SESSION: SKATE SIM

SESSION: SKATE SIM

6.5

Zábava, ale niekedy skôr utrpenie na doske

Recenzia na PS5 verziu

Hry s tematikou skateboardingu tu už máme od osemdesiatych rokov. Pixelových panáčikov na čiarke s dvoma bodkami ste mohli preháňať na jednoduchých rampách a robiť s nimi len zopár trikov. Aj keď tie hry neboli také populárne, ako by sa čakalo, vždy priniesli fajnú arkádovú zábavu na zabitie voľného času. Situácia sa veľmi rapídne zmenila v deväťdesiatych rokoch s nástupom série Tony Hawk Pro Skater, ktorá vyniesla ich vydavateľa Activision do finančného neba a priniesla na stôl nielen skvelú hrateľnosť a hodiny zábavy pre hráčov všetkých vekových kategórií, ale aj skvelý a obšírny hudobný obsah rôznych žánrov.

Časom značka THPS začala upadať slabými inováciami a opakujúcim sa obsahom a na rad prišiel nový vyzývateľ v podobe semi-simulácie s jednoduchým názvom Skate, ktorý od základu zmenil arkádové ovládanie svojho konkurenta. Po troch slušných pokračovaniach sa Skate séria stala kultom, ktorej stále známy youtuberi vzdávajú hold krkolomnými let's play videami. Aj keď vyšlo nemálo hier o skateboardingu a dokonca aj remaky, hráči sa stále pohybovali v arkádovosti ovládania dosiek na kolieskach v hrách, kde fyzika skokov pripomínala viac gravitáciu Mesiaca ako planéty Zem.

Avšak s veľkým boomom reálnych simulátorov, ako aj tých absurdnejších, si partia zo štúdia crea-ture Studios povedala, že už by bolo načase spraviť po toľkých arkádach jeden poriadny simulátor skateboardingu, tak ako sa patrí. S debutovou hrou vývojári nezačali zle, ale po strávení niekoľkých hodín na skateboarde vo svete Session: Skate Sim som sa čudoval, že za nedokončenú hru, ktorá pôsobí ako playtest, si tvorcovia pýtajú vysokú sumu.

Začínate, pochopiteľne, tvorbou postavy, kde sa môžete vyšperkovať podľa chuti a nálady. Avšak nečakajte detailne morfovanie tváre alebo tela. Väčšina vecí na výber je už prednastavená a aj keď toho nie je málo, osobne som čakal viac. Následne si vyberiete oblečenie, topánky a, samozrejme ,svoj skateboard a jeho skromné príslušenstvo. Zo začiatku budete mať len málo vecí vo vašom šatníku, ale postupom času a po prejdení určitých misií a úloh vám hra nadelí stále novšie vybavenie, alebo si ho za vyhraté peniaze kúpite v obchode. No ani tu nečakajte, že si budete môcť prečačkať svoju postavu bižu šperkami či mejkapom. Špeciálne alebo detailné vyhrávanie sa s farbami či veľkosťami obrázkov a nálepiek hra neobsahuje, takže ich ani nehľadajte.

Session: Skate Sim
Session: Skate Sim Keď sa prehryznete komplikovaným ovládaním, začnete si hru užívať viac.
Keď sa prehryznete komplikovaným ovládaním, začnete si hru užívať viac.

Session: Skate Sim Každá časť mesta ponúka pekne náročné výzvy.
Každá časť mesta ponúka pekne náročné výzvy.

Session: Skate Sim Hra vyzerá o niečo lepšie na propagačných materiáloch ako na PS5.
Hra vyzerá o niečo lepšie na propagačných materiáloch ako na PS5.

Následne sa presuniete do svojho bytu, ktorý vám bude slúžiť ako základňa. Okrem základných nastavení a šatníku si tu budete môcť pozrieť svoj progres v hre, nahraté videá vášho počínania, ako aj presun na jednotlivé časti odomknutých miest. Vaše prvé mesto z troch na objavovanie prekážok, rámp a zábradlí bude New York. Aj keď samotné mesto na prvý pohľad vyzerá atraktívne, pri detailnejšom pozorovaní graficky nepôsobí ako pastva pre oči …aspoň na PS5. To bol však môj prvý dojem, ktorý sa pri hraní zmenil. Ovládanie nie je také, aké by ste čakali a mení kompletne všetko, čo v minulosti navrhli hry THPS alebo Skate. Všetko je postavené na základe ľavej a pravej nohy a bez ovládača si hru ani nezahráte. Faktom je, že keď si na ovládanie nezvyknete do hodiny, je dosť možné, že celú konzolu vyhodíte von zavretým oknom aj s ovládačom.

