepšení, kde vidíte kruhový prehľad zlepšených vlastností Rivera. Tie sa zlepšujú na základe toho, ako lovíte zver a všeobecne hráte, nejde teda o odomykateľné schopnosti. Keď nachodíte istý počet kilometrov, spôsobíte o 15 percent menej hluku, za zásahy pľúc/srdca/tepien dostane zase dlhšie zadržanie dychu a za najazdené kilometre bude aj vaše auto menej rušivým. Vylepšenia sa jednoducho oplatí sledovať a aj sa na niektoré z nich pre kvalitné schopnosti zamerať.

Way of the Hunter
Way of the Hunter Napriek „zlomenej“ ruke sa River preplazí aj cez celú lúku.
Napriek „zlomenej“ ruke sa River preplazí aj cez celú lúku.

Way of the Hunter Poriadny kaliber treba na tie poskakujúce hovä...
Poriadny kaliber treba na tie poskakujúce hovä...

Way of the Hunter River sa vďaka vašej aktivite stane iba lepším lovcom!
River sa vďaka vašej aktivite stane iba lepším lovcom!

Prázdniny v medvedej chalúpke aj s veľkým rančom

Akýmsi centrálnym HUBom pre Rivera sa stane spomínaná chata a ranč Medvedí brloh, na ktorom sa nachádza napríklad aj strelnica určená pre zlepšovanie vašich schopností. V chate si budete môcť schovať a organizovať loveckú výbavu, hľadať nové misie, na laptope kupovať novú výbavu a zbrane, poriadne sa vyspať, no predovšetkým vystaviť trofeje na rôzne podstavce a piedestály. Vonku vás čaká poštová schránka, kde občas pristane nejaká tá pošta a netreba zabúdať ani na parkovisko za domom. To je esenciálnou súčasťou každej cesty, nakoľko si tu môžete kedykoľvek zvoliť jeden z troch (zelený so strechou, žltý a modrý bez) modelov terénnych áut.

Chata je pomerne veľká, skrýva nejaké tie slovenské a vývojárske easter eggy, no napriek atmosfére klasickej drevenej chalupy žiari akousi modernosťou. Nádherné veľké okná, vyrezávané schodisko alebo drevené sochy zdobia zovňajšok a spolu s interiérom plným zveriny a praskajúcim ohníkom tvoria príjemne rustikálnu atmosféru. Okrem tejto veľkej chaty však nájdete vo svete roztrúsených aj viacero drobných chatiek (presnejšie 4), ktoré v podstate poskytnú rovnaké funkcionality ako tá dedkova, nachádzajúca sa uprostred rozsiahlej mapy sveta.

Svet Transylvánie aj údolia Nez Perce je v pomere k rýchlosti presunu skutočne enormne veľký a na každom rohu je čo pozerať, nech už je v tejto digitálnej krajine s režimom dňa a noci v daždi alebo príjemnom teplúčku. Osobne bolo pre mňa najväčšou zábavkou túlať sa s autom po krajine a skúmať mapu, ktorú objavujete jedine putovaním a nie hľadaním rozhľadní či kadejakých veží. Graficky je svet detailne prepracovaný a podobne je na tom aj kožuch úlovku. Napriek tomu, že som kráčal iba po americkej pôde, dosť často som mal pocit strácania sa v slovenských lesoch. Hra nezabudne častými notifikáciami pri skúmaní upozorniť aj na novoobjavené oblasti či zaujímavé lokácie vo vašej blízkosti.

V lese sa s mapou nik nestratí... dúfajme

Mapa sveta, respektíve obrovského údolia Nez Perce a rozsiahlych plání Transylvánie, je skutočne pre poľovnícke putovanie enormne veľká. K jej zdolaniu vám však napomôže najmä spomínané auto alebo rýchle cestovanie po chatkách, od ktorých sa autom dostanete na špecifické miesta o čosi rýchlejšie. Celá mapa je rozdelená na množstvo individuálne pomenovaných oblastí, v ktorých žijú určené druhy zvierat, je tam špecifický ekosystém a napríklad pri misii, kde je nutné na konkrétnu zver poľovať, daná oblasť bude na mape vysvietená nažlto. A veruže sa skutočne do tej mapy napozeráte!

Mapa bude totižto esenciálnou pre stopovanie zvierat, hľadanie správnej cesty a všeobecnú orientáciu vo svete. Priznám sa, že nikdy som do hernej mapy nepozeral toľko, ako pri mojich poľovníckych potulkách. Pre lepšiu orientáciu však využijete určite aj minimalistický kompas vo vrchnej časti obrazovky, ktorý je obohatený aj o občasné značky. Vďaka ďalekohľadu a aj mape si môžete ukladať stopovacie značky vo svete aj sami a naplánovať si tak ideálnu trasu za cieľom. Ideálne zdolanie trasy vám dosť zjednoduší aj možnosť prepnúť Rivera na autopilota a on si tak bude spokojne vykračovať svetom sám, teda až pokiaľ nespadne alebo do niečoho nenarazí.

