OLD SKIES |
OLD SKIES |
Cestovanie v čase je zaujímavou tematikou, ktorá otvára nové možnosti naprávania krívd z minulosti. To, že sa náš cestovateľ na krehkom ľade zaručene prepadne do temných chápadiel alternatívnych ciest, nečakaných dôsledkov svojho počínania, je vopred jasné ako facka. Fia Quinn, agentka spoločnosti ChronoZen sprevádzajúca platiacich zákazníkov na cestách do minulosti, sa do toho poriadne zamotá. Ďalší projekt z produkcie Wadjet Eye Games vysoko nastavenú latku predchádzajúcich príbehov rozhodne nepodlieza.
Ono to priam láka, veď posúďte sami: cestovanie v čase a point & click adventúry. Príbehové dobrodružstvo je presne tým, čo by ste od Davea Gilberta očakávali. Po Unavowed alebo sérii Blackwell sú očakávania iba tie najvyššie. Na rozdiel od doterajšej produkcie na adventúry zameraného štúdia riadne ubudlo pixelov, respektíve sa úplne stratili. Neznamená to však, že by Old Skies pri takých klenotoch ako Gemini Rue, Primordia alebo Resonance nemalo svojské čaro. Len vyzerá trochu inak a hrateľnosť dostala nový make-up.
Stačí rýchly pohľad okolo a vidíte, že pixely tentoraz na vás nevyskakujú z priložených obrázkov. Vizuál v podaní Wadjet Eye Games bol vždy skvostný, intímne čarovný a podmanivý. Mnohých však archaické spracovanie point&click adventúr odrádzalo. Hanba vám. Tentoraz je všetko vyhladené a na atmosfére cestovania v čase to nie je až tak poznať. Všetky lokácie sú prepracované spôsobom, ako by ste od adventúry zo starej školy čakali. A že miest navštívite v rôznych časových osiach dostatočné množstvo.
Vyzerá to k svetu, hoci jednotlivé obrazovky by si v mnohých prípadoch zaslúžili viac objektov na scéne – to je krutý fakt a konštatovanie zároveň. Detailmi prekypujúce scenérie sa tentoraz nekonajú a postavy pôsobia aj vzhľadom na animácie pohybov ako päsť na oko. Mierne komixový nádych dvojrozmerných humanoidov vyvolá spomienky na druhý Broken Sword. Vrátane mierne trhaných animácií pohybov či generických animácií, ktoré nie vždy súhlasia s danou činnosťou. Nevadilo nám to pred takmer 30 rokmi, prečo by malo teraz? Ručne maľované pozadia sú dostatočnou náplasťou.
Isteže, bolo by fajn odudrať aspoň niečo, no technické spracovanie to v prípade Old Skies skôr nebude. Vzhľadom na to, že absolvujete niekoľko ciest do rôznych období, nehrozí nuda či monotónne prechádzanie desiatkami obrazoviek, na ktorých hľadáte zabudnutý predmet. Nech sa už dostanete do ktoréhokoľvek obdobia ľudskej civilizácie, vždy to bude zaujímavé obdobie ľudskej histórie. Každé má svoje špecifické čaro, hoci korporácia umiestnená niekoľko rokov v budúcnosti je vyslovene až nepríjemne sterilná.
O hudbu sa postarala tá istá persóna ako v prípade predchádzajúcich hier Gilberta. Thomas Regin odviedol svoju prácu na výbornú – tak ako pri Unavowed. Dabing hlavných protagonistov síce nedosahuje holywoodsku úroveň profesionálnych hercov, ale je čistý, dostatočne špecifický pre každú z postáv a zároveň prirodzený, bez zbytočných afektov. Ambientné ozvučenie prostredia zas naopak neuráža a len nenápadne dotvára dojem z danej lokácie a neruší. Je to predsa adventúra zo starej školy.
Ovládanie sa nesie v duchu starších, dvojrozmerných adventúr, a teda hlavných protagonistov sledujete pekne zboku. Kurzorom beháte po obrazovke za účelom odhalenia interaktívnych miest či predmetov, ktorými môžete manipulovať alebo si ich ako správni kleptomani privlastníte. Potom ostáva už len používanie predmetov na správnych miestach, konverzovanie s ostatnými postavami a používanie špeciálneho prístroja, ktorý vám prezradí všetko o dotyčných osobách, len musíte natypovať správne meno.
Nič extra originálne, na rozdiel od starých adventúr sa vám plecia nebudú prehýbať pod hmotnosťou desiatok predmetov v inventári. Zabudnite aj na ich šialené kombinácie či ich použitia na málo pravdepodobných miestach. Toto chvalabohu už dávno skončilo na prepadlisku dejín. Väčšinu času strávite dialógmi s ostatnými postavami, pričom základným momentom pre posun je zisťovanie nových súvislostí a tém k rozhovoru s inými persónami daného príbehu. Občas síce musíte loviť v inventári, ale predmety v ňom spočítate na prstoch oboch rúk. Hľadanie kódov odomykajúcich dvere cez nenápadné správy v emailoch sú bonbónikom.
Predchádzajúce projekty Gilberta excelovali v zápletke. V rozprávaní zaujímavých príbehov okorenených ľudskosťou a nadprirodzenom zároveň. Aj v Old Skies vás napokon dostane samotná story, ktorá sa už tradične rozbieha pomaly a nenápadne. Jednotlivé výlety do minulosti sa zdajú ako oddelené zápletky, ale napokon ich začne spájať omnoho viac, než sa vám na začiatku bude javiť. V každej exkurzii do minulosti navyše pracujete s odlišnými postavami, takže nehrozí unavujúce konverzovanie s tými istými osobami. Ale viete ako to chodí, občas sa nájde príbuzný niekoho z inej cesty do minulosti a už sa to vezie.
