FENOMÉN MENOM MINECRAFT

FENOMÉN MENOM MINECRAFT

Mánia z interaktívnych kociek

Článok

Je len málo hier, ktorým sa podarí dosiahnuť v dnešnej dobe veľké predaje a získať si široké publikum. Najčastejšie sa vývojári spoliehajú na dych vyrážajúcu grafiku, na megalomanské vyhlásenia, reklamu prekračujúcu miestami samotný rozpočet hry, či novinky, ktoré ste doposiaľ, samozrejme, nikde inde nevideli. A napriek tomu sa neraz objaví titul, ktorý nedisponuje ani jednou zo spomenutých vecí, no predsa zaujme viac, než vysoko rozpočtové AAA hry. Indie scéna sa v posledných rokoch rozmáha viac ako kedykoľvek predtým, hráči tieto hry čoraz častejšie vyhľadávajú a začínajú oceňovať ich kvality. Na počiatku každého podobného úspechu sa ukrýva vždy jedna vec, ktorá neraz chýba mnohým hrám. A tou drobnou vecou, márne hľadanou mnohými vývojármi, je...nápad! 

A tak vznikol Minecraft...

Takýto nápad dostal jedného dňa aj Markus Alexej Persson, známy v hráčskom svete pod prezývkou “Notch“, a vytvoril hru s názvom Minecraft. Jednoduchý názov, predhistorický vizuál...len málokto by na začiatku predpokladal, že táto hra sa za taký krátky čas dostane do širokého povedomia hráčskej verejnosti a jej komunita sa bude rozširovať priam astronomickou rýchlosťou. Prvá prezentácia hry bola v máji 2009 a už pri uverejnení bety v decembri 2010  mala predaný takmer milión kusov. V súčasnosti sa môže pochváliť 14, 5 miliónmi predaných kópií iba na PC a viac než 20 miliónmi na všetkých platformách. A tak sa titul, o ktorom by to na začiatku asi len málokto predpokladal, stal legendou nielen medzi indie hrami, ale v celej hernej histórií.

Fenomén menom Minecraft

 
Čím už len mohla táto hra zaujať?

Tak toto je otázka, ktorá sa mihla mysľou snáď asi každému, keď prvýkrát uvidel tento titul. Svojou nezáživnou grafickou stránkou, vyvolávajúcou spomienky na hry z minulej dekády, pripomínala skôr dinosaura, pričom štýl hrateľnosti by nedokázal vtedy z obrázkov charakterizovať snáď ani jasnovidec. Avšak tí, čo hru hrali, alebo sa o hru aspoň zaujímali, vedia, že ponúka široké pole možností. Jej najsilnejšou stránkou je jej nekonečnosť (aj preto sa právom zaraďuje do kategórie sandbox), takže hráči v nej môžu neustále rozširovať svoje zážitky na toľkých mapách, koľko im len miesto na disku dovolí.

Náplň hry sa nedá opísať jednou vetou, na prvý pohľad ide len o stavanie a búranie kociek, avšak ponuka je ďaleko pestrejšia. Charakterizuje ju niekoľko módov a je len na hráčovi, ktorý si vyberie. Či už ide o prežitie v noci, zveľaďovanie svojho sveta alebo cestovanie, stále je v hre čo robiť. Stavanie príbytkov, farmárčenie i rybárčenie kockového filé, kopanie štôlní a hľadanie pokladov, boj s prisluhovačmi pekla, cestovanie a spoznávanie nových krajov, to všetko a mnohé iné vám zaberie dlhé hodiny hrania, z  ktorých vás vytrhnú len osobné potreby, či šéf, oznamujúci vám vašu výpoveď.

Fenomén menom Minecraft

Lenže tu niečo smrdí

Ako sa časom ukázalo pri uvedení FortressCraftu na konzoly, ani Minecraft nebol tak jedinečný, ako sa na prvý pohľad zdalo. Máloktorý hráč si spomenie na hru Infiminer, ktorá ako prvá priniesla ideu kockovej grafiky a ktorej koncept Notch, takpovediac, prevzal. Podobne ako v Minecrafte, aj tu ste sa pohybovali v plne zničiteľnom svete z nekonečného množstva kociek, pričom cieľom bolo nájsť v podzemí čo najväčší počet drahých kovov a priniesť ich na povrch. Narozdiel od Minecraftu sa hralo v dvoch družstvách a titul si vyžadoval tímového ducha. Hra vznikla za účelom bádania, lenže veľmi rýchlo sa stalo, že hráčov kopanie zunovalo a radšej sa zabávali stavaním. To sa však už nepáčilo samotnému autorovi, pretože hra už neniesla prvotnú myšlienku súťaženia a bádania a bola veľmi rýchlo zrušená.

Notch už mal však v tom čase ideu, ktorú potreboval, chýbajúci diel skladačky. Promptne zareagoval na reakcie hráčov, a obohatil titul o množstvo nových prvkov, berúc si inšpiráciu z iných titulov. Ako sám priznal, dovtedy hľadal vhodný koncept pre svoju hru a práve myšlienka, ktorá mu skrsla v hlave pri hraní Infiminera, bola chýbajúcim dielom skladačky. Zrazu mu v pokroku nebránil už ani nedostatok skúseností s tvorbou 3D grafiky. Z hry Dwarf Fortress si prevzal budovanie a spravil ho prístupnejším. Zombíkovia v hre zostali po tom, ako sa pokúšal pôvodne spraviť zombie titul inšpirovaný GTA: Chinatown Wars. Nápad na použitie pohľadu z prvej osoby dostal pri hraní Dungeon Keepera a použil ho aj napriek miestami prílišnej pixelovosti. Bez ohľadu na to, že jeho výsledný produkt je viac zlepenec nápadov, než originál založený na kreatívnej myšlienke, stále sa jedná o veľmi kvalitný a návykový titul, ktorý, narozdiel od Infiminera, baví nie desiatky, ale milióny hráčov.

Klony, klony, všade samé klony

Ako sa dalo čakať, netrvalo dlho a objavili sa na trhu rivali, v nádeji ukrojenia si kúsku (inak veľmi lahodného) koláča. V nasledovných riadkoch si zhrnieme tie najvydarenejšie tituly, nakoľko podobných hier je v súčasnosti už požehnane a líšia sa často len v drobnostiach.

Prvým veľkým titulom bol FortressCraft. Vyšiel na platformu Xbox360 ešte skôr, ako samotný originálny titul a stal sa tak jeho prvým oficiálnym klonom na konzoly. Ponúkol ako hru offline, tak aj online až pre 10 hráčov (v súčasnosti až 31 hráčov) a priniesol oproti Minecraftu hranie za avatarov,  jetpack, magnety, rôzne laserové zbrane, továrne, fyzikálne objekty, kocky z rôznych materiálov, väčší inventár a celkovo sa viac zameral na kreatívnu stránku, ako na skúmanie sveta, či boj o prežitie (pri ktorom takisto viac kopete, než bojujete). Vďaka väčšej dohľadnosti hra nepôsobí ako zahalená v hmle a je takisto plusom pre umelecky založených jedincov, dychtivých po kochaní sa svojím dielom.

Tým navyše vaša budovateľská práca v hre nekončí, pretože sú tu továrne. Po ich postavení si môžete vytvoriť rôzne dekorácie a doplnky, čím hra oproti svojmu veľkému bratovi výrazne vynikla. Ak vás pohľad na krásny zámok či planétu na oblohe omrzí, nie je nič jednoduchšie, ako na ňu neľudsky poslať vražedný meteorit a kochať sa ohňostrojom sprevádzajúcim deštrukciu, vrhajúcu kocky všade navôkol. Surival mód sa navyše líši aj distribuovaním zdrojov energie, čím dostáva,  narozdiel od toho v Minecrafte, odlišný nádych. Hra beží v Unity Engine, takže svet je výraznejší, ostrejší a je ho možné lepšie editovať.

Fenomén menom Minecraft

Druhým z titulov je hra Castle Miner, ktorá rovnako ako FortressCraft ponúka hranie za avatarov v offline i online móde až pre 16 hráčov a takisto prináša množstvo (v čase vydania 200) druhov kociek. V hre si môžete vybrať zo šiestich typov krajiny, od subtropických pralesov, cez púšť, až po chladnú a nič netolerujúcu Arktídu. Narozdiel od ostatných titulov je v hre možné teleportovať sa na ľubovoľné miesto na mape, vďaka čomu ušetríte čas, inak minutý na zdĺhavé cestovanie po svete. Neskôr vyšla hra s rovnakým názvom, len s prívlastkom “Z“ na konci, ktorá navyše ponúka zbrane na zabíjanie kostlivcov, zombie, drakov, démonov, mimozemšťanov a iných príšer s lepšou inteligenciou v survival móde. Najnovším prírastkom je Castle Miner Warface, ktorý sa plne inšpiroval multiplayerovými bojmi série Call of Duty.

Total Miner je názov ďalšej hry, ktorá sa pre zmenu zamerala na bádanie v rozsiahlych RPG svetoch a boj s monštrami, no takisto ponúka aj vytváranie svojich svetov a to až pre 24 hráčov kooperačne. Hrať sa môže v dvoch módoch. V prvom z nich sa snažíte dostať na dno samotného sveta, nájsť itemy a pritom sa nenechať zavaliť jaskyňou, ktorá sa môže v tejto hre i zrútiť. Striedanie denného a nočného cyklu je tiež príjemným spestrením, avšak odlišností s pôvodným Minecraftom je tu pomenej a človek ich asi poráta na prstoch jednej ruky. Nič to ale nemení na skutočnosti, že tento klon patrí medzi najlepšie - ak teda hľadáte vhodnú  alternatívu.

Ak vám ide len o stavanie rôznych kreácií z vopred dostupného setu kociek a nechcete platiť, môžete skúsiť free online multiplayer tituly Cubelands, Manic Digger či Minetest ktoré sa neustále rozširujú o nové módy doplňujúce samotnú hrateľnosť, meniace miestami až jej samotný charakter.

Fenomén menom Minecraft

To naozaj neexistuje hra z iného žánru v tejto skvelej grafike?

Zatiaľčo doteraz spomenuté hry čerpali všetky základné piliere z Minecraftu, niektoré si vzali z neho len zrnká a nechali z nich vyklíčiť svoj vlastný kvet.

Terraria, ktorá sa po úspechu na PC dostala i na Xbox360 a Vitu, prevzala síce ideu hĺbenia do zemského povrchu, ale svetu zobrala jeden rozmer a obohatila ho o množstvo RPG prvkov a NPC postáv. Žánrovo ju možno najlepšie zaradiť medzi 2D RPG plošinovky s náhodne generovaným svetom, v ktorom je zomrieť ľahšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Po vzore všetkých hier aj tu zídete dolu do útrob zeme, budete objavovať jej poklady a snažiť sa prežiť v nehostinnom svete plnom nástrah. V hre nejde tým pádom o stavanie nádherných monumentov a vytvorenie ďalšieho divu sveta, ale o objavovanie a uspokojenie svojej zvedavosti a to vo vkusnej pixelartovej grafike.

Ak by ste chceli hrať FPS hru v podobnom duchu, jednoznačne je tu pre vás Ace of Spades, ktorý sa zameriava na tímové boje až šiestich hráčov na mape. Môžete tak postaviť budúce vojnové pole, popreplietať ho množstvom tajných chodieb a únikových ciest, či obohatiť o rôzne budovy a konštrukcie z rozsiahlej galérie, po vzore série Sims. Vybrané budovy môžete navyše ďalej ľubovoľne upraviť pomocou kociek či farebne skrášliť, takže môžete vytvoriť vcelku komplexný a premyslený svet. Hra kombinuje hrateľnosť z hier Team Fortress, ničiteľnosť zbraní z Battlefieldu a strhujúcu atmosféru zo série Call of Duty (aspoň takto sa k tomu hlásia samotní tvorcovia hry).

Fenomén menom Minecraft

Nedávno ste na Sectore mohli zazrieť i titul Planets 3, ktorý sa uchádza o priazeň hráčov cez Kickstarter kampaň a takisto má s Minecraftom veľa spoločného. Narozdiel od ostatných sa však snaží posunúť jeho hrateľnosť o viac než len drobný krôčik vpred a prináša množstvo inovácií a noviniek.

V hre stroskotáte na neznámej planéte v tvare kocky, budete lúštiť záhady, spoznávať hranatý svet a snažiť sa dostať späť do vesmíru. Počas toho stretnete množstvo dobrých i zlých postav, budete získavať skúsenosti a postupovať na vyššie úrovne, vychutnávajúc si čoraz väčšiu voľnosť. Svet vám bude plne k dispozícií a na ploche širokej 8 km si vybudujete planétu podľa svojich predstáv, aj za pomoci ihiel, vďaka ktorým budú vaše výtvory o poznanie estetickejšie.

Prvoradým prvkom hrateľnosti bude ale tentoraz dostať sa späť do vesmíru a keďže to sami nedokážete, budete potrebovať pomoc domorodého obyvateľstva, či už pri stavaní novej lode, alebo pri jej vyslobodzovaní. Náklonnosť obyvateľov bude pre vás kľúčová. Môžu vás totiž naučiť nové zručnosti, vymýšľať nové recepty, pomôcť pri výstavbe nových budov, pri oprave zničených predmetov, pestovaní zeleniny, i v samotnom boji. Vývojári sľubujú pri dostatočnej podpore aj lokalizáciu do viacerých jazykov, verzie pre Mac aj Linux, ako aj pozemské PVP súboje, editor, lepšie možnosti dopravy v hre, verzie pre konzoly a mimozemšťanov s vesmírnymi súbojmi mimo planéty. No vzhľadom na zostávajúci počet dní to vyzerá tak, že tieto ciele zostanú len a len v predstavách samotných tvorcov a do finálnej verzie hry sa nedostanú.

Fenomén menom Minecraft

„Mám pocit, že vidím kocky...“

To by bolo asi všetko. Čo dodať na záver? Ako vidíte sami, Minecraft dokázal to, čo sa podarilo len niekoľkým hrám v histórií. Zanechal po sebe obrovskú kockatú škvrnu v podobe niekoľkých miliónov hráčov a ich výtvorov. Zadefinoval prakticky svoj vlastný žáner sandboxových budovateľských hier a ešte potrvá nejaký čas, kým tento ošiaľ opadne. Ak ste sa v detstve radi hrávali s Legom a prežívali pritom rôzne dobrodružstvá, ak vám zostal nejaký staviteľský sen, ktorý ste z rôznych dôvodov nikdy neuskutočnili, môžete mu teraz konečne dať podobu, o akej ste vždy snívali.


napísal reksharks 27.3.2014
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
FENOMÉN MENOM MINECRAFT


PC
PS3
PS4
Xbox 360
Xbox One
WiiU
3DS
PC
Mobil
Android
iOS
Win10
Switch

Vývoj: Mojang AB / Mojang Specifications
Štýl: RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 17. november 2011
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #116


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Predám pc rtx 2070 i7 8700 (6)
Predám herný PC. Komponenty ešte v záruke. Okrem t...
| Pc na hry/občasné strihanie + ... (29)
Čaute, rozhodujem sa nad dvomi zostavami na hranie...
| Predam: control / the division... (0)
zdravim, predávam tento bundle. povinnosť je mat v...
| Skyrim (3)
čus,dnes som si kúpili skyrim na steamu,nainštalov...
| Nápad kde začať (2)
Ahoj, vie niekto poradiť ak mám nápad na appku/we...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk