STEEL SEED |
STEEL SEED |
Niekedy sa pýtam sám seba, či sa raz hráči presýtia hier s dystopickým kyberpunkovým konceptom. Síce v pestrých farbách, ale s depresívnou uplakanou atmosférou, kde sa jednotlivec postaví voči krutému systému, aj keď so svojimi možnosťami a proti presile v podstate nemá šancu. Veľa závisí od predajov podobných videohier, aj keď už takýto koncept upadá často do klišé a nezávislý titul s podobnou tematikou sa ľahko stratí v oceáne futuristických videohier.
Avšak herné štúdio Storm in a Teacup, ktoré sa môže pochváliť zaujímavým katalógom hier a podporou väčšieho vydavateľa ESDigital Games, si povedalo, že sa zvezie na vlne futuristických AAA herných titulov a skúsi odbúrať múry klišé so zaužívanou hrateľnosťou akčných hier z pohľadu tretej osoby. Radšej stavilo na detailnú grafiku a vysokú kvalitu svojho posledného počinu. Jeho zatiaľ najambicióznejší projekt Steel Seed sa chváli prepracovanou grafikou, dynamickou hrateľnosťou a hlbokým príbehom, ktorý môže zaujať aj skalných fanúšikov kyberpunkového žánru.
Steel Seed je stealth akčná adventúra zasadená do temného sci-fi sveta, ktorý stojí na pokraji vyhynutia. Vaša postava Zoe, ktorá je technicky vylepšený ženský android, spolu s jej dronom Kobym musí použiť všetky svoje nadobudnuté technické vlastnosti, aby preskúmala nepriateľské podzemné zariadenie, odhalila tajomstvá jednotlivých častí technologicky vyspelých komplexov, prežila útoky agresívnych protivníkov a našla tak odpovede na záchranu ľudstva.
Ide o 3D akčnú hru z pohľadu tretej osoby, ktorá sa už hneď na začiatku, v prvom videu, nebojí ukázať svoje kvality s detailnou grafikou vo vysokom rozlíšení. Po precitnutí sa vaša postava prebúdza z hlbokého spánku za pomoci drona Kobyho, ktorý nebude len vaším pomocníkom v tomto nebezpečnom svete, ale aj určitou zbraňou a prieskumníkom, ktorý vám miestami poskytne výhody v boji. Hra je očividne robená na konzoly, tým pádom sa, prirodzene, hrá ovládačom. Okrem základných pohybov a, samozrejme, šprintu si vyskúšate váš laserový alebo glitchový meč. Hm, kde som niečo podobné videl? V každom prípade, vaša ženská postava má s týmto mečom dva rozdielne útoky (jeden rýchlejší, ale slabý a druhý síce agresívnejší, ale zato pomalší), ale v skutočnosti vám v prvých súbojoch budú málo platné.
Váš dron Koby, ktorý plní rolu vášho prieskumníka, spolubojovníka, ale hlavne kamaráta, vám bude vždy poruke. Dokáže strieľať glitchové projektily na nepriateľov, vypusti na váš povel rôzne typy mín, lákadiel, krycích nástrojov a v neposlednom rade preskúma okolie s tým, že si viete označiť nepriateľov v priestore a neskôr aj konkrétne trajektórie ich pohybu, laby ste mali väčší prehľad o okolí.
V skutočnosti vašou hlavnou výhodou bude zakrádanie a šikovné až akrobatické lezenie po stenách (toto mi tiež niečo pripomenulo). Síce ako vyspelý android máte vylepšené zdravie, rýchlosť, výdrž a odolnosť, no väčšina protivníkov, ktorí, samozrejme, na vás nebudú útočiť po jednom, má spomenuté vlastnosti zo začiatku minimálne o 5 úrovní vyspelejšie. Zakrádanie a následný útok mečom zozadu na nepriateľove slabiny je najlepšia možnosť ako prejsť danou lokalitou - aspoň zo začiatku. Avšak je vždy na vás, aký spôsob prejdenia danej lokality zvolíte. Môžete sa dostať k danému cieľu úrovne a nikomu nemusíte ublížiť. Môžete sa doslova prebiť a ísť cez mŕtvoly. Najlepšie je však zmapovať si územie s priateľským dronom Kobym, ktorý vám nielen označí ciele, ale aj veci či prístroje ako vybuchujúce náplne alebo zavesené krabice, ktoré môžete využiť proti nepriateľom a ticho ich zlikvidovať z bezpečného miesta.
