DARKSTAR ONE

DARKSTAR ONE

8.5

Vesmírny simulátor kráčajúci v šľapajách slávneho Privateer-a. Aký je?

Recenzia na PC verziu

Kto z nás sa nechcel v mladosti stať pilotom? A kto z nás, keď trochu povyrástol a pochopil určité veci, nechcel byť radšej kozmonautom? 99 % zasnívaných chlapcov nemalo to šťastie a nikdy sa nepozrelo ani len do pilotnej kabíny dopravného lietadla a nie to ešte do kokpitu medzihviezdneho korábu. Teraz sa ale situácia drasticky mení a roztrhané detské sny prichádza zaplátať Ascaron s vesmírnym simulátorom Darkstar One.

Ľudí na vesmíre fascinuje najmä jeho bezhraničná veľkosť, tajomnosť a nekonečná sloboda. Neexistujú žiadne hranice, žiadne obmedzenia. Práve sloboda a voľnosť je najväčšou devízou Darkstaru. Ak si odmyslíme prostredie, v ktorom sa hra odohráva, smelo ju širokou ponukou možností môžeme prirovnať ku Grand Theft Auto. Oba tituly spája fixná hlavná dejová línia, mimo toho ale môžeme robiť tony iných vecí a prežívať tak svoj virtuálny život naplno. Kayron Jarvis by asi protestoval, pretože virtuálny život, ktorý zoberieme do rúk, bude jeho.

Ako mladý začínajúci pilot sa jedného dňa dozvie zdrvujúcu správu – jeho otec zomrel nie práve najprirodzenejšou smrťou a v závete nachádza mladík len jednu jedinú položku. Jedinú, zato však poriadnu. Prototyp vesmírneho plavidla Darkstar One. Unikátna raketa sa dokonale prispôsobuje svojmu majiteľovi, mení sa podľa toho, ako to pilot potrebuje. Za to Kayron vďačí jednak genialite svojho otca a jednak neznámej technológii, ktorá bola pri stavbe lodí použitá. Záhadná artefakty, roztrúsené po celom známom vesmíre, dodávajú lodi schopnosť transformovať sa a tak sa vedľajším štartérom Kayronovej cesty okrem scenáristami notoricky omieľanej pomsty stáva zbieranie kryštálov a upgradovanie lodi.

Darkstar One

V takýchto asteroidoch sa ukrývajú artefakty.
Darkstar One

Bitka v plnom prúde.
Darkstar One

Slniečko nám svieti...

Jeho relatívne pokojná púť naberie dramatické obrátky, keď narazí na najhroznejšiu a najničivejšiu silu celého vesmíru. Na ženu. Eona je príťažlivá „obchodníčka“, trpiaca ďalším klasickým klišé. Bola v nesprávnom čase na nesprávnom mieste a zbesilo ju prenasleduje svorka rozzúrených mimozemšťanov. Keď sa im ju podarí zajať, Kayron musí chtiac-nechtiac v sebe prebudiť gentlemanskú stránku a pokúsiť sa ju zachrániť. Odmenou po záchrane je mu nielen dobre vyzerajúci hrudník v pilotnej kabíne, ale aj smer ďalšieho pátrania po vrahovi svojho otca. To však ešte ani netuší, že pátranie ho zavedie až k agresívnej rase Thulov a túžbu po pomste vystrieda ďaleko vyšší cieľ.

Príbeh je hlavným ťahúňom Darkstar One. Popri všetkých ponúkaných možnostiach je jeho „zábavnosť“ resp. „napínavosť“ (vyberte si, čo vám sedí viac) stále natoľko silná, že vám nedovolí vkĺznuť do stereotypu bočných a nepovinných úloh a núti vás ísť stále v pred. Keď už toľko spomínam tie možnosti, bolo by načase konečne začať s nejakými faktami. Ak to z predchádzajúceho opisu nie je zrejmé (pripúšťam, môže to tak byť :-)), Darkstar One je vesmírny simulátor so širokou ponukou bočných aktivít, od lovenia pirátov, cez eskortovanie obchodných konvojov, až po fušovanie do práce veľkého biznismena. Začnime populárnymi pirátmi. Jednotlivé sektory vesmíru sú preplnené dobrodruhmi, ktorí nemajú čo iné na práci, len napádať obchodné flotily a kradnúť ich drahocenný náklad. Preto sa netreba čudovať, že veľké spoločnosti ponúkajú slušné sumy za ich dolapenie. Čím viac sa Kayronovi v love ľudí darí, tým lepšie ponuky za vyššie honoráre dostáva; v prípade, že ho takýto zárobok neláka a prevláda v ňom Temná strana, hravo sa môže obrátiť proti svojim bývalým zamestnávateľom a postaviť sa na stranu pirátov.

Poctivý obchodník pri zarábaní na nové vybavenie postupuje inak. Možno menej výnosne, ale POCTIVO. Na jednej obchodnej stanici nakúpi lacné jedlo, naloží ho do kontajnera, kontajner zavesí za svoju loď. a na inej stanici ho potom s menším alebo väčším ziskom predá. Vesmírna mapa našťastie poskytuje údaje o tom, ktorá planéta (na orbite jednej planéty je vždy jedna obchodná stanica) čo ponúka, takže netreba lietať medzi planétami a zapisovať si do notesu, kde vypukla epidémia a je obrovský dopyt po liekoch. Poctivé obchodovanie so sebou prináša dva problémy. Prvým je kapacita kontajnerov, resp. ich počet; ten sa však dá zvyšovať upgradovaním príslušných modulov lode. Väčším problémom sú spomínaní piráti, hlavne v prípade, keď už ste ich pár poslali za kapitánom Jackom Sparrowom do večných lovísk. Potom sa začnú správať pomerne otravne a dotieravo, navyše Darkstar One s kontajnermi v závese stráca väčšinu svojej ovládateľnosti a rýchlosti.

V prípade stretu neostáva nič iné, len odhodiť kontajnery, vysporiadať sa s hrozbou a opätovne pozbierať náklad. Múdre slovenské príslovie tvrdí, že poctivosť (alebo to bolo niečo iné?) má krátke nohy a obchodníci, ktorí pochopili, ako to vo vesmíre beží, jednoducho začali pašovať. Toto NEPOCTIVÉ obchodovanie prináša väčší zisk, ale aj väčšie riziko. Sektory so zoznamom zakázaných komodít strážia policajné hliadky. Nemilosrdne kontrolujú každú loď v dosahu senzorov, takže šancu na úspech majú len šikovní piloti, ktorí sa dokážu vyhnúť hliadkam, alebo tí, ktorí našetrili dosť peňazí na rušičku skenerov. Kto pašovanie pokašle, získava „populárnu“ policajnú hviezdičku, kto nazbiera príliš veľa hviezdičiek, má po chlebe.

Darkstar One

Tento to už má zrátané.
Darkstar One

Obchodná loď.
Darkstar One

Prílet k orbitálnej stanici.

Ďalším spôsobom, ako zabiť nudu vo vesmíre, sú postranné misie. Bývajú zložitejšie ako útoky na pirátov či ochraňovanie konvoja, spočívajú v splnení úloh vo viacerých sektoroch a odmenou za ne býva častokrát unikátna zbraň alebo čo je ešte cennejšie, kľúč k zamknutej planéte. Vesmír je totiž topograficky rozdelený do sektorov (podľa rasy) na akési štáty. Svoje sektory majú ľudia, Martokovia (Klingonom podobná bojachtivá rasa, zakladajúca si na sile a cti), Raptorovia, atď. Rasy sú od seba rozpoznateľné na prvý pohľad diametrálne odlišným dizajnom lodí, transportérov, výskumných alebo obchodných staníc. Sektory sa skladajú z viacerých planét, medzi ktorými sa dá presúvať pomocou známeho hyperskokového mechanizmu; v tejto hre môžete ale skočiť iba na planétu, od ktorej máte navigačné súradnice. Tie dostávate buď v rámci príbehových misií alebo len tak z ničoho nič (po skoku do neznámeho teritória sa odkryjú blízke vedľajšie planéty), prípadne ako odmenu z vyššie uvedených bočných questov.

