SERIOUS SAM 2

SERIOUS SAM 2

8.0

Serious Sam sa vracia. Je väčší, krajší, silnejší a zábavnejší. Alebo nie? Viac v recenzii...

Recenzia na PC verziu

Croteam nepatrí k najväčším a najznámejším herným štúdiám na svete. Títo Chorváti majú za sebou vlastne len pár hier, z ktorých svojou popularitou vyčnieva akčná strieľačka Serious Sam (SS). Prvý diel SS sme mali možnosť okúsiť už v roku 2001 a jednalo sa o malú revolúciu v žánre FPS. Autori sa nezamerali na príbeh, dokonalú grafiku, komplexnú stavbu levelov alebo prepracovanú umelú inteligenciu. Práve naopak. Seriózny Sam bol o jednoduchom zabíjaní stoviek monštier valiacich sa v nekonečných radoch bez potreby zapájania šedej kôry mozgovej pri hraní. V šľapajach SS sa neochvejne vydal aj akýsi datadisk SS: The Second Encouter, ktorí mnohí mylne považovali za druhý diel. Plnohodnotná dvojka sa k nám dostala až túto jeseň. Ako iste tušíte, táto recenzia bude venovaná práve jej.

Položme si hneď na začiatok zásadnú otázku: zmenila sa koncepcia SS2 nejako výrazne od pôvodnej idei alebo ostala hra verná svojmu štýlu? Odpoveď je jasná: síce sa pár vecí zmenilo, ale stále je to starý dobrý Sam, ktorý najprv strieľa, potom strieľa, potom ešte strieľa, aby sa poistil, že nič neprežilo a až potom sa pýta. Z toho je zrejmé, že základné princípy pôvodného SS ostali zachované. Jedná sa o strieľačku z vlastného pohľadu (FPS), pričom základnou črtou hry sú tony nepriateľov, cez ktoré sa treba prestrieľať až do konca levelu. Mozog môžete nechať v pohári vedľa zubnej protézy. Pri tejto hre ho nebudete potrebovať. Odporučím vám ale začať posilňovať ukazovák na pravej, resp. ľavej ruke, určite sa vám to zíde. A nie, nemyslím na prasačiny :).

Serious Sam 2

Takéhoto robota si v Tescu nekúpite
Serious Sam 2

"Ja som to vedel. Neexistuje hra bez levelu v kanáloch"
Serious Sam 2

Raz by som aj tento šport chcel vidieť na olympiáde

Príbeh sa znova točí okolo diabolského Mentala. Oddychujúci Sam je povolaný do služby partičkou roztržitých mimozemšťanov, od ktorých dostane príkaz zastaviť Mentala raz a navždy pomocou tajomného artefaktu, ktorý je ale rozbitý na 5 častí a tie sú roztrúsené po celej galaxii. Ako sa dalo čakať, časti treba pozbierať a pomocou artefaktu sa postaviť zoči voči Mentalovi. Príbeh nehrá absolútne žiadnu rolu a už po prvých leveloch by ste na neho nebyť krátkych (a miestami zábavných) in-game animácií aj zabudli. Celkovo sa Sam snaží pôsobiť na hráčov drsným humorom, či už práve pomocou animácií, rôznych narážok na iné hry alebo suchými komentármi zo Samovych úst. V úplnom závere sa dočkáte aj prekvapenia v štýle Star Wars, ale Sam v žiadnom prípade nie je Luke Skywalker a podľa toho sa aj zachová.

Už pri tvorbe prvého Sama Croteam vsadil na dávnu múdrosť „čo je doma, to sa počíta“ a pre potreby hry vyvinuli vlastný grafický engine. Aj dvojku poháňa „homemade“ výtvor – Serious 2 Engine. Grafiku najlepšie vystihuje jedno slovo. Farebná. Zabudnite na tmavé a zatuchnuté kobky, zabudnite na šedé steny. Tu ich nikde neuvidíte. Všetko hýri farbami, krajina i protivníci. Spolu s komixovým nádychom vizuálneho zobrazenia tvorí práve farebnosť jeden zo základných rozpoznávacích znakov Serious Sam série (tým druhým znamením sú samozrejme jatky :-)). Engine samozrejme deklaruje podporu najnovších technologických vychytávok, všetkých tých dvoj, troj a štvorpísmenných skratiek, ktoré sa na vás hrnú zo všetkých strán pri predstavení ktorejkoľvek novej hry. Tu ale ide o niečo iné. O schopnosť vykresľovania množstva (!!!) nepriateľov v rámci jednej steny bez markantného zníženia frameratu, a to sa Serious 2 enginu darí.

