Quake konečne vstupuje do hernej siene slávy |
Trvalo to, ale nakoniec sa do siene slávy dostala aj jedna z najdôležitejších FPS vôbec.
Legendárna strieľačka Quake bola oficiálne uvedená do World Video Game Hall of Fame v americkom múzeu The Strong, a tak sa pridáva k nesmrteľným hrám, ktoré zmenili herný priemysel. Ikonický titul od id Software vyšiel v roku 1996 a priniesol temný svet plný gotickej architektúry, lovecraftovských príšer a technológie, ktorá bola na svoju dobu priekopnícka.
Na rozdiel od Doomu priniesol Quake skutočné 3D spracovanie – nie len z pohľadu hráča, ale aj z pohľadu enginu. Hra bola od začiatku navrhnutá s dôrazom na myš ako hlavný ovládací prvok a vďaka prelomovému enginu umožnila plynulejšie a detailnejšie hranie, než bolo vtedy bežné.
Multiplayer bol ďalšou oblasťou, kde Quake prepisoval pravidlá – hra nielenže rozvinula myšlienku deathmatchu z Doomu, ale zároveň sa stala kolískou online hrania, ako ho poznáme dnes. Zavedením klient-server architektúry a neskôr aj nástrojov ako QSpy umožnila hráčom jednoducho vyhľadávať servery a pripojiť sa do zápasov – niečo, čo je dnes štandard, ale v polovici 90. rokov to bola revolúcia.
O zvukovú kulisu sa postaral frontman Nine Inch Nails Trent Reznor, ktorého temná ambientná hudba dodala kampani jedinečnú hororovú atmosféru. Soundtrack Quake je dodnes považovaný za jeden z najlepších v histórii hier.
Hra tiež naštartovala moddingovú scénu – nielen že uľahčila prístup k herným dátam, ale podporila vznik úplne nových žánrov a hier. Z modifikácií Quakeu vzišla napríklad prvá verzia Team Fortress, neskôr prepracovaná v Team Fortress 2. Okrem toho sa z Quakeu zrodila aj kultúra machinimy – hráči začali engine využívať na tvorbu filmov, čím sa otvorila nová kapitola interaktívneho rozprávania.
A v neposlednom rade – Quake stál pri zrode e-športov. Prvým veľkým turnajom bola súťaž Red Annihilation, v ktorej víťaz získal Ferrari Johna Carmacka, a odštartovala celú éru súťažného hrania, ktorá dnes generuje miliardové príjmy.
Quake nebol len hrou – bol základom. Jeho engine sa stal predkom celej generácie ďalších titulov vrátane sérií Call of Duty, Hexen, Heretic či Doom 3. Jeho kód žije dodnes v moderných hrách a jeho vplyv cítiť naprieč žánrami.
Vstupom do hernej siene slávy sa Quake oficiálne zaradil medzi tituly, ktoré formovali históriu a definovali budúcnosť. A zaslúžene. Akurát to trvalo až pozoruhodne dlho, niektoré oveľa mladšie hry sú v sieni slávy už roky a nemali až taký dopad.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- GTA VI dostalo druhý trailer! 304
- RECENZIA: Vivat Slovakia 119
- Alza spustila nové zľavy 20
- Mafia: The Old Country dostala gameplay trailer 178
- RECENZIA: Doom: The Dark Ages 115
- John Wick 5 film začne nový príbeh 43
- Ako vyzerá GTA VI mapa? 50
- Mafia: The Old Country sa bližšie predstavuje v developer streame 92
- Grafické karty znovu zlacneli, hlavne RTX 5070ti a RTX 5080, ale už znižuje aj RTX 225
- Porovnanie GTA V a GTA VI 93 zobraziť viac článkov >