THE MOVIES

THE MOVIES

8.8

Filmy sú všade okolo nás, tak prečo si jeden nespraviť aj na PC? Vyskúšajte to v managementovke Movies.

Matrix, The Mummy, Alien, Star Wars... hmmm, čo asi tak majú tieto názvy spoločné? Je pravda, že idiot by sa pri riešení tejto otázky škrabal za hlavu (prípadne za inú časť tela, prípadne by mu v tom dopomohli ľudia v bielych plášťoch), ale keďže je čas neúprosný, prezradím vám správnu odpoveď. The Movies. Teraz si asi myslíte, že tento článok sa dostal akýmsi nedopatrením na herný web, ale keďže svetu vládnu informácie, neverím, že ste o titule s rovnakým názvom ešte nepočuli. Nepravdepodobnosť predchádzajúcej vety je pritom navýšená aj koeficientom hype, takže irelevantnosť postulátu o neinformovanosti je centricky na pravom mieste (Asi sa vo mne prebudil The Architect :-)).

Ok, teraz vážne. Uznávané štúdio Lionhead, pod vedením herného guru P. Molyneuxa, je svetoznámou továrňou na čokol... ehm, teda na božské stratégie (hovorí vám niečo Black and White?) a z toho dôvodu sa niet čo čudovať, keď sa v ich útrobách „A long time ago...“ začali práce na stratégií, mapujúcej celú mašinériu okolo produkcie a prezentácie filmov. Dni ale bežia ako voda a termín otvorenia brán do virtuálneho Hollywoodu konečne nastal. Stojí nakoniec ta filmová makačka vôbec za to? The Movies vám dajú jednoznačnú odpoveď, ku ktorej sa dopracujete až po rozkódovaní nasledujúcich riadkov. Klapka a ideme!

The Movies

Ďalší diel Rodinných pút bude hotový, čo nevidieť.
The Movies

Skoro ako Star Wars... chýba už len Jabba.
The Movies

V popredí raná verzia terminátora - s telkou namiesto hlavy.

Pamätáte sa na jednoduchosť Z-tka? Na to, ako ste starosti spojené s výstavbou základne hodili za hlavu a plnohodnotne sa venovali obsadzovaniu teritórií? Na to, ako vaša partička medium tankov a raketometčíkov „Thugs“ rozprášila aj tie posledné zbytky protivníka? Darmo, na zlatú klasiku sa nezabúda a u real-timeovky Z to platí dvojnásobne (Podľa mňa neporazený kráľ na poli strategického multiplayeru.) A prečo tu vlastne takto naťahujem článok? Odpoveď je hádam jasná: takáto jednoduchosť vás pri The Movies rozhodne nečaká. Veď so všakovakými tutoriálmi a „help messages“ sa budete počas hrania tejto gamesy stretávať takmer v pravidelných intervaloch! Aby som ale nepreháňal, hra vás vcelku intuitívne vedie za ručičku a tak sa vám väčšina herných mechanizmov dostane pod palce skôr, než si to vôbec stihnete všimnúť.

Prejdime teraz na samotnú dráhu filmového magnáta. Píšu sa roky 20-te a zatiaľ čo sa slovko Matrix používa nanajvýš tak vo vede, niekoľko (papierových) hláv sa rozhodne výrazne obohatiť v tej dobe stagnujúci kultúrny život. Balety, opery a ďalšie podobné horory už začínajú ľuďom liezť na nervy a tak sa na verejnosť dostávajú informácie o akomsi filmovom biznise. A práve tu vstupujete na scénu vy, ako jeden z majiteľov vtedy ešte neznámeho filmového štúdia, ktoré až postupom času dosiahne populárnosti, nie nepodobnej súčasným kolosom typu Warner Bros., Columbia Pics, či Universal Studios.

Ako už dobre viete, každý začiatok je ťažký a nie je tom inak ani v tomto remesle. Po umiestnení potrebných stavieb (vami zaplatenými stavbármi), akými sú Stage School (slúži na najímanie režisérov, hercov a potrebného filmového „staff“), Casting Office (opletačky spojené so scenárom a zgrupovaním personálu, potrebného na začatie filmovania), Crew Facility (zamestnanie ľudí, potrebných na realizáciu filmu), Stage Set (plocha, kde bude filmovanie prebiehať – tiež možno povedať, že kulisy filmu) a Production Office (finančný stav filmu, informácie o ostatných filmoch, ako aj rôzne recenzie vašich umeleckých diel :-)) vás hra postaví pred prvú vážnejšiu úlohu: natočenie vášho premiérového filmu. Obmedzené priestory, banda neskúsených hercov, zamestnancov a minimálna sada kulís sú tak akurát vhodným materiálom na natočenie slabého béčka, takže budete radi, že divácke publikum 20-tych rokov sa uspokojilo aj s čierno bielymi nemými filmami, v ktorých boli počítačové triky použité skutočne len minimálne (Čo to plieskam – vtedy boli počítače akurát tak doménou sci-fi literatúry :-)).

S pribúdajúcimi rokmi sa technológie začnú rapídne zdokonaľovať, takže súbežne s nimi sa budú musieť zlepšiť aj vaše filmárske schopnosti, inak vás čaká nezávideniahodná budúcnosť. Pozrime sa teraz na procesy spojené s tvorbou filmového trháku. Prvé a najzásadnejšie rozhodnutie vás čaká v súvislosti so scenárom a verte mi, že bez kvalitného scenára sa vám filmový blockbuster nepodarí vyprodukovať ani za pomoci tých najlepších hercov pod slnkom. Väčšine z vás pravdepodobne ihneď padne do oka Script Maker, umožňujúci zhmotnenie aj tých najtajnejších filmových snov, takže si ho tu teraz priblížime. Ten má síce od tvorby skutočného scenára ďaleko (Veď, kto by chcel v hre písať stovky a stovky riadkov textu?), ale svojou jednoduchosťou vám poskytne široké spektrum možností, dovoľujúc vám tak natočiť priam ukážkové filmové nezmysly (ktoré ale filmová akadémia tak miluje).

Základom takéhoto scriptu je sada vami vybraných scén (je ich vskutku enormné množstvo), ktoré podľa uváženia nasekáte rad radom za sebou, pričom u každej z nich si určíte typ nastavenia. Príjemne na mňa zapôsobila absencia akýchsi bariér alebo lepšie povedané obmedzení, ktoré by vás nútili ísť podľa dopredu stanovených šablón, takže nič vám nebráni v tom, aby ste sa naplno realizovali. Po uzavretí tejto kauzy už nasleduje ďalšia etapa, spojená s podrobnejšou prípravou jednotlivých scénok, ktorá zahŕňa nutnosť umiestnenia kamery, zvolenie vhodných handier pre hercov a ďalšie nastavenia späté s výzorom a správaním sa tej ktorej scény. Dôležitou možnosťou sú aj doplnkové úpravy až po začatí nakrúcania, ktoré sa vám vo vašich filmárskych začiatkoch neraz zídu. Výsledok vašej práce potom už len putuje do virtuálnych kinosál resp. do vášho domáceho kina prehrávajúceho formáty DivX a Xvid, pretože hra vám umožní uložiť si váš výtvor v spomínanom formáte a podeliť sa tak o neho s vašimi priateľmi. Musím uznať, že aj napriek príjemnému ovládaniu vám vyprodukovanie prvého skutočného trháku zaberie pekných pár hodín hrania a nebyť variabilnosti a celkovej hrateľnosti titulu, mnohí z vás by to už dávno vzdali.

The Movies

Camp Side - Tommy zo Snatchu by mal radosť.
The Movies

Romantika v škole... o chvíľu ale nasleduje písomka.
The Movies

Veľké pivo a k tomu borovičku... obed ako sa patrí.

Bez akéhokoľvek nadviazania na predchádzajúci odstavec vám rovno poviem, že druhou možnosťou, ako sa dopracovať k scenáru, je najať si na to potrebný personál. Jeho prvé práce budú síce spočiatku zaváňať amatérizmom, ale postupom času sa tieto osoby vypracujú natoľko, že im žiaden filmový žáner nebude robiť problémy. Apropo, filmové žánre. Tých je v hre dokopy päť a svojím spektrom by mali uspokojiť každú povahu. I, Chobot (sci-fi), Mission Improbabble (akcia), The Earring (horor), Team Slovakia (komédia) či Legaly Brunette (romance) sú len jedny z možných budúcich hitov (ktoré splodil môj absinthom nasiaknutý mozog) a keby som mal možnosť, určite by som niektorý z nich v skutočnosti aj zrealizoval.

Zo scenárom v rukách sa už môžete naplno venovať prípravám na filmovanie, pričom nesmiete zabudnúť na také veci, akými sú najatie schopného režiséra, potrebného počtu hercov a ostatného personálu, s ktorým vám prevedenie scenára do podoby filmu zaberie podstatne menej času. V súvislosti s hercami sa sluší tiež dodať, že s pribúdajúcimi filmovými rolami rastie ich herecký talent a keď vám ich prezentácia v prvých okamihoch ich kariéry pripadala mierne drevená (Spomeňte si napríklad na O. Blooma – i keď, ten sa hereckému umeniu asi nikdy nepriučí :-)), v ich piatom filme z nich vyžmýkate také výkony, že by vám tieto „stars“ mohli závidieť aj reálne filmové štúdiá. Počas vývoja filmového priemyslu sa taktiež pripravte na rôzne vzťahy, ktoré vzniknú na pľaci medzi vašimi zamestnancami a neprajte si vidieť následky, keď sa na scéne stretnú osoby s diametrálne odlišnými názormi na politiku (Na Slovensku je to ale nereálne – veď kto je spokojný s našou politickou situáciou? :-)). Finálnym štádiom procesu filmovania je už potom len fáza posledných úprav (môžete svoj výtvor dokonca vlastnoručne editovať) a samotný release, ktorý nakoniec rozhodne o tom, či sa z vášho projektu stane kasový trhák alebo naopak prepadák toho najhrubšieho črev... pardon, zrna (sorry za tie kixy, mal som pred chvíľou chipsy :-)).

