PRIHLÁS

Quake konečne vstupuje do hernej siene slávy

Trvalo to, ale nakoniec sa do siene slávy dostala aj jedna z najdôležitejších FPS vôbec.

pridal matus_ace 12.5.2025 o 13:04 pod hry
Quake konečne vstupuje do hernej siene slávy

HRY > NOVINKY >

Legendárna strieľačka Quake bola oficiálne uvedená do World Video Game Hall of Fame v americkom múzeu The Strong, a tak sa pridáva k nesmrteľným hrám, ktoré zmenili herný priemysel. Ikonický titul od id Software vyšiel v roku 1996 a priniesol temný svet plný gotickej architektúry, lovecraftovských príšer a technológie, ktorá bola na svoju dobu priekopnícka.

Na rozdiel od Doomu priniesol Quake skutočné 3D spracovanie - nie len z pohľadu hráča, ale aj z pohľadu enginu. Hra bola od začiatku navrhnutá s dôrazom na myš ako hlavný ovládací prvok a vďaka prelomovému enginu umožnila plynulejšie a detailnejšie hranie, než bolo vtedy bežné.

Multiplayer bol ďalšou oblasťou, kde Quake prepisoval pravidlá - hra nielenže rozvinula myšlienku deathmatchu z Doomu, ale zároveň sa stala kolískou online hrania, ako ho poznáme dnes. Zavedením klient-server architektúry a neskôr aj nástrojov ako QSpy umožnila hráčom jednoducho vyhľadávať servery a pripojiť sa do zápasov - niečo, čo je dnes štandard, ale v polovici 90. rokov to bola revolúcia.

O zvukovú kulisu sa postaral frontman Nine Inch Nails Trent Reznor, ktorého temná ambientná hudba dodala kampani jedinečnú hororovú atmosféru. Soundtrack Quake je dodnes považovaný za jeden z najlepších v histórii hier.

Hra tiež naštartovala moddingovú scénu - nielen že uľahčila prístup k herným dátam, ale podporila vznik úplne nových žánrov a hier. Z modifikácií Quakeu vzišla napríklad prvá verzia Team Fortress, neskôr prepracovaná v Team Fortress 2. Okrem toho sa z Quakeu zrodila aj kultúra machinimy - hráči začali engine využívať na tvorbu filmov, čím sa otvorila nová kapitola interaktívneho rozprávania.

A v neposlednom rade - Quake stál pri zrode e-športov. Prvým veľkým turnajom bola súťaž Red Annihilation, v ktorej víťaz získal Ferrari Johna Carmacka, a odštartovala celú éru súťažného hrania, ktorá dnes generuje miliardové príjmy.

Quake nebol len hrou - bol základom. Jeho engine sa stal predkom celej generácie ďalších titulov vrátane sérií Call of Duty, Hexen, Heretic či Doom 3. Jeho kód žije dodnes v moderných hrách a jeho vplyv cítiť naprieč žánrami.

Vstupom do hernej siene slávy sa Quake oficiálne zaradil medzi tituly, ktoré formovali históriu a definovali budúcnosť. A zaslúžene. Akurát to trvalo až pozoruhodne dlho, niektoré oveľa mladšie hry sú v sieni slávy už roky a nemali až taký dopad.





Páči sa mi! (+9)






Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Oplatí sa kúpiť xiaomi mix fli... (2)
Zdravíčko môj aktuálny telefón už dosluhuje a poze...
|Playstation 3 (7)
Ahojte, nedávno som si kúpil z bazáru PS3 čisto kv...
|Herné slúchadlá - čo máte vy ?... (12)
Čaute, len tak zo zaujímavosti, aké herné slúchadl...
|Vplyv prerušenia hrania digitá... (7)
Ahojte, chcela by som sa Vás opýtať, či si myslíte...
|Resident evil 2 (3)
Za mňa najlepšia časť z celej Resident Evil série,...
|Screenshots (64091)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Sector hraje ... (127097)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Filmy filmy filmy film... (47786)
O filmoch. Hádam chápete....
|Serialy (17221)
prison break, lost, jericho, battlestar galactica ...
|Hlavná diskusia (33)
O všetkom, respektíve ak máte nejaké otázky alebo ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (44029)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk