GANGS OF SHERWOOD

GANGS OF SHERWOOD

7.0

Zbojníci ťahajú za kratší koniec lana

Legende o zbojníkovi a lukostrelcovi Robinovi Hoodovi sa nedá vyhnúť. Čítali sme ju v knihách, videli vo filmoch, ale aj zažili na počítačových obrazovkách. Spomenie si však niekto na kvalitnú hru o tomto borcovi? Napraviť reputáciu sa tentoraz posnažilo belgické Appeal Studios, ale vzalo príbeh doslova po svojom a už z nadhľadu je zrejmá svojhlavosť. Spravili vývojári dobré rozhodnutie, alebo sa načisto zbláznili? To všetko vám zodpoviem v recenzii.

Robin Hood je tentoraz takmer superhrdina a v mnohom vám pripomenie komiksového Arrowa z DC univerza a je umiestnený do steampunkového sveta. Príliš od veci? Ani nie. Tento titul už z podstaty veci nemôže sadnúť každému. Rotačné guľomety, mechanické lietajúce lode v tvare býka, veľkostne nadrozmerní protivníci a vôbec – elektrický prúd v dobách kráľa Richarda Levie Srdce a spomínaného Robina a jeho družiny. Toto chce pukance do misky a nadhľad – ak ho máte, tak je dobre, môžeme pokračovať.

Hra je primárne zameraná na kooperáciu viacerých hráčov. Družinu môžete poskladať z maximálne štyroch hrdinov, pričom v bande nemôže byť ten istý hrdina zdvojený. Dáva to zmysel. Znamená to, že ak máte hoci aj vylepšenú Marián na maximum a niekto v hre si ju už vyberie, musíte spraviť kompromis a zobrať postavu, ktorá je voľná. Nie je to, samozrejme, jednoduché rozhodnutie, pretože s každou postavou sa hrá diametrálne odlišne, ale nevadí to. Ak si zvyknete.

Gangs of Sherwood
Gangs of Sherwood Lady Marian si obľúbite.
Lady Marian si obľúbite.

Gangs of Sherwood Jedno z miest, ktoré vyzerajú pôvabne.
Jedno z miest, ktoré vyzerajú pôvabne.

Gangs of Sherwood Mnícha netreba podceňovať.
Mnícha netreba podceňovať.

Gangs of Sherwood sa dá, samozrejme, hrať aj sólo, kampaň ponúka tri kapitoly po troch misiách a čistý odhadovaný herný čas nie je dlhý. Môj odhad je takých sedem hodín, ale toto vôbec nevadí, podstatná je znovuhrateľnosť a tá tu v podstate je. Okrem hlavných misií je v ponuke ešte trojica špeciálnych, ale ani veľmi nestoja za reč – zničenie baranidla, klasická horda, kedy odolávate vlnám protivníkov a hra proti bossom. Teda módy, ktoré majú výrazný zmysel v multiplayeri. Inak nie.

Baví kampaň, keď ju hrám sám? Čuduj sa svet, áno. Najprv som si vyskúšal celú kampaň osamote na strednej náročnosti a dohral som to. Hoci to nešlo len tak. Hra má počas príbehu aj checkpointy, no po mojej porážke ma to nevrátilo tam, ale mal som možnosť len reštartovať level, alebo sa vrátiť do vestibulu – lobby. V kooperácií tento problém do veľkej miery odpadá, pretože vás zachráni iný hráč. Väčšinou.

Za každého hrdinu sa hrá inak. Robin Hood je lukostrelec, ktorý zo svojej zbrane strieľa ako zo samopalu, rovnako ako ostatní si vie aktivovať rebelský režim, ktorý mu dodá super schopnosti. Doplní si životy, šípy môžu lietať hlava-nehlava do monštier na druhej strane. Marian je majsterka v ľahkom boji s dýkami. Vo vzduchu lieta ladne. Malý John je majster ohňa a rytier do každej vravy, mních Tuck je hovädo s veľkou zbraňou – v iných hrách by sme ho označili ako tank, má veľký štít a dokáže liečiť. Partička na pohľadanie. Špecialitou každého hrdinu je možnosť v súbojoch používať aj samotnú mapu ako potenciálnu zbraň. Vidíte na strome osie hniezdo? Tak ho šmarte vojakovi na hlavu, alebo jedovatá para - žiadny problém, poklop kanálu - taktiež nie. Silnejší hrdinovia môžu aj hádzať výbušné sudy po protivníkoch. Variabilita hrdinov má svoj význam. Aj objavovanie mapy. Do niektorých priezorov sa dostane len Robin s Lady Marian, a iné naopak dokáže zdolať len zvyšná dvojica.

Teraz trochu k mínusom. Opätovné hranie by ponúklo výrazne väčšiu porciu zábavy, ak by boli levely procedurálne generované, čo sa tu nedeje. Ostáva teda otázka, či má zmysel hru hrať viackrát, keď sú úrovne vždy rovnaké. Sólo by som si znovu už nedal, to rozhodne nie, ale niektoré mapy som skúsil viac ráz, vždy s iným hráčom online, na ktorého som sa napojil. Pri viacerých hráčoch je hra výrazne jednoduchšia a zároveň zábavnejšia. Len je na nej vidieť nižší rozpočet. Vadí to? Vzhľadom na cenovku ani nie, už teraz je však zrejmé, že titul dieru do sveta nespraví.

