POSEL SMRTI

POSEL SMRTI

8.9

Aká temná sila ma priviedla na toto miesto? Miesto, ktoré som už vymazal z pamäti ma začína napádať v mojich snoch. Nechcem tam už ísť, je to už strašne dlhá doba, čo som sa stratil z pred očí mojej rodiny. Niektoré rany ani čas nedokáže vyliečiť. Čo by som dal za amnéziu, aby sa mi už to prekliate miesto neobjavovalo v mysli! Ťažko priznávam, ale patrím tam. Kus života prežitý na určitom mieste sa vryje do pamäte ako rozpálený kov do mäkkého dreva zanechávajúc výrazné stopy. Kiež by som mal pri sebe Cathrin dýchalo by sa mi oveľa ľahšie. Ona už nie je medzi živými a zato môže len to hnusné panstvo! Zobralo mi životnú lásku a mňa nechalo utápať sa v žiali. Preto som odišiel, ale už som sa nechcel vracať. Bolesť je priveliká a spomienky prilievajú olej do ohňa. A predsa, niečo sa vo mne zlomilo keď som si prečítal dopis od starého otca Williama. Zjavne ho trápi niečo, čo už dlhšie nemôže v sebe držať. Potrebuje moju pomoc. Musím tam ísť. Preklínam Black Mirror!

Posel Smrti
Posel Smrti
Posel Smrti

Už demo dávalo tušiť, že Posel Smrti (PS) bude hra s veľkým H. Pred samotným vypustením mali byť uvoľnené štyri hrateľné ukážky, aby autori predviedli hru z niekoľkých uhlov. Na stiahnutie bola (a ešte aj je) k dispozícii však zatiaľ iba jedna hrateľná ukážka, ktorá sa odohrávala na Walskom panstve. Dojmy z demainterview so Zdeňkem Houbem môžete nájsť tu. Ostatné ukážky budú uvoľnené neskôr (pravdepodobne ako jeden celok), momentálne majú autori plné ruky práce s dokončovaním anglickej verzie PS. Unknown Identity tým stojaci za PS je známy v našich zemepisných šírkach najmä vďaka ich prvotine Posel Bohů, ktorá si podmanila hráčov netradičným príbehom aj keď jej technické spracovanie neoslnilo. Písať o PS ako o klasickej adventúre je nespravodlivé. Dá sa povedať, že prichádza v poslednú chvíľu keď si už každý myslel, že klasika už vymrela a má miesto len v retro rubrikách. Nie je tomu tak a ako dôkaz po takmer 3ročnej práci nám predkladajú UI temný triler bez kompromisu.

Black Mirror bolo ponorené do tmy a obloha zatiahnutá neskutočne temnými mrakmi. Schyľovalo sa k búrke, v diaľke už bolo počuť dunenie hromu  sprevádzané zábleskami nad horizontom. O chvíľu už boli rozpálené kamene od poludnajšieho slnka chladené prvými kvapkami dažďa. Keby tie múry mohli rozprávať. Jediné svetlo, ktoré ešte neprehralo súboj s tmou svietilo v hradnej veži. Mihotavé tiene sa odrážali na okeniciach, ktoré sa nečakane otvorili a niečo doslova vypľuli von. S buchotom sa privierali a opätovne otvárali. To čo vypadlo z vysokej veže, si našlo miesto dolu na kovovej ohrade zloženej so silných tyčí zakončených špicatým kužeľom. Svojou váhou sa telu podarilo ohnúť niekoľko tyčí vplyvom nárazu. Bolo to telo Williama Gordona, môjho starého otca!

Posel Smrti
Posel Smrti
Posel Smrti

Hlavná postava Samuel Gordon sa vracia do svojho rodiska na panstvo Black Mirror. Nikdy by sem nevkročil nebyť smrti jeho starého otca Samuela. Toto miesto mu spôsobilo už toľko bolesti, nebolo dôvodu, až doteraz. Nevysvetliteľná smrť bola inšpektorom klasifikovaná ako samovražda, s ktorou sa stotožnili aj príbuzný. Nie však Samuel, zožierali ho otázky okolo záhadnej smrti a veril, že to nebola samovražda. Prečo by boli zamknuté dvere na hradnej veži zvnútra? Prečo boli okamžite po smrti zapečatené a nik tam nemal prístup? Zrazu sú všetci akýsi zmenení a unavení, každí má veľa práce a nikomu sa nechce konverzovať. Samuel sa rozhodne zobrať iniciatívu do svojich rúk a pátrať po vrahovi na vlastnú päsť.

Dalo mi veľkú námahu získať adresu kde teraz žiješ Samuel. Celú tú dobu čo si bol preč som sa venoval histórii nášho rodu a panstva. Narazil som na niektoré zatiaľ nevysvetliteľné udalosti. Chce to, ale čas. Už som strašne blízko. Bojím sa, cítim že sa blíži môj koniec, smrť mi dýcha na plecia čoraz intenzívnejšie. A preto sa obraciam na teba, Samuel pomôž mi, prosím.

Po začatí hrania PS som mal pocit ako keby som sa zahryzol do niečoho obrovského. Na samom začiatku som mal strach, zároveň som cítil radosť, že mám možnosť zahrať si túto hru. Na panstve Black Mirror ako keby zastal čas, zámok chátra, o panstvo sa nemá pomaly kto starať, do týchto končín zavíta zriedkakedy cudzinec, Samuel sa musel cítiť ako votrelec vo svojom revíre. Cítil som z každej miestnosti na zámku zlo. Moje tušenia sa ukázali ako pravdivé, keď som sa z prekrásnych záhrad a izieb dostal do smradľavých štôl a katakomb. Mrazivá atmosféra stúpala prechádzkou po Ashbury vychýrenom blázinci. Počas hrania som sa uisťovať, či vedľa mňa niekto nestojí a nesmeje sa, ako sa bojím za obrazovkou počítača. K hororovej atmosféru nemalým dielom prispievajú vynikajúce zvuky, ktoré tvoria kulisu každej obrazovky. Hudba zaznieva sporadicky, hlavne keď začne prihorievať alebo sa niečo podarí. Čo ma prekvapilo bol zvuk každého predmetu v inventári, nie je to len klasické šuchnutie, ale autentický zvuk každej veci!

Posel Smrti
Posel Smrti
Posel Smrti

PS je zástupcom klasickej 2D point`n`click adventúry s animovanými postavami a pozadiami. Je vizuálne spracovanie nemá obdoby! Detailnosť každej obrazovky je vskutku maniakálna, z každej dýcha život. Bohato zdobené interiéri s obrazmi, vázami, kobercami a verné vonkajšie priestory s nádhernými záhradami s fontánami. UI sa vyhrali doslova s každou maličkosťou! Nemohlo sa zabudnúť na paralaxný scrolling, takže niektoré obrazovky skrolujú do strán (vrcholom je záhrada vo Walse). Nechýbajú ani animácie na pozadiach, ktorých je nespočet, cez padajúce listy zo stromov, vo vetre pohupujúce sa konáre, mušky vo večernom svetle a dym z komínov až po celoobrazovkový dážď s charakteristickými kruhmi na vodnej hladine alebo hmlu. Grafika je bezkonkurenčná.

Dokonalý príbeh nemá ďaleko k románu, temnota a tajomnosť sú základnými piliermi. Vykresľovanie udalostí, ktoré sa udiali pred niekoľkými storočiami čítaním kníh alebo z rozhovorov sa stávajú Samuelovými nočnými morami (a možno aj vašimi). Rozdelený je do šiestich kapitol odohrávajúce sa panstve Black Mirror a jeho širokom okolí. Nebude problém sa pozrieť do neďalekej osady Willowcreek, do miestneho kostola s pôsobivým cintorínom, tajomným Ashbury alebo do niekoľkých hrobiek vašich predkov.

Dialógy, ktoré sú hlavnou časťou vášho pátrania sú lineárne s možnosťou reagovať pozitívne alebo negatívne na podnet NPC postavy. Tieto sú kompletne profesionálne nahovorené českými hercami, budete počuť Vladimíra Čecha, Květu Fialovú Michala Dlouhého (Samuel) a veľa ďalších. Rozhovory sú neraz odpoveďou na vaše otázky a veľa krát aj pomôžu pri riešení. PS nie je ťažký, nevetví sa a je rovnako ako dialógy lineárny kvôli silnému príbehu. Prechod hrou nie je ťažký k čomu prispievajú aj striktne logické problémy a kurzor. Ten mení farbu z bielej na červenú v prípade prechodu nad interaktívnym miestom, ktorých bolo umiestnených do každej scény niekoľko aby to až také ľahké nebolo. Každé takéto miesto je potom opísané Samuelom a keď nie je potrebné v ďalšom postupe stáva sa neaktívnym. K pokusom všetko na všetko preto nedochádza. Nesmieme však zabúdať aj na pravé tlačítko na myši! To má funkciu občasného preskúmania, ktoré po väčšinu času obstaráva ľavé myšítko. Ľahko sa môže stať, že prieskum pravým tlačítkom vás vyseká z problémov. Obtiažnosť je výborne vybalansovaná aj puzzlami v podobe skladania fotografií nastavovania pák až po dômyselné hádanky odomykajúce krypty. Počas hry je dôležité aj ukladanie pozícií pretože Samuel môže zomrieť, smrteľné sú hlavne katakomby pod samotným zámkom.

Nedostatkov, ktoré by som vytkol PS nie sú ťažkotonážne, ale musím na ne upozorniť. Animácie NPC postáv sú ako spomalený film, pohyby a rozfázovanie je v poriadku, ale rýchlosť nie je autentická. Počas niektorých rozhovorov nie je synchronizovaná animácia s hovoreným slovom, môže sa stať, že postava už dávno skončila ale ústa sa jej naďalej otvárajú. Osobne mi vadila aj rýchlosť chôdze Samuela v niektorých lokáciach (kostol, záhrady) a chýbal mi beh po dvojkliku (v PS opúšťate lokáciu po dvojkliku na východ).

Rozpletať príbeh Posla Smrti je ako čítať dobrú detektívku alebo sledovať napínavý film. Uvrhne vás do deja plného záhadných vrážd a pátraní po zabudnutej minulosti, počas ktorej vám budú behať zimomriavky po chrbte. Na čo ešte čakať?

+grafika

+temný príbeh

-animácie NPC postáv