INKULINATI

INKULINATI

7.5

Ťahové súboje s atramentom na pergamene

Približne pred rokom som spisoval svoje dojmy z netradičnej rozpracovanej hry Inkulinati a teraz nastal čas zhodnotiť si finálny produkt. Znovu som teda rozvinul pergamen, na ktorom sa – a to doslova – táto ťahová stratégia odohráva a rozohral som potýčky s kreslenými zvieratkami a kreatúrami.

Hra teda doteraz bola v Early Access a už sa s ňou zoznámilo mnoho záujemcov. Verím, že sa pridajú aj ďalší, pretože je o čo stáť. Hoci o niektorých veciach by sa dalo polemizovať. Ponuka je celkom fajn. Pre nováčikov je priam povinnosťou akadémia, kde si postupne osvoja základné aj pokročilé mechaniky hry. A je treba prízvukovať, že rozhodne sú neobvyklé.

Nové putovanie je dobrodružná kampaň, ktorá je pri každom pokuse trochu inak generovaná, takže tak skoro neomrzí ani pri opakovanom hraní. Navyše má tri stupne, takže by ste ju mali optimálne prejsť trikrát na rovnakej obťažnosti (celkovo sú štyri), kde sú pridané levely navyše, aby ste za odmenu dostali ďalšie hviezdy a možno aj odlišnosti vo finále.

Putovanie je členené do niekoľkých máp, na ktorých postupujete po vetviacich sa bodoch. Najčastejšie vás tam čakajú bitky s väčšinou zvieracími jednotkami a na konci každej mapy aj s rovnocenným protivníkom – kresličom , ktorý má podobné vyvolávacie a herné možnosti ako vy. To si o chvíľu podrobnejšie rozoberieme. Na ďalších bodoch sú obchodníci a situácie s rôznymi voľbami odpovedí, prípadne poplatkami, ktoré prinesú hráčovi nejaké výhody a bonusy. Napríklad doliečite svoju hlavnú postavu, permanentne jej zvýšite život alebo prestíž. Prípadne znížite jednotkám únavu, respektíve nudu, ktorá sa prejavuje väčšími nákladmi na ich vyvolanie v boji.

Inkulinati
Inkulinati Na výber sú rôzni kresliči, sady jednotiek, talentov a akcií kreslených rukou.
Na výber sú rôzni kresliči, sady jednotiek, talentov a akcií kreslených rukou.

Inkulinati Pri putovaní vás čakajú aj voľby v rôznych situáciách. A odmeny.
Pri putovaní vás čakajú aj voľby v rôznych situáciách. A odmeny.

Inkulinati Niektoré súboje sú bez nepriateľského kresliča, ale napríklad kreatúry neustále vyliezajú z brlohov.
Niektoré súboje sú bez nepriateľského kresliča, ale napríklad kreatúry neustále vyliezajú z brlohov.

Vaša postava má pri putovaní toľko životov, koľko vlastní pierok, ktoré sa dajú príležitostne dopĺňať. Pierko stratíte po prehranom dueli, s následnou možnosťou na reparát alebo útek, čiže sa vykašlete na odvetu a postúpite na ďalší bod. Zarážajúce je to, že takto môžete vynechať aj bossov – teda hlavných kresličov ako vy, na ktorých ste si už vylámali zuby. Len Smrť, za ktorou idete, obísť nedokážete. Inak je ale putovanie vcelku zábavné.

V menu hry je aj beštiár s prehľadom jednotiek a v neposlednom rade duel, kde môžete absolvovať jednorazové bitky proti AI alebo živým protihráčom na zdieľanej obrazovke. Sú tam bohaté možnosti nastavení, od druhu jednotiek pod vaším velením, talentov, akcií vykonávaných rukou, cez množstvo atramentu v úvode a náhodné udalostí, až po apokalypsu a čas, kedy nastane. Jasné, ak ste Inkulinati ešte nehrali, tieto pojmy sú tu zatiaľ pre vás španielska dedina a nič vám nehovoria. Ale teraz si ich vysvetlíme aj s mechanikami bojov, ktoré predstavujú hlavnú náplň hry.

