MARIO + RABBIDS: SPARKS OF HOPE

MARIO + RABBIDS: SPARKS OF HOPE

9.0

Bláznivé zajace idú do nových vesmírov

Recenzia na Switch verziu

Na druhý diel Mario+Rabbids sa už pozeráte inou optikou ako na debut v sérii. Vtedy to bol prekvapujúci krok spájania dvoch fenoménov do jednej hry a ešte aj nečakaný výber žánru taktickej stratégie. Mario+Rabbids si navyše vo svojom paralelnom vesmíre vytvorili vlastnú mytológiu, kde sú aj krížené postavičky typu Rabbid Peach či Rabbid Mario. Takže na jednej strane ste behali vo farebnom svete Mushroom Kingdom a z neho prechádzali do tuhých taktických bojov.

Druhý diel Sparks of Hope prináša nečakane slušnú porciu zmien a nie je iba sériou nových levelov. Opäť ho štartuje bláznivý príbeh, kde našich hrdinov z pohodičky vytrhne invázia v podobe Cursa. Záhadná entita neprináša iba skazu a únos kamošov, ale predstaví aj tzv. Sparks. To sú hviezdičky, ktoré vznikli krížením Rabbids a Lumas. Postupne sa ich vydáte zachrániť a oni vám na oplátku dajú výhody v boji. Prvé misie sú zamerané na to, že sa dáka Spark stratí a vydáte sa ju hľadať. Alebo pomáhate Augiemu, smutnému bohovi, ktorý stratil priazeň u ľudí a cez obrazy sa dozvedáte jeho príbeh.

Pôsobí to sviežo, autori zo štúdii UbiSoft fakt vyťahujú silne tromfy a výborne si naštudovali reálie. Rabbids sú sami osebe bizarne groteskne postavičky, ale spojenie s Mario svetom generuje kvantum dobrých vtipov. Ba čo viac, prenáša sa do hrateľnosti. Azda autori cítili túžbu prekonať sami seba i niektoré Nintendo tímy. Pohyb po svete čerpá z top Super Mario hier posledných rokov ako Super Mario Odyssey či Super Mario 3D World. Voľný pohyb v 3D leveloch vám umožní spoznávať svet naplno a podľa svojho tempa.

Prvá polhodina je ešte relatívne lineárna, no prvý svet otvára možnosti. Príde hlavná línia, tam pár vedľajších misii či voľne vandrujúci nepriatelia = fajn šanca na letmý grind. Môžete zbierať mince, hľadať cestičky, triasť stromy či kecať s malými postavičkami. Ale aj raziť si cestu vpred, spúšťať rebríky, chodiť okolo a hľadať artefakty do bizarných strojov. Mapa vám šikovne prezradí kde ste vy a kde vedľajšie misie. Journal si všetko pekne zapisuje a ukáže postup vo svete i aktuálny zber predmetov.

Prvý svet mi náramne pripomenul štart rozšírenia Bowser’s Fury ku Super Mario 3D World. Ostrovy v mori, kde sa občas nájde čierny sliz, ktorý kvári obyvateľov, no plnením úloh sa vám ho podarí zbaviť. Svet je interaktívny a lahodný na prieskum. Tam dole schovaná brána. Ale pýta si kľúč, ten vám predá istý šmelinár za 7 oranžových žetónov. No tie získate za plnenie vedľajších misii a najprv ich ani sedem na mape nevidno. Alebo samotné vedľajšie misie sú označené podľa levelov: jedna z nich si pýta level 10, ktorý je prvé hodiny v nedohľadne.

Hra navyše simuluje aj systém dungeonov akoby zo Zeldy. Vstúpte do chrámu na inom ostrove a zrazu je pred vami samostatná kľukatá lokalita. Pozriete na mapu a opäť máte čo skúmať: cestičky na rôznych úrovniach, iné vedľajšie misie či typické Mario výzvy ako zber zelených či červených mincí na čas. Ale aj zdanlivo nedostupné pasáže, lebo pýtajú 12 oslobodených hviezd a máte aktuálne štyri. Nuž, treba preliezť i zachrániť koho sa dá a vrátiť sa neskôr.

Pohyb po svete ma svoje čaro a najmä pocit z postupu i objavovanie hry sú fantastické. A keďže prejdete päť svetov, v každom sú iné výzvy, štruktúra a tak skoro sa nezunujú. Snažím sa plniť čo najviac veci postupne, takže zatiaľ mi vychádzajú aj požiadavky na levely. Ale určite sa dá hrou prechádzať aj rýchlejšie, tvrdo po príbehu a ostatné misie si splníte neskôr. Ak vás neprekvapí nejaký tuhší boj.

Súboje sú druha kľúčová náplň popri behacej náplni. Aj tu autori rozšírili systém. A pridávajú nové možnosti. V prvom rade kvantita: zatiaľ čo prvý diel bol zameraný na menší počet veľkých súbojov, tu je situácia opačná. Bojuje sa často, aj v malom . Napríklad ak prepadnete nepriateľa na mape, odohrá sa zväčša minibitka na par minút. Vedľajšie misie už trvajú trocha dlhšie, no tiež sú prístupné počas malej pauzy či ráno/večer pred spaním. Vrcholom sú hlavne príbehové misie, ktoré vložia aj menších či väčších bossov a tie pripomínajú originálnu hru. Z toho vyplýva, že bojujete častejšie, niekedy inak, ale hra nepadá do únavného stereotypu. Aj pri menších misiách si môžete dať výzvu v štýle, že ich zvládnete za 1-2 ťahy a zhrabnete skúsenosti. A nezľaknite sa, ak niekedy na mape beriete príbehové súboj a odohrá sa ich viac za sebou.

Na bojovom poli vás čaká najväčšia novinka pri pohybe. Zatiaľ čo minule bol daný štvorcami a určitou vzdialenosťou v okruhu, tu sa pohybujete voľne a miešate pohyb s akciou. To dáva hre väčšiu flexibilitu - napríklad vždy sa pozriem či mám v okolí nepriateľa, do ktorého sa dá vraziť (dash). Potom volím efekt pre seba i kamošov (ochrana pred zásahmi či silnejšie rany). Až potom útočím s lepšími štatistikami i šancami. Medzitým si môžem ľubovoľne striedať postavy a aj ich efekty – nikdy nie je jasné, kto sa pohne či zaútočí prvý, aj podľa potreby a situácie. V kole máte limitovaný počet ťahov (najprv dva), takže dobre voľte čo robiť. Spočiatku máte iba dve postavy, neskôr pribudne tretia, čo je kľúčové pri zameraní: Mario univerzál, Rabbid Peach liečiteľka, Luigi skvelý snajper. Ale postavy si môžete skladať do boja ako uznáte:  dobre vybalansovaný tím je základ.

Ťahy sú mapované na jednotlivé tlačidla a po pár hodinách už prejde hra do krvi. Využívate systém úkrytov, pálite skôr na istotu a sledujte percentuálne šance: 50% nie je fakt veľa, takže ak vám nevyjde zásah, je to na vás. Pracujete ako tím a preto aj obľúbená funkcia Team Jump, ktorá vás môže dostať ďalej ako postavička a jej možnosti dovolia. Na mapách sú rebríky či interaktívne plochy, takže prechádzate neraz do výšky. Postup na niektorých mapkách navyše ovplyvnia aj rôzne spínače, ktorými si otvárate ďalšie časti. Vždy je čo robiť.

Proti vám stoja rozmanití a nie tupí nepriatelia, pozor na priebeh niektorých bojov. Už menší bossovia i borci s veľa HP vám vedia zavariť, ak vašu postavu sfúknu za dva-tri údery. Strata býva často citeľná, časť bojov som končil aj sólo s Mariom či Rabbid Peach, lebo som zariskoval. Po boji príde zúčtovanie, zisk skúsenosti pre hrdinov i hviezdne body. Prvé zvýšia level vás ako postavy, druhé investujete do hviezd Sparks, ktoré vás sprevádzajú a dodajú extra skúsenosti. Môžu byť podporné, útočné (oheň, ľad, blesk), stačí sa s nimi pohrať, dať ich aktívnej postave a ťažiť z ich chuťoviek.

V menu môžete tráviť kvantum času – postavy majú vývojové stromy a pri zisku nového levelu príde dilema kam investovať? Do zdravia, pohybu, sily, akcie, kritického úderu či upraviť rádius útoku? Niekto potrebuje veľa zdravia, iní širšiu škálu na bojisku a podľa toho môžete vylepšovať postavy. A je lákavé piplať dve-tri postavy, no tým, že sa paralelne zvyšuje level aj postávam nezúčastneným v boji, sa oplatí viac skúšať. Sú to drobné vylepšenia v pohybe i ťahovej akcii, ale náramne hre pomáhajú. Je svižnejšia, bohatšia, stále máte čo robiť a plniť.

Recenzovaná verzia na Switch OLED ukáže štylizovanú grafiku, zábavný dabing a najmä kvalitné ovládanie cez tlačidla. Sú tu nečakané miesta i krásne vizuály s atmosférou, či ide o bludiská alebo exteriéry - a mix s Rabbids stále funguje u množstva postáv.

Takže slušný krok vpred pre sériu a tento rok čierny kôň jesene. Sparks of Hope je viac ako ďalší datadisk. Toto je jasná dvojka, ktorá má v jadre veľa vecí usporiadaných inak a to je len dobre. Ešte zábavnejšia a voľnejšia hra, kde si postup i tempo určujeme sami, to je výborne vysvedčenie pre autorov. Uvidíme, ako hru rozšíria neskôr aj cez Season Pass, možností načrtli dosť.

napísal Korec 24.10.2022
Páči sa mi! (+5)
9.0