V každom leveli máte sériu úloh, ktoré sú vždy rovnakého charakteru: „Choď tam a niečo zapni." Chápem, že tvorcovia sa viac snažili vytvoriť filmový zážitok, ale taká menšia rôznorodosť úloh nie je nikdy na škodu. Samozrejme, prostredia sú pekne členité a postupne sa menia na komplikovanejšie, čo vás bude nútiť nájsť nové možnosti krytia alebo útokov na platformách alebo rôznych typoch zariadení. V tom vám pomôžu roztrúsené glitchové platformy, na ktorých, keď si kľaknete, tak ste pre všetkých neviditeľnými, čím sa viete dostať k protivníkom pekne blízko. Keď je nepriateľ od vás ďaleko a potrebujete ho odstrániť, viete si ho privolať alebo dostať pomocou lákajúcej míny tam, kde chcete.
Keď vás raz nepriateľ uvidí (nad hlavou sa mu zmení ikonka), určite proti vám nepôjde sám. Zoberie zo sebou partiu, ktorá je v okolí a vám ostáva nájsť čo najrýchlejšie úkryt alebo bojovať, čo zo začiatku bude pre vás jasná prehra. Síce máte po ruke nejaké tie technické vymoženosti, ako míny, neskôr glitchové vlny alebo aj streľbu od Kobyho, ktorý neskôr po vylepšení nájde protivníkove slabiny alebo zaútočí aj bez vašej pomoci, ale ostať ticho a vyčkať na správny okamih útoku bude pre vás jasná voľba.
Záporáci v tvare bojových robotov tiež nie sú hlúpi a vedia sa vyhnúť míne, keď ste ju hodili pred ich oči. Ich útoky mečom sú pekne silné, ich streľba je zväčša presná a taktiež radi využívajú štíty, ktoré len tak nezničíte. Na veľkých robotov si však musíte nájsť taktiku, keďže ich útoky vám uberú nemálo energie a ich glitchové vlny majú poriadny dosah. Stacionárne strelné veže vás určite nebudú naháňať, ale vedzte, že ich zornému uhlu nič neunikne a ich palebnej sile je problém sa vyhnúť aj po vylepšeniach vašej postavy. Po vašom postupnom vylepšení však budete môcť hacknúť protivníkov a využiť ich v boji proti vlastným.
Za každého zabitého nepriateľa, nájdenie určitého prístroja alebo aj zničenie krabíc dostanete dáta, za ktoré si v univerzálnych staniciach viete vylepšiť vašu postavu, buď technicky alebo esteticky, ako aj drona Kobyho. Technické vylepšenia sa skladajú z troch kategórií a postupne sa vám ich úrovne otvoria po odomknutí nových levelov. Viete si tak zdokonaliť vašu streľbu a útoky, kúpiť si vylepšené krycie prístroje a nástroje alebo si aktualizovať prieskumné vlastnosti drona Kobyho.
Avšak samotné nájdené dáta na kúpu estetiky a techniky nestačia. Vlastnosti si najprv musíte odomknúť splnením konkrétnych výziev. Napr. zabitím určitého počtu nepriateľov špecifickým útokom alebo vecou, využitím určitých prístrojov a vlastností, alebo zničením nepriateľov za daných podmienok v obmedzenom časovom limite. Potrebné dáta vám dajú aj zberateľské predmety roztrúsené po veľkých úrovniach, niekedy pekne ukryté. Taktiež sa v univerzálnych staniciach viete svojvoľne teleportovať do už prejdených levelov, pozrieť si nájdené dokumenty alebo si nastaviť rôzne možnosti hry. Dáta ale nie sú jediné, čo z nepriateľov po zabití dostanete. Je to aj digitálna munícia do vašich nástrojov.
Tvorcovia Steel Seed sa nebáli investovať čas a hlavne svoj talent do skvelej detailnej grafiky a hlavne do priam až úchvatného level dizajnu. Úrovne sú krásne členité, takže ako hráč si užijete zakrádanie a súboje v prostredí, ktoré ponúka množstvo výhod, keď si predtým spravíte s dronom prehľad. Keďže veľká dávka hrateľnosti je venovaná aj lezeniu medzi obrovskými štruktúrami a platformami so železa a ocele, šplhaniu, preskakovaniu, šprintovaniu, šmýkaniu sa a balansovaniu na rôznych stenách, konštrukciách a magnetických billboardoch, bude pre vás práve táto časť hry až filmovým zážitkom. I keď v tomto prípade ide o priamočiaru skákačku, niekedy doslova naskriptovanú, kde vám hra väčšinou sama určuje záchytný bod, a tiež čo kedy spadne alebo sa zlomí.
Avšak brázdenie konštrukciami je aj takou formou hlavolamov, kde sa buď musíte dostať ku špecifickému bodu či platforme, spustiť mechanizmu na zastavenie alebo spustenie určitého prístroja alebo otvorenie novej cesty k danému cieľu, alebo aj k tajnej lokácii. Mínusom je len to, že v naskriptovaných skákacích pasážach viete ľahko stratiť prehľad alebo balans, prešvihnúť moment preskoku, a tak spadnete do prázdna.
V každom prípade sa hocikedy môžete zastaviť a pokochať sa fakt úžasnou, niekedy viacúrovňovou až gigantickou architektúrou sveta, kde je vaša postava je len malé zrnko medzi obrovskými strojmi, budovami alebo štruktúrami. Tie krásne vykresľujú a dopĺňajú už tak silnú atmosféru celku. Hre by pomohol lepšie nasvietenie vnútorného prostredia, keďže interiéry pôsobia miestami príliš tmavo a zhoršuje sa vám tak prehľad v prostredí. Dron Koby vám síce robí poletujúcu svietiacu baterku, ale jeho dosah je obmedzený. Ak budete mať chuť zvečniť si momenty prechádzkami medzi úrovňami, je tu pre vás aj foto režim, kde si spravíte zábery podľa vašej chuti a predstavivosti.
Hra ponúka 4 veľké úrovne, väčšinou technického konceptu, vo veľkých interiéroch, ale pozriete sa aj von medzi prašné skaly, kde si budete môcť zajazdiť na surfe nad olejovým jazerom. Ku koncu si vychutnáte ľudský biodóm pôsobiaci ako obrovské nákupne stredisko. Samozrejme, každý jeden takýto level obsahuje nemálo nepriateľov, ktorých nie vždy budete môcť obísť. Ich dizajn a animácie sú dynamické a vcelku prepracované, ale ich rôznorodosť je značne obmedzená. Ide o 5 rôznych typov robotov a jednu strieľaciu vežu, ktoré sú typickým výberom podobných hier. Stretnete sa so šermiarom, strelcom, veľkým surovcom alebo teleportovacím zabijakom, ktorý vás potrápi hlavne pri presile. Za zmienku stojí chodiaca robotická bomba, ktorá keď vás napadne, musíte do určitého časového limitu zadať nahodenú sériu tlačidiel na vašom ovládači, inak vám značne uberie zo života.
Kto sa tešil na epické súboje s bossmi, bude asi sklamaný. Síce Steel Seed predstaví niekoľko obrovských agresívnych záporákov, ale jediný, ktorému sa postavíte zoči-voči, bude len hlavný boss na konci. Pred ostatnými budete skôr utekať alebo sa skrývať. Aj keď si bitky s bossmi hra rozhodne pýta, súboje s hlavnými protivníkmi nahradili určité presilovky, kde vás hra uzavrie v menšej aréne a vypustí na vás niekoľko vĺn nepriateľov. Osobne som si pri týchto niekedy až neférových súbojoch pekne zanadával, hlavne keď som stratil prehľad, kde je kto alebo mi nestačil môj arzenál. A keď sa k tomu pridali bugy a glitche, mal som chuť hodiť ovládač na zem.
Nové hry sa sa po vydaní jednoducho chybám nevyhnú a väčšinou je potrebná séria aktualizácií, aby sa hráč nestretával s padaním mimo prostredia, prechádzaním nepevnými stenami a platformami, nevidel chyby grafiky a optimalizácie, alebo sa nezasekla vlastná či nepriateľská postavu v priestore či v prekážke. V tom prípade pomôže už len reštartovanie uloženej pozície. Našťastie, hra samotná ukladá pozície často a zväčša tam, kde sa to hodí alebo keď sa dostanete k danému cieľu. Každá vaša smrť či pád do prázdna vás však bude niečo stáť. Osobne ma nechytili zmeny kamery v určitých momentoch, kde sa hra buď zmení na náročnú 2,5D platformovú skákačku, alebo vám bezdôvodne odoberie výhody drona Kobyho a vy musíte počas nepriehľadného uhla kamery poraziť sériu protivníkov.
Obťažnosť hry je vzostupná a závisí len na vás, koľko energie máte v danom momente na prežitie, ako viete využiť nadobudnuté technické vymožeností či vlastností v danom súboji, ako využijete terén, alebo ako dobre poznáte útoky a slabiny nepriateľov. Na konci sa tak či tak potrápite nielen v bojoch, ale aj pri skákaní medzi platformami. Tiež sa mi zdalo čudné, že nepriateľské jednotky vášho drona Kobyho niekedy ľahko zbadajú a inokedy im poletuje pred očami a oni ho veselo ignorujú.
Aj keď pri mojom prehľade filmov a videohier s podobnou tematikou mi pripadal koncept hry a príbehu ako klišé, nemôžem povedať, že tvorcovia sa s ním nevyhrali a nedali tomu určitú hĺbku. Hlavne je prepracovaný vzťah a chémia medzi vašou postavou a dronom Kobym. Všeobecne expozičné dialógy v hre nie sú príliš dlhé, majú spád a slušné rozprávanie, takže aj keď máte možnosť preskočiť prestrihove sceny, nebudete mať nutkanie tak spraviť. Veľké plus sa nedá uprieť zvukovej a až epickej hudobnej stránke hry a, samozrejme, kvalitnému dabingu. Jednotlivé skladby sadnú do akčnej stránky hry a dodajú celku adrenalínový zážitok.
HUD je prehľadný, jasný a orientácia v ňom nebude robiť problém ani novým hráčom. Ukazuje vám okrem vášho zdravia napríklad aj to, koľko máte energie, ktorú viete zužitkovať na ozdravenie alebo na špeciálne útoky. Hra ponúka zhruba 8 hodín hrania. Síce po dohraní vám neodomkne žiadny špeciálny režim či obťažnosť, ale viete po záverečných titulkoch brázdiť úrovňami medzi ukladacími stanicami, ponachádzať zberateľské predmety, prístroje, informácie a dáta na vylepšenie vašej postavy alebo dokončiť výzvy. Čo možno prekvapí a zaujme, je forma bonusu v tvare funkčného piana s pekne detailnou klaviatúrou, na ktorej sa vedia slušne vyhrať aj dobrí pianisti.
Steel Seed pri veľkej konkurencii podobných kyberpunkových a dystopických konzolových hier možno krátko po vydaní upadne do zabudnutia, ale kto mu dá šancu, určite neoľutuje čas ani peniaze vložené do tohto ambiciózneho AAA projektu. Nádherná grafika a architektúra prostredí uchvátia aj náročných hráčov. Dynamická hrateľnosť pobaví ako akčnou stránkou, tak aj stealth prvkami a adrenalínovým skákaním medzi štruktúrami. A kvalitná zvuková stránka dopomáha ku skvelej atmosfére a epickému zážitku.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS5 Xbox Series X|S Vývoj: Storm in a Teacup Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|