AGATHA CHRISTIE: DEATH ON THE NILE |
AGATHA CHRISTIE: DEATH ON THE NILE |
Niektoré persóny netreba nikomu predstavovať a Hercule Poirot rozhodne patrí medzi túto vybranú spoločnosť. Zástupcu klasickej detektívky, ktorý vzišiel z pera Agathy Christie, máme možnosť sledovať v seriálovej podobe s fenomenálnym Davidom Suchetom v hlavnej úlohe podivného vyšetrovateľa. Nechýbajú ani viac než podarené adventúry (z posledných rokov First Cases alebo London Cases), ktoré rozširuje exotická Smrť na Níle vykračujúc ruka v ruke s Vraždou v Orient Exprese.
Predchádzajúci diel staromódnej detektívky vykročil z dnes už archaického spracovania do trojrozmernej éry. Poirot sa presunul z izometrického do 3D sveta, takže s panákom chodíte a beháte ako s Larou, Nathanom alebo vlastne aj posledným Sherlockom. Táto zmena, chvalabohu, netrpí pôrodnými bolesťami v podobe technických problémov či neposednej kamery a hoci by neviditeľných stien mohlo byť v pomerne striktne obmedzenom prostredí menej, všetko funguje ako po masle. K práci puntičkárskeho detektíva, hľadaniu dôkazov, sa proste hodí.
Naškrobený Magnum
Hercule nám už v minulom dobrodružstve zmenil vizáž a napínavému vyšetrovaniu to taktiež vôbec neuškodilo. Vzhľadom na skutočnosť, že časovo presúvame do polovice sedemdesiatych rokov to vlastne padne vhod. Nedá mi nenápadne sa neuškrnúť a nežmurknúť: ak milujete staršie seriály (áno, všetko od A-Teamu, Knight Ridera, cez Colomba, MASH, Ženatého zo záväzkami po MacGyvera či Angela), tak vám vyhŕkne slza. Veď to je švihák Tom Selleck. Ako intelektuál!
Znovu môžem neskromne zopakovať, že to vôbec neprekáža a vlastne je to príjemná zmena od naškrobeného vystupovania Sucheta. Takže tu máme fešáka (a kto pozeral Magnuma, nehovorte, že ste nikdy nechceli také superské fúziská), ktorý používa hlavu vždy a všade, nenechá sa uniesť zbytočnými emóciami. Čistý pragmatizmus pasuje na odhaľovanie stôp, vypočúvanie svedkov a dedukciu toho čo sa stalo spájaním si všetkých dôkazov do prísne logického celku. Jednotlivé tézy spájate, dávate do súvislostí s inými a na záver určíte páchateľa. Dobre to poznáte zo Sherlocka a jeho dobrodružstiev.
Dej sa nám začína v roku 1974, v ktorom ženské hlavy zdobia šialené účesy a telá sú odeté do skromných šiat divokých farieb a materiálov. Vlastne nielen žien. V lokálnom diskobare požiada bohatý Windlesham o ruku nádhernú madam Ridgeway, avšak tá mu dá košom nielen pre prázdnu krabičku, v ktorej mal byť prsteň. Prvým prípadom a prológom s vysvetlením ovládania a herných princípov je teda na prvý pohľad banalita. Nenechajte sa zmiasť, mnoho postáv sa objaví aj v ďalších, celkovo ôsmich epizódach a riadne zamotajú dej.
Vo dvojici ide všetko lepšie
Po vyriešení prvého prípadu sa objaví ďalšia, osvedčená novinka z minula: druhá postava, ktorou je tentoraz Afroameričanka Jane Royce. Stretnutiu k Poirotom, samozrejme, dôjde, dokonca hneď v úvode, ale následne sa ich cesty rozpletú a každý z nich vedia separátne vyšetrovanie, aby sa stretli v horúcom Egypte. Hra je rozdelená do ôsmich častí, pričom každú z nich tvorí uzavretý prípad odohrávajúci sa na pozadí jedného veľkého... ale to už budete musieť odhaliť sami. Je totiž jedno, či vysvetlíte milostný trojuholník v pompéznom hoteli, budete pátrať po odcudzenom šperku na Malorke, ozrejmíte pokus o vraždu na lodi pri plavbe Nílom, odhalíte vraha v newyorskom Bronxe, vyriešite záhadu hrobky v Abu Simbel alebo... alebo je toho naozaj mnoho.
Postavy sa striedajú, každá vyšetruje svojím spôsobom, no v každom momente je napredovanie založené na striktne logickom uvažovaní. Práve pokojný flow celej hry si zaslúži uznanie. Nech sa deje čokoľvek, na všetko máte čas, hoci treba uznať, že hranie za Jane je trochu viac živelnejšie. Aj pre jej povahu, ktorá sa však prejavuje len vo vopred pripravených častiach hry. Hercule bez akéhokoľvek stresu chodí (nebehá, takže pri opakovanom prehľadávaní miesta činu budete zúriť pri jeho pomalosti), zbiera stopy, vypočúva presne tak ako to od neho očakávame.
V porovnaní s pedantským Poirotom je Jane o malý kúsok viac akčnejšia. O malý, ale predsa len je. Otváranie zámkov dvíhaním jazýčkov je už evergreenom, ale budete taktiež obsluhovať rôzne mechanizmy, presúvať bedničky, spájať obvody, počúvať rozhovory iných (musíte si nájsť vhodné miesto tak, aby vás protagonisti nevideli), smerovať svetelný lúč pomocou zrkadiel a Jane dokonca bude prenasledovať podozrivú persónu. Nič náročné: budete sa ukrývať, dávať pozor aby vám postava neunikla z dohľadu a na záver odpozeráte tajomné heslo na zaklopanie.
Dedukčné orgie
Po úvodnom nastavení náročnosti môžete využívať prítomnosť nápovedy, čo v niektorých prípadoch, hlavne pri hádankách, kedy netušíte čo sa od vás chce a čo je princípom mechanizmu, je žiaduce. Osobne som takto vytuhol pri baštrngovaní s kamerou s rôznymi nastaveniami. Samozrejme som mohol prehliadnuť dôležité stopy alebo som ich ignoroval ako nepodstatné. V prípadoch, kedy toho máte už plné zuby a chcete sa posunúť ďalej, je táto pomoc vítaná. Všetko máte navyše spočítané na konci každého aktu: koľko chýb ste spravili pri dedukcií, ako dlho vám to trvalo, koľko pomocných barličiek ste potrebovali a podobne.
Všetko podstatné sa znovu odohráva v tzv. „Mindmap“ - tu skladáte všetky získané čriepky dohromady a môže ísť o informáciu získanú v rozhovoroch alebo konkrétny dôkaz či stopu. Spájaním jednotlivých dielikov postupne tvoríte celkový obrázok mozaiky, aby ste na záver určili zúžený okruh podozrivých. Následne dostanete k dispozícii časovú os s niekoľkými zastávkami a posúvaním v čase dosadzujete na vopred vybrané miesta konkrétne postavy, ktoré vám zostali v rukách ako žolíci, podozriví. Priradením postavy v čase na konkrétne miesto jej určíte činnosť a po korektnom rozmiestnení máte riešenie vo vrecku.
Podobný spôsob riešenia rébusov sme videli už mnohokrát a hoci ide o odlišný spôsob od toho Sherlockovského, je rovnako zábavný. O čosi menej mi šmakovalo profilovanie postáv. Každej persóne môžete (ale nemusíte) vytvárate profil: musíte priradiť správne meno a priezvisko, povolanie/aktivitu, tajomstvo a prepojenie s ostatnými postavami. Výber z vopred pripravených možností síce mierne pomáha, ale môže ako dvojsečná zbraň aj zmiasť. K vyriešeniu prípadov profilovanie nie je nutné. Okrem toho zbierate zlaté fúziky, za ktoré si odomykáte artworky v múzeu a platne s hudbou.
Teknolódžia, teknolóódžia
Technické spracovanie je pre adventúru dostatočne pútavé, nakoľko nejde o vizuálnu pôsobivosť, ale funkčnosť. Prostredie tak niekedy pôsobí neživo a genericky (hlavne New York), ale samotnej atmosfére to nevadí. Naopak natrafíte na mnoho do detailov prepracovaných, primárne uzatvorených, miest s vysokou mierou objektov na scéne. Adventúre tento spôsob zobrazenia neškodí. Postavy sú síce stále v tom istom oblečení, čo pôsobí úsmevne, ak sa opaľujú na lodi, ale viac zamrzí umelosť až stuhnutosť pri dialógoch. Nie je to však nič, čo by vás malo odradiť.
Dabing je už tradične zvládnutý na výbornú, takže sa hlasové zafarbenie jednotlivých protagonistov vynikajúco hodí k ich charakterom. Vynikajúcou sa ukázala byť aj hudobná vložka: perfektne sa hodí ku každému miestu, takže budete počúvať všetko možné, od disko hitov po pokojný jazzík. Ovládanie využívajúce klávesnicu a myš pre staromilcov a ostatní si vezmú do rúk gamepady, ale oba spôsoby sú absolútne dostačujúce pre príjemné hranie. Občas sa mi však zdalo, že to rôzne ťahanie a otáčanie pohybom myšky si mohli tvorcovia odpustiť.
Ďalší z mnohých prípadov
Smrť na Níle je predovšetkým výborná detektívka. Hranie je pohlcujúce, rébusy zaujímavé, postavy špecifické, technicky to je v poriadku a keďže každá z kapitol vám zaberie minimálne hodinku, nie je to jednorázová víkendovka na nedeľu. Bezproblémový chod je mierne zadupávaný do zeme len tým, že vývojári z lyonského Microids stavili na istotu a neprinášajú nič navyše. Chyba? Určite nie, pretože raz za dva roky si poctivú detektívku vychutnáme s radosťou. Frogwares stavili na Sinking City (a tešíme sa viac než dosť), takže Sherlock Holmes má dlhšiu dovolenku, než by sme si želali. Aj preto nemôžme nového Poirota nič iné, než odporučiť, hoci ide len o ďalší z mnohých prípadov.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox Series X|S PS5 Switch Vývoj: Microids / Microids Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|