Advertisement

História Souls hier

Duše sú síce večné, no ale hry, ktoré majú duše vo svojom názve musia raz ukončiť svoju cestu. S príchodom posledného Dark Souls 3 vám prinášame pohľad na celú históriu (nielen) Souls hier.

PC
PS3
PS4
Xbox 360
Xbox One
pridal play3man 15.5.2016 o 11:15 pod hry
História Souls hier

HRY > NOVINKY >

Je to už takmer sedem rokov, čo boli duše vypustené do sveta hier a prvýkrát sme sa s nimi mohli stretnúť tvárou v tvár. From Software nám v priebehu siedmich rokov prinieslo niekoľko hier, ktoré však všetky patria do jedného obrovského univerza, ku ktorému sa už budeme môcť iba vracať. Pochopiteľne tu hovoríme o sérii Souls hier, ktoré započali svoju cestu práve v roku 2009, kedy sa prvá hra, pod názvom Demon's Souls, dostala ako exkluzivita na konzolu PlayStation 3 od Sony. Hra, ktorá veľmi nevyčnievala z davu a skôr nepútala na seba pozornosť. Ako však plynul čas, s vychádzajúcimi recenziami sa po vydaní hry spustila vlna, ktorá so sebou brala nielen konkurenciu, ale aj pevné nervy hráčov.

Aj keď určite viete, no pre istotu spomenieme, že Souls séria si vydobyla svoje miesto v histórii RPG hier najmä svojou kvalitou, jedinečnou atmosférou a dobrou, aj keď veľmi náročnou hrateľnosťou. Práve obtiažnosť je jeden z hlavných prvkov, ktorý je pre celú sériu špecifický. Ak sa spomenie čo i len názov niektorej hry z celej série, aj tí, ktorí o nej veľa nevedia budú vedieť minimálne to, že prejsť hrou nie je lízať med. Každý jeden krok je dôležitý a každá jedna chyba sa kruto trestá tou najvyššou cenou – smrťou a návratom k poslednej uloženej pozícii, ktorá spravidla nie je najbližšie. Tí, ktorí boli dosť odvážni a prekonali najťažšiu časť hry – začiatok, sú odmenení naozaj kvalitným herným zážitkom a zábavou, ktorú vám len tak hocijaká iná hra neponúkne. Dôvodov, prečo si práve táto séria zaslúži prierez svojou históriou tu máme naozaj veľmi veľa, tak sa vrhnime na to.

 

História Souls hier
 

Demon's Souls - PS3 - Recenzia 9/10

Rok 2009 započal veľkú éru Souls hier, ktorá sa tiahla úctyhodných sedem rokov. Vo februári tohto roku prišla na trh hra Demon's Souls, ktorá bola vyvíjaná ako exkluzívny titul pre PlayStation 3. Japonské štúdio From Software sa s touto hrou ukázalo v tom najlepšom svetle, kedže priniesli na konzolovú scénu niečo, čo tu už dlhšiu dobu chýbalo. Kvalitná RPG hra bola na PlayStation 3 prijatá veľmi pozitívne, a to nielen u kritikov, ale najmä u hráčov. Február 2009 priniesol hru iba do japonského regiónu, čo síce Demon's Souls izolovalo od zvyšku sveta, no mnohí ani toto nebrali ako prekážku a hru si kúpili aj z dovozu, len aby si mohli tento unikátny titul zahrať aj oni. O osem mesiacov po vydaní v Japonsku sa hra presunula aj na západ, do Severnej Ameriky, no do Európy sa dostala až koncom júna 2010.

Demon's Souls načrtol prvky, ktorými sa riadili a inšpirovali ďalšie Souls hry. Na začiatku ste mali na výber niekoľko rôznych druhov postáv, ktoré ste si následne mohli vizuálne upravovať, no a s takto upravenou postavou ste sa mohli pustiť rovno do boja. Princíp hry bol jednoduchý, ale o to obtiažnejšie ho bolo splniť – dostať sa cez hordy nepriateľov bez straty života. Hrateľnosť totiž stavala na zručnosti hráčov a precíznosti každého pohybu. Každý jeden krok tu bol dôležitý a rovnako tak aj každý jeden útok. Nič nemôže byť bez rozmyslu, lebo aj ten najmenší omyl vás môže stať drahocenné duše a kopec času.

V Demon's Souls ste za zabité príšery a nepriateľov získavali duše, ktoré ste následne mohli u obchodníka predávať a vylepšovať alebo kupovať novú výzbroj či vylepšovať si tým parametre ako sila, šťastie alebo vytrvalosť. Každý, kto si hru zapol, musel čeliť poriadnej výzve, kedže objaviť sa na mieste, kde ste boli pred niekoľkými desiatkami minút iba kvôli chybnému kroku určite nikoho nepoteší. A nie každý dokázal takúto hrateľnosť zvládnuť. Samotný štýl, prostredie, atmosféra a hrateľnosť však mnohých dostala natoľko, že dokázali všetky temné stránky Demon's Souls prekonať a vychutnať si unikátny zážitok, ktorý Demon's Souls ponúkal a v podstate stále ponúka.

 

História Souls hier

Dark Souls - PS3, Xbox 360, PC - Recenzia 9/10

From Software po úspechu Demon's Souls vedelo, že ak majú prísť s ďalšou hrou, nemôžu ju prenechať iba jednej platforme. Rok 2011 tak patril duchovnému nástupcovi Demon's Souls – hre Dark Souls, ktorá si brala množstvo vecí z pôvodnej hry a vložila ich do nových prostredí a príbehu. Tentokrát však nezostala iba na PlayStation 3, ale posunula sa aj na konkurenčný Xbox 360 od Microsoftu. PC hráči museli sa museli na hru pozerať aj v roku 2011 iba cez rameno tých, ktorí vlastnili niektorú z vtedy aktuálnych konzol. Toto sklamanie PC komunity zase netrvalo večne, pretože takmer presne o rok sa na svetlo sveta dostala aj PC verzia hry. O tom, v akom stave sa nachádzala a o aký „kvalitný“ port išlo radšej pomlčíme.

Tí, čo mali tú česť s Demon's Souls na PlayStation 3 vedeli, že do čoho sa opäť púšťajú. V podstate stále tá istá a rovnako kvalitná hrateľnosť, stále rovnako kvalitne spracovaný svet s množstvom rozličných príšer, bossov a neopakovateľných zážitkov. Dark Souls zobral prvky Demon's Souls a vo viacerých smeroch ich posunul na ešte vyššiu úroveň. V Dark Souls pribudol do hry nový prvok, a to ten, že ste sa ako postava mohli pohybovať v dvoch rôznych stavoch. Prvý je klasický, kedy ste „živý“ a vaša postava vyzerá celkom zdravo, no ak zomriete, stáva sa z vás duch. V takejto forme môžete pokračovať v hre ďalej, no, samozrejme, je najlepšie, ak sa čo najskôr dostanete späť do svojej normálnej podoby.

Už v prípade Demon's Souls bola veľmi zaujímavá súčasť hry online časť, ktorá prepájala svety viacerých hráčov do jedného. V tomto režime viete s ostatnými hráčmi súperiť aj medzi sebou, no oveľa lepšie je, ak do seba nebudete zbytočne rýpať a na cestu vpred sa vydáte spoločne. Ak kráčate takto nehostinným prostredím vo dvojici, je to predsa len lepšie. Príbeh Dark Souls neskôr rozšírilo aj DLC Artorias of the Abyss, ktoré dopĺňalo pôvodné udalosti o ďalšie hodiny zábavy.

 

História Souls hier
 

Dark Souls 2 - PS3, Xbox 360, PC, PS4, Xbox One - Recenzia 9/10

Tak toto už nie je sranda! Svet duší opäť začal zvolávať na neľútostné súboje, ktoré však nakoniec budete ľutovať najmä vy. Dark Souls 2 doputoval na trh vo veľkom štýle v roku 2014, a tentokrát na všetky platformy len s mesačným odstupom. Hráči na PlayStation 3, Xbox 360 a PC si tak mohli vychutnať nové dobrodružstvo a nové výzvy prakticky súčasne.