Okrem voľne rozmiestnených chatiek a Medvedieho brlohu vo svete nájdete aj desiatky posedov a drobných kempov. Posedy sú ideálne na odpozorovanie životného cyklu zvierat, menej intenzívnu poľovačku, no extrémne mi chýba možnosť ľahnúť si v nich a vyspať sa do určitej časti dňa. Takto je vašou jedinou možnosťou nájsť spomínaný kemp alebo sa teleportovať k najbližšej chatke, kde sa vyspíte v posteli a posuniete si čas, ako vám vyhovuje. To však znamená, že dosť často vás čaká dlhšia prechádzka naspať. Rozhodne by preto stála za preskúmanie vývojármi aj možnosť jednoducho hodiť do auta spací vak a prespať tak priamo v ňom. Nakoľko ním cestujete takmer všade, takúto možnosť by som vďačne využil a jej aplikácia by ani nemusela byť priveľmi kostrbatá, lebo napríklad taký sklad vecí sa už v kufri auta nachádza.

Way of the Hunter
Way of the Hunter Mapku si objavujete postupne a veruže je to poriadna štreka!
Mapku si objavujete postupne a veruže je to poriadna štreka!

Way of the Hunter Ak chcete strieľať všade, budete potrebovať aj povolenia..
Ak chcete strieľať všade, budete potrebovať aj povolenia..

Way of the Hunter Rozkošné a prepracované komiksy prezradia zase čosi viac z príbehovej časti hry.
Rozkošné a prepracované komiksy prezradia zase čosi viac z príbehovej časti hry.

Lovu zdar!

Avšak rozhodne to najdôležitejšie pre samotnú hru je toľkokrát spomínaná poľovačka! A hneď zo začiatku vám musím povedať, že ak máte ADHD alebo dlho neobsedíte pri pomaly kráčajúcej postave, toto rozhodne nebude pre vás...

Hus snežnička, kačica divá, vlk dravý, medveď čierny, líška hrdzavá, jazvec americký, jeleník ušatý, bažant poľovný, jeleník bielochvostý a mnoho iných druhov zvierat cez losy až po zajace vás čaká v lesoch, lúkach či riekach tejto krásnej krajiny. Avšak až pri hraní Way of the Hunter som si uvedomil zdĺhavosť poľovačiek. Totiž každý poriadny lov začnete výberom koristi, naštudovaním jej výskytu, režimu dňa a efektívnych metód etického ulovenia v encyklopédii. Etický lov je práve to, k čomu sa vás pokúša dotlačiť v priebehu hrania celej hry a vysvetliť vám jeho podstatu. Zver by ste preto mali loviť selektívne, zbaviť sa zvierat s istými genetickými poruchami, neloviť masovo, vždy sa pokúšať o rýchlu a efektívnu smrť práve zasiahnutím životne dôležitých orgánov, ako srdce, tepny alebo pľúca.

Lov teda začne poriadnou prípravou spojenou so spomínanou encyklopédiou, kde často nájdete aj príklady z reálneho života, čo je pekným doplnením celkového efektu. Máte naštudované, kde vami zvolená zver žije, ako/kedy/kde sa pohybuje a tak iba sadnete do auta a frčíte na miesto. Keď už ste v danej lokácii, stane sa jedna z dvoch vecí. Prídete na miesto a žiadne zviera nenájdete alebo ho hlukom odplašíme. Pri vzdialenosti menej ako 500 metrov na auto zabudnite, zver vás zaregistruje skôr ako vy ju a tak je jediným riešením ísť peši. To je však tiež dosť hlučné, takže sa treba prikrčiť a pekne si to posledných 300 metrov k cieľu odkráčate ako kačička.

Pri love teda sledujete svoju úroveň hluku, smer vetra ktorý prenesie váš zápach a potenciálne vyruší zver, úroveň pokojnosti zveri, vhodnosť vašej zbrane (správna rýchlosť vystrelenej munície, úroveň a samotná munícia), rýchlosť vetra a v neposlednom rade musíte teda aj správne zamieriť a trafiť také orgány, ktoré zaručia úspešný lov. Je toho skrátka na sledovanie dosť a s trasúcou sa puškou, na ktorej musíte nastaviť správne zameriavanie, je to ešte o niečo ťažšie.

Práve pri stopovaní, správnom zamierení a opakovanom hľadaní utekajúcej zveri vám pomôže lovecký zmysel. Ten sa aktivuje v momente, keď stojíte absolútne nehybne, mierne stmaví obrazovku a žlto vysvietenými oblasťami/predmetmi vám naznačí, čo je potrebné spraviť. Vďaka tomuto zmyslu nájdete krv postreleného zvieraťa, identifikujete výkaly, lokácie v ktorých sa zver často vyskytuje a predovšetkým ponachádzate stopy. Väčšia zver iba málokedy skoná na mieste, kde ste ju postrelili, a preto ju budete musieť na konci lovu opäť vystopovať pomocou loveckého zmyslu.