Na mojej zostave (A64 3000+, 1 GB RAM, 9800 Pro) hra fungovala na 1024 x 768 pri vysokých až maximálnych nastaveniach veľmi uspokojivo. Pri vytváraní úsudku o grafickej stránke hry vám samozrejme najviac pomôžu obrázky a videá. Pochváliť musím dynamickú hudbu - plynulo prechádza od kľudnejších po divoké rytmy podľa toho, čo sa práve deje na obrazovke. So zvukmi som mal trocha problém, pretože (je to počuť aj vo videách) neprehrávali sa mi výkriky nepriateľov a výbuchy. Je možné, že chyba sa týka špecificky iba niektorého konkrétneho hardvéru, pretože na iných zostavách sa zvuky správali korektne.

Dizajn levelov len podčiarkuje celový štýl hry. V zásade sa strieľa v dvoch prostrediach:

a) úzke uličky medzi domami/stromami/stĺpmi, ktoré zvyčajne prerastajú do bodu b
b) rozľahlé otvorené priestranstvá s minimom úkrytov

Tieto dva typy sa v každom zo 40 levelov opakujú. Levely sú rozdelené do 7 prostredí, každé s vlastnou sadou textúr, objektov a nepriateľov. Pri prechode do každého nového prostredia Sam príde o všetky svoje zbrane a začína s dvoma revolvermi. Napriek tomu, že navonok vyzerajú prostredia vďaka rozmanitosti textúr a farieb rôzne, ich vnútorná štruktúra je vďaka striedaniu možností a) a b) veľmi podobná. V praxi to vyzerá tak, že napr. v japonskej dedine sa najprv prebijete cez uličky, v ktorých vás budú čakať desiatky nepriateľov, aby ste sa neskôr dostali do veľkej „telocvične“, kde budú nepriateľov stovky. Keď som v preview sľuboval rôzne typy misií, nemohol som tušiť, že sa viac menej bude jednať len o marketingový ťah tvorcov.

Je pravda, že v pár misiách máte niečo ochraňovať (dedinu domorodcov pred nájazdom), ale pravda je taká, že znova len musíte vystrieľať určitý počet nepriateľov ako v ktorejkoľvek inej misii. Malé rozptýlenie tvoria misie na pohybujúcich sa predmetoch typu výťah medzi stromami alebo drevená lietajúca plošina, či preteky na čas cez arénu smrti. Skutočne veľké osvieženie naopak prinášajú dopravné prostriedky. Dráčika z úplného úvodu hry vystriedajú malé ufo so sympatickými rotujúcimi čepeľami po obvode a ešte sympatickejším laserovým delom, vznášadlá, helikoptéry (pomôžu v súboji s jedným z bossov) a áno, do rúk sa vám dostanú aj tie veľké ružové gule s ostňami. Jazda v nich cez rôzne prekážky spojená s masakrovaním „nevinných“ mimozemšťanov bola jedným z najzábavnejších momentov hry.

Serious Sam 2

Zátišie s t-rexom a cyberkentaurom
Serious Sam 2

Blízke stretnutie štvrtého druhu
Serious Sam 2

Apage satanas!

Hra tohto typy stojí a padá na nepriateľoch. Tu v prvom rade zaváži ich kvantita, ale dôležitá je aj kvalita. Autori si toho boli zrejme veľmi dobre vedomí a tak vybrali tých najlepších nepriateľov z predchádzajúcich dielov a úctyhodný počet (45) doplnili novými originálnymi kúskami. Zo starých známych si budete môcť zapoľovať na bombohlavých kamikadze či besných nosorožcov. Z nových si vymenujme napríklad tučné červené diablice, orkov-futbalistov alebo mafiánske zombie. Pred každou zmenou prostredia (planéty) si budete musieť poradiť s bossom. Tí majú nepríjemný zvyk sa určitou formou doliečovať, takže najprv bude treba nájsť a zničiť zdroj ich moci a až potom sa im povenovať. Bossovia majú mimo tejto aj ďalšiu spoločnú vlastnosť – nadrozmernosť. Drak, robot, japonský cisár, prerastená včielka Maja alebo Mentalov inštitút sú skutočne dorbrými reprezentantami pojmu „veľký boss“. Na veľké monštrá treba veľké zbrane. A keď nie veľké, aspoň veľa. Sam si môže vybrať z celkového počtu 14 zbraní, čím hravo strčí hociktorú inú FPS-ku do vrecka. Pištole, brokovnice, samopaly, granétomety, raketomety, plazmaguny, snajperky, navádzané papagáje, lodný kanón, megadeštrukčné bomby... to všetko si vyskúšate.