Ako ste už bolo v úvode naznačené, je základom príbehu cestovanie v čase. Na prvý pohľad by sa vám mohlo javiť, že Fia Quinn má zamestnanie snov: ako agentka sprevádzajúca zákazníkov cestuje v čase. Chcete ísť na koncert Ramones v 70. rokov? Nech sa páči, len nesmiete mať hlboko do vrecka. Príkladov si nájdeme milión, ale všetko má svoje pravidlá. Nesmiete zmeniť tok času a napríklad sa stretnúť so svojimi pokrvnými príbuznými, zlikvidovať alebo naopak nechať žiť pre budúcnosť dôležité osoby a podobne.
Všetko to začína až romanticky: so známym vedcom cestujete do roku 2024, pretože sa chce najesť vo svojom obľúbenom podniku zo študentského života. Naivnú predstavu vystrieda vytriezvenie po úteku vášho zákazníka. V snahe zmeniť minulosť tak, aby jeho láska z mladosti nezahynula pri nebezpečnom výbuchu (ktorý sa stane dôležitou súčasťou inej príbehovej linky) sa všetko zvrtne a postupne sa naučíte pracovať nielen s inventárom, ale aj pomocníkom na telefóne či vreckovou databázou osôb. Zadáte správne meno a priezvisko a dozviete sa všetko podstatné.
Nozzo je vašim operátorom, s ktorým takmer neustále komunikujete, upozorňuje vás na prípadné problémy či možnosti ďalšieho postupu. Môžete ho požiadať o radu a väčšinou vás len jemne nasmeruje, čo však úplne postačuje k tomu, aby ste sa nezasekli. Okrem toho dokáže vracať čas späť v prípade, že skonáte. Áno, v Old Skies môžete zomrieť a stane sa tak mnohokrát. Nozzo presunie čas pred problém končiaci vašou smrťou a idete znovu. Niekedy to trvá, kým prídete na správnu kombináciu, avšak vždy sa už tradične plesnete po čele, pretože to bolo predsa na slnko jasnejšie ako povestná facka.
Neskôr sa presuniete do 70. rokov 19. storočia a budete sa zahrávať s miestnou mafiou a boxerskou legendou. V snahe zachrániť všetky dôležité osoby sa začnete do diania zamotávať viac a viac, ale málokedy sa zaseknete napriek tomu, že budete cestovať medzi rôznymi mesiacmi daného obdobia. Niektoré persóny z tejto návštevy objavíte aj o 50 rokov neskôr v art deco New Yorku. Pozriete sa aj do roku 2042 s mierne futuristicko-korporátnym nádychom. Rozhodne zaujímavým výletom je návšteva americkej metropoly pred pád Dvojičiek, kedy pomáhate bývalej policajtke s vyšetrovaním vraždy, avšak napokon sa to celé zvrtne a nakuknete aj do prvej polovice 90. rokov, kedy fičal grunge a flanelové košele.
Spočiatku je hranie sa s časom pomerne jednoznačné a cesta, po ktorej sa máte vydať, vopred známa. Každým ďalším aktom sa dej viac a viac zamotáva, musíte hľadať nové riešenia. Dokonca budete musieť meniť časový rámec aj v rámec kapitoly, kedy vybrané miesto navštívite v stave „pred dôležitým zvratom“ alebo po ňom, si sa dokonca musíte vrátiť v čase ešte viac. Zmena v jednej časovej úrovni upraví rozhovory a dej v druhej. Netreba zabúdať na to, že je potrebné sa Fia musí vyhýbať sama sebe z iných priechodov. Je zábavné sledovať ako všetko do seba zapadá.
Každým ďalším naprávaním predchádzajúcich volieb sa realita viac a viac začína meniť. Zápletka sa zamotáva a dobre napísaný dej neúprosne graduje. Večer sa Fia môže vybrať do baru alebo do galérie, kde sa po jednom z výletov objaví jej portrét. A potom sa zrazu všetky obrazy zmenia na strašidelné čmáranice a tušíte, že sa dačo sakramentsky pokazilo. Jednotlivé príbehy síce sú akoby oddelené zápletky, avšak niektoré situácie z nich sa prenášajú aj do Fiinej prítomnosti. Dobre napísaný a pochopiteľný príbeh bez absurdných vyústení si zaslúži aplauz.
Ťažko Old Skies vyčítať niečo konkrétne. Ide o vynikajúco napísanú point & click adventúru s pútavou tematikou, výbornými dialógmi a postavami, logickými problémami a hádankami. Spracovanie je príjemné a pre dobrý príbeh nepotrebujeme fotorealistické textúry. Fanúšikovia tradičných adventúr pravdepodobne v tento rok nenájdu v ponuke lepší kúsok, ktorý by ich vtiahol a nepustil skôr, než odkliknú posledný dialóg. Príbeh, v ktorom meníte jednak dejiny a formujete aj hlavného hrdinu, má všetko, čo má správna adventúra mať, hoci sa v podstate odohráva iba v New Yorku.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Switch Vývoj: Wadjet Eye Games / Wadjet Eye Games Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|