Teraz, keď už viete potrebné súvislosti, môžem sa konečne vykoktať, prečo sú tajné planéty také dôležité. Darkstar One je, ako som už naznačil, upgradovateľná vesmírna loď. Vylepšovať sa dajú tri hlavné časti plavidla: motor, trup a kabína. Zatiaľ čo na prechod z prvého na druhý level vám stačí jeden mimozemský kryštál, postupom času sa počet potrebných „kameňov“ zvyšuje. Kryštály sú náhodne porozmiestňované po sektoroch, sú ukryté v obrovských asteroidoch alebo ich vlastnia piráti (ktorí sa samozrejme nevzdajú dobrovoľne a treba im rázne dohovoriť), lenže ich počet je kriticky nízky a tak sa každá odomknutá sústava s artefaktom razom stáva cennejšia než najúčinnejšia zbraň. Po pozbieraní dostatočného počtu kryštálov si môžete upgradnúť jeden z troch uvedených systémov, pričom silnejšie motory prinášajú zvýšenie rýchlosti spolu s rozšírením slotov na dodatočné vybavenie, investovanie do krídiel je vhodné pre militantne založených spoluobčanov, keďže na rozmernejšie krídla sa dá navešať väčšie množstvo zbraní, no a vylepšená kabína okrem silnejšieho armoru ponúka viac pozícií pre automatické útočné veže.

Levelovanie lode má aj vedľajší efekt – sprístupňovanie lepšieho vybavenia v obchodoch. Obyčajné lasery nahradia ničivé railguny, raketomety, plazmaguny, s nainštalovaním prvej autonómnej vežičky sa boje s nepriateľmi stanú o mnoho jednoduchšou záležitosťou. Vybavenie nekončí pri zbraniach, vynovovať sa dajú takmer všetky systémy lode: štíty, kapacitátory, prídavné spaľovanie, skokové motory, transportný systém, rušička skeneru, skenery, pristávací počítač (bez neho je dokovanie na staniciach zdĺhavé, treba sa priblížiť do určitej vzdialenosti, požiadať vysielačkou o povolenie na pristátie a trafiť sa do hangáru. S počítačom stačí stlačiť zodpovedajúcu klávesu a za pár sekúnd už nakupujete na stanici), nabíjačku štítov, opravovacie drony, ťažiace zariadenia (áno, zarábať môžete aj ťažením asteroidov) a rôzne iné veci.

Niektoré z nich sú len na jedno použitie, napr. nabíjačka štítov, a treba ich neustále dokupovať, navyše počet inštalovaných modulov závisí od levelu lode, takže hlavne zo začiatku si treba dobre rozmyslieť, čo na Darkstar navešiate. Aby toho nebolo málo, Kayronova loď disponuje unikátnou zbraňou, plazmovým delom, ktorú budete môcť upgradovať nezávisle od zvyšku lode štýlom skillov z Diabla. Možno to takto na monitore vyzerá zložito, ale verte mi, po pár hodinách hrania vám budú všetky tieto princípy zrejmé a budete lietať z jedného sektoru do druhého, aby ste pozbierali všetky artefakty, zároveň pri tom previezli náklad s obrovským ziskom a ak sa dá, aj zabili pár pirátov za ťažké prašule.

Darkstar One

Rozptýlenie v podobe misie na planéte.
Darkstar One

Jedna z mimozemských staníc.
Darkstar One

Červená planéta nie je Mars.