Jedno obrovské plus si Croteam zaslúži za multiplayer. Okrem rôznych variácií na tému deathmatch si totiž môžete celý „príbeh“ vychutnať spolu s partičkou priateľov. Hovorím o kooperatívnom MP, ktorý do hry vyslovene sadol. Mal som možnosť prejsť všetky levely práve v tomto móde (thx pstruh) a poviem vám, že to stálo za to. Veď čo môže byť krajšie, ako keď veľkých nepriateľov riešite streľbou z lodného kanóna a spoluhráč vám kryje zadok raketometom a stará sa o lietajúce, prípadne príliš rýchlo pohybujúce sa terče. Ešte pred začatím hry je možné nastaviť rôzne parametre, od zvýšenia života nepriateľom v závislosti od počtu spoluhráčov cez (ne)možnosť zbierania zbraní a lekárničiek, ak ich už pred vami zobral niekto iný, až po zapnutie friendly fire. Keď už sme pri tom, chcel by som vidieť toho masochistu, ktorý by si tú posledne spomínanú funkciu zapol :-). Vďaka relatívnej krátkosti levelov nie je problém ani absencia funkcie SAVE v MP, pretože sa hra automaticky ukladá po každej dohratej úrovni. Pozícia sa uloží aj pri tzv. checkpointoch v rámci jedného levelu, ale tie slúžia len ako respawnpoint pri zabití.

Trocha rozporuplne pôsobí fyzika. Už od prvých momentov v džungli sa hra snaží svoj fyzikálny model prezentovať a upozorňuje vás na neho (basketbalový kôš, valiace sa gule atď). Po čase sa ale akýkoľvek význam fyziky potláča a hráč ju prestáva vnímať, snáď až na pekne sa rozpadajúce stĺpy či iné architektonické prvky. Nečakajte teda žiadne fyzikálne (pozor, nie fyzické :-)) orgie a lá Half Life 2, skôr niečo na spôsob „Dajme to tam, lebo sa to bude dobre vynímať na krabici a majú to aj všetky konkurenčné tituly.“ Tiež som vždy po pár odohratých leveloch začal z neustáleho stláčania, resp. držania tlačidla myši pociťovať miernu bolesť v ukazováku. Je síce pravda, že už sa aktívne hrám nevenujem toľko ako kedysi a je možné, že už som vyšiel z cviku, ale podobný problém pociťovali aj iné osoby. V ďalšom pokračovaní (myslím, že sa ho dočkáme) by sa určite zišla funkcia autofire.

Serious Sam 2

Kamikadzeeee
Serious Sam 2

Vedeli ste, že pavúky útočia v stádach?
Serious Sam 2

Čože? Iba osem?

Seriózny Sam zostarol, možno trochu zmúdrel, ale jeho staré frajerské nespútané jadro ostalo nezmenené. A to je dobre, pretože SS2 sa na nič nehrá. Nehrá sa na inteligentnú hru s pútavým príbehom ani na dizajnérsky skvost s ultradokonalou stavbou levelov. Nenájdete tu ani RPG prvky, ani reálne zbrane či mrazivú atmosféru. Zato sa však budete brodiť po kolená v krvi, bude vás z toľkého strieľania bolieť ukazovák, budete nadávať na nekončiace jatky, ale budete sa predovšetkým výborne baviť. Teda ako kto. Ja som sa bavil. Viem si však predstaviť, že v súčasnosti, keď je na trhu viacero „inteligentných“ FPS-iek sa môže Serious Sam 2 zdať len veľmi priemerným a ničím nezaujímavým titulom. Záleží už len na vás.


napísal je2ry 8.11.2005
Páči sa mi!
8.0
Ohodnotiť
SERIOUS SAM 2
+ Sam sa vrátil
+ mäso!
+ dopravné prostriedky
+ multiplayer
+ "Menej" náročné na HW
- rozpačitá fyzika
- pre niekoho príliš „lacná“ zábava
- potešil by autofire
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1,5 GHz Athlon alebo 2,0 GHz Pentium 4, 256 MB RAM, DirectX 8,0/8,1 grafika
Doporučená konfigurácia: CPU 2,0 GHz Athlon alebo 2,6 GHz Pentium 4, 512 MB RAM, DirectX 9,0 grafika


RECENZIE HRÁČOV
Serious Sam 2
8.8
AKEER14    27.8.2008
Croteam.Hovorí vám to niečo? No mne to nehovorilo nič , dokonca som nevedel ani že to je vývojárske ...prečítať celé
PC
Xbox

Vývoj: 2K games / CroTeam
Štýl: Akcia / Arkáda
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  november 2005
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (2)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19462)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk