SPLINTER CELL

SPLINTER CELL

9.3

Hry na motívy kníh Toma Clancyho sú vždy úspešné a najvýraznejšie to dokazuje najnovší remake Splinter Cell. Minulý rok bodoval na X-box a teraz prichádza prevalcovať aj PC.  Teda musím povedať že predtým samotný obsah Clancyho kníh nemal až takú zásluhu na úspechu, bolo to hlavne jej kvalitné taktické stvárnenie ktoré bodovalo. Príbeh dosť zaostával a hru tvorili vlastne len pospájané misie. Teraz je to iné, Splinter Cell prenáša kompletne celé Clancyho dielo  na obrazovky. Od rôznych náplní misií až po pekné prestihové scény medzi levelmi. Splinter Cell vás rovno vtrhne do sveta tajných agentov a spravodajských služieb a to s filmovou atmosférou na ktorú by bol hrdý aj Spielberg.

Preberiete úlohu agenta CIA Sama Fishera bývalého Navy SEALa a bývalého agenta CIA, ktorého znovu povolávajú do služby, tentoraz na prácu pre NSA. Potrebujú spoľahlivého a trénovaného človeka pre novú tajnú agentúru Third Echcelon. Samostatných agentov rozmiestňujú po celom svete a dávajú im neobmedzené možnosti len s jednou prioritou zničiť cieľ. Môžu zabíjať, nemusia sa báť konsekvencií, jedine ich nesmú chytiť. Vtedy agentúra všetko poprie a agenti sú odkázaní len na seba.

Splinter Cell
Splinter Cell
Splinter Cell

Rok 2004 Georgia - rozvíjajúci sa bývalý Ruský štát. Nedávno tu zmizli dvaja agenti CIA. Jeden zmizol pri infiltrácií, druhý potom ako ho išiel hľadať. Tretí idete vy. Ako sa tam dostávate zisťujete závažné skutočnosti o kandidátovi na ich prezidenta Kombaynovi
Nikolazovi. Ten plánuje útoky na USA a vojakov na území Georgie. Nestihnete s tým však už nič urobiť. Spolu s útokom na miestne americké sily zaútočí pomocou hackerov na USA a vyvolá sériu strašných havárií. To môže znamenať len jediné, CIA má krtka, ktorý predáva bezpečnostné informácie druhej strane. Vašou ďalšou úlohou bude nájsť ho a zaistiť ho. Ďalej však zisťujete že do útokov sa chystá zapojiť aj čínsky generál a odvtedy sa stávate jediným kto dokáže zabrániť tretej svetovej vojne.

Štýlom by som hru asi prirovnal k Metal Gear Solidu, ale z PC hier mi dosť pripomenula Hitmana alebo Thiefa, len s výraznejšími stealth prvkami. Teda vašou úlohou je tu hlavne zostať v tieni, nebyť videní, a pracovať rýchlo a precízne. Misií je celkovo 9 a sú skombinované s video zostrihom zo spravodajskej televízie ktoré vás ešte hlbšie vťahujú do deja.  V jednej misií dostanete niekoľko hlavných úloh, ktoré sa vám v priebehu misie môžu meniť, väčšinou je to získanie údajov, skontaktovanie niekoho, zajatie niekoho. Budete mať rôzne obmedzenia, napríklad podľa určitého počtu vyvolania poplachov, niekedy nemôžete vyvolať ani jeden niekedy aj 3. Ďalej budú aj misie na čas kde sa musíte do určitého času dostať do budovy, napríklad do CIA kde musíte prejsť cez vypnutý ventilátor, alebo musíte do určitého času odistiť nastraženú bombu. A samozrejme ak sa pohybujete vonku v meste nesmiete nikoho zabiť. Ochrannú ruku nad vami bude mať váš koordinátor Irwin Lambert, ktorý vám priebežne poskytne informácie a bude analyzovať dáva ktoré stiahnete s počítačov.  Do vášho teamu bude spadať aj programátorka Anna Grimmsdotir, a Veron Wilkes zodpovedný za transport a zbrane.

Splinter Cell
Splinter Cell
Splinter Cell

Na každú misiu zásobený dostatok informácií ktoré budete potrebovať. Napríklad dôležité ako sabotovať ten stroj, alebo onen, kedy vybuchne tamten, ako vyzerá váš cieľ, jeho ochranka a kde sa bude nachádzať. Mávate pri sebe aj mapu územia alebo budovy v ktorej sa nachádzate. Mapa má však len minimálny vypovedací charakter a jediné čo sa z nej dozviete kde je ktorá sekcia. Neukáže vám však, kde ste a ani ako sa na potrebné miesto dostanete. Niektoré dôležité informácie vám hlási vaša spojka rádiom, napríklad kde je cieľ alebo kde máte extraktovacie miesto a ako sa tam dostanete. Tieto informácie sa len zriedkakedy uložia a ak si ich nezapamätáte alebo im neporozumiete nemusíte vedieť ako ďalej.  Misie však nie sú veľmi komplikované a intuitívne sa dajú prejsť a nájsť všetko čo potrebujete. Jedine v druhej alebo tretej misií bol zádrheľ tam bolo  treba skryť všetky mŕtvoly lebo ako nie rozoznie sa vám poplach po prejdení určitého miesta. Nikto vám však neohlási prečo poplach vznikol a potom neviete či máte ísť tade alebo inokade.

