Analytik: Prinesenie svojich hier na iné platformy je spôsob, akým sa teraz vyhráva |
Multiplatformová budúcnosť sa otvára.
Microsoft podľa viacerých analytikov a pozorovateľov neplánuje návrat k exkluzivite ako nástroju rastu. Namiesto toho sa čoraz jasnejšie ukazuje, že Xbox volí stratégiu širšej dostupnosti - a to vrátane portovania hier na konkurenčné platformy, ako sú PlayStation 5 a Nintendo Switch 2.
Podľa analytika Matta Piscatellu z Circana (v rozhovore pre The Game Business) sme sa dostali do bodu, keď exkluzivity už nedokážu zmeniť rozhodovanie hráčov pri výbere konzoly
„Ľudia si dnes kupujú konzoly kvôli ekosystému, nie kvôli jednej hre. Kvôli priateľom, histórii nákupov, pohodliu. Sme ďaleko za bodom, keď by exkluzívna hra presvedčila hráča prejsť na inú konzolu.“
Tento pohľad sa odráža aj v dátach:
- Forza Horizon 5 sa po vydaní na PS5 stala najpredávanejšou hrou na tejto konzole v roku 2025
- Zároveň ide o jednu z najpredávanejších hier v USA celkovo v mesiaci jún 2025, čo podčiarkuje, že úspech sa dnes meria dostupnosťou naprieč platformami.
Forza Horizon 5, pôvodne vydaná pre Xbox a PC v roku 2021, bola v apríli 2025 portovaná na PS5. V máji dosiahla 3. miesto v americkom rebríčku predajov, v júni bola stále na 6. mieste. Aktuálne ide o 11. najpredávanejšiu hru roka v USA a najpredávanejšiu hru na PS5 v roku 2025, podľa Alinea Analytics.
Ale úspešné portovanie ukazuje aj druhá strana, kde Stellar Blade, pôvodná PS5 exkluzivita z roku 2024, sa po júnovom vydaní na PC vyšvihla z 185. miesta na 5. miesto v amerických rebríčkoch.
„Každý mesiac sa objaví hra, ktorá bola dávno preč. A zrazu sa dostane na vrchol - pretože prišla na inú platformu,“ dodal Piscatella.
Sony k už medzitým ohlásilo aj port Helldivers 2 na Xbox a zdá sa, že tiež plánuje viac portov na ostatné platformy. Mali sme tu inzerát, v ktorom hľadá človeka, ktorý bude na porty dohliadať.
Piscatella tiež zdôraznil, že dominancia live service hier (ako Fortnite, Warzone, GTA Online) v rebríčkoch herného času spôsobuje, že každá ďalšia hra bojuje len o zvyšok pozornosti. Preto musí každé štúdio, ktoré chce uspieť, ísť tam, kde sú hráči - a nie nútiť hráčov prísť za hrou. V prípade Xboxu je to dnes logický krok, keďže väčšina hráčov nie je na Series X/S.
Redaktor Christopher Dring z The Game Business naznačil, že ďalšie porty Xbox hier môžu byť oznámené už v priebehu najbližších týždňov, zrejme v súvislosti s Gamescom 2025.
Táto stratégia napovedá, že budúcnosť Xboxu je menej o „konzole“ a viac o dostupnosti hier v čo najväčšom počte ekosystémov. Možno aj preto je očakávanie ďalších portov jednou z mála istôt, s ktorými môžeme počítať v blízkej budúcnosti.
Nakoniec zostáva len Nintendo, ktoré sa stále drží na exkluzivitách, ale uvidíme dokedy. Tiež mu pri Switch 2 začali náklady na hry stúpať.
| NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Nové zľavy pred Vianocami 33
- Avatar: Oheň a Popol má zatiaľ najnižšie hodnotenia zo série 40
- RECENZIA: Terminator 2D: NO FATE 58
- Half-Life 3 má byť launch hrou pre Steam Machine, vydanie cieli na jar 2026 71
- Takto vyzerá Witcher 3 s AI filtrom 49
- Warner Bros. oficiálne zamietol ponuku Paramountu, Netflix rozbehol promo kampaň 36
- Filmová recenzia: Avatar: Oheň a popol 33
- Epic Games Store zadarmo rozdáva Eternights 6
- Epic rozdáva Jotunnslayer: Hordes of Hel 17
- Kingston varuje, že nedostatok SSD sa v nasledujúcom mesiaci ešte zhorší 32 zobraziť viac článkov >














