YOU WILL DIE HERE TONIGHT

YOU WILL DIE HERE TONIGHT

7.5

Dnes večer zomriete. Stopercentne.

Máte radi hororové klasiky a retro štýl? Patria hry zo série Resident Evil medzi vaše obľúbené? Ak ste odpovedali kladne, toto bude niečo pre vás. V opačnom prípade sa premiestnite ku Call of Duty alebo inej modernej komerčnej záležitosti a toto si nevšímajte. You Will Die Here Tonight je totiž pocta tradičným survival hororom a obzvlášť spomínanej RE značke.

Zostali ste? Neuspokojíte sa len s plusmi a mínusmi a číselným hodnotením, ale chcete o hre reálne vedieť viac? Ok, pokračujeme. V prvých minútach môžete nadobudnúť dojem, že ide o strohú vecičku, ktorá sotva dosiahne štandardnú kvalitu. Grafické nastavenia sú prakticky nijaké – jas, Vsync, prepnutie na celú obrazovku a rozlíšenie, ktoré môže byť maximálne 1980x1080, čo je trochu škoda. Nemáte tu veľmi čo riešiť, spustíte príbeh.

Úvod s členkou špeciálneho tímu, kde prehodíte reč s veliteľom, prípadne ostatnými zo skupiny a môžete si vyskúšať zbrane na strelnici, nie je vzrušujúci. Zistenie, že tu nenájdete žiadny dabing, zamrzí. Potom ale príde scéna, kde váš tím vtrhne do podozrivej budovy a vzápätí zostanete osamotení s jednou postavou v tajuplnej rezidencii. A nemusíte sa ani veľmi rozhliadať, zrejme vám to pripomenie sídlo z prvých častí Resident Evil. A aj tá atmosféra bude podobná, hoci tvorcovia si zvolili úplne iný vizuálny štýl. Vlastne hneď dva, ktoré šikovne skombinovali.

You Will Die Here Tonight
You Will Die Here Tonight Kto je na rade na prehľadávanie nebezpečného domu?
Kto je na rade na prehľadávanie nebezpečného domu?

You Will Die Here Tonight Veľa postáv v hre nestretnete a všetky sú podozrivé.
Veľa postáv v hre nestretnete a všetky sú podozrivé.

You Will Die Here Tonight Ale zombíkov je neúrekom.
Ale zombíkov je neúrekom.

Pri bežnom prechádzaní a objavovaní miestností v dome sledujete postavu zhora. Výhodou je dobrý prehľad o blízkom okolí, nevýhodou zlé rozoznávanie dverí v rôznych smeroch. Tu ale pomôže mapa, kde sa automaticky zaznačujú všetky priestory, do ktorých vstúpite. No keď nastane konflikt a vy sa rozhodnete bojovať, hra sa prepne do pohľadu prvej osoby. Ako vo FPS, ale nemôžete sa pohybovať, len otáčať, zamerať ciele a útočiť na ne zblízka alebo z diaľky. Prípadne odstrčiť protivníka, keď sa vám už dostane na telo. Teda to má blízko k House of the Dead. Zaujímavé, funkčné, len si treba zvyknúť na trochu zmätočné ovládanie v boji (horšie je ale ovládanie v menu). Používate síce klasické klávesy a myš, ale niektoré kombinácie trochu mýlia, hlavne pri prehadzovaní zbraní. No môžete namiesto toho skúsiť gamepad, ktorý hra podporuje.

Precitnete v laboratóriu, ktoré je súčasťou domu, presnejšie jeho podzemnej častí a je tam počítač, ktorý vás informuje o situácii a cieľoch misie. V prvom rade musíte reaktivovať generátor a potom vás čakajú ďalšie úlohy. Začnete skúmať dom, zistíte, že mnohé dvere sú zavreté, ale dá sa cez ne  aspoň pozerať kľúčovou dierkou. Čo sa hodí, lebo veľmi rýchlo zistíte, že dom je plný  zombíkov a duchov (ktorí zostali z pôvodného personálu alebo majiteľov domu) a je dobré uvedomiť si ich prítomnosť včas. Inak sa vám dostanú na telo a nielenže uberajú zo srdiečka reprezentujúceho život, ale vás môžu aj otráviť. A ak sa nedostanete k protilátke do niekoľkých minút, zahyniete. Protijed si môžete vyrobiť po splnení podmienok sami a potom budete mať k dispozícii niekoľko dávok v laboratóriu. Treba nimi však šetriť, lebo ďalšie pravdepodobne nezískate.

Musíte teda prehľadávať miestnosti, v ktorých nájdete rôzne interaktívne predmety. Rozbitné vázy, debny a niektoré iné bežné objekty niekedy ukrývajú muníciu, ktorej väčšinou nie je nazvyš. Zo začiatku si musíte vystačiť s päsťami, respektíve nožom a pištoľou, postupne objavíte niekoľko ďalších zbraní, vrátane brokovnice, samopalu a granátometu. Sortiment nie je priveľký, ale úplne postačí. Cenné sú lekárničky na doplnenie zdravia a určite treba pobrať všetko, čo sa dá, lebo väčšinou to aj tak budete skôr či neskôr na niečo potrebovať. Zbytočné haraburdy v hre vlastne ani nie sú. A poteší, že sa nemusíte báť o kapacitu inventára na bežné nálezy, zmestí sa tam čokoľvek. Ak nájdete masku, určite ju bude nutné niekam alebo niekomu nasadiť, brošňa s motýľom tiež bude mať svoje využitie, rovnako ako rôznofarebné knihy či kľuka. A trofeje zvierat, ktoré sa dajú sňať zo steny, tiež budú mať svoj význam.