Lovecký zmysel vám vie ešte pomôcť aj pri pokuse o dobré zameranie zvieraťa v hľadáčiku vášho puškohľadu. Ten je stabilnejší, keď ste v podrepe a najľahšie vystrelíte so zadržaným dychom, keď ležíte priamo na zemi. Hra disponuje aj rozsiahlymi nastaveniami asistencie pri love, všeobecnými nastaveniami ovládania, poľovníckeho zmyslu a nastavenia pre lepšiu prístupnosť. Ak sledujete aj obrázky, tak ste si určite všimli, že hra obsahuje úplnú slovenskú lokalizáciu, ktorá je skutočne bezchybná a dodáva hre ten pocit domáceho produktu!

Nájdeme, spreparujeme, vystavíme, predáme a opakujeme

Po love sa musíte rozhodnúť, či idete zver preparovať, alebo ju jednoducho predáte a niečo si tým zarobíte. Koruny potom využijete na nákup novej výbavy, zbraní a hlavne predražených povolení na poľovanie v iných revíroch. Skrátka investovať môžete do dostatočného množstva obsahu a keď vás peniaze netrápia, v Medveďom brlohu je dostatočné množstvo miesta pre vytvorenie preparátov. Každý z nich niečo stojí a zároveň vám ponúkne viacero variantov usporiadania aj typov zvierat, ktoré môžete na daný podstavec uložiť.

Way of the Hunter
Way of the Hunter Eticky, priamo cez najdôležitejšie orgány, pre najrýchlejšiu smrť
Eticky, priamo cez najdôležitejšie orgány, pre najrýchlejšiu smrť

Way of the Hunter Poriadna trofej nesmie na chalupe chýbať!
Poriadna trofej nesmie na chalupe chýbať!

Way of the Hunter Lovecký zmysel vám pomôže pri stopovaní sledovať krvavú stopu a dovedie vás až ku koristi
Lovecký zmysel vám pomôže pri stopovaní sledovať krvavú stopu a dovedie vás až ku koristi

Foto mód a zvyšné „bonusy“

Foto mód sa stal nečakane jednou z mojich najobľúbenejších súčastí tohto loveckého počinu. Robiť si pekné fotky do recenzie je jedna výhoda, avšak preskúmať vertikálnu vzdialenosť aj organizáciu hôr z lepších uhlov ako umožňuje základná kamera z prvej osoby je úžasné. Nastaviť si scénu presne ako chcete, vybrať časť dňa ktorú chcete a navyše aj zachytiť krásy sveta, ktoré z takýchto uhlov nikdy neuvidíte. Osobne mi ešte chýba v možnostiach nastavenie počasia a potom by bol foto režim už úplne dokonalý.

Z technického hľadiska hra bežala bezproblémovo na PS5, avšak napriek absencii trhania, prepadov fps alebo podobných problémov som v hre narazil na dosť grafických glitchov a menších bugov. Postava pri rýchlom cestovaní prepadla cez textúry, dažďové kvapky dopadali vo výške meter nad zemou, dokrútené ruky protagonistu kazili výhľad, avšak najhoršia bola zabugovaná zver. Zvieratá behali dosť často vo vzduchu, zasekávali sa o kamene a kmene stromov, čo spôsobilo, že lov bol občas absurdne ľahký.

Zopár detailov, ktoré ma v priebehu hrania iritovali, som spomenul už vyššie, avšak rozhodne nesmiem zabudnúť aj na fakt, že každý jeden kameň aj strom sú fyzickými objektmi, a teda zrážka s nimi znamená okamžité ubratie akéhokoľvek tempa, ktoré ste na posledných kilometroch nabrali. Táto realita vás však začne skutočne iritovať práve v momentoch keď sa štveráte na nejaký kopec a náraz znamená svižnú cestu naspäť dolu. Jazdný model občas pôsobí mierne kostrbato, ale keď sa s autom naučíte jazdiť, pôjde to ako po masle.

Lovecká sezóna sa začala!

Way of the Hunter je úžasne pohlcujúcim loveckým zážitkom. Pri hraní si uvedomíte váhu každej strely, oboznámi vás so svetom poľovníkov a ukáže vám, že trpezlivosť sa vypláca. Ten pocit, keď si zavesíte trofej z jeleňa, ktorého ste naháňali aj zo dve hodiny, je veru na nezaplatenie. Samotný lov, stratégie použité pri jeho realizácii, detailné opisy aj všetky drobnosti s poľovníctvom súvisiace vypovedajú o veľkom zápale pre túto tematiku. Hra si drží obdivuhodne vysokú úroveň v každej lokácii sveta, ktorý srší atmosférou a množstvo krásnej zveri nie je veru tiež zanedbateľné. Pohyb po detailnom americkom svete je zábavný a neustále vás núti skúmať nové zaujímavé lokácie. Napriek tomu, že sa sem-tam objavia nejaké bugy a glitche, za ten kus práce si vývojári zaslúžia rozhodne pochvalu. Nemáte veru na čo čakať, lebo lovecká sezóna je vďaka Nine Rocks Games otvorená nielen pre skúsených poľovníkov, ale aj pre hráčov amatérov!

napísal Taiven 12.8.2022
Páči sa mi! (+10)
8.0