Zo zbraní budete využívať hlavne svoju pištoľ s tlmičom, a to už buď na samotné strieľanie alebo aj omračovanie. Hra nie je zameraná na streľbu a zabíjanie a tom svedčia minimá nábojov. Tých budete mať len zo 20 na misiu a viac ako na nepriateľov si ich musíte šetriť na kamery, prípadne svetlá ktoré je dobre vyradiť. Síce myslím že väčšina misií sa dá splniť aj bez jediného výstrelu, ale rýchlejšie je a jednoduchšie je používanie zbrane. Efektívne je používať jeden náboj na nepriateľa, a teda jedna strela do hlavy. Musíte si však dávať pozor, funguje to iba ak je nepriateľ nepripravený a o ničom nevie. Akonáhle sa dostane do bojovej pohotovosti už mu treba viac zásahov. Podobne je to aj útokom rukou, kedy nepripraveného nepriateľa omráčite na jeden raz ale na pripraveného už potrebujete aspoň dva - tri zásahy. Okrem toho môžete nepriateľov aj zajať vyžmýkať z nich potrebné informácia alebo ich používať môžete ich vziať ako rukojemníkov a vypáčiť z nich čísla od dverí, alebo iné informácie. A nakoniec sa dá takto zajatý nepriateľ použiť ako ľudský štít. Okrem zbrane tu máte aj základnú výbavu špióna a to šperhák na otváranie dverí s ktorým sa počas hry dosť potrápite. Ono otváranie je totiž mechanické a pri pokuse otvoriť dvere sa vám zobrazí zámka a vy ju musíte kombinovaním ťukania do šípok otvoriť. No ak na to nemáte čas je tu nálož na odstreľovanie zámkov. Vo výbave máte aj optický kábel ktorým môžete popod dvere zistiť situáciu na druhej strane, časom získate aj mikrovlnný disablovač kamier, laserový mikrofón, ktorým budete odpočúvať rozhovory ľudí na diaľku. Sú tu aj svetlice na odpútavanie nepriateľov, kamery na diaľkové sledovanie nepriateľov zo špeciálnych rôzne vybuchujúce vábiče, dymovnice gumenné projektily, elektické výboje. Na dočerpanie energie zbierať lekárničky po stenách lekárničky. A kedy tedy nájdete aj náboje, prípadne granáty.

Splinter Cell
Splinter Cell
Splinter Cell

Z ostatných vecí na používanie toho už nie je veľa na používanie, nemôžete otvárať skrinky ani brať čo vás napadne. Jedine sa ešte dajú zobrať plechovky, alebo fľaše ktorými môžete prilákať alebo odlákať nepriateľov. Potom ostávajú už sú len počítače kam sa vždy nabúrate a získate buď bezvýznamnú alebo dôležitú informáciu. Väčšinou ich musíte prejsť všetky lebo v niektorom sa náhodou môže nachádzať kód od dverí ktorý budete potrebovať. Ak ho nenájdete tam je možné že ho má niekto pri sebe a musíte ho zneškodniť, respektíve ho budete musieť zajať a donútiť ho aby vám ho povedal. Podobne ste na tom aj pri otváraní dverí scannerom šošoviek, kde len určitý človek má prístup za tie dvere a vy ho musíte nájsť zajať a pekne priviesť až k scanu.

Čo sa týka pohybov tu má hra veľmi veľké možnosti, od tichej chôdze cez asi 5 úrovní rýchlosti krokov až po beh. Ďalej tu je možnosť opretia sa o stenu, možnosť kľaknutia si, strieľania spoza rohu. Najefektívnejšie je vyskočenie medzi dve steny a zachytenie sa na nich nohami. Potom si môžete len počkať kým pod vás príde nepriateľ a skočiť na neho. Ďalej samozrejme viete liezť po rôznych rúchach, okrajoch ríms, spúšťať sa lanom atď.  K behu ešte doplním, že ak bežíte dosť vás počuť, pričom ak čupíte a idete veľmi pomaličky nevšimne si vás nikto.   Okrem toho viete aj odnášať telá nepriateľov. Mimochodom Sam sa pohybuje vždy bez vytiahnutej zbrane, tú vyberá len v najnutnejších prípadoch. Pretože ako náhle ju vyberiete a zameriate pohybujete sa pomaly a potichu.

Termal vision, Night vision budú dve dôležité veci ktoré budete používať v hre. Najviac vyžijete nočné videnie, keďže skoro stále sa nachádzate v tme a ak chcete vidieť kam idete musíte si ho zapínať. Termal vision dostanete v neskorších misiách a to vám bude tiež dobrá vec. Vidíte ním nepriateľov cez tenké steny, skrývajúcich sa nepriateľov a môžete s ňou dokonca sledovať ako telo nepriateľa po smrti chladne.

Dôležitým ukazovateľom vášho krytia v teréne je indikátor viditeľnosti. Bude vám ukazovať ako vás vidno. Teda čím viac ste v tme tým ťažšie vás nepriatelia zabúdajú, teda tým bližšie musia pri vás byť aby vás zbadali. Keď je indikátor úplne na nule teda na čiernom neuvidia vás ani keby popri vás prechádzali. Podobne je to aj s kamerami ak ste v tme nevidia vás a kým sa kamera otočí môžete rýchlo prebehnúť pod ňu a potom pokračovať ďalej. Niekedy keď nechcete aby vás nepriateľ videl a všade je svetlo, jednoducho rozstrieľate lampy a máte pokoj. Síce si možno stráže všimnú, že sa nesvieti ale akonáhle prídu môžete po nich skočiť. Keď sme už pri tom inteligencia nepriateľov, nie je zlá, ale nie je to žiadny extrém. Nepriatelia si chodia po svojich chodníčkoch, a odklonia sa len ak počujú nejaký zvuk alebo alarm. Potom ako ho začujú aspoň minútu blúdia po okolí až sa nakoniec vrátia späť. Samozrejme aj čo sa týka reálnosti, hra je trochu nadsadená. Si zoberte že v CIA im 5 krát spustíte poplach a oni nič, pár krát prejdete popred kameru a príde tam len jeden strážnik, žiadny alarm kvôli nejakému narušiteľovi. Si asi myslia že Sama Fishera zvládne každý :). A zjavne im v tom riadiacom centre ani nevadí že sa im už polovička agentov a strážnikov v CIA neozýva.

Grafika v hre je úplne super a nie je ani veľmi náročná na hardware. Keď si porovnáme Unreal engine tu a v Unrealovi II tak vidíme diametrálny výkonový rozdiel s podobným výsledkom. Unreal II má super grafiku a je super náročný na hardware, a Splinter Cell má tiež super grafiku a je menej náročný na hardware. Minimum na zahratie je asi 700mhz a Geforce 2mx. Samozrejme odporúčam aspoň 1ghz a Geforce 3, alebo Ati8500.  Z nastavení detailov tu toho nie je veľa, väčšina sa týka kvality tieňov, ktoré sa nedajú vypnúť a sú aj s taktickej stránky veľmi potrebné.  Objekty a hlavne postavy v hre sú hi-polygónové a veľmi pekne rozanimované. V prostredia sa však nachádza menej textúr ale zase sú detailné a ich nižší počet prispieva k veľmi rýchlemu nahrávaniu máp. Si spomínate na Unreal II quickload? 1 minúta. A tu 2 sekundy. A ak nahrávate celý level trvá to asi 10 sekúnd, možno aj menej.  Čo sa týka efektov, sú veľmi pekné hlavne svetelné lúče, plamene a samozrejme aj dynamické tiene a pekne pôsobili aj strieborné steny alebo kvalitná morská hladina. Samozrejme najlepším efektom v hre termo a night vision, ktoré na moje počudovanie ani nespomaľovali hru.

Zvuky v hre sú kvalitné, je tu množstvo rozhovorov cez vysielačku a prípadne otázok na nepriateľov keď im držíte pod krkom pištoľ. Mimochodom hlas Sama Fishera daboval Michael Ironside. Čo sa týka hudby, je pekná taká akurát pre stealth hru, ktorá sa vždy pri útoku, alebo objavení nepriateľmi zrýchli a zakční.

Multiplayer hra nemá, no myslím že klasický ako ho poznáme by sa tam ani nehodil. Možno niekoľko kooperatívnych  misií by sa celkom zišlo. Prípadne ak by multiplayer vyriešili takticky tak že by jedna skupina niečo strážila a druhá sa nenápadne dokázala preplaziť pomedzi nich a pozabíjať ich nemuselo by to byť zlé. Reálne však žiadny čakať nemôžeme a maximálne čo dostaneme budú externé misie ktoré sa budú dať stiahnuť z internetu.

Celkovo je hra veľmi vydareným titulom a nedivím sa že mala taký úspech na X-boxe. A to sa tam ešte horšie ovládalo tu máte myš aj klávesnicu. Mimochodom ,ožno mi trochu vadili tie kombinácie kláves kedy tlačilo myši urobí niečo iné, a ďalšie dve klávesy na používanie urobia niečo iné. Ale časom sa na to dalo zvyknúť.  Myslím však že je to najlepšia stealth hra na PC, prináša neobohraný štýl, kvalitnú grafiku, detailné prepracovanie strhujúci príbeh a aspoň 12-14 hrania.

Plusy:
- grafika
- kvalitný stealth štýl