Do boja vstupujete s predvoleným sortimentom akcií, talentov a jednotiek, ktoré v kampani – putovaní môžete  obmieňať, ak ste získali nejaké nové posily a súčasti. V základe sú armády, ktoré tvoria psy, zajace alebo líšky, progresom v hre a získaním dostatku prestíže odomknete nové druhy a alternatívy. V ťahových bitkách štandardne (až na výnimky pri putovaní) máte postavu svojho kresliča, ktorého skonanie znamená prehru. Prostredníctvom neho môžete na hraciu plochu, ktorú predstavujú plošiny, obvykle aj s poschodiami a rebríkmi, namaľovať dostupné jednotky. Na každú ale potrebujete určité množstvo atramentu a ten najčastejšie získate umiestnením svojich výtvorov na miesta s čiernymi fľakmi. Tie v nastávajúcich kolách generujú atrament, kým sa  škvrny nestratia alebo jednotka z nich neodíde.

Po nakreslení nový prisluhovač spí a na ťahu bude až v ďalšom kole – tu označenom ako kapitola. V nasledujúcich kapitolách môžete presúvať nakreslené jednotky a keď je v dosahu nepriateľ alebo nejaký objekt, aj útočiť. Pred ukončením kapitoly ešte viete premiestniť aj samotného kresliča alebo jeho prostredníctvom vykonať nejaký užitočný úkon rukou. Vtedy sa na pergamene zobrazí skutočne veľká ruka, ktorou podľa pokynu môžete posunúť nejakú svoju alebo nepriateľskú jednotku. A to dokonca až tak, že protivníka úplne zhodíte z plošiny a je definitívne KO. Okrem týchto základných akcií rukou má kreslič aj nejaké pokročilé. Môže to byť doliečenie raneného, ďobnutie do nepriateľa, takže stratí trochu života, okamžité prebudenie spiacej jednotky atď. Podobné možnosti má ale aj nepriateľský kreslič. Bonusy pri týchto činnostiach automaticky pridávajú zvolené alebo nadobudnuté talenty.

Okrem toho priebeh súboja ovplyvňujú objekty, ktoré sú tam buď od začiatku, alebo ich vyvolajú kresliči, prípadne popadajú v rámci náhodných udalostí. Tieto predmety niekedy dopĺňajú rôzne efekty, dajú sa zničiť a majú rôzne funkcie – bránia strelcom, aby zasiahli cieľ, môžu po rozbití vybuchnúť, doliečujú, otrávia, spália, spustia pascu a podobne. Niekedy len zaberajú miesto, takže sa tam nedá umiestniť jednotka, kým prekážka nie je odstránená. No veľmi rýchlo zistíte, že tieto objekty väčšinou nie sú využiteľné ako ochranná bariéra. Jednotky oboch strán skrátka prejdú okolo nich (aj keď AI má tendenciu niekedy ich aj tak ničiť) a bez problémov sa priblížia k vašim prisluhovačom alebo aj samotnému kresličovi. K tým praktickejším objektom patria brány, ktoré musí protivník rozbiť, aby sa dostal za ne - niekedy sú ale v úrovniach nezmyselne rozmiestnené.

Aby toho nebolo málo, útoky sa dajú viesť z rôznych miest aj neobvyklých polôh. Napríklad postava na spodnej plošine bodne do nepriateľa stojaceho na plošine nad ňou a naopak. Alebo strelec z jednej časti obrazovky, ktorý tam zdanlivo nie je hrozbou, vypáli šíp na druhú stranu obrazovky a trafí protivníka, ktorý sa javil ako nedosiahnuteľný cieľ. Je to zaujímavé, ale súčasne mätúce. Najhoršie na tom je, že takýmto spôsobom vie súper zraniť, alebo dokonca zabiť aj vášho kresliča, hoci sa ho snažíte chrániť a obklopíte strážcami. Neraz je vám to figu platné a vrcholom je, keď sa nepriateľ zvláštnym spôsobom prekĺzne cez niekoľko políčok s objektmi a vojakmi a vysotí vášho kresliča z plošiny – čím ho rovno zabije. Toto je dosť neférové, nevyspytateľné a z môjho pohľadu aj nedotiahnuté.

Inkulinati
Inkulinati Výtvory sa takto nanášajú na pergamen veľkou rukou.
Výtvory sa takto nanášajú na pergamen veľkou rukou.

Inkulinati Nepriateľský kreslič to teraz pekne schytal od môjho zvieracieho obrnenca.
Nepriateľský kreslič to teraz pekne schytal od môjho zvieracieho obrnenca.

Inkulinati Toto bolo veľmi tesné víťazstvo. Jednostranný apokalyptický oheň by mi v ďalšom kole spálil kresličku.
Toto bolo veľmi tesné víťazstvo. Jednostranný apokalyptický oheň by mi v ďalšom kole spálil kresličku.

Fakt, že určité mechaniky autori trochu nedomysleli, potvrdzuje aj to, že keď som mal armádu holubov a jedného z nich mi nepriateľ vytlačil z plošiny, operenec sa pádom zabil... Pritom nemal zviazané krídla ani nič podobné a bežne vedel vyletieť na vyššie plošiny v rámci svojho pohybu. Je to vlastne aj úsmevné – predstavte si, že vyženiete holuba z rímsy a on odkvicne na zem... ale v rámci hry vás to, prirodzene, môže aj naštvať.

Ak súboje neskončia včas a trvajú dlhšie, koniec urýchli apokalypsa. Najčastejšie je to oheň, ktorý sa objaví na krajnom políčku na pravej aj ľavej strane obrazovky a spáli každého, čo tam stojí. V každom ďalšom kole sa potom požiar ďalej rozširuje. Núti tak vášho aj nepriateľského kresliča a jednotky posúvať sa viac do stredu arény a konfrontovať sa zblízka. Trochu to pripomína prvok z Battle Royale hier, ale v  ťahovej stratégii je to neobvyklá súčasť.

Sortiment jednotiek je sám osebe zaujímavý. Jednak už preto, že sú to rôzne druhy zvierat, prípadne beštií a bizarných kreatúr a je celkom vtipné vidieť zajaca, slimáka, mačku, holuba alebo rybu s oštepom. No výtvory sa líšia aj svojou výzbrojou a schopnosťami. Napríklad bojovník s mečom zasiahne len cieľ stojaci vedľa, kopijník presiahne cez dve políčka, lukostrelec, prirodzene, útočí z väčšej vzdialenosti.

Ale potom je tu napríklad ovca, ktorá zvonmi spôsobí zranenie s otrasom nepriateľom alebo zvonením preberie spiace vlastné jednotky (ktoré už vykonali ťah v danom kole). Inokedy je to oslík, ktorý vie nepriateľa pekne nakopať alebo ho oslabí trúbením na gajdy. Vtipné je aj vystrčenie zadku na súpera, čím sa znížia jeho schopnosti a podobne. Dosť drsný je veľký zajac s košíkom plným šteniatok, ktoré hádže ako výbušniny alebo ich konzumuje na svoje doliečenie. Uf! Pri samotnom útoku pritom nevolíte len cieľ, ale ovplyvníte aj spôsobené poškodenie. A to tak, že zastavíte pohyblivú šípku na ukazovateli zranenia v správnom momente.

Inkulinati
Inkulinati Pri putovaní postupujete po niekoľkých takýchto mapkách so záujmovými bodmi.
Pri putovaní postupujete po niekoľkých takýchto mapkách so záujmovými bodmi.

Inkulinati Príprava armády a doplnkov na ďalšiu bitku.  Limity nepustia, treba si vybrať najlepšie kombinácie.
Príprava armády a doplnkov na ďalšiu bitku. Limity nepustia, treba si vybrať najlepšie kombinácie.

Inkulinati Smrť a kostry... tak už to v živote chodí.
Smrť a kostry... tak už to v živote chodí.

Graficky hre nie je čo vytknúť. Vzhľad je originálny - rovnako ako samotný nápad. Ako už bolo spomenuté, všetko sa odohráva na pergamene, na ktorý sa veľkou rukou dokresľujú animácie a jednotky. Pritom si môžete všetko pekne zoomovať, takže si viete všímať detaily zblízka alebo vnímať celú kreslenú plošinovú arénu z väčšej diaľky. Je to veľmi pôsobivé a špecifické. Ozvučenie je už však slabšie. Hudba je síce príjemná, inklinuje k atmosfére stredoveku a je postačujúca ako podmaz, ale keď ju vypnete, už len občas počujete nejaké zvieracie zvuky alebo menšie efekty. Tu je asi zbytočné riešiť nejaké pokročilé grafické aj iné nastavenia, takže nič také ani nečakajte – všetky dostupné úpravy hry sú skromné a len symbolické.

Inkulinati je nepochybne jedna z najoriginálnejších ťahových stratégií. S humorným podtónom a vizuálne nevšednými duelmi s atramentom na pergamene. Má dobrú hrateľnosť, na ktorú si ale treba zvyknúť a pochopiť jej princípy a úskalia. Niektoré mechaniky sú možno až priveľmi prekombinované a aj v dôsledku toho trochu nedotiahnuté. Takže sa môže stať, že váš kreslič bude porazený nečakaným a občas absurdným spôsobom.  Niekedy to rozhorčí, ale ak to budete akceptovať, v zábave už nič iné nebráni.

napísal uni 21.2.2024
7.5
8.0