Váš test nervov začína už prvotným pohybom. V iných hrách je pohyb nastavený väčšinou na D-pade. V hre Session: Skate Sim pre PS5 je to štvorec pre odraz ľavej nohy a X pre odraz pravej nohy. Čím do nich rýchlejšie búšite, tým idete rýchlejšie. Pohyby do strán taktiež nie sú D-padom alebo šípkami, ale tlačidlami L2 na otočenie do ľavej strany a R2 do pravej. Skoky a samotné triky sa bežne tvorili tlačidlami X, štvorcom, trojuholníkom alebo O…tu však nie. Keď chcete skočiť alebo spraviť tzv. Bunny Hop/Ollie, musíte dať D-pad páčku dozadu a následne dopredu. Nollie je presne opačne. Tým sa dostanete nad zem a váš boj o vykonanie hocijakého triku môže začať.

Keďže ide o simuláciu skateboardingu, je pochopiteľné, že nebudete dosahovať na svojej doske rýchlosť auta, nevyskočíte 2 metre do výšky alebo nebudete grindovať kilometrové rampy smerom nahor. Páči sa mi, že tvorcovia dali hráča do reálneho prostredia s fyzikou blízko reality, akú by zažil aj na svojej ulici, keby skúšal robiť skate triky naživo. Jednotlivé stupňovité otáčanie postavy či dosky presne simulujete prstami na ovládači, ako aj rovnováhu pri grindovaní, ktorá by mohla byť o niečo lepšie dotiahnutá. Všeobecnú rovnováhu si ovládačom, pochopiteľne, určujete sami, ale niekedy sa aj hra samotná rozhodne či vás má na zábradlí nechať alebo padnete. Avšak táto hra nastavila veľmi tenkú hranicu medzi zábavou a masochizmom.

Samotné triky sa robia na etapy. Prvá časť je sa dostať s ľavým D-padom do vzduchu a druhá časť je s pravým D-padom urobiť trik samotný. Také kickflipy a heelflipy sa naučíte pomerne rýchlo, keďže vám stačí dať pravý D-padom len do určitej strany. Avšak zložitejšie triky a následne ich kombinovanie s ďalšími je pekne krkolomné. Grindovanie obrubníkov, zábradlí alebo lavičiek tiež nie je prechádzka ružovým sadom. Na zvládnutie grind triku musíte mať aj dostatočnú rýchlosť, dosiahnuť výšku napr. zábradlia a ešte stihnúť spraviť s D-padom presný trik. Samozrejme, všetky triky inak fungujú nielen na pravú a ľavú nohu, ale aj na váš postoj na skateboarde. Tzv. switch triky robíte presne opačne ako tie regulárne, ale najprv musíte prísť na to, ako si vedieť prehodiť postoje na doske. Zoznam trikov, ktoré dokážete v hre je spraviť, je plnohodnotný, ale ich skúšanie nebude zábavné ako v iných skate hrách.

Počiatočný tutoriál hry vám niečo to vysvetlí, ale i tak na veľa možnosti skateovania musíte prísť sami. Napr. keď chcete jazdiť len na zadných kolieskach tzv. manuál, musíte za jazdy dať D-pad mierne dozadu. Nose manuál mierne dopredu. V možnostiach, samozrejme, nájdete ako sa dané triky robia, ale nečakajte hrané prezentácie a detailné zobrazenie základných pohybov ako spomínaný manuál, switch postoj atď. čo si hra pri svojej obťažnosti ovládania priam pýta. Našťastie si hrateľnosť dokážete mierne uľahčiť zmenou na ústretovejšie v možnostiach a následne pri robení trikov alebo grindov nemusíte byť až taký dôslední a presní, ako aj pri zdolávaní prekážok. Kamera je sústredená na vaše nohy a dosku ako aj pri tvorení trikov, čo dodáva prehľad aj reálny pocit z jazdy. Keby vám nevyhovoval jej uhol, viete si ju pozmeniť v možnostiach podľa vlastného gusta, ako aj nastaviť zobrazovanie popisu triku, ktorý práve robíte.