Hodnotenie filmov je kapitola sama o sebe. Vzťahy medzi filmovými hviezdami, unikátnosť kulís, skúsenosti filmového personálu, prijatie diváckym publikom, žiadanosť príslušného žánru... ako vidíte, faktorov ovplyvňujúcich finálny rating je vskutku neúrekom, z čoho vám musí byť jasné, že dosiahnutie 5 hviezdičkového hodnotenia nebude až také jednoduché, ako sa mohlo sprvu zdať. Z toho dôvodu sa teda niet čo čudovať, že sa autori okrem klasickej kampane rozhodli do hry pridať aj čoraz obľúbenejší mód sandbox, umožňujúci vám bezstarostné hranie si do aleluja. Výhodou tohto módu je aj možnosť nastaviť si rôzne parametre, akými sú napríklad výška vášho štartovného konta, filmová éra, či točenie movies bez toho, aby ste sa museli starať o vzťahy na scéne. Poslednou zaujímavosťou, ktorá stojí za zmienku, je Star Maker, umožňujúci vytvorenie herca (herečky) priamo od nuly. Ak si ale myslíte, že škála úprav je približne totožná s tou, videnou v Simsoch, od pravdy ste tak vedľa, ako tá jedľa.

Nemá zmysel tu teraz rozpisovať jednotlivé úpravy, koniec koncov by vás to ani až tak nezaujímalo, iba chcem dodať, že len samotný Star Maker by mohol svojim rozsahom zabávať na pekných pár The Hour (s). Zvyk je ale železná košeľa a ak ste si mysleli, že tituly pána Molyneuxa sú bezchybné, musím vás aj pre tentokrát (viď. nedoladenosť Black and Whiteu 2 a pod.) schladiť. Prvým takým vážnejším pochybením je najímanie personálu. Je ho totiž sústavný nedostatok! To znamená, že aj keď máte peňazí ako soli, rozmach vášho štúdia bude sústavne brzdiť ponuka pracujúcich, ktorá neraz zíva prázdnotou. Ďalším vážnejším nedostatkom je udržiavanie potrieb vašich hereckých hviezd, ktoré je tak časovo náročné, že neraz vám uniknú aj tie najdôležitejšie filmové míľniky. Samozrejme, že okrem týchto výraznejších vád hra ponúka aj niekoľko minoritných bugov, ale s prihliadnutím na originálnosť herného námetu musím chtiac nechtiac prižmúriť Eye.

The Movies

Špión v prestrojení bol dolapený.
The Movies

Stop rasizmu a diskriminácii - to platí aj o zombíkoch.
The Movies

Hviezdne Vojny trochu inak.

Musím sa priznať, že technická stránka hry ma skutočne nadchla a nebyť vysokých hardvérových nárokov, určite by som si ju užil ešte viac. Hra je síce pri malom počte objektov na obrazovke plynulá, ale problémy nastanú, keď sa vaše štúdio dostane do vyšších kvalitatívnych úrovní. Holt, nejaký ten týždeň optimalizácie by určite bodol, pretože inak si The Movies v plnej paráde vychutnajú len majitelia skutočne výkonných strojov. Tí si ale budú môcť užívať pestrofarebnú a hlavne detailnú grafiku, ktorá vám aj vďaka rozmanitým animáciám (predovšetkým spojeným s procesom filmovania) a prítomnému zoomu prezradí aj tie najtajnejšie tajomstvá, spojené s produkciou filmových trhákov. Čo sa týka zvukov a sprievodnej muziky, nesmiem opomenúť možnosť nahrávania vlastných dialógov a ich následné použitie vo filmoch, ako aj vhodne zvolenú hudbu, ktorá vás zbytočne nevyrušuje a dokonale sa tak hodí k takémuto typu stratégie. Celkovo tak hodnotím audio-vizuálnu stránku ako podarenú a nebyť slabšej optimalizácie, určite by autori dosiahli vytúžené Equilibrium.

Fráza „Všetko, čo má svoj začiatok, má svoj koniec.“ platí žiaľ bohu aj u článkov a preto mi neostáva nič iné, len vyrieknuť finálny Judgement. Žáner tycoonoviek začal v posledných mesiacoch nebezpečne upadať do deprimujúcich sfér a preto je príchod tak flexibilného a sviežeho titulu, akým The Movies rozhodne je, bezosporu vítaný. Obrovské herné možnosti spolu s výbornou hrateľnosťou tak robia z tejto gamesy jasného favorita na poli súčasných stratégií a ak sa vám filmový priemysel vyložene nehnusí, rozhodne by ste to s ním mali (aspoň virtuálne) skúsiť. Ktovie, možno pre vás nastane a new day... the day of Fantastic 4 :-)).

napísal blade 12.12.2005
8.8
THE MOVIES