PRIHLÁS

FBC: FIREBREAK

FBC: FIREBREAK

Poriadne uletená akčná kooperácia

Remedy, to sú príbehy, postavy, emócie, hĺbka, dráma a hlavne napätie. Značky ako Max Payne a hlavne Alan Wake sú stelesnením týchto kvalít a aj tie ostatné hry boli vystavané na tom istom. Ale svet sa mení a kto sa nemení s ním, je odsúdený na zánik. Iní hráči hľadajú iné zážitky a iní tvorcovia chcú tvoriť iné hry. A tak aj Remedy, synonymum kvalitných singleplayerových zážitkov, chce prísť s niečím iným. Stále svojským, stále typickým, ale novým a odvážnym. To má byť FBC: Firebreak, kooperačná akcia, ktorej sa dočkáme v polovici júna, ale my sme mali možnosť porozprávať sa s vývojármi a rovno si hru aj na takmer 3 hodiny vyskúšať.

Multiplayer, kooperácia a rôzne iné veci sú asi tie najväčšie rozdiely oproti predchádzajúcej Remedy tvorbe, keď sa na hru pozriete. Ale po tých takmer 3 hodinách musím povedať, že pre mňa osobne je to niečo iné – náročnosť. Ja mám rád výzvu (aj keď je pravda, že s vekom pomaly odchádza ochota sa s ňou trápiť), ale niečo až takto náročné som nečakal. Výhodou je, že hra je vlastne taká náročná, ako si ju sami spravíte. No a potom je to ešte z veľkej časti o náhode. Nielenže tu musíte spolupracovať, ale musíte sa aj dobre poznať, dopĺňať a trošku aj predvídať. Mal som šťastie na dvoch skvelých spoluhráčov, s ktorými sme si užili veľa napínavých momentov a aj zábavy, ale aj tak sme niektoré levely nedokázali prejsť. Časť z toho si môžete pozrieť vo videu nižšie.

Čísla nepriateľov v tejto hre sú občas ak z iného sveta. A možno aj trochu dúfam, že v Remedy skúsia to číslo trochu znížiť. V niečom mi to pripomína GTFO. Hra nevyžaduje až tak opatrný postup, ale ak sa niečo pokazí, je veľká šanca, že z toho nevyviaznete živí. Občas to ale ani nie je nutné. Minimálne z príbehového hľadiska. Aj príbeh tu totiž je, aj keď nebude hrať prvé husle. Šesť rokov po udalostiach v Control je The Oldest House stále pod zámkom. Nikto sa nedostane dnu a ani von. Kríza s Hiss stále pretrváva a dôležité je, aby sa táto entita nedostala von, kde by mohla rozpútať katastrofu.


Úradu ale dochádzajú ľudia, ktorí by sa pred hrozbou mohli brániť. Čo robí Jesse Faden? To zatiaľ nevieme, ale zjavne má plné ruky práce. Nie sú to však len ľudia, čo dochádza. Rovnako je núdza aj o zbrane a vybavenie. A tak prichádzajú na scénu Firebreak jednotky. Drobné tímy vyskladané z účtovníkov a iných kancelárskych krýs, ktoré berú do rúk improvizované zbrane a vybavenie a púšťajú sa do rôznych častí The Oldest House, aby sa tam pokúsilo zneškodniť hrozbu a dostať odtiaľ dôležité veci, ako napríklad dokumenty.

Tento herný koncept už dobre poznáte z mnohých iných hier, ale tu je to trochu iné. Ten Remedy štýl tu je naozaj badať, no bohužiaľ bez príbehu. Hra bude mať nejaké pozadie a tu a tam vám nejaké tie hlasy hlavne medzi misiami počas príprav priblížia, čo sa vlastne deje, ale to skôr humorným a odľahčeným spôsobom. Nečakajte od toho niečo na štýl Control. Podľa mňa to bude škoda. Remedy sa mohli pokúsiť o niečo, čo tomuto žánru často chýba – hlboký a bohatý príbeh, ktorý hráčov pohltí. Viac je to o svete a o emergentnom rozprávaní, ale do toho len ťažko začleníte nejaký komplexný naratív. Ale to možno trochu predbieham, predsa len tie necelé 3 hodiny boli málo na to, aby sa táto stránka hry predviedla.

Čo sa ale predviedlo, bola akcia a kooperácia. Na výber máte trojicu tried, ktoré ale hra nazýva Crisis Kit. Vychádza to z opisu vyššie – nehráte tu za profesionálnych vojakov alebo agentov. Len na seba hodíte niečo, čo vyzerá, akoby to z dlhej chvíle postavil MacGyver zo žuvačky a lepiacej pásky. No a to je vaše vybavenie. Každý Kit má vlastné zameranie: Splash Kit ja zameraný na vodné schopnosti, Jump Kit zas na elektrické a Fix Kit na opravovanie vecí. Takže tu budete hasiť veci, štartovať veci a opravovať veci. To je však len základné delenie, každý Kit má ešte pár unikátnych schopností a unikátne vybavenie, aby ste si mohli vyskladať čo najlepší tím a vzájomne sa dopĺňať.

Na úvod si ešte vyberiete zbrane a tam končíte. Ide sa na prvú výpravu. Nie je zložitá a je vlastne určená na to, aby ste sa s hrou zoznámili. To ale neznamená, že nemôže byť ťažká. Nepriateľov tu je dosť, akurát úloha je dosť jednoduchá. Stačí ju splniť a vypadnúť. Ideálne by ale bolo, keby ste mapu poriadne prehľadali a zobrali všetko, čo unesiete. Sú tu napríklad dôležité dokumenty, ktoré vám po misii dajú dodatočné body. Ale pozor, ak zomriete a respawnujete sa (počet respawnov je v tíme obmedzený), o nazbierané veci prichádzate a musíte ich zase nájsť a zobrať. Počíta sa len to, čo z mapy úspešne odnesiete.

Načo to potrebujete? Aby ste si mohli za nazbierané odmeny kúpiť lepšie vybavenie. Žiadne mikrotransakcie a ani podobné hlúposti. Tu si veci jednoducho odomknete hraním. Platí to pre skiny a iné vizuálne úpravy, ale aj pre lepšie vybavenie. Je tu v zásade len niekoľko typov zbraní, ale postupne si odomknete silnejšie a silnejšie. To isté platí aj pre ďalšie vybavenie, napríklad granáty, bez ktorých to v ťažších misiách dáte len ťažko. Postupne si odomknete aj perky, ktoré vám v boji taktiež pomôžu a hlavne si cez ne môžete lepšie personalizovať hrateľnosť, aby zodpovedala vášmu hernému štýlu. Využívate viac zbrane nablízko? Tak použite perky, ktoré ich posilňujú. Celkovo takto môžete nakoniec mať vo výbave 3 perky, každý z inej oblasti.

No a potom tu má každá trieda ešte svoju špeciálnu schopnosť, ale chvíľu potrvá, kým sa k nej dostanete. Takže tých výprav absolvujete peknú kôpku, aby ste si ju odomkli. Ak chcete pre každú triedu, bude si to od vás vyžadovať pomerne dosť času. Volajú sa Altered Augments a sú to špeciálne schopnosti presne v štýle Control sveta. Jump Kit má vo svojom repertoári záhradného trpaslíka (Garden Gnome), ktorý na mape rozpúta hotové peklo, keď začne všade vôkol seba vrhať blesky. Piggy Bank je zase špeciálna schopnosť Fix Kitu, kedy dáte na svoju zbraň nablízko prasiatko a poriadne ju tým posilníte. No a Splash Kit má Teapot, čajník, ktorý pripevníte na svoju vodnú zbraň a nepriateľov zalejete vriacou vodou, respektíve skôr lávou.


Je to strašne pritiahnuté za vlasy, ale v hre to je veľmi fajn. Je to naozaj svojské, krásne to tu zapadne a pri hraní sa aj zabavíte, keď skúmate všetky tieto netradičné schopnosti. Ale pozor, v hre je friendly fire. Ak spoluhráča trafíte samopalom, až taká tragédia to nie je. Jeden nesprávne použitý záhradný trpaslík dokáže z mapy vymazať celý vás tím, takže dávajte pozor, ako v hre bojujete. Okrem toho, že sú tieto triedy netradičné, stále majú aj vlastnosti spadajúce do bežných archetypov – jedna je na boj, druhá na podporu a tretia na liečenie. Len sa musíte správne vybaviť. Nepáči sa vám to? Tak si vyberte iné prvky a hrajte podľa seba.

Asi to je najlepšie priblížiť na niekoľkých herných situáciách, ktoré som zažil. Hral som za Splash Kit a nepriatelia na mape mali ohnivé efekty, čo znamená, že môžu podpáliť časti prostredia, ale aj hráčov. Ak postava horí či je na nej iný efekt, pomaly to míňa život. Na liečenie hra používa vodu, takže stačí nájsť jej zdroj, napríklad sprchu, a vyliečite sa a zmyjete zo seba aj tieto negatívne efekty. V umývadle sa napríklad dokážete len pomaly liečiť. Takže som hasil nepriateľov, hasil som požiare po mape, aby nám netvorili prekážky. A keď sme sa mali evakuovať a čakali sme na výťah, využil som jednu zo svojich schopností, kedy som naplnil prenosnú fontánku zo svojej vodnej zbrane a tá nás zaliala sprchou, takže sme sa liečil a zároveň bojovali proti vlne nepriateľov.

Znie to dosť netradične, čo? A podobne to prebieha vlastne za všetky tri triedy, kde má hráč s každou vlastne plné ruky práce, akurát sa musíte vedieť správne pripraviť a vybaviť na to, čo vás čaká. Je to síce v jadre strieľačka, ale potrebujete pri nej premýšľať a to ako v prípravnej fáze, tak aj počas samotných bojov. Musíte si udržiavať zdroje vody a stanice s muníciou, keďže vaše zásobníky nie sú nekonečné. Taktiež musíte mapy skúmať, aby ste na nich našli trezory a pozreli sa na to, či neobsahujú nejaké dôležité dokumenty, prípadne granáty. A musíte si dávať pozor na nepriateľov. Nielen na tých obyčajných, ale aj na tých špeciálnych, ktorí majú kopu života a sú poriadne odolní. Variabilita je ale zatiaľ slabšia.

Vyskúšať sme si síce mohli trojicu misií, ale na niekoľko rôznych spôsobov. V prvej sme mali opraviť pece, ktoré časť The Oldest House zaplavovali neprirodzeným teplom. V druhej sme mali zlikvidovať monštrá tvorené tými žltými lepiacimi lístočkami. V tretej sme mali prevážať energetické perly. Pred misiou si volíte úroveň hrozby a aj úroveň oprávnenia. Čím vyššie oprávnenie, tým viac z levelu sa vám otvorí. Máte tak viac úloh, môžete viac získať, ale tiež čelíte väčšiemu množstvu hrozieb. To všetko navyše vždy obsahuje aj prvky náhodnosti, kedy hra rôzne prvky zamieša, aby sa misie dali hrať dookola. A fungovalo to veľmi fajn. Nízke oprávnenie aj na vyššej obťažnosti vytvorí misiu, ktorú by ste nemali mať problém prejsť. Hra vás navyše vždy vopred informuje aj o potenciálnej odmene a fakte, či misia obsahuje nejaký Corrupted Item, na čo sa tiež musíte pripraviť.

Hrateľnosť je svojská, ale už teraz pekne dotiahnutá. To isté platí aj pre koncept, akciu, nápady a podobne. Akurát ten technický stav má ešte medzery, ale autori o nich vedia. Ako o bugoch, tak aj o nejakých vizuálnych nedostatkoch a nedokončenej optimalizácii. To všetko by do vydania malo byť hotové. Vizuálne to má svoj štýl, pekne to sedí do Control sveta, ale je vidieť, že to nebude taký grafický benchmark ako Control či Alan Wake 2. Aj napriek tomu ale hra ponúkne na PC aj pokročilé technológie, napríklad path tracing. Kvôli stabilite hry sme ale nemali dovolené meniť nastavenia, čo je škoda, takže sme hrali na úrovni, ktorá fungovala, aby sme nekazili zážitok ostatným novinárom tým, že by to niekomu padalo. Video tak úplne nereprezentuje to, ako môže hra vyzerať. Zvuk je veľmi dobrý, to v Remedy vedia robiť tiež. Dabingu tu veľa niet, ale efekty a hudba hru pekne dotvárajú.

Občas sa oplatí zariskovať. Ešte nevieme, či Remedy tento risk vyjde, ale rozhodne to je jedna z tých zaujímavejších kooperačných hier, ktoré sú teraz v príprave. Predsa len ich vyrástlo ako húb po daždi a možno práve niečo takto unikátne dokáže z davu vyčnievať a získať si hráčov. Nájdete tu zaujímavý svet, trochu netradičnú hrateľnosť a poriadne unikátny systém úloh. Teraz už len musíme dúfať, že to všetko do seba zapadne, keď hra 17. júna vyjde na PC a konzolách.


napísal matus_ace 14.5.2025
Páči sa mi!
FBC: FIREBREAK


FBC: Firebreak
PC
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: Remedy / Remedy
Štýl: Akcia / Co-op
Dátum vydania: 17. jún 2025
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|3d tlač a všetko okolo (25)
Ahojte. Pred pár rokmi som založil vlákno na túto ...
|Pc pre kamosa 1100-1200€ (18)
Ahojte. Kamos si chce kupit pc a dat si ho poskl...
|Steam deck oled - neustále akt... (0)
Zdar chcem sa spýtať, či nemá niekto podobnú skúse...
|Nintendo switch - zrusenie vir... (0)
Ahojte, kto ste patchovali konzolu, tak sa vam ...
|Predam bayonettu 1 na nintendo... (0)
Mal som k Bayo 2 kod pre bayonettu 1, mam to prejd...
|Sector hraje ... (125523)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Screenshots (62775)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Čo vas dnes nasr... nahnevalo ... (44231)
Opozitum temy co vas dnes potesilo , takze sem sa ...
|Must see (41787)
Su veci ktore sa slovami opisat nedaju a preto pat...
|Off-topic (135174)
Čokoľvek, čo budete chcieť povedať, možete spraviť...
|Svet, ukrajina, vojny ... (38963)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk