Budúcnosť hrania: Kam smeruje herný biznis?

Ako budú vyzerať hry v budúcnosti?

pridal Alžbeta Trančík 18.11.2023 o 10:13 pod hry
Budúcnosť hrania: Kam smeruje herný biznis?

HRY > NOVINKY >

Videohry dnes vyzerajú úplne inak ako kedysi. Pamätníci si ešte spomenú na to, ako si z obchodu niesli krabicovú verziu na CD či DVD, ktorú potom za niekoľko dní či týždňov po mnohých hodinách celú prešli.  

Dnes si hru stačí kúpiť online, stiahnuť a nainštalovať, no len málokedy ide o 100 % hotový produkt. Hry sú oveľa graficky vyspelejšie. Už však nemusíme hrať len na počítači či konzole. Špičkové tituly zvládnu aj mobily vo vrecku či prenosné herné zariadenie, ktoré dnes zaplavujú trh.

 

Budúcnosť hrania: Kam smeruje herný biznis?

Nie každý mobilný hráč sa považuje za hráča

Možností je neúrekom a to nielen pri vyberaní hernej platformy. Inovujú sa aj samotné hry, ich žánre či distribučné modely. Ide o lukratívny biznis, ktorý generuje ročne stovky miliárd dolárov. Podľa analýzy IDC sa očakáva, že hráči za rok 2023 minú len na iOS a Android tituloch až 108 miliárd dolárov, na konzolové hry 43 miliárd dolárov a na PC hry 40 miliárd dolárov. Zaujímavosťou je, že v prípade konzol a PC ide o medziročný nárast, zatiaľ čo mobily od svojho vrcholu v roku 2020 mierne poklesli. Mobilné hry rástli skokovo najmä za posledných sedem rokov, teraz nás bude čakať skôr pomalší rast. PC a konzoly sa naopak vracajú v plnej sile, za čo Xbox a PlayStation vďačia aj next-gen konzolám s ešte lepšou grafikou a výkonom.

Aj z vyššie uvedeného je jasné, že naprieč každou vekovou kategóriou sa na vrchole popularity drží mobilné hranie. Nie je to prekvapením – poriadne gamingové PC je aj poriadne drahé, kým mobil má vo vrecku už každý a väčšina hier je pre ne dostupná vo formáte free-to-play – teda je možné ich stiahnuť a hrať zadarmo. Pri mobiloch sa dokonca až 85 % ľudí hrajúcich hry neidentifikuje ako hráči. Dôvodom je, že niektorí hrajú hry vyslovene príležitostne, na zabitie času, čo je výrazný rozdiel oproti konzolám, ktoré si ľudia kupujú s cieľom samotného hrania.

 

Budúcnosť hrania: Kam smeruje herný biznis?

Hry, ktoré zrejú časom

Ako je možné, že aj napriek tomu, že mobilné hry sú zväčša zadarmo, generujú vyššie tržby ako PC a konzoly tituly, kde sa dnes najnovšie AAA hry predávajú zhruba aj za viac než 60 eur?

Tajomstvom sú in-app nákupy za dodatočný obsah alebo rýchlejší progres naprieč úrovňami. Samozrejme, nezarába každá mobilná hra. Denne ich v App Store a Google Play pribudne 1 000 a 999 upadne do zabudnutia.

Free-to-play alebo z nášho pohľadu tzv. Games-as-a-service, alebo live service games pribúdajú aj na PC a konzolách. Ich biznis model spočíva v tom, že sú podporované dlhé roky ako napríklad Fortnite, Call of Duty: Warzone, Overwatch, Pokémon Go či Genshin Impact, Tom Clancy's The Division a podobne. Vývojári ich neustále vylepšujú a pridávajú nový obsah, aby boli pre hráčov stále lákavé. Dobrá pozícia v rebríčkoch popularity zároveň tvorcom zaručuje neustály prísun tržieb aj roky od prvotného vydania.

Napríklad taký Pokémon Go vyšiel ešte v roku 2016 a vďaka neustálej podpore a záujmu zo strany hráčov dokázal minulý rok zarobiť 646 miliónov dolárov a od vydania si už pripísal na konto vyše 4 miliardy dolárov.

 

Budúcnosť hrania: Kam smeruje herný biznis?

Na mobile alebo konzole? Bude to jedno

Ďalším trendom, ktorý budeme vídať čoraz častejšie, je prinášanie konzolových a PC hier na mobily a naopak, prípadne tzv. cross-platform multiplayer, keď proti sebe môžu hrať hráči nezávisle od toho, či sedia za monitorom alebo držia v ruke mobil.

Okrem live service hier a väčšieho dôrazu na multiplatformovosť sa tu už niekoľko rokov objavujú aj inovácie, ktoré však svoje miesto na výslní ešte nemajú isté. Patrí sem napríklad virtuálna realita, ktorú pretláčajú giganti ako Facebook či Sony. Aj napriek miliardovým investíciám stále ide o okrajovú oblasť, ktorá si nenašla cestu do mainstreamu. Dôvodom je drahý hardvér, ktorý má stále ďaleko od dokonalosti a mnohým už po pár minútach hrania spôsobuje nevoľnosť. Virtuálne headsety budú potrebovať ešte množstvo inovácií, aby dokázali osloviť širšie publikum a poriadne rozvíriť herné vody. V najbližšej dobe sa tak zrejme nestane.

Ďalšou potenciálnou cestou je cloudové hranie. Tu sa už viaceré firmy už popálili vrátane Google so službou Stadia, ktorá po pár rokoch od vzniku zanikla. Myšlienka, že si budeme hry streamovať na akékoľvek zariadenie, podobne ako filmy na Netflixe aj bez nutnosti kupovať drahé PC, je lákavá, no realita má zatiaľ ďaleko od dokonalosti. Na streamovanie hier v dobrej kvalite je potrebný naozaj stabilný a rýchly internet, čo stále nie je štandardom vo všetkých krajinách sveta. Cloudové hranie síce pomaly rastie, na jeho plný potenciál si taktiež ešte budeme musieť počkať.

 

Budúcnosť hrania: Kam smeruje herný biznis?

Mobilita je dôležitá

Okrem mobilov zažívajú prekvapivý úspech aj prenosné herné zariadenia. Gameboy či PSP žijú už len v spomienkach starších ročníkov, no v posledných rokoch prišiel úspech Nintenda Switch, ktorý je od roku 2017 vlastne hybridnou konzolou – umožnil hranie doma na veľkom TV, ale tiež na cestách.

Stream Deck od Valve sa ho aktuálne snaží napodobniť a ťaží najmä z integrácie s najpopulárnejším digitálnym obchodom pre PC hráčov. Pomerne rýchlo sa mu objavuje konkurencia v podobe ASUS ROG Ally či Lenovo Legion Go. Výhodou týchto zariadení oproti mobilom je, že ako PC hráč na nich môžete hrať dospelácke hry, ktoré už máte zakúpené v digitálnych obchodoch. Stále ich však ľahko strčíte do batoha a zoberiete kamkoľvek. Výhodné je to tiež pre ľudí, ktorí nemajú veľa času a hrať sa chcú pár minút pred spaním, trebárs aj v posteli.

Isteže, hranie na mobiloch tieto prenosné herné handheldy neohrozia, keďže taktiež ide o extra investíciu do kúpy hardvéru. No rozhodne majú potenciál osloviť zarytých PC hráčov, ktorí vďaka nim dokážu zobrať svoju bohatú knižnicu hier na cesty. Práve mobilita je jedným z kľúčových aspektov, ktoré dnes hráčov zaujímajú a ťaží z nej aj spomenuté cloudové hranie.

Najbližšia budúcnosť spočíva v hrách, ktoré sú prístupné všade, vstupné náklady na ne sú nízke alebo žiadne a hráčov si udržia vďaka kontinuálnym aktualizáciám obsahu. Tieto hry dokážu fungovať dlhé roky. Games-as-a-service je pojem, ktorý budeme počúvať s narastajúcou frekvenciou. Čoraz častejšie tiež budeme tiež hrať tie isté hry doma na PC či konzolách a potom na cestách prostredníctvom mobilných zariadení.

PC a konzoly však do žiadneho dôchodku neodchádzajú. Napríklad pre generáciu Z sú počítačové hry v popularite hneď za mobilnými. Z tejto generácie hráva na počítačoch až 68 % hráčov. Čo zostane v úzadí, je VR hranie. Kým nenastane výraznejší posun a na hlavu si budeme musieť dávať nepraktické helmy či okuliare, pôjde len o okrajovú záležitosť pre pár nadšencov.

Budúcnosť hrania: Kam smeruje herný biznis?

Autorka Alžbeta Trančík je co-founder a VP of Strategy & Product v hernom startupe SuperScale. Z čísel a dát dokáže spoznať minulosť firmy, prečítať celý jej príbeh a dokonca predpovedať budúcnosť. Spoluzaložila preto firmu, ktorá vďaka takejto detailnej analýze pomáha vývojárom a herným štúdiám zvyšovať zisky z ich hier.  Má v tejto oblasti dlhé roky praxe, okrem iného aj v slovenskej hernej špičke Pixel Federation či svetovom gigantovi Ubisoft.





Páči sa mi! (+1)






Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Zháňam labo variety kit 01 pre... (1)
Mal by niekto na predaj Labo Variety Kit 01 (Toy-c...
|Dragons dogma 2 (1)
Zdravim, mam otazku ohladne DG2 a to ze ako mam pa...
|Metro séria (6)
Chcem sa len opýtať pre zaujímavosť Metro hry sú u...
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Svet, ukrajina, vojny ... (20283)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk