Urýchlia Trumpove clá koniec retail hier? |
Analytici už predpovedajú, že Trumpové clá môžu zničiť retail trh a to nielen v Amerike.
Trumpove nové clá môžu výrazne ovplyvniť predaj fyzických videohier, pričom podľa analytika Mata Piscatellu z Circany môžu vydavatelia prehodnotiť svoju stratégiu a ešte viac sa sústrediť na digitálnu distribúciu.
Totiž s 25 % clom na tovary dovážané z Kanady a Mexika a ďalšími 10 % na čínske produkty (ktoré nadväzuje na už skôr zavedených 10 %) sa fyzické kópie hier môžu stať výrazne drahšími. Vzhľadom na to, že výroba diskov v USA nie je reálna voľba – najmä pre dlhodobý pokles dopytu po fyzických hrách – sa môže stať, že niektoré tituly už nebudú vôbec vychádzať v krabicovej podobe. Firmy si totiž dávajú lisovať hry v Mexiku alebo Číne a keďže tam cena stúpne, nemusí sa im to oplatiť.
Počas Trumpovho prvého funkčného obdobia sa hernému priemyslu ešte podarilo vyhnúť clám na čínske tovary vďaka lobingu a tlaku na administratívu. Tentoraz však výnimka udelená nebola, čo znamená, že herné vydavateľstvá a predajcovia budú musieť buď absorbovať vyššie náklady, alebo ich presunúť na spotrebiteľov.
Entertainment Software Association (ESA), hlavná lobistická skupina herného priemyslu v USA, už varovala, že nové clá môžu mať vážny dopad nielen na predaj fyzických kópií hier, ale aj na celý herný trh, keďže zvýšené náklady môžu obmedziť dostupnosť hier pre hráčov. Zároveň keď firmy nebudú médiá vyrábať pre USA, rovno sa budú pýtať, či sa im to oplatí spraviť pre Európu alebo Japonsko.
Zákazníci sa tak môžu čoskoro stretnúť s rastúcimi cenami nielen fyzických, ale aj digitálnych hier. Hoci digitálna distribúcia nie je priamo ovplyvnená colnými poplatkami, vydavatelia môžu zvýšiť ceny ako reakciu na všeobecne vyššie náklady a možné straty z fyzických predajov (toto robia aj teraz, kde nižšie zisky z retailu kompenzuje drahší digital).
Výsledkom by mohlo byť urýchlenie už prebiehajúceho trendu, pri ktorom sa fyzické kópie hier stávajú menej relevantné, pričom vydavatelia uprednostňujú digitálny predaj, predplatné služby a cloudové hranie. Ak sa clá udržia dlhodobo, je možné, že niektoré veľké značky hier úplne upustia od vydávania fyzických verzií a zamerajú sa výhradne na digitálne platformy. Tento posun by mohol mať širšie dôsledky aj pre kamenné predajne, ktoré sa už teraz stretávajú s výrazným poklesom predaja fyzických hier.
K tomu v Amerike to budú mať ťažšie aj konzoly, keďže sa rovnako importujú z Číny. Na cenách to môže spraviť aj 50-100 dolárov naviac.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Death Stranding 2: On the Beach 110
- Nové mega zľavy spustené 43
- Štúdia MIT naznačuje, že dlhodobé používanie ChatGPT môže oslabovať kognitívne sch 90
- Mafia: The Old Country je už gold 102
- RECENZIA: Cyberpunk 2077: Ultimate Edition (Switch 2) 59
- Filmová recenzia: Predátor: Zabijak zabijakov 26
- Severná Kórea má opäť svoj jediný Steam bod, tajomný hráč sa po absencii znovu vrá 40
- Death Stranding 2 dostáva recenzie 45
- Číňania predstavili svoju prvú 6nm GPU, mala by byť konkurenciou RTX 4060, ale zat 68
- Unreal Engine 5.6 priniesol zlepšenie výkonu 60 zobraziť viac článkov >