Intel priniesol nový AI nástroj na meranie kvality obrazu v hrách |
Nástroj analyzuje kvalitu obrazu a efektov.
Intel uvoľnil nový nástroj Computer Graphics Visual Quality Metric (CGVQM), ktorý má ambíciu objektívne hodnotiť kvalitu obrazu v moderných hrách, vrátane dopadov techník ako upscaling (DLSS, XeSS, FSR), generovanie snímok (frame generation), path tracing či neural denoising.
Čo CGVQM robí?
- Ide o AI model, ktorý vyhodnocuje vizuálnu kvalitu obrazu v reálnom čase.
- Nástroj bol sprístupnený na GitHube ako PyTorch aplikácia.
- Dokáže identifikovať problémy ako duchov (ghosting), blikanie, aliasing, disoklúzie a iné artefakty, ktoré vznikajú moderným renderingom.
Autori to vyvíjali tak, že najskôr vytvorili rozsiahly dataset videí - Computer Graphics Visual Quality Dataset (CGVQD), ktorý obsahuje rôzne typy degradácií obrazu typických pre dnešné hry. Potom:
- Nechali ľudských pozorovateľov ohodnotiť, v akej miere sú tieto defekty viditeľné a rušivé (od „nepostrehnuteľných“ po „veľmi rušivé“).
- Na týchto dátach trénovali 3D konvolučnú neurónovú sieť (3D-ResNet-18), ktorá sa učila rozpoznávať a hodnotiť vizuálne chyby.
Na rozdiel od klasických 2D modelov dokáže 3D sieť vnímať aj časovú zložku - teda nielen vzor v jednotlivých snímkach, ale aj zmenu obrazu v čase, čo je dôležité napríklad pri generovaní snímok a upscalingu.
Model CGVQM dosiahol presnosť blízku ľudskému hodnoteniu na vlastnom datasete a bol konkurencieschopný aj na iných testovacích sadách videí. V praxi tak môže slúžiť ako pokročilý nástroj pre vývojárov hier, grafické firmy či recenzentov, ktorí chcú objektívne merať kvalitu obrazu rôznych technológií.
Do budúcnosti ešte Intel plánuje skúsiť využitie transformer architektúr (ktoré sú zatiaľ príliš náročné na výkon), alebo integráciu optického toku pre ešte presnejšie hodnotenie.
CGVQM aj dataset sú voľne dostupné na GitHube, takže komunita môže model ďalej skúmať, testovať a rozvíjať. Ešte je to len v začiatkoch, ale možno postupne budeme takto vedieť merať technickú kvalitu v hrách a rovno uvidíme, čo autori zapracovali dobre a čo zle.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Roboti nás raz nahradia, v BMW už jeden pracuje 5 mesiacov 91
- RECENZIA: Metal Gear Solid Delta: Snake Eater 28
- DOJMY: Heroes of Might and Magic: Olden Era 36
- Nové Alza dni zľavy spustené 4
- Windows 10 podpora dnes skončila, ale môžete si ju predĺžiť na ďalší rok 143
- Článok: ROG Xbox Ally X 72
- Čo AMD prinesie do RDNA 5 GPU čipov? 83
- Informácie teraz hovoria, že nový Xbox príde v roku 2027, dopĺňajú špecifikácie 77
- Slovenskí vývojári chystajú realistický simulátor električiek Elektronka: Bratisla 45
- Black Myth: Wukong dostáva veľkú aktualizáciu s vylepšeným výkonom na PC a PS5 47 zobraziť viac článkov >