PRIHLÁS

FBC: FIREBREAK

FBC: FIREBREAK

9.0

Upratovacia zmena v Oldest House začína!

Recenzia na PC verziu

Po udalostiach z titulu Control sa v dôsledku Hiss invázie rozhodol paranormálnymi udalosťami zaoberajúci sa úrad Federal Bureau of Control vstúpiť do dobrovoľnej karantény, v ktorej zotrváva už šiesty rok. Riaditeľka FBC Jesse Faden obnovila činnosť takzvaného Firebreak tímu, ktorý dostal za úlohu zažehnať túto hrozbu nielen ničivou silou, ale aj s rozumom! Oldest House je aktuálne zamorený týmito bývalými zamestnancami zmenenými na chladnokrvné nadprirodzené beštie a preživších už nie je veľa. Preto je esenciálne, aby sa tímy neustále držali pokope, mali plné zásobníky, vždy bol poruke Crisis Kit a hlavne, aby sa všetci zamestnanci pravidelne sprchovali. Operácia FBC Firebreak štartuje!

Staré známe Remedy Connected Universe s novými podivnosťami

Ak ste hrali Alan Wake II alebo Control, vo Firebreak budete ako doma, teda minimálne zasadením. Žánrovo sa totižto bavíme o úplnej Remedy prvotine. Kooperačnej online FPS s live service pripomínajúcim monetizačným modelom. Za hru si, samozrejme, zaplatíte aj v základe príjemných 39,99€, no zároveň si budete môcť dokúpiť aj čosi ako battlepass. Ale neberte ešte vidly do rúk, pretože všetko sú to len kozmetické doplnky a hra vás rozhodne do ničoho nenúti, čo priblížim neskôr.

Takže vraciame sa naspäť do Oldest House, no z úplne nového uhla pohľadu - a to doslova. Zahrať si first-person hru od Remedy je veľmi zvláštny paranormálny pocit, najmä ak poznáte portfólio autorov. Kooperácia troch hráčov je tiež čosi absolútne nevídané z dielní fínskych majstrov remesla a pravdu povediac, ide im to veľmi dobre. Problémy s pripojením, bugy či akékoľvek technické neduhy som vlastne asi ani okrem jedného odpojenia od serveru nezažil. Ako nedostatok titulu vnímam iba absenciu akéhokoľvek chatu či už hlasového, alebo toho na písanie a tak podobne ako pri nedávno recenzovanom Elden Ring Nightreign aj tu sa musíte spoliehať iba na kanály za hranicou hry.


5 čistiacich výprav len pre tých najodvážnejších zamestnancov

Je to ako keby ste vzali esenciu Ghost Busters, prilejete tam poriadnu dávku Left for Dead a celé to ponoríte do toho prepojeného vesmíru, ktorého existenciu nám autori posledné roky veľmi dobre dávkujú. Misia je jasná hneď od začiatku: vyčistiť základňu FBC známu ako Oldest House od epidémie Hiss, na ktorú nestačia preživší zamestnanci číslami, a tak berú s rozumom do rúk podivné technológie a veľa nábojov!

Pri vydaní bude úrad obsahovať 5 unikátnych jobov, resp. máp, ktoré sú hlavným ťahačom celého titulu. Každý jeden job sa skladá z troch úrovní, ktoré sú vlastne zahĺbením do zón danej mapy. Každá zóna je oddelená zapečatenými dverami, ktoré musíte pri rozhodnutí ísť hlbšie otvoriť a popasovať sa s väčšou hrozbou za nimi. Práca Hot Fix vás preženie opravovaním chladiacich turbín a vyvrcholí v krotení rozžeravenej pece, ikonický Paper Chase vás vyšle na ničenie lepiacich kancelárskych papierikov a záverom je súboj s obrovským monštrom zhmotneným z týchto lístkov, Ground Control sa sústredí no podivné rádioaktívne pijavice, Frequency Shift je mapa posiata odporným ružovými zhlukmi slizu no a posledná Freezer Duty je postihnutá mrazivými anomáliami.

Herná slučka potom prebieha nasledovne: V menu si zvolíte svoju výbavu, aktivujete job a preň si zvolíte jednu zo štyroch obťažností (Threat Level), vyberiete úroveň zahĺbenia do zón (Clearance Level) a tiež Corruption Level, teda množstvo výskytu paranormálnych objektov aj za hranicou Hiss nepriateľov. Hra sa kombináciou týchto nastavení výrazne mení, a to nielen počtom nepriateľov či výskytom paranormálne postihnutých objektov, ale napríklad aj zložitosťou úloh či kombináciou rôznych útokov Hiss. Po zvolení vami preferovaného mixu podmienok stačí začať hľadať hru pre viacerých hráčov alebo vstúpite do nej na vlastnú päsť. No a o jednu cestu výťahom nadol neskôr už vstupujete cez titulnú obrazovku, prezentovanú štýlom dobre známym z Control či AWII, do zamorenej zóny.

Plnenie úloh na každej mape je zábavné najmä vďaka intuitívnosti úloh a kontextuálne si v každom prostredí skúsite čosi nové. Ak potrebujete opraviť generátory či poistky, stačí vám ich poplieskať veľkým francúzákom, ak ho teda máte, alebo rapídne rýchlo postláčať kombináciu dvoch tlačidiel v zábavnej sekvencii. Ďalej môžete prenášať rádioaktívne perly do vozíka, ktorý následne tlačíte až do karantény, navlhčovať lepiace papieriky a potom ich rozstreľovať alebo aj odstraňovať sliz z upchaných častí mašinérie. Rozmanitosti v drobných úlohách nie ja málo a dokážu zabaviť nadlho.


Z nuly na korporátneho hrdinu byrokracie!

Firebreak vám dá na začiatku veľmi pocítiť, že v tomto svete ste iba zanedbateľným smrteľníkom. Vaše zbrane sú slabé, štít vašej postavy mizne po zopár útokoch, beh je pomalý a keď náhodou začnete horieť – Game Over. Smrť však nutne neznamená koniec vašej čistiacej šichty, pretože o pár sekúnd sa znovu objavíte vo výťahu alebo v najbližšom „saferoome". Preto je dôležité hneď po vstupe do mapy lokalizovať sprchu a zbrojnicu. Znie to absurdne, ale v každá mapa obsahuje viacero staníc pripomínajúcich transportné kontajnery, určených na dopĺňanie nábojov a dopĺňanie životov. Sprcha vám nielen obnoví zdravie, ale zároveň aj odstráni elementárne efekty a schladí vás.

Elementy sú veľmi dôležitou súčasťou každej mapy a vedia znepríjemniť život nielen vám, ale aj Hissákom. Môžete začať horieť, mrznúť, napadne vás radiácia a potom, keď čakáte horiaci na spoluhráča, ktorý vás začne oživovať počas toho, ako stále horíte, začne horieť aj on no a potom už horí fakt všetko. Preto je podstatné dodržovať pitný režim a pravidelne sa sprchovať. Rovnaké negatívne efekty však postihnú ľahko aj Hiss a tí vedia následne tiež podľahnúť napríklad popáleninám.

Esenciálnymi na prežitie každej práce sú však jednotlivé kusy výbavy vašej postavy. V hre sa nachádzajú tri Crisis Kity, teda základná výbava nosená na chrbte, slúžiaca v podstate ako trieda postavy. Buď si so sebou do útrob FBC zoberiete vodný kanón, slúžiaci na zvlhčenie papierikov, ale aj pridanie vodného efektu na Hiss, alebo elektricky nabité delo ľahko opravujúce pokazenú elektroniku, ktoré sa dá zároveň využiť aj na posilnené výskoky a v neposlednom rade môžete siahnuť aj po spomínanom francúzskom kľúči, ktorým vymlátite nielen tvrdohlavé komponenty, ale aj Hiss. Každý kit má vlastne tri unikátne vlastnosti, z ktorých sa tretia označuje za ultimátnu, no ich podivnú unikátnosť by som vám len veľmi nerád prezradil. Ale pre ich najlepšiu efektívnosť budete potrebovať veľa Lost AssetsResearch Samples.

Tieto dve meny zhmotnené ako zložky či zakladače získavate v leveloch nielen za ich dokončenie, ale aj za porážanie silných nepriateľov s menom a nájdete ich aj voľne roztrúsené v Saferooms. Dávajte však ale pozor, ak zomriete, všetky zložky vám popadajú na zem. Túto menu následne utrácate na takzvané Requisitions alebo Classified Requsition (tieto sa musia prv odomknúť kúpou na Steame) a pripomínajú akýsi battle pass. Je tu niekoľko stránok s rôznymi nálepkami, kusmi oblečenia, novými zbraňami a vylepšeniami pre vaše Crisis Kity, ktoré postupne môžete odomykať. Poslednou sekciou, kde utrácate menu, sú perky. Maximálne 9 perkov si viete vložiť na jeden Crisis Kit a následne môžete napríklad behať dlhšie, zdieľate efekty medzi spoluhráčmi alebo napríklad pridávate efekty elementov na náboje. Perkov je v tomto rozsiahlom strome mnoho a každý z nich má navyše ešte aj tri úrovne sily, čo znamená, že následne stojí aj viac a vo vašom kite zaberá viac miesta.


Kooperačne paranormálne v jedinečnom svete

Asi nemusím vysvetľovať, že kooperačný titul sa najlepšie hrá práve s partiou kamarátov. Ja som osobne nemal počas recenzovania šťastie na nachádzanie ďalších firebreakerov v mojej časovej zóne, ale aspoň som tak dostal príležitosť viac sa ponoriť do sólo režimu. A ten je tiež prekvapivo zábavný. No rozhodne je hra dizajnovaná aj vzhľadom na komplexnosť úloh a kvantum nepriateľov práve pre troch hráčov. Už keď si do takéhoto bohatého obsahu so všetkými úpravami a perkmi započítate ešte aj rozsiahle možnosti prispôsobenia každého jobu, desiatky hodín tu strávite ľahko.

Hra je navyše po technickej stránke vynikajúco optimalizovaná, nenarazil som na žiadne problémy s pripojením a ešte navyše to aj všetko vyzerá excelentne! Napriek označeniu AA by titul bezproblémovo konkuroval minimálne Controlu a AWII by mal tiež čo robiť. Veľa vizuálneho jazyka, particlov a fragmentácie obrazu budete práve z týchto hier dobre spoznávať a svoje zapojenie do Remedy Connected Universe tak titul nedokáže poprieť.

Kde sa však trošku hry rozchádzajú, je hudba. A to nie však kvôli jej kvalite, lebo opäť sa o ňu postaral úžasný Petri Alanko, ale kvôli úplne fundamentálne odlišnému tónu. FBC Firebreak siaha viac po rocku, akčnej hudbe, ktorá má váš tím nabudiť a zaručiť úspech čistiacej expedície. A funguje to teda excelentne dobre! Veľakrát som si pri hraní z nejakého dôvodu spomenul na sériu Left for Dead, kedy som sa s kamarátmi staval horde zombie a snažil sa o efektívnu komunikáciu. Tu je to o čosi ťažšie kvôli spomínanej absencii chatu, ale tak nechýbajú aspoň nálepky a ping systém, čo dosť pomôže. Hra vás najmä efektmi elementov a jej všeobecnou náročnosťou naučí držať sa pokope, vtedy sa totiž regenerujú aj vaše štíty. 

FBC: Firebreak je akčná kooperačná FPS tvorená s veľkým srdcom a chuťou priniesť čosi nové, bizarné a dnes tak často nevidené. A podľa mňa sa to zatiaľ darí fantasticky. Okrem drobných detailov, ako sú nejasné UI elementy či absencia nejakého exaktnejšieho tutoriálu, vlastne nemám titulu čo vyčítať. Som veľmi zvedavý, ako autori budú hru podporovať naďalej a aké nové zákutia Oldest House či technológie FBC aktualizáciami preskúmame. Už teraz vieme o jesennom a zimnom rozšírení, ktoré toho rozhodne nesľubujú málo. Hry od Remedy sú vždy niečo unikátne, jedinečné a nemám vôbec dôvod autorom neveriť, že neudržia aj ďalším obsahom latku takto vysoko, aj keď  to je ich prvý zárez do týchto nimi nepreskúmaných žánrov.


napísal Taiven 17.6.2025
Páči sa mi! (+3)
9.0
Vo svete
6.7
Ohodnotiť
FBC: FIREBREAK
+ ďalšie epické rozšírenie Remedy Connected Universe
+ luxusný vizuálny štýl, nasvietenie aj vizuálne efekty známe z predchádzajúcich hier v univerze
+ zábavné aj v sólo režime, ešte viac s partiou
+ rozmanitosť máp, kreativita úloh, množstvo perkov, arzenálu,…
+ tón nadstavujúci soundtack
+ korporatívny humor z Controlu pretrváva
+ návyková hrateľnosť so zábavnými FPS elementmi
- absencia hlasového alebo aspoň textového chatu
- niektoré vizuálne efekty a particles pôsobili príliš rušivo
- streľbe chýbal uspokojivý pocit ako v Controle či v AWII



RECENZIE HRÁČOV
PC
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: Remedy / Remedy
Štýl: Akcia / Co-op
Dátum vydania: 17. jún 2025
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Gamepass na pc , odkial kupuje... (7)
Ahojte, odkial kupujete gamepass na PC? Vyskusal s...
|Arma reforger partia (0)
Čaute, hrá tu niekto Arma Reforger a mal by záujem...
|Call of duty vanguard (4)
Chceme hrat zo synom proti sebe a neviem priradit ...
|Hladam stvrteho partaka do gho... (0)
Caute, hladam stvrteho hraca do GRW, ktory by sa p...
|Ake ventilatory do fractal tor... (13)
Ahojte, chcel by som sa opytat, ake ventilatory...
|Screenshots (63160)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Sector hraje ... (126013)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Filmy filmy filmy film... (47325)
O filmoch. Hádam chápete....
|Hudba (1)
Fórum určené pre hudobné témy...
|Metal & rock (7994)
diskusia o tvrdej hudbe...
|Svet, ukrajina, vojny ... (40421)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk