RETURNAL (PC)

RETURNAL (PC)

7.5

Shoot, Die, Repeat

Sony postupne prináša svoje PlayStation exkluzivity na PC a po hrách, ako God of War, Horizon, Days Gone, Uncharted sa teraz na rad dostal aj Returnal. Ten je novou značkou a zároveň hrou, ktorá vyšla len exkluzívne na PS5. Nedá sa povedať, že by to PS4 na nižších detailoch nezvládla, ale v danom čase sa rozhodli tam hru neportovať, aby potlačili dopredu novú konzolu. PS5 verziu sme hry sme rozpísali v pôvodnej recenzii

Teraz hru však preportovali na PC, a to vďaka Climax štúdiu, ktoré má s PC skúsenosti a zvládlo to relatívne dobre. Nakoniec hra je na Unreal engine, a teda port bol jednoduchší ako pri väčšine ostatných exkluzivít, kde sa musel prepracovať aj celý engine.  Ponúkli kvalitný aj keď nie dokonalý port s hlbokými nastaveniami pre PC a decentným výkonom, ktorý dokáže stvárniť prostredie zvláštnej planéty v hre, ako aj jej osadenstvo.

Totiž v príbehu hry stroskotáte na neznámej planéte, ktorá je ako posiata zvláštnymi bytosťami strieľajúcimi podivnú plazmu, tak je tam niečo neznáme, čo vás po smrti stále vracia späť na začiatok. Je to totiž rougelike štýl hrateľnosti, kde nie sú pozície, len reštart celej hry. A ak nemáte radi neustále opakovania, tak do toho ani nechoďte. Nie je to titul pre každého bežného hráča. Ak však máte radi opakovania a snahu vylepšovať sa, toto vás uspokojí.

Returnal (PC)
Returnal (PC) Vitajte na planéte Atropos. Bude vaším novým väzením a ani smrť vás z nej nedostane.
Vitajte na planéte Atropos. Bude vaším novým väzením a ani smrť vás z nej nedostane.

Returnal (PC) Čakajú vás rozmanití nepriatelia a séria temných, neustále sa meniacich prostredí.
Čakajú vás rozmanití nepriatelia a séria temných, neustále sa meniacich prostredí.

Returnal (PC) Prostredia sú síce väčšinou temné a jednotvárne, ale farebné efekty ich oživujú.
Prostredia sú síce väčšinou temné a jednotvárne, ale farebné efekty ich oživujú.

Strieľať, umierať, opakovať

Samotnú hru má na svedomí Housemarque štúdio, ktoré sa doteraz špecializovalo na arkádové strieľačky ako Stardust, Resogun a v tomto štýle to zostáva aj tu. Aspoň v podobe rôznych vejárovitých, pomaly letiacich striel, ktorým sa pri troche šikovnosti viete vyhnúť a rovnako nechýba ani neustále zbieranie upgradov. Ale to sú jediné veci, ktoré z ich minulosti zostali. Teraz to celé autori presunuli do pohľadu z tretej osoby, pridali decentný príbeh a aj relatívne slušnú dĺžku hry. Teda dĺžka bude záležať na vašej šikovnosti.

Totiž samotný titul vás postupne prevedie šiestimi levelmi, teda biómami s rôznymi témami prostredí a aj rôznymi nepriateľmi. A síce každý level prejdete približne za hodinu, ale to len v prípade, že vás nezabijú. Ak vás zabijú, tak sa vraciate a buď na začiatok, alebo ak ste za polovicou, tak do polovice hry.  Pritom strácate takmer všetko vybavenie, až na niekoľko permanentných vecí, ktoré zostávajú. Po smrti sa zároveň všetky biómy zresetujú,  premiešajú svoje lokality a hráte prakticky odznovu len v inak stavanom prostredí. Samozrejme, aj nepriatelia sa znovu oživia. Jedine tie zostávajúce veci, ako hák, zbraň alebo aj kľúče vám zaistia rýchlejší presun po prostredí, ako aj rýchlejší presun do biómu, v ktorom ste skončili.

Stále je to herný štýl, ktorý nie je pre každého. Nie každý bude mať chuť prechádzať všetko stále znovu dookola. Je možno aj škoda, že aspoň teraz dodatočne v PC verzii nepridali aj easy režim (mody to zrejme vyriešia).  Totiž samotná hrateľnosť je dobre dotiahnutá a bez neustáleho vracania na začiatok mohla byť ešte zábavnejšia. Autori síce dobre spojili jednoduchú, ale efektívnu streľbu, so skákaním a vyhýbaním sa nepriateľským strelám. Dá sa tak na bojisku dobre zorientovať a aj zvíťaziť. Síce je to často náročné, ale postupne to viete dostať do ruky. Stále však bude nepríjemné, ak vás zabijú a ďalšiu hodinu - dve sa môžete znovu dostávať na potrebné miesto. Špeciálne ak vás zabije finálny boss.

Samotnú streľbu dopĺňa skákanie po platformách, prechádzanie dverami do ďalších častí prostredí, ale aj získavanie kľúčov, nových zbraní alebo doplnkov, či už dočasných, alebo permanentných. V tejto oblasti je to až príliš prepchaté. Sú tu rôzne kryštály, rôzne upgrady, ktoré môžete zozbierať, alebo si kupovať v miestnych prístrojoch, ktoré sú tu, akoby špeciálne pre vás pripravené. Miestami získate aj nové zbrane alebo vybavenie rovno od vašej mŕtvej postavy, ktorú nájdete. Pritom si stále neviete vysvetliť, čo sa vlastne deje. Postupne to však bude jemný príbeh v pozadí vysvetľovať, až nakoniec odhalí celé tajomstvo planéty.

Pritom, ak by vám to samému bolo ťažké, aj na PC sa budete vedieť cez online kooperáciu spojiť s priateľom a bojovať vo vašej hre spolu. Hru to eventuálne výrazne dokáže zjednodušiť už len pre možnosť oživenia spoluhráča.

Ale ako hra funguje na PC?

Unreal engine 4, na ktorom hra beží, je už na PC relatívne dobre dotiahnutý a ak si autori dajú pozor na shadery a spravia rekompiláciu, väčšinou s hrami nebývajú problémy. Rekompilácia nechýba ani tu a teda hra neustále netrhá, aj keď miestami som sa stretol so zatrhaním alebo znížením framerate.  Žiaľ nechýbali ani pády hry. Našťastie, pri väčšine pádov vás hra vráti späť tam, kde ste boli a nemusíte hrať od začiatku.

Čo sa týka výkonu, nemôžem veľmi s RTX 4080 kartou (s i5 12.gen) hodnotiť, ako to pôjde nižšie, ale na maxime, s ray-tracingom v 4K aj s quality DLSS, ide relatívne prijateľne okolo 80-120 fps. Možno mohla aj viac vzhľadom na relatívnu jednoduchosť vizuálu prostredí. Ale niečo hru pri vyššom framerate brzdí a ako znižovania detailov, tak rozlíšenia pridávajú framerate len mierne. Maximum pri 720p bolo 180 fps. Pritom procesor je využitý minimálne a grafika na polovicu. Je tam už nejaké čakanie, ktoré nie je ošetrené. Pre porovnanie i9 a RTX 4090 ide okolo 120-150fps, na minime stúpne na 190 fps. Nie, že by hra potrebovala viac, ale je tam prekvapivo malý rozptyl. Patche ešte prichádzajú a uvidíme, ako to pôjde vo finálnej verzii pri vydaní a aj na nižších zostavách.

Dobre zoptimalizované nahrávania ktoré sú veľmi rýchle, ale to súvisí aj s jednoduchými prostrediami. Na SSD máte často za pár sekúnd načítanú hru a po spustení vás rovno hodí do hry.

Samotný vizuál je na PC pekne ostrý, nie je nanútene tak upscalovaný ako pri PS5 a lepšie si ho viete užiť. Graficky sú však prostredia dosť fádne, kde hra ponúka monotematické vonkajšie, alebo vnútorné prostredia.  Jediné čo ich oživuje, sú spomínané časticové efekty, ako aj rôzne ďalšie efekty. Všetky sú pekne a pôsobivo prepracované a špeciálne dynamika časticových efektov, ktorú vidíte strelách a aj pri vašom teleportovaní, kde sa rozložíte na guličky a cestujete priestorom. Nechýba ani fotorežim, ak si budete chcieť niektorý moment detailnejšie zachytiť.

Returnal (PC)
Returnal (PC) Postava väčšinou tápa v prostrediach a nevie, čo sa deje.
Postava väčšinou tápa v prostrediach a nevie, čo sa deje.

Returnal (PC) Nachádzate rôzne zariadenia, ktoré môžete použiť, ak nájdete potrebné artefakty.
Nachádzate rôzne zariadenia, ktoré môžete použiť, ak nájdete potrebné artefakty.

Returnal (PC) Časticové efekty sú parádne.
Časticové efekty sú parádne.

Ako je to s nastaveniami?

S možnosťami nastavenia grafiky sa Climax pekne pohral, je tu všetko potrebné, vrátane nastavení maximálneho fps, FOV, vsync, kvality modelov, textúr, až po vypnutia dodatočných efektov, ako je film grain alebo bloom. Nechýbajú všetky možné upscalingy, ako DLSS, FSR, NIS a je tu aj dynamické rozlíšenie. Zapracované je aj HDR alebo intenzita SDR. K tomu je tu aj mód pre farboslepých alebo detailné nastavenia HUDu. Dokonca pridali aj možnosti zapnutia počítadla fps, záťaže procesora, grafiky a zaplnenie pamäti.  Plus doplnkom je aj benchmark, ktorý vám umožní aj porovnať údaje s predchádzajúcimi spusteniami testu.

Ovládanie je na klávesnici a myši bezproblémové a na to, že hra bola vyvíjaná na gamepad aj dobre nastavené. Nie sú tu žiadne krkolomné kombinácie, ako sme videli v niektorých predchádzajúcich portoch. Klávesy sú už v základe dobré preddefinovanie, ale môžete si ich upraviť, ako len potrebujete.

Prekvapivo detailne sa dá nastaviť aj zvuk, a to aj s basmi a výškami a pridáva sa aj ray tracing na zvuk pre realistické odrážanie zvukov v prostredí. Osobne som rozdiel výrazne nepočul, ale možno ak hrávate na headsete, môže to vylepšiť zážitok.  Framerate to pri 4K badateľne neznížilo, aj keď keď som skúšal pri 1080p na low, kde je grafika minimálne zaťažovaná, zobralo to 20 fps zo 170fps - pokles na 150fps, ako grafika čakala na výpočty zvuku.

Returnal (PC)
Returnal (PC) Čaká vás 6 prostredí, ktoré budete prechádzať znovu a znovu.
Čaká vás 6 prostredí, ktoré budete prechádzať znovu a znovu.

Returnal (PC) Hrať môžete aj kooperačne
Hrať môžete aj kooperačne

Returnal (PC) Tak znovu...
Tak znovu...

Celkovo je Returnal pekným portom na PC bez väčších problémov a s veľmi hlbokými možnosťami nastavení ako grafiky, tak ďalších prvkov. Boli tam určité pády a spomínané obmedzenia vo fps, ale zrejme to patche dotiahnu. Pri samotnom hraní už bude záležať na tom, ako vám roguelike štýl sadne a ako vás láka prechádzať levely stále znovu po každom zabití. Môže to skončiť veľmi repetitívne, kde rovnakí nepriatelia a monotematické prostredia už znudia. Nebude to pre každého, ale ak vás to osloví, môžete pri tom stráviť aj desiatky hodín.

napísal saver 15.2.2023
Páči sa mi! (+3)
7.5