Samozrejme, zo svojej dosky viete aj zísť a presunúť sa peši tam, kde práve potrebujete. Keďže mestá obsahujú všelijaké schodiská a komplikované pasáže, trápiť sa a zdolať ich na doske by bolo totálne frustrujúce. Čo určite poteší, je možnosť spraviť východzí bod, ktorý sa vám rozhodne zíde pri plnení misií. Označíte si niekde určité miesto markerom a keď sa vám trik nepodarí a potrebujete ho spraviť z toho istého miesta, len stlačíte príslušné tlačidlo a presuniete sa tam, kde ste začínali. Taktiež mapa mesta slúži k rýchlemu presunu. Väčšinou vás šípkami naviguje na najbližšiu zastávku MHD a potom si môžete na mape vybrať kľúčové miesta tam, kde práve potrebujete ísť, či označiť, ktorú misiu si pôjdete vyskúšať.

Aj keď jednotlivé mestá, ako New York City, Philadelphia a San Francisco ponúkajú plno miest na objavovanie, ako parky, biznis zóny, garáže alebo kultúrne pamiatky, samotné metropoly, ako aj dizajn prostredí je pekne členitý, je to tam pekne mŕtve, bez známok života. Jediné postavy, ktoré stretnete, sú tie, ktoré vám dajú určité úlohy v misiách. Inak celé mestá sú bez ľudí alebo zvierat. Chápem, že to bol možno zámer tvorcov ušetriť na grafickej náročnosti hry, ale navrhnúť mŕtve mestá nie je veľmi divácky atraktívne. Tiež ma prekvapilo, že jednotlivé osídlenia neobsahujú žiadne tajné zákutia alebo zberateľské misie, čo by rozhodne hru viac oživilo.

Ak ste ako-tak zvládli ovládanie, druhý bod zlomu vo vás nastane pri plnení jednotlivých misií. Už počiatočné misie sú poriadne pritiahnuté za vlasy aj pre hardcore hráčov. Napríklad pri skate obchode máte jednu z prvých sérií úloh. Najprv podebatujte s predavačom, ktorému chýbajú nielen animácie tváre ako takej, ale neuvidíte ich ani pri prezentovaní úloh. Povie vám, aby ste spravili niekoľko trikov v okolí obchodu. Poviete si OK, trik za trikom, pokus-omyl, skôr či neskôr to spravím. Nepovie vám však, že série trikov musíte urobiť presne za sebou, ako ich máte napísané v danej úlohe, bez pádu alebo chyby medzi trikmi. Inak sa vám úloha nezaráta.

Session: Skate Sim
Session: Skate Sim Na zdolanie krkolomných trikov alebo komplikovaných preskokov potrebujete v hre stráviť dni čistého času.
Na zdolanie krkolomných trikov alebo komplikovaných preskokov potrebujete v hre stráviť dni čistého času.

Session: Skate Sim Vytvoriť si vlastné ihrisko na hranie je v hre samozrejmosťou.
Vytvoriť si vlastné ihrisko na hranie je v hre samozrejmosťou.

Session: Skate Sim Na obrázku to možno pôsobí ako ľahko spravený trik, realita je však iná.
Na obrázku to možno pôsobí ako ľahko spravený trik, realita je však iná.

Niektoré úlohy spočívajú v tom spraviť trik na určitej prekážke alebo rampe, ktorá tiež nie je presne zobrazená. Síce na prekážke alebo rampe, kde máte trik spraviť sa vám spravia také haky-baky, ale nie vždy je úplne jasné, kde presne a hlavne ako. Niekedy máte šťastie a postavička, ktorá vám dané úlohy ponúkne, vám konkrétne triky odprezentuje, ale to je tak pol na pol. Niekedy vám hra ani neukáže opakované znenie úlohy. Síce popis úloh si viete pozrieť v pause menu, ale chýba mu zmysel pre detail. Niektoré misie vás nútia kúpiť si rampu či prekážku v obchode a následne ju dať na určité miesto. Veľa šťastia s hľadaním peňazí na rampy či prekážky, keď ste ich predtým minuli na skateboardy alebo oblečenie.

Ako to už v podobných hrách býva, pri prejdení úloh dostanete ohodnotenie nielen formou peňazí, ale aj vecí v podobe značkového oblečenia, príslušenstva na vašu dosku či jednotlivých rámp/prekážok. Za peniaze si taktiež kúpite v skate obchode krajšie a značkové oblečenie známych skate labelov. Inkasovať doláre môžete aj v denných alebo týždenných úlohách, ktoré vám hra pravidelne obnovuje, ale načakajte, že pôjde o ľahký zárobok. Smutné je, že vcelku veľký výber príslušenstva na skateboardy nemá absolútne žiadny dopad na hrateľnosť hry. O pridanej rýchlosti, vyšších alebo dlhších skokoch, či dlhšej rovnováhe pri grindoch môžete snívať. Všetko je len estetika a pekná pozlátka bez efektu. Taktiež v hre zbytočne nehľadajte body za triky, mieru slávy alebo HUD. Toto je simulácia, decká, nie primitívna arkáda.

Tvorba vášho ihriska na zdolávanie je jeden z tých lepších nápadov hry Session: Skate Sim. Keď máte dostatok financií alebo aj keď nájdete voľné rampy, zábradlia či prekážky, s ktorými sa dá manipulovať, môžete sa s ich umiestňovaním dostatočne vyblázniť v priestore bez zákonov gravitácie. Taktiež vám hra dáva veľkú slobodu pri tvorbe videí alebo fotiek, kde možnosti kamery, efektov alebo rýchlosti prehrávania budú závisieť len na vašej fantázii.

Graficky hra na PS5 ma sklamala. Nečakal som Ultra 4K, ale keďže ide o simuláciu, dúfal som aj v simuláciu prostredia. Samozrejme, fyzika pohybu a tvorby trikov je vcelku blízka realite, len to prostredie má od reality ďaleko. Niektoré detaily prírody alebo budov vyzerajú pri určitom uhle a svetle veľmi pekne, avšak mestá samotné určite potrebujú nemálo updatov, aby si mohli hovoriť fotorealistické. Poteší, že tvorcovia nezabudli na zmeny dňa a noci po určitom čase, pri ktorých sa mení aj atmosféra hry a aj zážitok pri jazde. Nebudete sa musieť báť vstupu do tmavej uličky, kde musíte spraviť trik alebo inú úlohu. Scénu či prostredie si viete osvetliť baterkou, ktorá bude nasledovať váš pohyb. Spomínané animácie postáv bez známok života doplňuje len fakt, že cez ne dokážete prejsť, akoby tam neboli. Taktiež animácia prechodu zo skateboardu na chôdzu a naopak je mizerná až nulová. Glitche a bugy som objavil len občas, ale nijako mi nekazili hrateľnosť či progres hry.

Session: Skate Sim
Session: Skate Sim S kamerou a strihom videií sa môžete vcelku slušne vyhrať.
S kamerou a strihom videií sa môžete vcelku slušne vyhrať.

Session: Skate Sim Vyhrať sa s estetikou vášho skatera alebo vašej dosky nebude príliš veľkolepé.
Vyhrať sa s estetikou vášho skatera alebo vašej dosky nebude príliš veľkolepé.

Session: Skate Sim Už počiatočné misie su niekedy pekne náročné na dokončenie.
Už počiatočné misie su niekedy pekne náročné na dokončenie.

Zvukovo a hudobne je hra na vysokej úrovni. Šum ulíc, zvuk koliesok pri jazde či dopade, škrípanie dreva vašej dosky pri grindovaní alebo aj zvuk pádu vašej postavy je vynikajúco nasnímaný a dodáva hre reálnu atmosféru prostredia. Soundtrack síce neobsahuje komerčné hity alebo známe mená interpretov, ako mali série THPS či Skate, zato však ponúkne slušný výber nezávislých skupín či sólistov rôznych žánrov, od rocku, cez hip-hop, po chill-out.

Hoci sa tvorcovia priblížili hrou Session: Skate Sim k simulácií skateboardingu, odobrali pritom dávku zábavy a príjemného oddychu pri prechádzaní hry samotnej. Ponúkne vám veľké prostredia troch ikonických miest na objavovanie, skvelú hudbu a kvalitný zvuk a nemálo možnosti pri tvorbe vlastných skateparkov a videí, ale zasadila aj veľa negatív, ktoré by nemala obsahovať oficiálne vydaná finálna verzia za plnú cenu. Nevyvážená obťažnosť, komplikované ovládanie, nulové animácie, slabé popisy úloh a trikov a ulice bez života zodpovedajú skôr statusu Early Access ako full release. Pre hardcore fanúšikov skate hier alebo herných masochistov je Session: Skate Sim veľkou výzvou. Bežní hráči či príležitostní konzumenti si síce môžu užívať brázdenie ulicami na doske s občasným navodením triku, avšak aj tak sa neubránia pocitu, že Session: Skate Sim je len nedokončená verzia projektu s dobrými nápadmi, ale s nízkym levelom zábavy.

napísal jinxed 2.11.2022
6.5
6.7