NINTENDO SWITCH 2 |
NINTENDO SWITCH 2 |
Viac ako 152 miliónov predaných kusov a PlayStation 2 na dostrel. To je základná štatistika hybridnej konzoly Nintendo Switch od vydania v roku 2017. Keďže sa dá predpokladať, že pôvodný Switch ešte nejaký ten miliónik predá, pozícia najpredávanejšej konzoly vôbec naozaj nie je nereálna. Je to najväčší úspech v histórii Nintenda v oblasti domácich konzol, keďže Nintendo DS predalo ešte o pár miliónov viac. A zároveň je to aj odpoveď na otázku, prečo to Nintendo s nástupcom bralo až tak opatrne, na istotu. Zoberte si predchádzajúce generácie, každá vždy v niečom výraznom inovovala – prichádzali nové prvky ovládania, nové možnosti, nové dizajny alebo médiá. Niekedy to vyšlo, inokedy nie. Teraz na to Nintendo ide vlastne ako každá konzolová firma posledné dve generácie (minimálne) – spraviť to isté, ale lepšie.
Nintendo Switch 2 je tu a je to presne to isté, čo sme dostali pred 8 rokmi. Nejaké možnosti pribudli, nejaké odbudli, ale tentoraz presne viete, čo dostanete do rúk. Neopakuje sa situácia s Wii U. Je tu hybridná konzola doma aj na cesty, dokovacia stanice k TV a odpojiteľné ovládače, aby ste mohli ovládať pohybom a presne podľa svojho gusta. Toto sú tie veci, ktoré posledné roky na trhu bodovali a je tu predpoklad, že budú aj v tých ďalších.
Podobná je krabica a vlastne aj jej obsah. Samostatne je tam zabalená handheldová časť a vedľa nej sú pekne uložené nové Joy-Con 2 ovládače. Pod týmto vrchným poschodím nájdete ďalšie, kde sa skrýva nová dokovacia stanica, ktorá slúži na pripájanie k TV. Nechýba ani nový Joy-Con 2 grip, aby ste si z ovládačov vytvorili jeden väčší pohodlný gamepad. Tento je ale bez možnosti nabíjania Joy-Conov. Okrem nej tam je ešte všetka potrebná kabeláž, takže tu nájdete Ultra High Speed HDMI kábel. Dĺžka je približne 1,5m, ale na môj vkus (a hlavne potreby) je to trochu málo, nesedelo mi to k setupu TV a potreboval som ho vymeniť za dlhší. Nesmie tiež chýbať nový (a menší) adaptér s odpojiteľným (a dostatočne dlhým) USB-C káblom. No a nájdete tu aj nové Joy-Con 2 strapy, ktorými si jednak prichytíte ovládače k zápästiam pri pohybovom hraní, no tiež zlepšia držanie a pridajú tiež vhodnejšie kĺzne plochy pri hraní myškou. No a Nintendo tiež konečne začalo šetriť planétu, takže všetka dokumentácia je v rozumnom formáte a nepadla na ňu polovica pralesa. Ak ste si kúpili Mario Kart World bundle, v balení máte aj kód na stiahnutie hry.
Ak ste si prešli túto tabuľku a poznáte pôvodný Switch, asi ste si hneď všimli novinky a vylepšenia, ale aj iné zmeny. Poďme k tej najpovrchnejšej a to je vlastne veľkosť. Nový Switch 2 je väčší v každom ohľade a vo výsledku je teda aj ťažší. Stále sa s ním pohodlne hrá na cestách, ale niektorým už to možno až tak nesadne. Väčšie je tu totiž všetko – tlačidlá, páčky, zadné tlačidlá. Dizajn je premyslený, aby sa všetko dalo pohodlné stláčať a pohybovať, ale napríklad Joy-Con 2, aj keď väčší a pohodlnejší na úchop, mi až tak nesedí pri hraní na ňom. Tlačidlá sú väčšie, páčky sú väčšie, tak mohli byť aj trochu ďalej od seba. Keď ale hráte v handheldovom režime, drží sa to celé dobre, len napríklad pre deti to možno bude trochu príliš veľké. Na fotkách môžete vidieť porovnanie s OLED Switchom a aj s PS Portal.
Samotný Switch 2 má na spodnej hrane reproduktory a USB-C port. Na zadnej strane je stojan pre pohodlné hranie na stole, ktorý nie je celý ako na OLED modeli, ale aj tak je prekvapivo pevný a dobre sa na ňom nastavujú uhly pre čo najlepšie pohodlie. Na spodnej strane je pod nim slot na pamäťové karty. Ak je stojan otvorený, slot je teda odhalený. Na hornej hrane zas nájdete tlačidlo na vypnutie/zapnutie, tlačidlá na ovládanie hlasitosti, výrazne väčšie chladenie, senzor osvetlenia, mikrofón, výstup na slúchadlá a slot na cartridge. Poteší ďalší USB-C port, takže môžete konzolu súčasne nabíjať a mať k nej pripojený káblový ovládač, kameru, prípadne len využiť vrchný port na nabíjanie, keď je spodný nedostupný kvôli hraniu v stojane. Konečne niekomu napadlo takéto inteligentné riešenie.
Rovnako je väčšia aj dokovacia stanica, ktorá teraz zmenila aj dizajn a je oblejšia. Dôvod na to je jednoduchý, keďže takto máte jednoduchší prístup k odpojeniu nových magnetických Joy-Conov, ktoré na to majú zo zadnej strany tlačidlo. Dizajnovo je to jednoduchý kúsok, ale nevyzerá zle a k TV pekne sadne. Vlastne ani nemá veľmi pútať pozornosť a to je len dobre, preto tu nenájdete ani nejaké dizajnové prvky. Po zapnutí zadokovaného Switchu sa len v ľavom dolnom rohu rozsvieti drobná dióda, ktorá tiež indikuje aktuálny stav. Po pripojení k TV konzola podporuje ALLM aj CEC, takže si sama vie zapnúť herný režim a aj komunikovať s TV ohľadom vstupu.
Dva bočné USB porty sú jednoducho dostupné, takže k nim môžete pripojiť ovládače, klávesnice, normálnu myšku. Možno je trochu škoda, že tu nie je ešte jeden port navyše a na druhej strane. Takto vás to dosť obmedzuje v umiestnení konzoly, keďže porty sú len na ľavej. Zadná strana sa dá jednoducho otvoriť, je elegantne prichytená na háčikoch dole, aby to doplnilo dizajn. Pod týmto krytom nájdete HDMI port, LAN port a aj pripojenie napájania, pričom si to viete pod krytom pekne vyviezť von z doku zase na jeho pravej strane. Čo sa týka možností zapojenia Switchu, dvojka tam pekne sadne a ľahko sa aj vyberá. Poškriabanie displeja nehrozí a nie je možné ho tam natlačiť ani naopak. Zároveň tam nedokážete pripojiť starý Switch a rovnako nový nesadne do starého doku.
Zaujímavé na novom doku je, že je trochu vyššie na nožičkách, čo si možno ani nevšimnete, ale má to význam. Nový dok totiž umožňuje konzole zvýšiť výkon po zapojení, takže obsahuje aktívne chladenie. Zo spodnej strany si dok ťahá studený vzduch, zadná strana obsahuje ventilátor chladiaci správne časti konzoly v doku a následne teplý vzduch vyfúkne von hornými výduchmi. Chladenie je tiché, necítite ani žiadne vibrácie. No a nožičky tiež pomáhajú držať dok s konzolou, ktorá sa vám na stole nebude knísať a ani posúvať.
Používanie novej konzoly Nintenda je jednoduché a v zásade sa od vás očakáva len to, že budete klikať na ďalej a občas niečo vyberiete. Stačí ju vybrať z krabice, zapnúť a už vás sama krok za krokom prevedie celým úvodným nastavením, ktoré je naozaj jednoduché a mal by ho zvládnuť každý, aj keď tu je istá jazyková bariéra, keďže konzola neobsahuje slovenčinu či češtinu, ale snáď si z dostupných jazykov každý vyberie aspoň jeden, ktorému bude rozumieť. Najskôr si konzolu nastavíte v handhelde, potom môžete pripájať aj k TV a pokračovať tam. Niektoré kroky prípadne rovno môžete preskočiť.
Aj Nintendo potrebuje účty, ak chcete s konzolou a hrami pristupovať online, takže ak je toto vaša prvá Nintendo konzola (či už vôbec alebo po dlhej dobe), budete si musieť minimálne jeden vytvoriť. Konzola si tiež potrebuje stiahnuť úvodný update, ktorý ale nie je veľký a behom chvíľky sťahovania a inštalácie (po ktorej nasleduje reštart) sa môžete pustiť do hrania. Naozaj sa nemusíte báť – jazyk, čas, pripojenia a neviem čo všetko – nastavením toho všetkého vás postupne prevedie samotná konzola.
Ak ste mali (alebo ešte máte) prvý Switch, je tu pár krokov navyše. Môžete si totiž preniesť svoje dáta – profily, nastavenia, hry a aj uložené pozície. Akoby ste ani nemenili konzolu. Je to taktiež jednoduché, akurát už to trvá dlhšie (v závislosti od toho, koľko digitálneho obsahu máte). Môžete si svoj starý Switch jednoducho odzálohovať online a potom s novým si všetko stiahnuť. Alebo jednoducho necháte obe konzoly vedľa seba spolu komunikovať, aby si nová preniesla dáta zo starej. Je to taktiež veľmi jednoduché, proces má pár krokov a následne si to už konzoly medzi sebou vyriešia samé. Ale pozor, ak ste mali plnú pamäťovku hier na starom Switchi a dáte ich preniesť na nový, hneď je plný. Vyberte si, čo si chcete nechať v novej konzole.
A nie sú to len väčšie rozmery a ovládacie prvky, ale hlavne väčší displej. Tých 7,9“ prospieva hraniu na cestách, ľahšie sa do toho ponoríte, všetko je väčšie, detailnejšie, viditeľnejšie. Samozrejme, ide to ruka v ruke so zvýšeným rozlíšením na 1080p, ktoré tomu všetkému pomáha. Ale nie všetko je také idylické. Je to LCD displej, nemá zlé pozorovacie uhly a vlastne ani nevyzerá zle. Ak si ho teda priamo neporovnáte s OLED modelom prvého Switchu, kde jasne ťahá za kratší koniec povrazu. Vidieť to v jasných scénach, ale aj v tmavých, kde má čierna stále nejaké malé podsvietenie a nie je tak úplne tmavá.
Pritom displej (a celkovo Switch 2) podporuje aj HDR, takže práve toto by mali byť výhody displeja, no nie je to tak. Áno, na jednej strane je pravda, že hranie na tomto LCD displeji vyzerá lepšie ako si to bežne predstavujete. Napríklad to vyzerá lepšie ako na prvom modeli Switchu, hlavne je to celé živšie, príjemnejšie na pohľad, ale toto jednoducho nie je HDR. S maximálnym jasom 450 nitov ani nikdy byť nemôže. Pochváliť ale musím aspoň jeho nastavenie, kedy zbytočne neprejasňuje celú scénu, ale len určité prvky v obraze, kde sa to hodí. Dojem z displeja je tak rozporuplný. Je lepší ako bežné LCD, ale keď už máte za sebou roky hrania na OLEDe a niekto vám sľubuje ešte aj HDR, zabolí, že to nedostanete. Oceníte ale zase VRR, čo vám pomôže eliminovať rôzne nepríjemné artefakty pri hrách s nestabilnou frekvenciou snímkovania.
To hranie na TV je už iná záležitosť. Samozrejme, HDR závisí od vašej TV, ale ak máte na nej dobré zapracovanie, aj tam uvidíte, že s ním konzola fakt vie veľmi schopne pracovať (aj keď v konečnom dôsledku závisí hlavne od zapracovania v konkrétnych hrách). Ako je už uvedené vyššie v tabuľke, konzola podporuje 4K zobrazenie, ale využiť ju môžete aj s 1440p monitormi. Navyše s nižšími rozlíšeniami (1080p, 1440p) si môžete užiť aj 120fps, pri 4K je to len 60fps.
To sme ale všetci čakali. Vyšší výkon, väčší displej, lepší displej a lepšie zobrazenie na TV. Ale príjemným prekvapením sú tiež vylepšenia zvuku. Switch 2 má rovnaké reproduktory ako jednotka, ale sú lepšie spracovanie, umiestnené a navrhnuté všetko okolo nich. Vo výsledku tak dostanete lepšie a vernejšie znejúci zvuk na cestách. Sú to síce stereo reproduktory, ale veľmi pekne vedia pracovať aj s priestorovým poňatím. Samozrejme, nie je to ako pri kvalitne spracovanom Tempest 3D na slúchadlách s PS5, ale príjemne prekvapí, keď začujete pomerne verne reprodukované približovanie a vzdialenie zvukov aj s dobre zachyteným smerom.
Samozrejme, po pripojení k TV je to už o tom, akú audio zostavu využívate tam, či sú to reproduktory na TV, samostatná sústava, receiver, nejaký Bluetooth soundbar alebo čokoľvek iné. Spracovanie zvuku na novej konzole je aj v týchto prípadoch kvalitnejšie, lebo sa zmeny udiali nielen okolo konštrukcie reproduktorov, ale aj na doske. A poteší tiež podpora PCM 5.1, takže si môžete užiť aj reálny priestorový zvuk, ak máte doma zodpovedajúcu zostavu. Nechýba podpora Bluetooth slúchadiel, ktoré môžete na počúvanie tiež využívať. Opäť kvalita a výsledok závisí najmä od toho, aké slúchadlá máte.
Príjemným prekvapením je aj zabudovaný mikrofón. Je to pomerne štandardný mikrofón, takže sa nedá povedať, že by zachytil váš hlas presne tak, ako v skutočnosti znie. Skreslenie v prípade takýchto mikrofónov bude vždy, ale na online chatovanie so spoluhráčmi to stačí. Prekvapením je však jeho softvérové vyladenie. Napríklad potlačenie hluku funguje prekvapivo dobre a aj v nahrávkach počuť, že okolité ruchy eliminuje veľmi dobre. Rovnako však potláča aj ozvenu herných zvukov, aby tie neprenášal ďalej a nevznikalo echo. Zaujímavosťou je, že je jeden ruch, ktorý má naučený nepotláčať – potlesk. Ak hrávate Mario Party a ľudia okolo vás sú zvyknutí tlieskať, môžu teraz tlieskať aj online do reproduktorov iným hráčov. Vyváženie hlasitosti tiež nefunguje zle, takže či sedíte v kresle v handheldom v rukách alebo na gauči a s konzolou pri TV, mikrofón sa s tým vie obstojne popasovať.
Nintendo v novom Switchi vlastne len trochu rozšírilo systém konzoly. Na prvý pohľad by ste dokonca povedali, že je rovnaký, no nie je to úplne tak. Jasné, niektoré zmeny sú len estetické. Zmenili sa niektoré ikonky, farby či zvuky. Ale potom sú tu aj významnejšie novinky. Celý systém je rýchlejší a responzívnejší, čo konečne platí aj pre Nintendo eShop, online platformu Nintenda, ktorá po tých rokoch pridávania hier už bola naozaj plynulá. Trochu sa zmenil dizajn, ale hlavne funguje rýchlejšie. Viac možností nájdete aj v nastaveniach, kde sú napríklad širšie možnosti prístupnosti. Samotné témy menu sú bohužiaľ stále len svetlá a tmavá. Zostali aj rodičovské nastavenia so samostatnou mobilnou aplikáciou, ktoré sú veľmi rozsiahle a viete tam pekne vidieť a aj kontrolovať, čo vaše dieťa hrá a kedy.
Čo sa, bohužiaľ, nezmenilo, je systém priateľov. Aj Switch 2 stavia na systéme Friend kódov, čiže namiesto toho, aby ste si online niekoho vyhľadali pomocou mena/nicku a následne mu poslali žiadosť o priateľstvo, musíte poznať jeho unikátne identifikačné číslo a následne to naťukať a takto ho vyhľadať. Tento archaický systém je fakt katastrofa, ktorú sa v Nintende snažia zjemniť QR kódmi, takže nemusíte manuálne zadávať 12-miestne kódy, ale stačí si Nintendo aplikáciou v mobile naskenovať QR kódy. Nie je to také jednoduché, ako je zadávanie mena, ale o niečo lepšie. K priateľom si navyše viete pridávať poznámky, napríklad k nicku pravé meno, aby ste nezabudli.
Veľkou novinkou je priamo v konzole zabudovaný systém na hlasový a aj video chat. Na ovládačoch stačí stlačiť tlačidlo C a vyvoláte si chatové možnosti, pričom na ne použijete zabudovaný mikrofón (ktorý som už spomínal), ale môžete si kúpiť aj jednu z kamier a okrem svojho hlasu spoluhráčov aj súperov potešiť aj svojím obrazom. Môžete siahnuť po oficiálnej Nintendo kamere, ale sú tu aj 3rd party výrobky napríklad od Hori, ktoré sú lacnejšie. A čo je najlepšie? Ak chcete pripojiť kameru, nemusíte si kupovať novú. Nintendo Switch 2 má totiž aj podporu bežných webkamier. Nie všetky musia nutne fungovať, ale veľká časť z nich by mala. Len musia mať USB-C, prípadne využijete redukciu. Chat využijete pri online hraní a to je aj na Nintende už nejakú dobu spoplatnené, takže si musíte zaobstarať Nintendo Switch Online predplatné (free to play hry môžete hrať bez neho).
Je to drobnosť len pre niektorých, ale musím pochváliť nový systém uploadovania screenshotov a videí. Celkovo práca s týmito vecami je lepšia s detailnejšími filtrami, lepším manažmentov a následne uploadom do vlastnej galérie v Nintendo aplikácii, kde s tým už následne môžete pracovať podľa svojich potrieb. Napríklad stiahnuť do PC a tam upravovať a používať. Stále však máte možnosť to všetko robiť manuálne cez kartu a pripojenie k PC.
A kým systém samotný až toľko noviniek nepriniesol, nové Joy-Con 2 ovládače sú plné noviniek. A nie je to len o zmenených rozmeroch, ako som opísal vyššie. Zmien sa dočkali aj vnútornosti, takže sú ovládače precíznejšie, nemali by driftovať (čo nám ale ukáže až čas), upravené sú membrány, analógy majú širší záber, zadné tlačidlá sú väčšie a podobne. Nie sú to len kozmetické vylepšenia, sú naozaj funkčné. No a pribudlo už spomínané C tlačidlo pre aktiváciu chatu. Zo starých známych prvkov nechýba NFC čítačka, ktorá je v pravom ovládači a slúži napríklad na načítanie amiibo postavičiek alebo kartičiek. Rovnako je zachované pohybové ovládanie, takže stále môžete ovládačmi v hrách mieriť (Cyberpunk 2077 to využíva dobre), sekať a robiť miliardy rôznych pohybov v rámci ovládanie. chýba však IR kamera, ktorá však nemala veľké využitie za tých 8 rokov Switchu.
To ale nie sú jediné zmenené vnútornosti. Nintendo povýšilo spätnú väzbu v ovládačoch na novú úroveň s funkciou HD Rumble 2. Teda ide o upgrade starej známej technológie, ktorá je teraz detailnejšia, presnejšia, má oveľa väčší rozsah a dokonca dokáže vibráciami ovládača vytvárať zvuk. Využitie je široké a je len na vývojároch, čo s tým všetkým dokážu spraviť. Napríklad dokážete pohybom ovládača odhadnúť tvary imaginárneho predmetu, ktorý predstavujú vibrácie. Ťažko sa to opisuje, ale naozaj toho teraz dokáže veľa.
Je tu ale jedna naozaj veľká novinka v ovládaní a to je myš. Ja viem, PC hráči ju poznajú niekoľko dekád a vlastne už na prvý Switch sa dali pripojiť klávesnice a myšky, ale tentoraz je to o niečo ďalej. Joy-Con 2 ovládače sú zároveň myšky. Majú v sebe zabudovaný optický senzor a stačí ich v ruke chytiť trochu inak a razom v ruke nedržíte gamepad, ale myš. Síce nie až tak dobre ergonomickú, ale veľmi šikovnú. Funguje to všade, aj na stehnách, keď napríklad cestujete. Senzory sú presné, rýchle, zadné tlačidlá sa hravo zmenia na myšítka a vy môžete hrať. Skvele to využije pripravovaný Metroid Prime 4, ktorý to má zapracované tak dobre, že pre zmenu ani nemusíte navštíviť menu hry (ako napríklad v prípade Cyberpunk 2077). Jednoducho stačí ovládač otočiť senzorom dole a hra sa z mierenia pohybom/páčkou prepne na ovládanie myšou behom sekundy. Odvážny a skvele funkčný nápad na konzolách.
Veľkou novinkou je tiež zmena pripíjania Joy-Conov. Tie teraz nie sú mechanické na koľajničkách, ale magnetické. Vo videách to vzbudzovalo trochu obavy, ale výsledok je skvelý. Pripájanie aj odpájanie je jednoduché. Vďaka silným magnetom v konzole ovládače držia pevne, ohýbajú sa dokonca menej ako prvé ovládače prichytené mechanicky. SR/SL tlačidlá sú z ocele a spolu s magnetmi vytvoria okruh, ktorý ovládače drží naozaj pevne. A na odpojenie stačí stlačiť jedno tlačidlo zo zadnej strany ovládača. Je to skvelé. Akurát tu už nie je taký ten ikonický „switch“ zvuk. Dokonca porty na pripojenie ovládačov vydržia aj nie práve jemné zaobchádzanie, takže sa nemusíte báť ani ľahkého zlomenia.
Joy-Con 2 ovládače dokážete pripojiť do Gripu, vytvoríte tak relatívne štandardný gamepad. Rozmery sú fajn, akurát to padne do rúk a to ako menších, tak aj väčších. Grip má trochu zmenený tvar, dobre sadne do rúk, ale funkčne sa nemení. Trochu mi prekáža, že má Grip lesklé prvky, dosť to chytá prach, šmuhy a odtlačky. Ale zas sú tam drobné gumičky, ktoré tlmia vibrácie tak, že vám prejdú do rúk, ale nehŕkajú o Grip. Konzola a jej prvky majú všade takéto drobné detaily, ktoré veľmi pomáhajú kvalitnému zážitku, ale vlastne si ich ani nevšimnete, či neuvedomíte. Zaujímavosťou je, že ako do Gripu, tak aj do Switchu môžete Joy-Cony zasunúť naopak, dole hlavou, chrbtom vpred a podobne. Síce to nebude fungovať, ale nič tým nespôsobíte. Nintendo takto reaguje na prvý Switch, kde ľudia Joy-Cony často nasadzovali nesprávne a spôsobovalo to problémy.
Ako som spomínal pri kamerách, tak aj v prípade ovládačov môžete ku konzole pripojiť káblové či bezdrôtové myši a klávesnice a používať ich. Pravdepodobne nebude fungovať úplne všetko, ale nemal by byť problém. Dokonca si už teraz na konzole môžete zahrať Cyberpunk 2077 myšou a klávesnicou. Ale ak máte prvý Switch a doma zbierku ovládačov, nemusíte ich vyhadzovať. Je totiž veľké šanca, že fungujú aj s novou konzolou. Vyskúšal som si to na troch svojich ovládačoch, každý z nich funguje inak. Prvým je káblový PDP REALMz, ktorý len pripojíte káblom a môžete hrať. Funguje na ňom podsvietenie, takže stále ožíva scéna a postavička zo Sonica. Bezdrôtový PowerA FUSION Pro spárujete ako akýkoľvek iný ovládač a funguje bez problémov aj s dodatočnými funkciami. Manba One Ver 2 je bezdrôtový ovládač s vlastným prijímačom. Ten stačí dať do USB portu a môžete veselo hrať. Je tak obrovská šanca, že všetko, čo fungovalo na prvom Switchi, bude rovnako dobre fungovať aj tu. Osobne som ale nemohol otestovať žiadne volanty, arcade sticky a podobne.
To všetko je pekné, ale na konzolách sú vždy aj tak najdôležitejšie hry. Sú to zariadenia výhradne na hranie, takže ako je na tom Switch 2 launch? No, mohlo to byť aj lepšie. Launchovú ponuku som nedávno rozpísal v novinke a je to rozsiahla kombinácia nových hier, platených upgradov, updatov zadarmo a aj retro hier. Tých launch noviniek nie je málo a sú to veľké hry. Mario Kart World je skvelý, Cyberpunk 2077 je tu nabitý obsahom a ide až prekvapivo dobre, nájdete tu však aj iné tituly, veľké aj malé. Ale iba dve launch hry sú od Nintenda. To je máličko. Fast Fusion je skvelá hra, je exkluzívna, ale je to 3rd party titul. Nintendo to trochu nezvláda a len dvojicu nových hier dopĺňa upgradmi a updatmi starších Switch hier.
Spätná kompatibilita je tu rozsiahla a drvivá väčšina hier z prvého Switchu by mala ísť. Avšak nie je stopercentná. Pri niektorých hrách je to aj logické. Ide napríklad o niektoré Labo hry. Koniec koncov konzola nevyužíva IR kameru, takže všetko, čo ju využívalo, tu bude obmedzené. Objavilo sa však aj niekoľko prípadov, kde sa na hry samotné musia pozrieť ich autori, aby tu fungovali (lepšie). Niektoré hry totiž majú problémy, ktoré predtým nemali – padanie, trhanie a podobne. Je dosť divné, keď niektoré hry na výkonnejšej konzole idú horšie ako na starej, ale je to len pár kusov.
Väčšinou je to naopak. Podobne ako s príslušenstvom, nemal som čas, priestor a ani možnosti vyskúšať všetko, tak som si vybral jednu z hier, ktorej biedny výkon na Switchi uškodil najviac – Deadly Premonition 2. Hra má mnoho kladov, ale hrať ju bol kríž. Teraz? Je to výrazne lepšie. Vidno, že by hra samotná potrebovala update, ale rozhodne beží lepšie. Napríklad pri pohybe mestom už snímkovanie nie je tak bolestivo nízko. Určite by Switch 2 zvládol aj vyššie, ale na to by už hra musela dostať update. Rovnako stále badať doskakovanie objektov či detailov, ale to snímkovanie sa vážne zlepšilo.
Z nejakého dôvodu bude mať práve Switch 2 exkluzívny prístup k Nintendo GameCube knižnici prostredníctvom rozšíreného Expansion Passu v rámci Nintendo Switch Online predplatného. Je to divné rozhodnutie, ale dostanete dosť dobré hry, navyše rozšírené o nové možnosti (napríklad online) a aj v lepšej grafike, čo umožňuje výkonnejší hardvér Switch 2. Aktuálne sú v ponuke tri hry: The Legend of Zelda: Wind Waker, F-Zero GX a Soulcalibur 2. Takže vlastne z každého rožka troška. Akurát to otvára jednu starú bolestivú ranu – že už roky Nintendo ignoruje volanie fanúšikov po novej časti F-Zero. Fast Fusion tú ranu trochu zacelí, ale nie je to F-Zero.
Systém hier sa však dočkal niekoľkých zaujímavých zmien. Prvou je Virtual Card, kedy sa vaše digitálne hry menia na virtuálne cartridge. Nie je to tak len niečo vo vašej knižici, ale akoby fyzický cartridge, ktorý „zasuniete“, keď idete hrať. A keď hru nehráte, môžete ju „vysunúť“ a pokojne niekomu požičať. Je to veľmi sympatická novinka a to platí aj pre ďalšiu novinku – GameShare. To je nová funkcia umožňujúca zdieľať jednu kópiu hry medzi dvomi konzolami. Sám som si to vyskúšal v novom Puyo Puyo Tetris 2S, keď sme si proti sebe mohli zahrať multiplayer, každý na vlastnej konzole, ale iba ja vlastním hru. Jednoducho sa z mojej konzoly prezdieľala na druhú. A ďalšia výhoda? Takto dokážete podporované Switch 2 hry hrať aj na Switch 1, keďže tam nebežia natívne. Už len dúfať, že bude čo najviac vydavateľov podporovať práve takéto funkcie.
Krátka odpoveď: Nie. Dlhá odpoveď: Je dokonca ešte o niečo horšia. Konzoly sa postupne za tie roky stali domovom haldy rôznych aplikácií, ktoré sa tam síce používajú menej pohodlne ako na Smart TV, ale občas je fajn ich tam mať. V roku 2017 sme dúfali v to, že Switch nebude zaostávať, no bohužiaľ zaostával. Nemá prehliadač, nemá Netflix, Disney + a ani ďalšie obľúbené streamovacie služby, ale má napríklad Crunchyroll a aj Youtube. Switch 2 však nemá ani len to. Tie aplikácie si dokážete do novej konzoly preniesť, ale nedajú sa spustiť. Preboha, prečo? Nechce sa mi veriť, že je hardvér konzoly tak zásadne iný, že sa aplikácia nedá spustiť. To je fakt také ťažké ich updatovať, aby na novej konzole šli? Z aplikácií tu tak idú len Nintendo aplikácie, žiadne iné funkčné som nenašiel. Hanba.
Ešte stále nám zostáva niekoľko aspektov novej konzoly, ktoré by bolo dobre si rozobrať. Konektivita je tu štandardná a už vyššie som písal o Bluetooth možnostiach, kde si môžete pripájať nielen herné periférie, ale aj zvukové periférie. Konkrétne je to BT 5.2 s nízkou latenciou, takže vhodné na hranie a mali by sme sa vyhnúť aj problémom, ktoré sprevádzali prvú generáciu Switchu. Len teda počítajte s tým, že si nemusí so Switchom všetko rozumieť. So slúchadlami a perifériami som nemal problém, moje AQ reproduktory sa mi ani za svet nepodarilo pripojiť k handheldu.
Čo sa týka bezdrôtového pripojenia online, Switch 2 disponuje Wi-Fi 6 modulom a niekoľkými anténami. Drží si tak dobrý signál (BT aj wifi subjektívne držia signály o dosť lepšie ako prvý Switch) a nemusíte sa toľko báť o kolísanie. Ale na druhej strane sa musím pýtať, prečo len Wi-Fi 6? to bol štandard do roku 2021 a dnes sme o niečo ďalej. Síce už 6 má dátovú rýchlosť 9.6 Gbps, čo na hranie a sťahovanie stačí, ale aj tak do budúcnosti by bolo fajn mať rýchlejšie možnosti. Pri hraní na TV môžete využiť LAN port v dokovacej stanici a fungovať káblovo. Ako som písal, kábel si tam vyvediete jednoducho a rovnako aj pripojenie je naozaj ľahké.
Batéria sa ukazuje byť jeden z kameňov úrazu, aj keď na druhú stranu nijako nevybočuje z toho, čo dnes vidíme v oblasti PC handheldov. Switch 2 tak má výdrž podobnú, lepšiu ako niektoré, horšiu ako iné. Aj tak by ale mohla byť kapacita batérie lepšia ako 5220 mAh, keďže takto dostanete z handheldu pri hraní Cyberpunk 2077 len 2 a pol hodiny a to je máličko. Samozrejme, menej náročné hry vám vydržia dlhšie, ale tieto veľké pecky len na taký bežný európsky leta a to je škoda. Už aj Mario Kart World vám batériu vybije za niečo málo cez 3 hodiny (ale zase s online hraním). Už teraz sa teším na revíziu s dlhšou výdržou (a OLEDom).
Aby ste mali informácie o Nintendo novinkách kompletné, rovno som sa pozrel aj na nové príslušenstvo, respektíve časť z neho. Začnime kamerou, konkrétne oficiálnou kamerou nazvanou Nintendo Switch 2 Camera. Tá je pomerne vysoká, na tenkej nožičke a pomerne širokom podstavci, aby stála pevne (na stole drží vďaka pogumovanej spodnej časti). Jej rozmery sú 170mm x 65.4mm x 65.4mm a váži 111 gramov. Manipuluje sa s ňou jednoducho, keďže samotnú kameru môžete jednoducho nakláňať hore a dole, aby ste dosiahli želaný uhol. Vďaka systému pružín a ďalších vecí následne dobre drží zvolenú polohu aj pri nejaké ťahaní a podobne.
Kamera má rozlíšenie 1080p a pozorovací uhol 1080p, pričom dobre pracuje s vyvážením svetla a aj prácou v horšie osvetlených priestoroch. Pri tme ale už je obraz dosť zrnitý, našťastie existuje riešenie – zasvietiť si. Rozlíšenie je postačujúce na herný chat a prípadne ju môžete pripojiť aj k PC. V balení s ňou nájdete USB-C kábel na pripíjanie, takže sa pripojíte k PC alebo aj Macu a môžete ju použiť na pracovné meety. Na svoju cenu nemá zlý obraz, už trošku horšie pracuje s pohybom, kde napríklad rozmazáva rýchle pohyby rukami. Samozrejme, kamery ako Elgato či Logitech sú lepšie, ale aj horšie. Na druhú stranu, ak máte Logitech alebo Elgato, môžete ich použiť na Switch. Pozorovací uhol 110° je dostatočne široký a šošovka je na okrajoch upravená, aby neskresľovala obraz na okrajoch záberu.
Na záver ku kamere už len jeden drobný detail – máte radi svoje súkromie? Ja tiež. Kamera má vpred po svojom obvode nenápadný slider a jeho jednoduchým presunutím môžete optiku zakrývať fyzickým krytom. Ak teda nechcete, aby vás konzola/PC sledovali, keď nehráte, môžete jednoducho posunúť slider a máte súkromie.
Pôvodný Pro Controller je podľa mňa doteraz jeden z najlepších gamepadov na trhu. Pár drobností mi prekážalo, ale je naozaj výborný. No a Nintendo Switch 2 Pro Controller je ešte lepší. Z jeho ceny sa vám síce zatočí hlava, ale ten ovládač je fakt dobrý, vylepšení v každej oblasti, pričom zachoval to všetko, čo fungovalo. Jeho rozmery sú 105mm x 148mm x 60.2mm a hmotnosť 235 gramov. Ergonómia zostala zachovaná, vychádza z Xbox tvaru (a asymetrického rozloženia), ale má svoj vlastný dizajn. Do rúk padne skvele a, čo mne osobne imponuje, na rozdiel od prvého nie je povrch transparentný, ale matný čierny. Nepáči sa mi však kombinácia so šedou na zadnej strane a v analógoch. Pôsobí to tak fádne. Toto je herná konzola, má to byť hravé. Šedá nie je hravá.
Ovládacie prvky zostali zachované, rovnako NFC, akurát aj u pribudlo HD Rumble 2, teda detailná spätná väzba. Rovnako tu pribudlo C tlačidlo pre chat, ale príjemnou novinkou (pre Nintendo) je výstup na slúchadlá z ovládača. Nintendo sa inšpirovalo konkurenciou a Pro Controller 2 si konečne môže hovoriť Pro, lebo prináša dvojicu programovateľných tlačidiel na spodnú stranu. Tie tak pohodlne stláčate prostredníkmi, takže aj počas online zápolenia máte pod palcami drobnú výhodu vo svoj prospech.
Tlačidlá sú veľmi dobré, analógy o trochu väčšie, veľmi dobre sa s nimi pracuje a snáď nebudú driftovať. Pocit z ovládania na ovládači je veľmi dobrý a to aj vďaka tomu, že prišli vylepšenia aj pod kapotou – membrány a všetky tie ďalšie veci. No tá najväčšia nová vec? To je podľa mňa batéria. Jednak dostávate veľmi slušnú výdrž až 40 hodín na jedno nabitie, čo vám dá kopec hodín hrania medzi nabitiami. No už keď sa aj pustíte do nabíjania, to trvá polovicu času oproti prvej generácii. Teraz ovládač nabijete na 100% za 2-3 hodiny, čo je naozaj skvelé.
Je Nintendo Switch 2 nejaká revolúcia? Nie je. Je nejakým veľkým prekvapením? Nie je ani to. Dostali sme presne to, čo sme očakávali. A asi aj presne to, čo sme chceli. Nintendo to tentoraz zahralo na istotu, neexperimentovalo, len prinieslo vyšší výkon a vylepšené dobre známe možnosti, ako napríklad HD Rumble 2 a podobne. čo sa týka výkonu, až čas nám ukáže, kedy prestane byť dostatočný. Zatiaľ je v poriadku, zahráte si tam aj veľké multiplatformy a vôbec nie zle (aj keď ako PC hráč Cyberpunku som musel Switch 2 verziu fakt prekusnúť). Ale s DLSS tu je nejaký priestor aj do budúcnosti a dokonca si konzola papierovo poradí aj s ray tracingom.
Oceňujem odvážny krok s myškou v nových Joy-Conoch, čo prináša ďalšiu alternatívu ovládania a hlavne je to naozaj organicky zakomponované. Stačí len ovládač chytiť trochu inak a v ruke máte myš. Škoda, že podobne odvážne Nintendo nešlo aj do ďalších oblastí. Oceňujem tiež širokú podporu periférií, kde dokážete pripájať predchádzajúce gamepady, klávesnice, myšky, kamery, jednoducho fakt haldu vecí a nemusíte kupovať všetko nové. Taktiež je tu miliarda drobných a dobre premyslených detailov, vďaka ktorým je to celé veľmi dobre funkčné bez drobných neduhov, ktorými si Nintendo prešlo pri predchádzajúcom launchi. Ani si ich nevšimnete, ale bez nich by bol zážitok horší.
Neduhy? Sú tu. Batéria by si zaslúžila byť väčšia, aby ste po 2 a pol hodine v Cyberpunku nemuseli hľadať v batohu nabíjačku. Displej? S ním je to ťažké. Je totiž dobrý, kvalitný a na LCD pomery fakt stojí za to. Ale je to len LCD, navyše so sľubovaným HDR, ktoré jednoducho nedokáže verne zobraziť. To nech ho radšej Nintendo aj prestane propragovať, kým neprinesie nejaký OLED model. Ale celkovo ako herná konzola? Veľmi príjemný zážitok s kopou vylepšení v každej oblasti, ktorá nám sľubuje tisícky hodín zábavy na najbližšie roky. Na môj vkus ale škoda, že tu z exkluzívnych hier na launch okrem dvoch nemám čo iné hrať.