Dark Souls 2 sa po stránke noviniek veľmi nevytiahlo, no to v prípade Souls série nevadí. From Software vedelo stále udržať rovnakú kvalitu hrateľnosti a atmosféry, ktorá opäť pritiahla množstvo starých, ale aj nových hráčov. Dark Souls 2 bol však predsa len v niečom iný ako ostatné Souls hry, kedže bol o niečo viac prístupnejší novým hráčom, ktorých vedela odradiť vysoká obtiažnosť. Tvorcovia do hry pridali isté predmety, ktoré o niečo zvyšujú odolnosť a silu postavy a podobne. V skratke, ak ste sa tejto série báli, práve Dark Souls 2 bol tým dielom, kedy ste mohli prekonať vlastný strach a pustiť sa s chuťou do boja.

V apríli 2015 sa do obchodov dostala kompletná verzia hry so všetkými troma DLC rozšíreniami. Hra vyšla pod názvom Dark Souls II: Scholar of the First Sin, no okrem PC, Xbox 360 a PlayStation 3 sa dostala s vylepšenou 

grafikou aj na Xbox One a PlayStation 4. Bolo to vôbec po prvýkrát, čo sa Dark Souls, a v podstate aj Souls séria, dostala na aktuálnu generáciu konzol.

 

História Souls hier

Bloodborne - PS4 - Recenzia - 9/10

S príchodom novej generácie konzol sa Sony spolu s From Software vrátili tam, kde cestu Souls série začali. Sony s vydaním Dark Souls stratilo exkluzivitu pre Souls sériu, v ktorej videli ešte veľký potenciál. Pokúsili sa tak opäť osloviť From Software s prosbou o vytvorenie exkluzívnej hry pre ich novú konzolu PlayStation 4. From Software na ponuku pristúpilo, no tentokrát už bez slova Souls v názve – Bloodborne. Aj preto môžeme polemizovať, či je dobré zaradiť Bloodborne do článku o histórii Souls hier. Každopádne, vzhľadom na to, že aj Bloodborne čerpá veľmi veľa prvkov práve z predošlých hier tu má svoje miesto. Ešte pred oficiálnym odhalením hry sa všeobecne predpokladalo, že From Software pracuje na pokračovaní Demon's Souls. To sa síce nakoniec nepotvrdilo, no minimálne duchovným nástupcom pôvodnej série určite je.

Bloodborne opäť prinieslo nový príbeh, nový, ešte zaujímavejší svet so skvelou atmosférou. Do tohto nového dobrodružstva sme sa mohli pustiť v marci 2015. Nový kabát hre prospel, no v základoch zostala v podstate totožná s tým, čo sme tu mali v predchádzajúcich hrách. Súbojový systém sa síce mierne zmenil, prišla regenerácia zdravia opätovaním úderov alebo strelné zbrane, no základné princípy tu zostali. V Bloodborne boli duše nahradené krvou ako hernou menou, za ktorú si hráči mohli vylepšovať atribúty postavy, kupovať alebo opravovať zbrane či novú výbavu. Veľkej obtiažnosti však tvorcovia zostali maximálne verní, takže aj Bloodborne bol pre mnohých poriadnou výzvou. Stále tu platilo, že aj jeden chybný krok vás môže stáť život.

Sony si k pôvodnej hre ešte zabezpečilo aj príbehové rozšírenie Bloodborne The Old Hunters, ktoré k už tak rozsiahlej hre pridalo aj desiatky hodín ďalšej, náročnej, zábavy. Recenziu na túto expanziu si môžete prečítať tu.

 

História Souls hier

Dark Souls 3 - PS4, Xbox One, PC 

Už druhé pokračovanie Dark Souls rozhodne nemá núdzu o záujem. Síce sa opäť vraciame do hry, ktorá tentokrát čerpá z hrateľnostnej stránky niektoré prvky zo všetkých doteraz vydaných Souls hier, a to vrátane Bloodborne, máme tu nový svet, s novým príbehom a novou porciou výziev. Pre milovníkov tohto žánru je aj Dark Souls 3 povinnosťou, ktorá by však mala uzatvárať sériu ako takú a odprevadiť From Software na ďalšiu cestu vo vývoji hier.

Každopádne, tvorcovia sa s hrou rozlúčili skutočne dôstojne, kedže o jej kvalitách rozhodne nemôžeme ani teraz pochybovať, pričom sa to potvrdzuje nielen v recenziách, ale aj v úvodných predajoch.

Plus história vývoja bossov v Souls hrách na videu:


Páči sa mi!




Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#104


SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk