PRIHLÁS

Quake konečne vstupuje do hernej siene slávy

Trvalo to, ale nakoniec sa do siene slávy dostala aj jedna z najdôležitejších FPS vôbec.

pridal matus_ace 12.5.2025 o 13:04 pod hry
Quake konečne vstupuje do hernej siene slávy

HRY > NOVINKY >

Legendárna strieľačka Quake bola oficiálne uvedená do World Video Game Hall of Fame v americkom múzeu The Strong, a tak sa pridáva k nesmrteľným hrám, ktoré zmenili herný priemysel. Ikonický titul od id Software vyšiel v roku 1996 a priniesol temný svet plný gotickej architektúry, lovecraftovských príšer a technológie, ktorá bola na svoju dobu priekopnícka.

Na rozdiel od Doomu priniesol Quake skutočné 3D spracovanie – nie len z pohľadu hráča, ale aj z pohľadu enginu. Hra bola od začiatku navrhnutá s dôrazom na myš ako hlavný ovládací prvok a vďaka prelomovému enginu umožnila plynulejšie a detailnejšie hranie, než bolo vtedy bežné.

Multiplayer bol ďalšou oblasťou, kde Quake prepisoval pravidlá – hra nielenže rozvinula myšlienku deathmatchu z Doomu, ale zároveň sa stala kolískou online hrania, ako ho poznáme dnes. Zavedením klient-server architektúry a neskôr aj nástrojov ako QSpy umožnila hráčom jednoducho vyhľadávať servery a pripojiť sa do zápasov – niečo, čo je dnes štandard, ale v polovici 90. rokov to bola revolúcia.

O zvukovú kulisu sa postaral frontman Nine Inch Nails Trent Reznor, ktorého temná ambientná hudba dodala kampani jedinečnú hororovú atmosféru. Soundtrack Quake je dodnes považovaný za jeden z najlepších v histórii hier.

Hra tiež naštartovala moddingovú scénu – nielen že uľahčila prístup k herným dátam, ale podporila vznik úplne nových žánrov a hier. Z modifikácií Quakeu vzišla napríklad prvá verzia Team Fortress, neskôr prepracovaná v Team Fortress 2. Okrem toho sa z Quakeu zrodila aj kultúra machinimy – hráči začali engine využívať na tvorbu filmov, čím sa otvorila nová kapitola interaktívneho rozprávania.

A v neposlednom rade – Quake stál pri zrode e-športov. Prvým veľkým turnajom bola súťaž Red Annihilation, v ktorej víťaz získal Ferrari Johna Carmacka, a odštartovala celú éru súťažného hrania, ktorá dnes generuje miliardové príjmy.

Quake nebol len hrou – bol základom. Jeho engine sa stal predkom celej generácie ďalších titulov vrátane sérií Call of Duty, Hexen, Heretic či Doom 3. Jeho kód žije dodnes v moderných hrách a jeho vplyv cítiť naprieč žánrami.

Vstupom do hernej siene slávy sa Quake oficiálne zaradil medzi tituly, ktoré formovali históriu a definovali budúcnosť. A zaslúžene. Akurát to trvalo až pozoruhodne dlho, niektoré oveľa mladšie hry sú v sieni slávy už roky a nemali až taký dopad.





Páči sa mi! (+9)






Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Oled monitor? rada pri kúpe (3)
Zdarec, potreboval by som vašu radu alebo lepšie p...
|Gamepass na pc , odkial kupuje... (7)
Ahojte, odkial kupujete gamepass na PC? Vyskusal s...
|Arma reforger partia (0)
Čaute, hrá tu niekto Arma Reforger a mal by záujem...
|Call of duty vanguard (5)
Chceme hrat zo synom proti sebe a neviem priradit ...
|Hladam stvrteho partaka do gho... (0)
Caute, hladam stvrteho hraca do GRW, ktory by sa p...
|Screenshots (63255)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Filmy filmy filmy film... (47336)
O filmoch. Hádam chápete....
|Sector hraje ... (126131)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Hudba (1)
Fórum určené pre hudobné témy...
|Metal & rock (7995)
diskusia o tvrdej hudbe...
|Svet, ukrajina, vojny ... (40678)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk