GEARS OF WAR: RELOADED |
GEARS OF WAR: RELOADED |
História akčnej série Gears of War sa začala písať v roku 2006. Dnes už obsahuje niekoľko hier a môžeme ju pokojne označiť za kultovú. A ako je v súčasnosti zvykom, začalo sa špekulovať o znovuvydaní prvej časti, nech mladší hráči vedia, ako to všetko začalo, starším odkvapne nostalgická slza a hlavne, aby sa dobre zarobilo. A teraz ide o to, čo všetko autori vylepšili, prípadne doplnili, aby sa kúpa Gears of War Reloaded oplatila.
Pri spustení hry sa okamžite môžete pustiť do kampane alebo multiplayeru, ale optimálne je prihlásiť sa so svojím Mictrosoft kontom. To vám umožní zdieľaný progres na viacerých zariadeniach a cross-platformové hranie na PC a konzolách - ale to nám fungovalo aj bez toho. Kampaň môžete hrať sólo alebo v kooperácii, pričom primárny hráč ovláda hlavnú postavu, Marcusa Fenixa a druhý hráč Dominica. Ten je Marcusovou pravou rukou a takmer neustále po jeho boku. Celý Delta tím doplnia ešte ďalší dvaja vojaci, ktorí vám obstojne asistujú.
Ak hráte sólo, všetkých ostatných okrem Marcusa ovláda umelá inteligencia. Sú plne samostatní, ale môžete im zadať jednoduché pokyny na útok alebo stiahnutie, občas vyberiete odbočku, keď sa tím dočasne rozdelí a ťažko ranených parťákov viete oživiť. V boji si nepočínajú vyslovene zle, ale majú tendenciu občas sa niekde zaseknúť, najmä keď musia preliezť nejakú prekážku. A nespoliehajte sa na to, že vám budú dostatočne kryť chrbát - niekedy vás nepriateľ prekvapí aj odzadu, hoci sa tam nachádza niekto z vášho tímu, Sem-tam ale vaši spolubojovníci aj niekoho zlikvidujú, no hra je nastavená tak, aby ste väčšinu protivníkov museli eliminovať priamo vy.
V každom prípade, na svoju dobu bol postup s čatou so zadávaním pokynom naozaj výnimočný (dnes je to už bežná súčasť akčných hier) a stále funguje celkom fajn. Ďalšou charakteristickou súčasťou Gears je pokročilé krytie za objektmi a prekážkami, ako aj plynulý presun od jednej k druhej. Plus možnosť spoza krytu strieľať aj naslepo so zdvihnutou rukou - bez mierenia a vystrčenia hlavy. Aj toto je stále spoľahlivá mechanika, ktorá už je teraz zabehnutá a v Reload je efektívna a s intuitívnym ovládaním. V praxi máte jedno viacúčelové tlačidlo, ktoré podľa okolností slúži na kotúľ, krytie za objektom alebo preskočenie niektorých menších bariér. Občas síce nastanú situácie, kedy sa chcete napríklad prikrčiť za múr a namiesto toho vaša postava len odskočí, ale inak je to šikovná univerzálna funkcia.
V boji spravidla využívate dve primárne a doplnkovú zbraň a k tomu granáty, ktoré sú obzvlášť vhodné na zasypanie dier, z ktorých vyliezajú mimozemskí nepriatelia. Celkový sortiment výzbroje nie je veľmi bohatý, ale postačí - pár druhov pušiek a samopalov, snajperka, luk s výbušnými strelami v štýle Ramba a výnimočný kúsok Hammer of Dawn. To je satelitom navádzaný laser vystrelený z orbity, musíte však chvíľu zameriavať cieľ, je to možné len v exteriéri a aj to len vo vybraných pasážach hry. Táto superzbraň je však dobre využitá vo viacerých pasážach na eliminovanie silných protivníkov a niektorých bossov. Ďalším spestrením postupu je jazdenie na vozidlách, využívanie svetelných zdrojov na ochranu pred útokmi kŕdľov dravých vtákov a občas niečo aktivujete alebo rozkopnete dvere.
Kampaň je koridorová, teda postupujete po striktne určenej trase, často sa v nej objavujú prestrihové scény alebo Marcus začne priamo na bojisku komunikovať s velením. Väčšinou je to vo chvíli, keď práve nie ste pod útokom, ale občas to trochu naruší dynamiku hry. Celkovo je ale ťaženie stále pútavé a vydarené, no na dnešné pomery veľmi krátke. Prejdete ho za 7- 8 hodín, čo naozaj nie je práve najviac, a to už zahrňuje bonusový akt, vsunutý medzi pôvodné, ktorý bol súčasťou Ultimate edície originálu Gears of War. Poteší aspoň zbieranie psích známok po padlých vojakoch, odomykanie komiksových stránok a ďalších odmien.
Počítajte s tým, že mapy nie sú veľké a spravidla tam bojuje len osem hráčov rozdelených do dvoch tímov (výnimočne menej). Súperov nestačí kriticky zraniť, musíte ich doraziť, ideálne popravou zblízka. Máte body aj za asistenciu. Malé mapy majú výhodu v tom, že sa s nepriateľmi dlho nehľadáte, bojuje sa prakticky neustále, je to dynamické a rýchle. Na druhej strane, väčšie mapy by poskytli viac taktických možností. Žiadny režim nie je pre sólo vlkov - niekomu môže chýbať klasický deatmatch, kde zabíjate všetkých naokolo.
Celkovo bude multiplayer vyhovovať predovšetkým hráčom na Xboxe a Playstation a ukazuje sa to aj v lobby, kde vidíte podľa označení, že väčšina zúčastnených hrá na konzolách. PC hráčov je viditeľne menej a musím povedať, že pre túto platformu nájdete aj hry so zaujímavejším multiplayerom. Čo ale neznamená, že ten v GOW: Reloaded je zlý. Mne osobne sa páčila dynamika, ale vedel by som si predstaviť aj väčšie mapy a hlavne mi nesadli zbrane. V sólo kampani síce postačili, ale v multiplayeri bol ich účinok a pocit zo streľby slabší. Inak som sa vcelku dobre bavil. Pri záverečnom hodnotení zápasu získate skúsenosti a levely, ktoré ale neodomykajú nič zásadné - aspoň som nič užitočné nepostrehol. Hráči môžu byť penalizovaní, ak predčasne opustia zápas.
Pripojenie do hry je bezproblémové, a to aj pri kombinácii hráčov rôznych platforiem. Otázne však je, či postupne záujem o multiplayer neupadne. V prvých dňoch po vydaní sa zvyčajne očakáva nápor hráčov a áno, zatiaľ je ich dostatok. Ale hoci v niektorých režimoch sa rýchlo nazbierajú súperi aj parťáci, v iných niekedy čakáte dlho, kým sa zhromaždí potrebných osem účastníkov. To naznačuje, že v budúcnosti bude väčší problém nájsť na zápasy dostatok hráčov. Čas ukáže.
Najviac vylepšení hry sa týka technického stavu a spracovania. Na PC je to neobmedzené snímkovanie, podpora 4K, ultraširokých monitorov a super rozlíšenie, HDR , Ultra nastavenia, DLSS, textový a hlasový chat. PS5 Dual Sense ovládač zahrňuje haptiku, force feedback, adaptívne triggery. PS5 Pro má navyše PSSR, vyššie rozlíšenie a lepšiu kvalitu tieňov a odrazov. V praxi sa na hru dobre pozerá, ale niektoré lokality vyzerajú trochu slabšie, zatiaľ čo iné výrazne lepšie. Predovšetkým v tmavších a nočných pasážach je kvalita vyššia, čo môže byť spôsobené väčším využitím tieňov a efektov. Kampaň beží plynule, bez prerušovania nahrávacími obrazovkami a štandardne pri 60 fps, zatiaľ čo multiplayer až pri 120 fps a po vydaní (hrali sme v predstihu novinársku verziu) sa má snímkovanie na PC zvýšiť až na 240 fps. Ozvučenie a hudba znejú dobre, je tu podpora Dolby Vision a 7.1 3D Spatial audio.
Gears of War: Reloaded je pekne skrášlená verzia kultovej akcie. Hoci svojho času priniesla inovatívne prvky, dnes už sú to bežné veci, takže v tomto smere vás už neohúri, ale stále je to dobrá zábava s dynamikou a fajn atmosférou. Vzhľadom na krátku, hoci inak kvalitnú kampaň, sa vám hru oplatí kúpiť v prípade, že plánujete drviť hlavne multiplayer. Ten uspokojí najmä konzolových hráčov a obsahuje výlučne tímové, v podstate klasické režimy, určené pre menšie skupinky hráčov na malých mapách. Zvážte, či práve toto chcete. A ak vám ide primárne o sólo, respektíve kooperačnú kampaň, počkajte si na výraznejšiu zľavu, lebo príbeh je skutočne len na pár večerov.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Xbox Game Studios / The Coalition
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|