PROJECT WUNDERWAFFE

PROJECT WUNDERWAFFE

7.0

Výroba tajných nacistických zbraní je fuška

Druhá svetová vojna sa chýli ku koncu a pre Nemecko to vyzerá veľmi zle. V posledných dňoch konfliktu zostáva jediná nádej na zvrátenie nelichotivej situácie – dokončenie ultimátnych zbraní, ktoré sa vyvíjajú v tajnom podzemnom bunkri. Táto úloha je na vašich bedrách a aby ste ju splnili, musíte mať dostatok trpezlivosti a manažérske schopnosti. Ak to zvládnete, čaká vás povýšenie, ale ak nie...

Už pri zbežnom pokukovaní na hru si mnohí spomenú na Fallout Shelter. Wunderwaffe totiž využíva podobný pohľad s prierezom základne a zobrazením miestností, ako aj základný systém výstavby. Ešte predtým ste to mohli vidieť v modernej inkarnácii Xcomu. Vývojári Gameparic sa ale odklonili od falloutovskej myšlienky a princípov a zážitok je do značnej miery odlišný. Takže priveľké porovnávanie nie je na mieste a na túto hru by ste sa dívali z nesprávneho uhla. Čo teda môžete od Wunderwaffe očakávať? Je to predovšetkým manažmentová hra zameraná na ťažbu surovín a produkciu, ktorá vedie k vedeckému progresu, na konci ktorého stoja unikátne superprojekty. Aby ste ich dosiahli, musíte vybudovať a rozširovať základňu, kde precízne fungujú výrobné reťazce a ekonomika.

Na začiatku máte pripravený vstup do podzemia, kam v pravidelných intervaloch prichádza zásobovací transport. Lenže na ten sa nemôžete plne spoliehať a musíte vytvoriť sebestačná základňu, ktorá si všetko potrebné zabezpečí priamo na mieste. Hneď od začiatku vás tlačí čas. Máte totiž len určitý počet dní na to (teraz už podľa zvolenej obťažnosti), aby ste vytvorili unikátnu zbraň. Ak to dovtedy nestihnete, všetko je stratené a vojna prehraná. Tento limit sa dá o niečo predĺžiť po výstavbe veliteľského centra, odkiaľ koordinujete dodávky surovín a zbraní na východný, severozápadný a juhozápadný front. Ak budete posielať dostatok cementu, pušiek, samopalov, ale aj moderných bojových strojov na bojiská, ríša bude odolávať dlhšie a vy získate nejaký ten deň navyše.

Project Wunderwaffe
Project Wunderwaffe Čaká vás výstavba a vylepšovanie miestností na ťažbu, produkciu a výskum.
Čaká vás výstavba a vylepšovanie miestností na ťažbu, produkciu a výskum.

Project Wunderwaffe Z diaľky to nevyzerá vábne, po priblížení už môžete sledovať ľudí pri práci.
Z diaľky to nevyzerá vábne, po priblížení už môžete sledovať ľudí pri práci.

Project Wunderwaffe Vedecké centrum je pre ďalší pokrok nevyhnutné.
Vedecké centrum je pre ďalší pokrok nevyhnutné.

Popri velení sú prvými podzemnými miestnosťami vodná pumpa a elektráreň, ktoré vás zásobujú životodarnou tekutinou a energiou. Máte nejaké počiatočné zdroje, ale potrebujete ďalšie, takže v podzemí vyhľadáte ložiská uhlia, kameňa a rôznych kovov a postavíte tam bane. Všetko musí byť prepájané chodbami a do väčšej hĺbky sa dostanete vďaka výťahom. Kľúčovou miestnosťou je výskumné centrum s pomerne košatým technologickým stromom, na konci ktorého sú unikátne zbrane, ktoré vychádzajú z reálnych nacistických technológií, hoci nie všetky boli úspešné alebo dokončené. Správne tušíte, že musíte vyskúmať prakticky všetky inovácie z troch vývojových stupňov, aby ste nakoniec svoje úsilie zavŕšili superzbraňami.

Každá technológia vyžaduje určité suroviny a produkty. Často je to zlato a vedecké znalosti, ale môže to byť aj cement, energia, kovové pláty, urán a ďalšie prvky. Mnohé z nich musíte najskôr vyťažiť, spracovať a vyrobiť. Inovácie vám odomykajú aj nové miestnosti a plány,  vďaka ktorým dokážete zhotoviť pokročilé materiály a výrobky. Napríklad v cementárni budete mať recepty na štiepaný kameň, cement a prefabrikované steny. Výrobná linka na zbrane vám umožní zhotovovať pištole, pušky a ďalšiu výzbroj a muníciu z čoraz väčšieho množstva vyskúmaných návodov a podobne.

Jednotlivé výrobné procesy pritom individuálne ovládate a môžete nastaviť požadovaný úkon, množstvo dávok, prípadne zvoliť automatiku - nekonečno, kde bude produkcia permanentná, kým bude z čoho vyrábať. Len si musíte dávať pozor, aby ste takto niekde neminuli všetky suroviny, ktoré by mohli chýbať inde. Špecifických miestností a procesov je v hre mnoho, môžu sa aj vylepšovať a autorom môžeme trochu zazlievať, že sa nedajú koordinovať na jednom mieste, v jednej tabuľke. Namiesto toho musíte klikať na jednotlivé miestnosti, kde sa vám otvorí ich ponuka. Tieto priestory pri bežnom pohľade ani nie sú viditeľne označené, takže v pokročilej fáze základne je to dosť neprehľadné a zle sa orientujete.

Bane a produkčné linky vyžadujú ľudí, ktorých získavate výstavbou ubytovacích priestorov pre personál a potom ich manuálne prideľujete, kde uznáte za vhodné. S tým súvisí aj proviant, na ktorý je tiež produkčná miestnosť, len je čudné, že sa vyrába zo zlata a tvorcovia nevymysleli niečo adekvátnejšie – napríklad spracovanie nejakých rastlín alebo zvierat, hoci aj chovaných v podzemí. Hm, čo tak hamburgery z potkanov? Podobných kontroverzných a ťažko pochopiteľných vecí nájdete v hre niekoľko, ale, našťastie,  väčšina procesov má logickú štruktúru a formu.

Vaše manažérske a budovateľské úsilie priebežne narušujú poplachy. Neprepadne vás síce nepriateľská armáda, ale hrozí sabotáž. Po výstražnom upozornení preto musíte podľa intenzity signálu a blikajúceho červeného svetla identifikovať ohrozenú miestnosť a potom už len stačí použiť ikonu na zneškodnenie hrozby. Ak sa vám to nepodarí včas, prídete o baňu, elektráreň či iné priestory, čo vám môže narušiť výrobné procesy a navyše do opätovnej výstavby treba investovať ďalšie suroviny.

Vzhľad hry nie je pri zbežnom pohľade veľmi lákavý, Fallout Shelter dokázal aj to podzemie urobiť farebnejšie a vizuálne príťažlivejšie. Naproti Wunderwaffe má temné priestory, čo síce je v súlade s ich umiestnením, ale neurobia veľký dojem. Avšak keď už si priblížite jednotlivé miestnosti a pokojne aj na celú obrazovku, tam už to vyzerá celkom dobre a vidíte solídne detaily aj ľudí. Tabuľky s výrobnými procesmi a úkonmi sú strohé a mohli by viac ukazovať popisy,  čo sa tam odohráva a priblížiť základné funkcie. V hre totiž nie je žiadny komplexný tutoriál, len občas nejaká rada. Skúsení hráči si síce poradia a už intuitívne vedia, čo asi majú robiť, no ak  sa s manažmentovými hrami často nestretávate, môžete mať problém dostať sa do toho.

Project Wunderwaffe
Project Wunderwaffe Času je málo, ale posielaním materiálu a zbraní na front si ho o niečo predĺžite.
Času je málo, ale posielaním materiálu a zbraní na front si ho o niečo predĺžite.

Project Wunderwaffe Technologický strom je bohatý a odomkne vám inovácie, pokročilé miestnosti a napokon superzbrane.
Technologický strom je bohatý a odomkne vám inovácie, pokročilé miestnosti a napokon superzbrane.

Project Wunderwaffe Pri produkcii si individuálne nastavujete každú miestnosť. Môžete vyberať jednotlivé produkty alebo nastaviť nekonečný proces.
Pri produkcii si individuálne nastavujete každú miestnosť. Môžete vyberať jednotlivé produkty alebo nastaviť nekonečný proces.

Chcelo by to aj lepší celkový prehľad o miestnostiach, produkcii, pracovníkoch, surovinách a výrobkoch. V hornej časti obrazovky sú len vybrané údaje a ak chcete vedieť, koľko máte jednotlivých položiek, musíte klikať na sklady. Zvuky v hre sú veľmi skromné, i keď po najnovšej záplate nejaké pribudli, snaží sa to prekryť aspoň solídna hudba. Na ovládanie si síce pomerne rýchlo zvyknete, ale pri posune kurzora, aby ste videli aj priestory mimo hlavnej obrazovky, sa niekedy zasekne pohľad a ovládanie nereaguje. Našťastie, keď namiesto klávesov použijete na posun myš (alebo naopak), znovu sa to rozhýbe.

Cesta do finále vám potrvá niekoľko hodín, ale aj tak nemusí skončiť úspechom. Závisí to aj od vašej šikovnosti a od toho, ako rýchlo si osvojíte herné princípy. Pri prvom pokuse to možno skončí fiaskom, lebo sa učíte za chodu a časový limit uplynie skôr, ako sa dostanete dostatočne ďaleko. Pri druhej hre už budete vedieť čo a ako a pôjde to svižnejšie. Je tu aj možnosť pozastaviť hru, len je škoda, že to nemôžete využiť na naplánovanie činností, ale pomôže vám zrýchlenie, ak čakáte na dokončenie výroby či vykopanie nejakých surovín a medzitým sa nemáte čomu venovať.

Veľkou pomocou pre Project Wunderwaffe je aktualizácia 1.1, ktorá ho zachraňuje pred zatratením. Je však škoda, že neprišla skôr, pretože mnohí už na hru zanevreli kvôli prakticky nesplniteľnému limitu, zlému vybalansovaniu a chybám. Niežeby autori už odstránili všetky nedostatky, ale určite aspoň tie zásadné. Najdôležitejšie je, že už máte na výber z troch obťažností. Najťažšia si zachováva 45-dňové obmedzenie, stredná vám už ale dopraje 80 dní a ľahká až 120. To už sa hrá oveľa lepšie, i keď s väčšou benevolenciou získate menej bodov do výsledného skóre. To vás môže zaujímať, ak sa chcete zapísať do celosvetového rebríčka.

Project Wunderwaffe
Project Wunderwaffe Aj tento projekt vychádza zo skutočnosti, hoci v realite neuspel.
Aj tento projekt vychádza zo skutočnosti, hoci v realite neuspel.

Project Wunderwaffe Onedlho bude pripravená jedna z unikátnych superzbraní, ale tým to nekončí.
Onedlho bude pripravená jedna z unikátnych superzbraní, ale tým to nekončí.

Project Wunderwaffe Podzemie vyzerá ako prierez mraveniska s množstvom komôrok.
Podzemie vyzerá ako prierez mraveniska s množstvom komôrok.

Project Wunderwaffe nemal dobrý štart a keď už autori pokazili premiéru, kľúčová záplata s opravami a voľbou náročnosti mala byť dostupná okamžite po vydaní. V aktuálnom stave je už hra v oveľa lepšej forme a nepotápa ju extrémna obťažnosť ani zásadné kazy, hoci stále je čo dolaďovať. Tematika je ale veľmi zaujímavá a byť projektantom tajných nacistických zbraní je lákavá výzva. Počítajte však s tým, že hra je predovšetkým o vytváraní produkčných reťazcov a miestností, kde je dôležitý precízny manažment a ekonomika. Takých, čo túto neľahkú cestu absolvujú až do konca, bohužiaľ, zrejme nebude veľa, ale o to viac vo finále dokážu oceniť túto pozoruhodnú hru.

napísal uni 9.11.2022
Páči sa mi! (+2)
7.0