DEAD ISLAND 2

DEAD ISLAND 2

8.0

Zombíci ovládli LA

Dead Island je dnes už zombie klasika, ktorú svojho času priniesol Techland a ukázal zaujímavú a drsnú hrateľnosť v otvorenom svete. Keďže však Techland následne prešiel na svoju novú sériu Dying Light, na pokračovanie Dead Islandu si musel Deep Silver nájsť iných vývojárov.  Vtedy aj začal celý príbeh vývoja tohoročného Dead Island 2.

Vývoj hry začal už v roku 2012, kedy hru do rúk dostali Yager Development s tým, že ju mali dokončiť do roku 2015. Pritom v roku 2014 hru odhalili a ukázali postavenie do Kalifornie a potvrdil štyri hrateľné postavy a 8 hráčov do kooperácie.  Ale v roku 2015 následne bol Yager z projektu zrušený a hra v roku 2016 prešla pod Sumo Digital, aby následne v roku 2019 bola presunutá do Danbuster studios. Bol to dlhý proces, ktorý by eventuálne mohol hru aj zničiť, ale tu to tak nie je. Napriek dlhému vývoju a tomu, že sa zrejme nezaplatí, je to zaujímavý titul. Síce nesadne každému, ale v oblasti zombíkov ide svojím smerom.

Totiž je potrebné vedieť dve veci, hra už v pokračovaní nemá otvorený svet a zároveň nie je vôbec ľahká. Je to ako Dark Souls medzi zombie hrami. Niežeby Dead Island alebo Dying Light boli ľahké, ale tu aspoň z môjho pohľadu čakajte veľmi drsné boje, kde hra bude na vás púšťať viac zombíkov naraz a ešte aj sprevádzaných bossom. Možno budete desiatky ráz opakovať určité súboje, aby ste sa posunuli ďalej.  Nakoniec to je aj základ hry, postupne prechádzať určitými koridormi, ktoré prečistíte a otvorí sa vám cesta ďalej.

Dead Island 2
Dead Island 2 Vitajte v zombie LA, teraz nazývanom Hell-A
Vitajte v zombie LA, teraz nazývanom Hell-A

Dead Island 2 Keby to bolo GTA, aj si zajazdíte, ale, žiaľ, ostanú vám len vaše nohy a zbrane.
Keby to bolo GTA, aj si zajazdíte, ale, žiaľ, ostanú vám len vaše nohy a zbrane.

Dead Island 2 V domoch sa skrývajú rôzne indivíduá, s ktorými sa zoznámite
V domoch sa skrývajú rôzne indivíduá, s ktorými sa zoznámite

Ale späť k začiatku. V hre sa dostávate do LA, presnejšie do skupinky bojovníkov, ktorá sa po začiatku apokalypsy chce z mesta evakuovať. Niečo však nevyjde, lietadlo padá a vy si vyberáte jednu postavu z posádky, s ktorou budete hrať. Je tu šesť postáv, z ktorých si môžete vybrať, pričom každá má iné parametre a aj dva špeciálne bonusy. Tie sú tu v podobe kariet. S každou sa tak bude hrať inak. Niektoré postavy sú silnejšie, iné rýchlejšie, niektoré majú vyššie zdravie alebo možnosti na stealth postup. Je to zaujímavé, keďže rozdiely pocítite. Zároveň si však pre vychutnanie danej postavy musíte vždy prechádzať hru znovu, keďže sa nedajú pribežne meniť.

Po páde lietadla sa preberáte, utekáte a stretávate prvých zombíkov, ktorí vás pohryzú, len aby ste zistili, že ste imúnny a váš príbeh sa naplno rozbehol. Prechádzate do štvrtí LA, stretávate prvé skupinky preživších v bezpečných domoch a zisťujete váš cieľ, a to nájsť doktora, ktorý by mohol zanalyzovať vašu krv a zistiť, či môžete pomôcť s antivírusom. To bude nakoniec aj celá vaša cesta hrou krížom cez LA. Ale ak poznáte príbeh Dead Island, určití ľudia sú imúnni, aj keď vírus v nich stále prebýva a získavajú rôzne schopnosti - to sa bude diať aj vám a postupne vám budú pribúdať nové možnosti.  Od samotného príbehu veľa nečakajte, ale ponúkne zaujímavé posuny vo vysvetlení pozadia a postupu nákazy.