Kampaňové misie sú zábavné, plné úsmevných situácií a bolo to jasné hneď v úvode. Príbeh je rozprávaný formou bábkového divadla, pred ktorým sa hráči stretnú a zapoja sa doň. Je to krásne nápadité a veľmi pekne spracované. Rovnako vtipné situácie vzniknú počas hry, kedy zrazu z ničoho nič padá šachtou protivník a vám sa objavia spomienky na nemé grotesky. Odhliadnuc od toho, hra je plná obsahu, ktorý oceníte, len ak hru budete hrať dlhšie. Pretože čím dlhšie hráte, tým viac si viete vylepšiť postavu a tú rozhodne príliš vylepšenú mať nebudete pri jednom prejdení kampane. To berte skôr ako taký tutoriál. Môžete aj meniť šatník hrdinov, veľa na výber síce nemáte, ale aj tak poteší. Ja som svojmu Robinovi zadovážil oblek s kapucňou, aby bol nenápadnejší, ale dostupné sú aj iné, no trojica z nich je výrazne drahšia a pre bežného smrteľníka nedostupná.

Na všetko tu je zlato, ste predsa zbojník, tak prečo ho rozdávať, keď ho zužitkujete? V situáciách, ktoré sú kritické, si zaň môžete dokonca kúpiť život. Počas prechádzania levelom tak zažijete nutkavú potrebu všetko rozbíjať a hľadať životy alebo zlato. Ešteže je roztrúsené v kadejakých truhlách a krabiciach. Za zvyšok si môžete vylepšiť postavu – dodať jej schopnosti, ktoré pri rôznych kombách o to viac oceníte.

Gangs of Sherwood
Gangs of Sherwood Na partičku kariet sa nájde čas vždy.
Na partičku kariet sa nájde čas vždy.

Gangs of Sherwood Bábkové divadlo vám povie príbeh.
Bábkové divadlo vám povie príbeh.

Gangs of Sherwood Jazda na zipline mohla byť zábavnejšia.
Jazda na zipline mohla byť zábavnejšia.

Súbojový systém je alfou i omegou takejto hry. Mal by byť zábavný a aj je. Hoci miestami pôsobí jemne zastaralo, pripomínajúc staršie hry, niekde chaoticky a vyznať sa v poriadnej mele chce trochu trpezlivosti. Ale je to funkčné a na pohľad pôsobivé. Obrázky trochu klamú, pretože na nich to nemusí pôsobiť dobre, ale nestalo sa mi, že by mi pri samotnej hre niečo výrazne prekážalo. Skôr pohyb mimo súbojov, kedy sa preradilo na skákanie cez prekážky – ten nie je zvládnutý. Ostatné je fajn. Šetrilo sa, to je jasné ihneď, ale s tým, čo autori mali, dokázali zázraky. Kombá viete ľahko reťaziť a za každú postavu je hra pomerne výrazne odlišná a niekedy pomalšia. Treba si vybrať postavu podľa toho, ako vám sadne jej štýl, nie podľa sympatií.

Ľahko na cvičisku a ťažko na bojisku – aj tu môžete trénovať do sýtosti, aj taký režim je v ponuke. Je teda obsahu dosť? Na rovinu, mohlo by ho byť viac a určite by som sa nebál povedať, že si hra zaslúži nejaké DLC – ideálne zadarmo, ktoré rozšíri možnosti. Zatiaľ to stačí. Otázne je dokedy. Hráčov musí pribudnúť čo najviac, to hre prajem bez debaty. Počas recenzovania, logicky, keďže som hru hral pred oficiálnym vydaním, tak som našiel len pár online hier, ale to, čo som takto hral, bolo omnoho zábavnejšie ako sólo hranie.

Zvuky sú priemerné, neobstoja medzi titulmi s obrovskými rozpočtami, ale stačia. Dokonca aj výbuchy znejú ako výbuchy – hrdinovia majú dobrý dabing, ktorý využívajú niekedy pričasto a ako hráč som ich reči zväčša ignoroval. Na druhej strane, grafická prezentácia ponúka rozmanité variácie a v častiach, kedy sa dokážete zastaviť, dokáže ponúknuť pôsobivé pohľady. Napríklad na nočný mesiac. Skúste to. Postavy na druhej strane veľa detailov nepobrali, skôr sa bavme o štylizácií a toto už je iná káva. Dizajnéri sa vyhrali s hrdinami a celkovo s architektúrou prostredia. Bravó!

Hra určite nie je pre každého a rozhodne rozdelí hráčov na fanúšikov a na tých, ktorí ju nemusia. Toto však môže byť predzvesťou úspešnejšieho projektu. Výraznou výhodou je zasadenie do steampunku a originálne, až komiksové pojatie. To, či sa podarí zaujať aj hráčov, je druhá vec. Ukáže až čas. Družina zo Sherwoodskeho lesa to skúša moderne a originálne a tak, ako môže na to doplatiť, môže to aj využiť vo svoj prospech.

napísal Possol 1.12.2023
7.0
5.3