K najdôležitejším objavom patria veci, ktoré vám umožnia vstúpiť do uzamknutých priestorov alebo aktivovať niečo dôležité. Napríklad niektoré dvere sa dajú otvoriť len kolieskom ventilu. Len kde ho nájsť? Nuž, nebude to ľahké. Spravidla si tieto významné predmety treba vybojovať alebo vyriešiť nejaký hlavolam – tých je v hre pomerne veľa. Niekedy stačí pohnúť rozumom a skúsiť použiť nejaký nález na správnom mieste. Inokedy si treba dobre všímať zápisky a rady, ktoré v náznakoch a hádankách ukrývajú postup a riešenie. Napríklad ako treba otočiť sochy, ktoré sú kľúčom k tajomstvu. Alebo vás navedú na číselnú kombináciu k zámke. Nasmerujú k tomu, čo treba zahrať na klavíri, ktorého melódia vás tiež niekam posunie. A čo tie trofeje zvierat? Tiež sa nájde zašifrovaná rada.

Stáva sa, že isté pasce prehliadnete, alebo to skrátka tak má byť, že sa spustia a... zabijú vás. Veď som vás varoval už na začiatku, že stopercentne umriete. Vtedy nastáva zaujímavá situácia. Žiadne nahrávanie uloženej pozície pred incidentom, ale precitnutie s inou postavou z vášho tímu v laboratóriu, ktoré slúži ako východiskový bod a vlastne jediný checkpoint. Pritom máte možnosť vybrať si, kto to bude a uvedomíte si, že vás niekto sleduje a zahráva sa s vami. Na monitoroch sa totiž ukáže šestica postáv a vy si zvolíte ľubovoľnú z nich, s ktorou pokračujete vo fáze, kde tá predošlá zlyhala.

Po mŕtvych kolegoch zostávajú vypnuté obrazovky, ale aj telá v budove, ktoré môžete nájsť a prešacovať. Ale hlavné veci sa automaticky prenášajú. No pozor, stáva sa, že svojich parťákov nenájdete len tak ležať, ale zaútočia na vás ako noví zombíci. Možno máte obavy, čo sa stane, keď padne kompletný tím? Nič dramatické – vhodíte mincu a znovu bude celý oživený, pritom sa ale progres neresetuje. Dýcha sa vám ľahšie? Alebo skôr sklamanie, že to nie je dosť hardcore? Veď môžu všetci umrieť znova a potom už nehádžte žiadnu ďalšiu mincu...

You Will Die Here Tonight
You Will Die Here Tonight Čaká vás niekoľko rozmanitých hlavolamov. V tomto musíte správne usporiadať trofeje zvierat.
Čaká vás niekoľko rozmanitých hlavolamov. V tomto musíte správne usporiadať trofeje zvierat.

You Will Die Here Tonight Boj je z pohľadu prvej osoby.  Môžete sa ale iba otáčať, mieriť a útočiť. Prípadne odstrčiť protivníka.
Boj je z pohľadu prvej osoby. Môžete sa ale iba otáčať, mieriť a útočiť. Prípadne odstrčiť protivníka.

You Will Die Here Tonight Za múrom sa deje niečo podozrivé. Len ako sa tam dostať?
Za múrom sa deje niečo podozrivé. Len ako sa tam dostať?

Hra má síce nosný príbeh bez odchýlok, kde postupujete presne podľa jednotlivých bodov, ale popritom  sa môžete venovať aj okrajovým úlohám a aktivitám, ktoré sa týkajú konkrétnych členov tímu. Napríklad iba Ashley ako medička dokáže vyrobiť lekárničky pre tím z dostupnej výbavy. Mike Kelly môže využiť svoje znalosti elektroniky, ale aj šikovnosť, aby sa dostal tam, kam ostatní nie a možno odhalí tajomstvo fontány. Iba zbrojár vylepší zbrane s patričnými nástrojmi. Všetky splnené okrajové aktivity prinášajú výhody aj ostatným z tímu, ktorí precitnú ako ďalší v poradí.

Dostať sa do finále môže pri prvom prechádzaní trvať 5-6 hodín. Záleží na tom, ako si poradíte v bojoch a hlavne ako rýchlo vám docvakne, čo máte robiť pri hádankách. Takže to môže byť aj skôr. Záver nie je zlý, ale keďže som už čosi podobné videl v istom filme, ani veľmi neprekvapil – zrejme to bude u vás podobne. Každopádne, okamžite môžete rozohrať novú hru, respektíve nie celkom novú, ale začnete znovu od príchodu do domu. Rozdiel je v tom, že vám zostanú už získané zbrane aj nejaké výhody a tiež plne odhalená mapa. Pri tomto druhom pokuse už to môžete brať ako taký speedrun, pretože už viete čo a ako, len to urobíte bez zaváhania a zdržiavania. Možno to celé dáte za hodinu alebo aj oveľa skôr. Škoda, že bez možnosti urobiť niečo inak a zmeniť záver. Ale aj tak to stojí za to, lebo je to trochu iný pocit z hrania.

You Will Die Here Tonight sa pokúša uctiť si klasické survival horory a veľmi úspešne. Keby to tak bolo ešte dlhšie. Keby bolo trochu zjednodušené ovládanie. A keby bolo možné aspoň trochu usmerniť dej alebo dospieť k odlišnému koncu. Ale... najlepšie by bolo, keby autori pripravili pokračovanie. Aj keby sme pritom znovu mali umrieť.

napísal uni 8.11.2023
7.5
YOU WILL DIE HERE TONIGHT