V hre nebude otvorený svet, ale skôr vždy také malé prostredia s niekoľkými domami. Je to škoda, ale zároveň vzhľadom na samotný štýl hrateľnosti a prídavok kooperácie je to pre hru lepšie. Je presne smerovaná a zameraná na spomínané prečistenie časti prostredia od nepriateľov. Síce viete chodiť po ulici, zbierať korisť a zabíjať osamotených zombíkov, pričom miestami viete prijať aj vedľajšie misie, ale základ je v príbehových misiách a posune vpred.

Najskôr vždy niekoho kontaktujete, dá vám nový cieľ či už v príbehu, alebo na získanie niečoho potrebného na prežitie. A vy sa vydávate na misiu. Čakajú vás desiatky zombíkov, pričom voľným zombíkom na uliciach sa viete vyhnúť, ale ak sa dostávate do dôležitej časti misie, často sa prostredie uzavrie, vyroja sa zombíci a vy to tam musíte vyčistiť. Toto zažijete takmer na každom kroku a možno niekedy aj viac ako by bolo zdravé. Nemôžem povedať, že by tento systém vadil, relatívne sa k hre hodí, skôr mi prekážalo neustále umieranie, keďže špeciálne boje s bossmi sú drsné a musíte neustále skúšať ako ich čo najefektívnejšie zabiť bez toho, aby ste znovu umreli. Často ide viac o šikovnosť a šťastie. Niekedy sú to až priveľmi malé prostredia, v ktorých sa nedá taktizovať.

Základom je tu boj na telo a teda budete zbierať rôzne dosky, rúry, ale neskôr aj meče, sekáčiky, rôzne napichovače alebo kladivá pre čo najefektívnejšie ničenie nepriateľov. Síce neskôr v hre získate aj peknú paletu strelných zbraní, nábojov však nikdy nebude dosť a zombíci sú odolní, a tak základ bude v bojoch na telo.  Zároveň sú tu boje veľmi prepracované, viete zombíkov udierať na špecifické miesta, viete ich pripraviť o končatiny a znížiť tak ich silu. Ale hlavne proti nim viete použiť aj prostredie, či už vodu s elektrinou, alebo benzín s ohňom a pridá sa aj kyselina. Všetko sa dá pekne kombinovať, a tak efektívne zabiť zombíkov.

Dôležitým prvkom hrateľnosti sú postupne sa ničiace zbrane, ale aj to, že si ich viete opravovať a vylepšovať. V prostredí postupne nájdete pracovné stoly, na ktorých sa o svoje zbrane postaráte. Viete si ich opraviť a aj upgradovať o nové doplnky, ak máte na ne plány. Tie priebežne nachádzate a napríklad na zbrane viete pridať elektrický výboj, oheň, zlepšiť ich silu, odolnosť a rôzne ďalšie doplnky. Podobne si viete neskôr vyrobiť aj náboje alebo lekárničky, rôzne typy granátov a ďalšie doplnky do boja.  A ak nie u nich, v bezpečných domoch je vždy obchodník, ktorý vám vie predať nové zbrane a rôzne vybavenie. Odkúpi od vás aj šrot. Pre toto všetko bude potrebné zbierať a lúpiť v prostredí takmer všetko, aby ste mali dostatok materiálov na výrobu alebo peňazí na kúpu. Môžem rovno povedať, že nikdy nie je ničoho toľko, koľko by ste chceli, ale viete si to v niektorých otvorenejších častiach mesta nazbierať a pospĺňať vedľajšie úlohy.

Dead Island 2
Dead Island 2 V uliciach stretnete niekoľko zombíkov, nie je ich veľa, ale sú nepríjemní
V uliciach stretnete niekoľko zombíkov, nie je ich veľa, ale sú nepríjemní

Dead Island 2 Hra je rozdelené na prostredia, ktoré sú menšie a väčšinou s niekoľkými domami
Hra je rozdelené na prostredia, ktoré sú menšie a väčšinou s niekoľkými domami

Dead Island 2 Bossovia nebudú chýbať a potrápite sa s nimi.
Bossovia nebudú chýbať a potrápite sa s nimi.

K upgradom zbraní sa ešte pridávajú upgrady postáv. Tie sú tu niečo ako schopnosti zmiešané s bonusmi pre parametre. Celé je to v podobe kariet, ktoré postupne odomkýnate, alebo aj nachádzate v prostredí. Tie si budete môcť vyberať a aktivovať ich. Vylepšia vám rýchlosť, odolnosť, silu, alebo aj pridajú nové schopnosti ako úskoky, a to ako pre človeka, tak zombíka. Totiž postupne, keď získate dostatok schopností, budete sa môcť na zombíka zmeniť a tam znovu budete mať ďalšie možnosti.

Ako upgradovanie, tak samotné boje sú veľmi dobre spracované časti hry. Možno škoda, že to postupne zbieha dosť do stereotypu a nie vždy je dobre vyvážená pokojná časť hry a akčná. Niekedy ide viac akčných celkov za sebou a môže to byť únavné a aj frustrujúce, ak sa vám to nebude dariť prejsť. Na druhej strane, prechádzanie môže veľmi dobre vylepšiť kooperácia, ktorá je prakticky základom hry a viete si ju zahrať rovno traja. Pričom keď hráte viacerí, môžete sa navzájom oživovať a neznamená to automatický reštart daného boja ako v singleplayer hre.

Zároveň boje nie sú jedinou náplňou hry, občas musíte v miestnostiach hľadať stopy, s ktorými sa dostanete ďalej, občas niekoho doslova stopujete, inokedy v jednoduchej puzzle úlohe zapínate páky, aby ste vyrovnali tlak alebo dodali potrebný tlak vode. Viac-menej sú to také nanútené puzzle veci a je to škoda, toto sa dalo vyriešiť aj prirodzenejšie. Raz budete aj hľadať budovu podľa fotky. Možno škoda, že sa s týmto viac autori nepohrali a nepridali rozmanitosť a lepšie využitie aspoň tých malých otvorených prostredí. Na niektorých by sa dali využiť aj vozidlá.

Dĺžku čakajte okolo 20-25 hodín, záleží na tom, koľko vedľajších možností budete spĺňať a aj to ako často vás budú zabíjať. Je to pekná cesta zničeným LA, kde nechýba rozmanitosť a ani postupné vylepšovanie ako vás, tak rozširovanie zombíkov o nové typy. Zároveň sa všetko leveluje a hra vás na to síce neupozorňuje, ale je dobré nezaostávať v leveloch a ak začnú chodiť zombíci s vyššou úrovňou ako máte vy, nie je zlé skúsiť vedľajšiu misiu.

Dead Island 2
Dead Island 2 Keďže ste infikovaní, viete sa meniť na zombíka a rozpútať peklo
Keďže ste infikovaní, viete sa meniť na zombíka a rozpútať peklo

Dead Island 2 Postupne si zozbierate peknú ponuku sečných, ale aj strelných zbraní, každú budete môcť upgradovať.
Postupne si zozbierate peknú ponuku sečných, ale aj strelných zbraní, každú budete môcť upgradovať.

Dead Island 2 Brutality bude viac ako dosť.
Brutality bude viac ako dosť.

Grafika je v hre parádna, nemôžem na ňu povedať nič zlé. Vonkajšie prostredia vyzerajú veľmi pekne a detailne a pripomínajú grafiku, akú by sme mohli dostať v GTA VI. Je ostrá, s detailnými textúrami a miestami s peknými výhľadmi. Zároveň je hlboko zapracované spomínané ničenie zombíkov, odpadávanie končatín, hláv a všetkého možného.

K tomu je aplikovaná fyzika do prostredia, a to napríklad na rozliaty benzín, ktorý sa dá zapáliť, ale zároveň viete benzín priamo rozlievať z bandasiek a spraviť vlastnú ohnivú bariéru. Samozrejme, barely vybuchujú a rovnako sa dajú rozliať. To isté platí aj pri vode, ktorá je vodivá a vie zelektrizovať zombíkov, k tomu elektrizovanie funguje aj reťazovito a iskry sa šíria aj vzduchom na okolitých zombíkov.  Je to pekná mechanika, ktorú budete často využívať.

Herný vizuál dopĺňajú prestrihové scény, ktoré mi navodzovali dojem spracovania ako v GTA a bude sa v nich spájať ako pomalý posun príbehu vpred, tak zábava, keďže väčšina postáv, ktoré v LA stretnete, nie je normálna a majú špecifický pohľad na aktuálnu situáciu. Prevažne budete medzi hercami a fanúšikmi filmov a touto témou sa to bude aj celé niesť.

Nemôžem sa sťažovať ani na výkon, ktorý je dobrý, hra netrhá a shadery si prekvapivo nekompiluje, ale sťahuje (aspoň píše, že ich sťahuje) Možno to je správny prístup do budúcnosti, kde si len hra skontroluje, akú máte grafiku a ovládače a stiahne si predpripravené shadery od autorov bez toho, aby ich musela kompilovať. Aj keď neviem prečo, či autori teraz ešte niečo robili, ale takmer pri každom spustení si hra pár tisíc shaderov poťahala. Trvá to len pár sekúnd. Z technického hľadiska jediná škoda, že nie je rovno zapracované DLSS a je tu len FSR, aj keď nedá sa povedať, že by hra išla pomaly alebo zle, minimálne na RTX 4080 išla pekne v 4K cez 60 fps aj bez upscalingu.

Čo mi vadilo, bol trochu nejasný save systém, ktorý vás síce uloží vždy pred väčšími bojmi, aj keď niekedy si ešte prejdete určitú vzdialenosť, ale s tým, že zbrane sa po respawne neobnovujú a stále sa míňajú. Teda aspoň miestami sa to stáva, niekedy sa náboje minú, inokedy nie, niekedy v prostredí všetko zostane zničené a lekárničky zozbierane a znovu sa tam vrátite, následne nie a lekárničky sú znovu tam. Nevidel som v tom nejaký systém.

Je však škoda, že save pozícia je len jedna, nemôžete sa vracať späť a zahrať si niektoré časti znovu. Aj keď v niektorých prostrediach sú mapy a viete sa vrátiť do vybranej lokality v meste. Viete si však vytvoriť šesť rozohraných pozícií, a teda za každú postavu viete spraviť jednu a viete si ju tak levelovať a následne použiť v kooperácii.

Dead Island 2
Dead Island 2 Na boj proti zombíkom využijete aj živly,  ako je oheň alebo voda.
Na boj proti zombíkom využijete aj živly, ako je oheň alebo voda.

Dead Island 2 Výhľad na mesto je pekný, ale užijete si len niekoľko menších lokalít z neho.
Výhľad na mesto je pekný, ale užijete si len niekoľko menších lokalít z neho.

Dead Island 2 Pamela, si to ty?
Pamela, si to ty?

Celkovo je Dead Island 2 pekná hra, ak máte radi brutalitu a neustále zabíjanie zombíkov. Osobne by som povedal, že trochu nevyvážená obťažnosťou a relatívnou repetítívnosťou, ale rozmanité prostredia a pribúdanie nových zbraní a typov zombíkov to vynahradzujú. Zároveň je tu kooperácia, ktorá  môže pekne zlepšiť výslednú zábavu.

napísal saver 18.4.2023
Páči sa mi! (+3)
8.0