CONTRA: OPERATION GALUGA

CONTRA: OPERATION GALUGA

6.5

Vynovená prestrelka s chytľavou kooperáciou

Osobne som v mladosti nemal to šťastie vyskúšať konzolu Nintendo a vyskúšať si tak herné klasiky z 80-tych a začiatku 90-tych rokov. V súčasnosti je väčšina hier už multiplatformová a čo sa objaví na konzole Nintenda, je pravdepodobne už dávno na ostatných konzolách či PC. Niektoré staršie hry Nintenda nájdete už aj na Steame v špeciálnych edíciách, s balíčkom všetkých častí, väčšinou lacno, bez nutnosti emulácie a s veľkým obsahom bonusového materiálu.

To by sa dalo povedať aj o klasickej hre Contra, ktorá mala vydané dávnejšie všetky svoje časti v jednom celku. Avšak dnes už letia remaky a Contra, konkrétne jej prvá časť z roku 1987, si prešla celkovou prerábkou, aj keď bez chýb sa to nezaobišlo. Pre štúdio Wayforward to nie je prvá prerábka, aj keď sa viac vyžíva v anime skákačkách. Projekt od vydavateľa Konami sa však neodmieta a fanúšikovia klasickej kooperatívnej strieľačky z 80-tych rokov sa tak môžu tešiť na starú dobrú akciu v novom šate.

Keď teroristická skupina Red Falcon ovládne ostrovy Galuga pri pobreží Nového Zélandu, elitné komando Contra na čele s Billom Rizerom a Lance Beanom vyrazia na misiu, v ktorej sa bude bojovať o osud ľudstva. Bude len na vás, ako sa prestrieľate a preskáčete naprieč ôsmimi úrovňami plnými agresívnych nepriateľov, za pomoci vášho zničujúceho arzenálu.

Contra: Operation Galuga
Contra: Operation Galuga Contra ponúka niekoľko postáv so špeciálnymi vlastnosťami.
Contra ponúka niekoľko postáv so špeciálnymi vlastnosťami.

Contra: Operation Galuga Každý level ponúkne pekne drsného bossa na záver.
Každý level ponúkne pekne drsného bossa na záver.

Contra: Operation Galuga Multiplayer je až pre štyroch hráčov naraz.
Multiplayer je až pre štyroch hráčov naraz.

Run and Gun hra Contra bola známa tým, že aj keď ste ju mohli hrať sami, väčšia zábava to bola vo dvojici s kamarátom pri druhom ovládači. Remake hry vám to dovolí tiež, ba dokonca si viete zavolať ešte ďalších dvoch členov do partie. Po výbere obťažnosti, kúpených perkov a možnosti ako vám vaši nepriatelia budú uberať zo života, sa ocitnete vo vrtuľníku v koži napodobeniny Arnolda alebo Sylvestra na ceste na nebezpečný ostrov. Hra je v štýle 2.5D, kde síce beháte a skáčete v dvoch dimenziách, ale zato prostrediu tá tretia dimenzia rozhodne nechýba. Ideálne je hrať celok ovládačom, ale fanúšikovia kombinácie myš/klávesnica si budú tiež môcť užiť hrateľnosť. Beh do strán, dvojité skoky, rýchly úskok sú samozrejmosťou, ako aj streľba v 360-tich stupňoch vo výskoku či ležmo.

Typy streľby sú pre pôvodnú hru ikonické a výnimkou to nebude ani v remaku. Zbraň sa vám síce nemení, ale rôzne štýly streľby si viete získať počas prechádzania danej úrovne. Začínate s typickým samopalom, po nájdení projektilov rapídnej streľby sa ľahšie vyhrabete z hustých situácií, laser je na mechanických protivníkov priam stvorený, samonavádzané strely sú skvelé pri bossoch, plameňomet miluje mutantov a prekvapením sú aj strely, ktoré vašich nepriateľov pošlú do čiernych dier. Každý typ streľby sa dá postupne vylepšiť na ďalší level, ktorý zmení prestrelku v leveli na vychádzku parkom.