Hneď od začiatku vám odporúčam zdvihnúť úroveň obtiažnosti aspoň o jeden stupeň. Vesmírne dogfighty svojou náročnosťou nikoho nezaskočia, naopak, vďaka jednoduchému ovládaniu (vystačíte si s klávesnicou a myškou, špeciálny joystick rozhodne nepotrebujete) a nízkej agresivite oponentov spĺňajú podmienky prechádzky známou ružovou záhradou. Až kým nenarazíte na nebezpečnejších súperov, používajúcich stealth technológie či lokálne teleporty, nemali by ste s hrou mat vážnejšie problémy. Na môj vkus autori málo využívali potenciál hromadných bitiek a útokov na gigantické materské lode. Chýbalo mi postupné ničenie subsystémov medzigalaktických krížnikov, odstreľovanie generátorov štítov, zbraňových modulov, motorov a podobne. Tieto nedostatky sa v Ascarone pokúsili dohnať inými „featúrkami“ – zalietate si aj nad povrchom planéty, vo vnútri stanice, alebo na chvíľu zasadnete do obrannej veže a vyskúšate si streľbu zo stacionárnych zbraní.

Moja druhá pripomienka smeruje k neprimeranej hardvérovej náročnosti. Hra síce nevyzerá najhoršie, ale na počítače kladie naozaj príliš veľké nároky. Vývojári sľubujú veľké zmeny po nainštalovaní patchu, ten je zatiaľ v beta štádiu a čaká sa na ostrú verziu. Keď už si znížite detaily i rozlíšenie tak, aby vám Darsktar One fungoval aspoň mierne uspokojivo, zistíte, že hlavne vďaka širokej rozmanitosti dizajnov lodí sa stále je načo pozerať. Veľmi pekne sú spracované povrchy organických staníc a vnútrajšky asteroidov. Efektné výbuchy a predsmrtné výkriky nepriateľov vám budú robiť spoločnosť pri každom boji. Do sýtosti si užijete aj rôzne podoby vesmíru (asteroidy, hmlovina, magnetické poruchy atď). Nemožnosť vymeniť hrdinovu loď za iný typ kompenzovali grafici zásadnými vizuálnymi zmenami Darkstaru po každom upgrade, ani po dlhšom čase vás teda vlastná loď nezačne nudiť.

Suma sumárum, Darkstar One je nadštandardne hrateľná a zábavná hra. Obsahuje všetky pozitívne prvky legendárneho Privateera a pridáva pár vlastných vylepšení, ktoré posúvajú hru niekam do kategórie „vysoko nadpriemerné“. Široké spektrum rôznych možností v kombinácii so silnou hlavnou príbehovou linkou ponúkajú hráčom zážitky na dlhé dni. Hor sa do vesmíru!

Darkstar One

Od tejto mely sa radšej držme ďalej.


Darkstar One

Deti, zakývajte krížniku "Pá Pá"


Darkstar One

Nepripomína vám to hviezdu smrti?



napísal je2ry 15.9.2006
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Darkstar One
| DARKSTAR ONE
[15.9.2006]
Darkstar One
| DARKSTAR ONE
[15.9.2006]
Darkstar One
| DARKSTAR ONE
[15.9.2006]
8.5
Ohodnotiť
DARKSTAR ONE
+ široká plejáda možností
+ príbeh neustále posúvajúci hráča dopredu
+ dlhá hracia doba
+ rôzne rasy a veci s tým súvisiace
+ systém upgradovania
- nezodpovedajúce HW nároky
- málo hromadných bitiek a útokov na krížniky
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1,6 GHz, 512 MB RAM, VGA DX9 128 MB
Doporučená konfigurácia: CPU 3,0 GHz, 1 GB RAM, VGA DX9 256 MB


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Ascaron Entertainment / CENEGA Slovakia / Ascaron Entertainment
Štýl: Akcia / Simulácia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  jún 2006
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19533)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk