COMMANDOS 3 – HD REMASTER

COMMANDOS 3 – HD REMASTER

6.0

Oživenie legendárneho komanda

Ak máte v pamäti vydanie prvých Commandos: Behind Enemy Lines od španielskych vývojárov z Pyro Studios, určite vám ako prvé na myseľ prídu zúrivé quicksave a quickload orgie. Na konci 90.rokov zjavenie. Prekvapivo pohlcujúca taktická stratégia z prostredia druhej svetovej vojny nútila hráča premýšľať nad každým nesledujúcim krokom. Odhalenie hlavných protagonistov znamenalo v drvivej väčšine prípadov nutnosť nahrávania uloženej pozície. Tichá likvidácia nacistických vojakov, pomalý a premyslený postup, lákanie nepriateľa na cigarety, prezliekanie uniforiem, sledovanie zelených výsekov zobrazujúcich miesto, kam sa protivník pozerá. Jednoducho zábava, pri ktorej hodiny ubiehali rýchlejšie, než by sme chceli. A úplne odlišná RTS od tej hromady tuctových titulov, ktorými sme boli zavalení.

Nemohlo nasledovať nič iné, než pokračovania vedené v rovnakom duchu (druhýtretí diel), iné žánrové zasadenie (Strike Force) či kópie z iných prostredí (Desperados, Robin Hood, Star Trek: Away Team). Následný úpadok záujmu hráčov o taktizovanie a kruté trestanie čo i len najmenšej chybičky likvidácie nepriateľov v izometrickom prostredí sa prejavilo do absencie akejkoľvek hry, ktorá by dokázala navodiť podobnú atmosféru. Až prišiel Shadow Tactics (a s ním vynikajúce Desperados III) od Mimimi Games, ktorý ukázal, že nemalý záujem o tento žáner tu stále je. A potom tu máme remastre Commandos.

Commandos 3 – HD Remaster
Commandos 3 – HD Remaster V Stalingrade si užijete ruiny mesta
V Stalingrade si užijete ruiny mesta

Commandos 3 – HD Remaster Väčšinu misií musíte zvládnuť bez vyvolania alarmu.
Väčšinu misií musíte zvládnuť bez vyvolania alarmu.

Commandos 3 – HD Remaster Škoda, že potápač dostane priestor len v jednej misii.
Škoda, že potápač dostane priestor len v jednej misii.

Z nostalgie sa žiť nedá, o čom sa presvedčili tvorcovia prerobeného Commandos 2 – HD Remaster. Nedá sa povedať, že by fenomenálny diel Men of Courage úplne spackali, ale nebol dôvod, pre ktorý by ste mali siahnuť po HD premene. Aj z dôvodu technických problémov. Tretí diel s podtitulom Destination Berlin síce pridal o kúsok viac akcie, mierne pritvrdil, no hlavne pridal tretí rozmer do interiérov. Remaster síce vylepšuje grafické spracovanie, no všetko ostatné necháva po starom. Tak, ako by to remaster mal robiť. O kvalitách pôvodnej hry niet pochybností, avšak ako roky bežia, objavujú sa v hrateľnosti prvky, ktoré dnes skôr otravujú.

Základná idea zostáva, samozrejme, rovnaká: máte k dispozícii vybraný tím postáv, z ktorých každá vie niečo iné a prístup k hraniu musíte meniť podľa toho, koho si vyberiete. Zelený baret je hora svalov a nerobí mu problém omráčiť nepriateľa päsťou a používať ťažšie zbrane. Zlodej vie taktiež likvidovať nepriateľov zo zálohy, no navyše sa dokáže na vybraných miestach vyšplhať napríklad na balkón budovy či otvoriť zamknutý sejf. Špión používa injekcie s jedom, dokáže sa prezliekať do vojenskej uniformy a rozprávať sa s nepriateľom za účelom odvedenia pozornosti. Hlavná devíza ostreľovača je jasná, ženista zas s radosťou vyhodí niečo do vzduchu a potápača využijete pri misiách s vodou. Tretí diel obmedzil postavy, ale nevadí to. Na misie dostanete vždy vybrané postavy.

Všetkých ovládate v izometrickom prevedení, pričom výber postavy a jeho akcie sú striktne namapované na tlačidlá menu či klávesové skratky presne tak, ako to bolo pred 19 rokmi. Nostalgickí fanúšikovia jasajú, pre ostatných by bolo predsa len prístupnejšie, ak by bol k dispozícii intuitívnejší spôsob z modernejších Shadow Tactics či Desperados III. Alternatívne ovládanie nepridáva žiadny komfort, skôr naopak. Maličké ikonky akcie síce napovedia, čo plánujete spraviť, avšak pohodlnejší spôsob ovládania by hre pomohol viac. Základná otázka dňa, či má Commandos 3 šancu zaujať nové publikum, je na stole aj preto, že v pôvodnej hre sme mohli napríklad rotovať pohľadom kolieskom na myške (ako tomu bolo kedysi, nakoľko po zvolení pôvodného ovládania bolo otáčanie neznesiteľne spomalené) a nie držaním Alt a pohybom myši či klikaním v prípade exteriérov. Mnoho „vylepšení“ sa skôr nepodarilo.

Vizuálne sa síce na prvý pohľad toho príliš mnoho nezmenilo, no pri porovnávaní pôvodnej hry a remasteru treba uznať, že HD textúry vyzerajú k svetu, takže sa nebrodíte v pixelovom šialenstve. Či je to skutočne dostatočná premena, z ktorej by sme padli na zadok ako takmer pred dvomi dekádami, sa rozhodne povedať nedá. Stalingrad je pekne zasnežený, v Normandii to vrie, ale chýba tomu čosi navyše. Áno, je to stále pekné a ten progres tam je vidno, no samotným pozadiam chýbajú detaily navyše, ktoré by nás ohurovali alebo ktoré nás dostali pri hrách z produkcie Mimimi Games. Pri animáciách pohybov je vidieť a cítiť, že sa vývojári z Raylight Games príliš nezapotili a akoby nám vždy pár frameov chýbalo. O detailne vymodelovaných postavách hlavných protagonistov môžeme len snívať.

Ak naskočíte do vlaku stealth taktických stratégií s Commandos 3 – HD Remaster, veľmi rýchlo vás prejde chuť na akékoľvek ďalšie dobrodružstvo z podobného žánru. Hra sa s ničím nemazná a napriek tomu, že pribudla nápoveda, ktorá vám textovou formou prezradí základné tipy a triky, v praxi je realizácia účinnej stratégie náročnejšia. Znalosť jednotlivých princípov a fungujúcich riešení je pre skúseného harcovníka o svalovej pamäti. Ako sa s ktorou postavou presúvať a na čo ju využívať je o študovaní správaní sa vojakov a skúšaní. Často metódou pokus-omyl. Na to dnes mnohí hráči nemajú. Implementácia pauzy, rozdania príkazov či ich reťazenia by hre neuveriteľne pomohla – tak, ako išlo o skvelé vylepšenie v Desperados III.

Plusom je tu režim pre nováčikov, ktorý ponúkne napríklad väčší dostrel sniperkou a podobné drobnosti. To však neznamená, že by bola hra výrazne jednoduchšia. Smrť čaká na každom rohu a oplatí sa venovať dlhé minúty študovaniu jednotlivých máp. A to na podobných hrách milujeme: plánujeme čo, s kým a kedy spravíme a hoci samotná realizácia je často kostrbatá, stealth pasáže, kedy sa vám darí cigaretami nalákať nepriateľa či v uniforme vojaka odlákať pozornosť iného nacistu od sledovania dverí, ktorými sa zakráda Zelený baret, stojí za tú námahu. Horšie je to so simultánnym prevedením akcií, ktoré vyzerajú ako logické riešenie, no pre ovládanie pohoríte.

Commandos 3 – HD Remaster
Commandos 3 – HD Remaster K dispozícii je len dvanásť pôvodných misií - všetky sú prístupné rovno z menu.
K dispozícii je len dvanásť pôvodných misií - všetky sú prístupné rovno z menu.

Commandos 3 – HD Remaster Interiéry budov sú plne trojrozmerné.
Interiéry budov sú plne trojrozmerné.

Commandos 3 – HD Remaster Vylodenie v Normandii je zábavná one man show v podaní Zeleného baretu.
Vylodenie v Normandii je zábavná one man show v podaní Zeleného baretu.

Pohltenie napriek tomu funguje na výbornú, avšak stále nie je dôvod, pre ktorý by ste museli investovať do remasteru, keď pôvodná hra ponúka rovnakú zábavu za násobne menšie peniaze. Okrem tutoriálu nás čaká 12 úrovní rozdelených do troch kampaní. V zasneženom Stalingrade budete likvidovať obávaného snipera, musíte sa dostať cez zabezpečené mesto k lietadlu či pri úteku z väzenia dostanete za úlohu spáchať atentát. Ten je možné uskutočniť rôznymi spôsobmi (nálož v aute, snajper v akcii a podobne).

Nasleduje Stredná Európa so šesticou misií, kde si vyskúšate rôzne kombinácie postáv, pričom základom ostáva eskortovanie postáv na vybrané miesto bez vyvolania poplachu či postupná (a samozrejme tichá) likvidácia nepriateľov. Najprv sa so zlodejom a špiónom musíte dostať k železničnej stanici, následne nastúpiť na vlak. Zelený baret vyčistí ďalšiu stanicu a odstráni prekážky na trati, vyskočí na vlak a vyčistí zvnútra i zvonku. Zábava neupadá ani so snajperom a ženistom, ktorí musia zachrániť umelecké diela, no najprv je ich úlohou zastavenie konvoja.

Posledná kampaň v Normandii je skutočne tvrdým kúskom a trojica misií tak ponúka kombináciu všetkého, čo musíte využívať pri vyhadzovaní do vzduchu muničných skladov, vozidiel či torpédových lodí. Vrcholom je znefunkčnenie delostrelectva a vyčistenie bunkrov od nepriateľov. Tucet úrovní sa nezdá ako príliš veľký pokrm, no ak nemáte Commandos 3 nahrané, počítajte s minimálne hodinkou na jednu úroveň mimo úvodnej zo Stalingradu, ktorá sa dá zvládnuť za niekoľko minút. Všetky misie z kampane sú okamžite prístupné a ak sa vám nedarí v jednej, môžete si vybrať inú. Len si nezabudnite manuálne uložiť rozohraný progres v misii, ktorú neviete zdolať, pretože hra si nepamätá postup v úrovni, len uložené pozície.

Commandos 3 – HD Remaster
Commandos 3 – HD Remaster Nie práve najšťastnejšie riešenie zadania.
Nie práve najšťastnejšie riešenie zadania.

Commandos 3 – HD Remaster Umelá inteligencia nepriateľov nie je najvyššia: postupne si chodili pre smrť na strechu, kde začuli rámus.
Umelá inteligencia nepriateľov nie je najvyššia: postupne si chodili pre smrť na strechu, kde začuli rámus.

Commandos 3 – HD Remaster Základom hrateľnosti je postupné zneškodnenie nepriateľov v správny moment.
Základom hrateľnosti je postupné zneškodnenie nepriateľov v správny moment.

A to je asi tak všetko. Remaster vylepšil technické spracovanie, takže to vyzerá lepšie, ale na konkurenčné tituly od Mimimi Games remaster tretieho Commandos nemá. Ovládanie je mierne kostrbaté u predchodcu a Commandos 3 – HD Remaster to žiaľ niekedy ešte zhoršuje. Po stránke hrateľnosti Commandos zostarlo so cťou a dá sa hrať aj dnes, len sa treba pripraviť na vyššiu náročnosť, ktorá vám nič neodpúšťa. Skúsení fanúšikovia pôvodnej trilógie ohrnú nosom, pretože prejdú hrou s prstom v nose, ostatní privítajú voľbu náročnosti, ktorá je však v mnohých prípadoch len kozmetická. Technické problémy sa nevyhli ani remasteru trojky a občas nám hra spadla, inokedy nevedela načítať pozíciu, postava sa zasekla alebo neprijímala príkazy.

Takže teraz babo raď: Commandos 3 – HD Remaster je hra, s ktorou môžete stráviť desiatky hodín. Predovšetkým, ak ste k pôvodnému Destination Berlin nepričuchli alebo ho pravidelne nehrávate. Občas vás bude hnevať ovládanie, ktoré je zbytočne toporné a buď sa drží dnes už zastaralého konceptu, alebo sú inovácie skôr kontraproduktívne. Ale vyzerá to lepšie ako pôvodná hra, náročnosť je však nekompromisná. Pre fanúšikov trojky (a celej série) je hodnotenie zbytočné: pôvodnú hru majú pod palcom a remaster im nič nové neprinesie, no už dávno po ňom siahli minimálne zo zvedavosti.

Obrovská škoda, že znovu nemáme v hre žiadne bonusové materiály, špeciálne videá a podobné drobnosti, ktoré by remaster vyšperkovali. Takto tu máme fajn hru, ktorá je určená pre užšie publikum – a to má na výber predsa len lepšie projekty. Commandos 3 – HD Remaster vám môžeme odporučiť jedine vtedy, ak už nemáte do čoho pichnúť a všetko od Mimimi Games máte prejdené odpredu dozadu a späť. Nie najlepší diel zo série neprináša žiadne vylepšenia, odstránenie pôvodných nedostatkov a navyše občas pridáva ďalšie, hlavne technického charakteru a ovládania.

napísal kordi 16.9.2022
6.0
COMMANDOS 3 – HD REMASTER