Počas hrania môžete mať len dva typy projektilov u seba, ktoré si viete ľubovoľne prepínať. Avšak pri zobratí iného typu projektilu sa vám automaticky nový nahradí tým, ktorý vlastníte - podľa toho aký máte navolený. Nie je to najlepšie riešenie, keďže pri vašom rýchlom pohybe niekedy chytíte typ streľby, ktorú práve nepotrebujete alebo nechcete. Strely si taktiež viete vylepšovať podľa toho, či chytíte ďalšiu ikonku daného projektilu, alebo či máte v rukáve príslušný perk. Novinkou je tzv. preťaženie zbrane, ktorá robí z daného typu streľby buď ochrannú sféru okolo hráča, alebo špeciálny útok, pri ktorom síce stratíte projektily streľby, ale zato protivníkom poriadne zavaríte zväčša masívnou spŕškou striel alebo ohnivou stenou.

Postup pestrými úrovňami závisí od toho, aký štýl si zvolíte. Buď vyzabíjate všetko, čo vám príde do cesty, alebo sa doslova preskáčete na koniec. Tak či tak na vás čaká na konci každej úrovne hlavný boss, ktorý sa s vami nebude len tak hrať. Po prejdení levelu vás finančné ohodnotenie neminie a ani v tom prípade, keď vám v danej úrovni dôjdu životy. Na každý level máte určitý počet životov a podľa toho, čo ste si na začiatku zvolili, vám ich nepriatelia budú uberať v celku alebo po malých kúskoch v danom metri energie v prehľadnom HUDe. Našťastie, aj na to sú perky a pri dostatočnom počte peňazí si viete zvýšiť počet, ako aj danú energiu.

Dizajn levelov je slušne navrhnutý, pestrý, členitý a poteší aj starých fanúšikov hry klasickými levelmi. Začínate v džungli, potom sa presuniete do dediny, neskôr do útrob technického komplexu a tajuplných jaskýň a nakoniec do vnútra samotného hlavného bossa, ktorý vás potrápi okrem nepriateľov aj svojou žalúdočnou kyselinou. Avšak zaujímavosťou sú práve tie nové úrovne, kde si zalietate na lietajúcich motocykloch v pretekoch s vlakom alebo vo fabrike. Niektoré úrovne vám ponúknu aj inú perspektívu hrateľnosti, kde sa vám kamera zmení a vy začínate byť tou myškou v naháňačke. Za zmienku stoja katakomby a kryštálové miestnosti, kde sa tvorcovia vyhrali s pohľadom. Čakajte tak pasce, padajúce stropy a ostne. Škoda, že levelov je len osem a každý vám bude trvať maximálne 15 minút podľa vašej šikovnosti.

Z AI nepriateľov a ich dizajnu mám trocha zmiešané pocity. Na jednej strane máte pešiakov, ktorí k vám slepo bežia a keď ich preskočíte, tak si vás ani nevšimnú a smelo bežia ďalej. Na druhej strane máte strelcov, ktorí síce strieľajú presne, ale ich projektilom sa ľahšie vyhnete, keďže ich rýchlosť nie je zvlášť prehnaná. Stacionárni nepriatelia vedia svojou streľbou prekvapiť, ale keď sa im vyhnete streľbou počas skoku alebo ležmo, viete ich hrať hravo dole. Zaujímavosťou sú kamenní strážcovia. Najprv vás napadnú na dvoch nohách, po ich porazení sa zmenia na stacionárne turnikety a keď ich dáte dole po druhýkrát, skočia po vás ako psy. Rôznorodosť protivníkov je pestrá a každá úroveň ponúkne ich iný dizajn. Bossovia asi pobavia najviac. Nielenže každá úroveň ponúkne iný typ bossa a minibossa, ale taktiež aj taktiku ich streľby a ich slabých miest. Na každého záporáka platí niečo iné a týka sa to aj typu streľby a úskokov v danom momente.

Contra: Operation Galuga
Contra: Operation Galuga NIektoré úrovne ponúknu hrateľnosť z inej perspektívy.
NIektoré úrovne ponúknu hrateľnosť z inej perspektívy.

Contra: Operation Galuga O nepriateľov nebude núdza.
O nepriateľov nebude núdza.

Contra: Operation Galuga Remake hry Contra ponúka tú klasickú arkádovú hrateľnosť.
Remake hry Contra ponúka tú klasickú arkádovú hrateľnosť.

V tom je zaujímavá aj fyzika vašej postavy, streľby a hlavne hrateľnosti. Strieľať viete postojačky, počas skoku, ležmo, nalepení na stene alebo visiaci zo stropu, čo vám dáva v boji slušnú výhodu, keď viete, kedy a kde ju využiť. Avšak všetky projektily vedia prechádzať cez fyzické steny, čo dáva výhodu hráčovi, ale aj nepriateľom. Chápem, že tento atribút hry bol aj v origináli z roku 1987, ale v remaku mohli dať aspoň možnosť vypnúť tento aspekt hernej fyziky. Bolo by to zaujímavejšie a trocha viac realistickejšie. Taktiež rolovanie obrazovky by sa mohlo tiež dať nastaviť alebo rovno vypnúť, keďže na ceste levelom sa už neviete vracať spať. To by som najviac ocenil v úrovniach, kde musíte vyskákať hore a pri zlom preskoku na platformu spadnete mimo obrazovky s odobratím políčka života, aj keď tam pred chvíľou bolo na čom stáť.

Po dohraní príbehu hry si viete herný zážitok predĺžiť arkádovým režimom, výzvami a ak vám nevadí repetitívnosť, tak grindovaním pre financie na kúpu položiek v obchode. Arkádový režim je rovnaký ako príbehový, len vás nebude otravovať nevýraznými a nesúdržnými animáciami. Výzvy potešia, až pokým nezistíte, že na ich prekonanie máte niekedy málo času a každý zásah nepriateľa vás stojí štart od začiatku. Väčšinou ide o vystrieľanie určitého typu nepriateľov, dosiahnutie cieľa za určitý čas alebo likvidáciu bossa bez vašich zranení. Taktiež na odomknutie určitých výziev potrebujete mať odomknutý konkrétny level alebo postavu.

Za prejdenie výziev a úrovní dostávate kredity, ktoré viete minúť v obchode. Samozrejme, nie všetky perky budete mať odomknuté hneď a na ich získanie potrebujete niekedy prejsť levely či celú hru za určitých podmienok. Avšak prehnané zisky nečakajte. Napr. nová postava stojí 5000 kreditov a vy za prejdenie levelu na medium obťažnosti dostanete okolo 300 kreditov. Vaša zbierka vyhraných alebo kúpených postáv vám ponúkne vcelku slušnú variabilitu, keďže každá postava má určitú špeciálnu vlastnosť a s príslušnými perkami si viete danú postavu o niečo viac vytunovať. Hlavne sa vám to hodí v multiplayeri.

Contra: Operation Galuga
Contra: Operation Galuga V obchode s perkami nájdete okrem vylepšení aj tajné postavy či klasické soundtracky.
V obchode s perkami nájdete okrem vylepšení aj tajné postavy či klasické soundtracky.

Contra: Operation Galuga Výber správneho projektilu na určitý druh nepriateľa bude niekedy kľúčový.
Výber správneho projektilu na určitý druh nepriateľa bude niekedy kľúčový.

Contra: Operation Galuga Výziev nebude málo, ale ich náročnosť vás môže odradiť.
Výziev nebude málo, ale ich náročnosť vás môže odradiť.

Contra bez kooperatívneho multiplayeru by ani nebola Contra a v remaku ponúka režim až pre štyroch hráčov. Hrateľnosť sa tým rapídne uľahčí a príbeh či arkádu tak viete ľahko a hravo prejsť za hodinu. Zvuk je, pochopiteľne, kvalitka a hudba ponúkne okrem nových skladieb aj staré skladby prerobené súčasnými technológiami. Ak by ste si chceli zaspomínať a máte zarobené peniaze z jednotlivých misií a výziev, viete si kúpiť klasické soundtracky z predošlých častí a dokonca z ostatných Konami hier, ako je napr. Castlevania. Grafike sa nedá nič vytknúť, ako aj animáciám postáv a prostredí. Narazil som na občasne bugy a raz som zamrzol v úrovni, ale nie je to chyba, ktorú by nevedela opraviť aktualizácia.

Remake hry Contra síce prešiel HD procesom a ponúkol to staré dobré v súčasnej kvalite, bonusové perky, nové postavy a režim výziev, ale za tú prehnanú cenu by hráč očakával viac ako len 8 levelov a okolo troch hodín hrania. Tým pádom sa môže rýchlo dostaviť stereotyp hlavne grindovaním pre financie a nevyriešia to ani voľby obťažnosti alebo séria režimov. Možno sa v budúcnosti dočkáme dodatočného obsahu do hry, ale dovtedy by som radšej počkal, kým Contra nebude v zľave.

napísal jinxed 5.4.2024
Páči sa mi! (+2)
6.5