PRIHLÁS

SIMON THE SORCERER: ORIGINS

SIMON THE SORCERER: ORIGINS

5.5

Návrat kúzelníckej klasiky

Recenzia na PC verziu

Ak máte napísať postrehy z hry, ktorej korene siahajú až kdesi do čias, kedy ešte Cobain nenadviazal intímny vzťah s brokovnicou a herné časopisy sme hltali od prvého do posledného písmenka, neubránite sa nostalgii. Jednoducho to nejde. To, že sa svet Simona rozrastie o nový diel, ktorý je zasadený pred pôvodné dobrodružstvá, vzbudzovalo skôr obavy. Ale čert to ber, pozvánka od Simona sa predsa v slušnej spoločnosti neodmieta.

Cesta do praveku

Ak vám pamäť ešte slúži a zažili ste časy, kedy bolo v móde klikať na všetko a skúšať niekedy až absurdné kombinácie, spomeniete si aj na to, že to bolo často peklo plné zúfalstva. Bolo a nebudeme si teraz maľovať ružovú... ehm... minulosť. Point & click adventúry mali svojské čaro, pútavý príbeh a dialógy, ktoré arkádovým akciám chýbali. To s tým pornom v strieľačkách poznáte, nie? Simon the Sorcerer patril práve k tým kúskom, ktoré vedeli hráča vytrápiť, avšak na druhej strane ponúkali príjemne nekorektný humor a na svoju dobu pekné spracovanie.

Príbeh Simona, drzého chlapca, ktorý sa prepadol do magického sveta, bol odvážnym pokusom vniesť do dovtedy pomerne naškrobeného univerza virtuálnej zábavy niečo odlišné. Prvý i druhý diel patria medzi klenoty 2D adventúr so všetkým, čo k nim patrí. Vrátane nelogických riešení zákysov. Kedysi dávno, v dobách, kedy slovo internet v našich končinách nikto nepoznal, sme museli čakať ako na spasenie na časopisy o hrách s kompletným návodom. Áno, jednotka z 93-eho a dvojka, ktorá sa objavila o dva roky neskôr, bola v našich končinách obľúbená.

Simon the Sorcerer: Origins
Simon the Sorcerer: Origins Zopár lokácii pôsobí celkom útulne.
Zopár lokácii pôsobí celkom útulne.


Simon the Sorcerer: Origins A množstvo ďalších obrazoviek je len čisto pre efekt a bez interaktívnych miest cez ne len prebehnete.
A množstvo ďalších obrazoviek je len čisto pre efekt a bez interaktívnych miest cez ne len prebehnete.


Simon the Sorcerer: Origins V mestečku s nikým nepokecáte a zavítate maximálne do obchodu, krčmy a opusteného domu.
V mestečku s nikým nepokecáte a zavítate maximálne do obchodu, krčmy a opusteného domu.





O trojrozmernom pokračovaní sa to až tak povedať nedá, hoci práve český dabing posúval hranie aspoň na mierne nadpriemernú úroveň. Možno ani nebudete vedieť o ďalších dvoch dieloch a úprimne ani vlastne nie je o čo stáť. Simon stratil svoj šmrnc a séria zapadla do oprávneného zabudnutia. Teraz prichádza Simon znovu a dokonca v podobe, v akej sa nám predstavil pri svojom prvom dobrodružstve. Simon the Sorcerer: Origins je prequel.

Fanfáry pre navrátilca

Drzý nespratník svoju rebelskú povahu neukryje. Problémy v škole, sťahovanie do nového domu a, samozrejme, prepadnutie do fantasy sveta, ktorý musí zachrániť, nájsť nejakú tú knihu a proste to nie je len tak - to je začiatok, ako má byť. Po úvodných minútach a prvej hádanke, ktorá vás naučí ovládanie (hľadanie, kombinovanie a používanie predmetov) sa presuniete do fantastického sveta za zrkadlom. Už po pár krokoch natrafíte na starého dobráka Calypsa, záporného protagonistu Sordida. Nebude mnoho ďalších postavičiek, ktoré vám prirastú k srdcu. Všetko v kvázi vtipnom prevedení. Žiaľ, zasmial som sa presne nulakrát.

Problémom nového Simona, ktorý sa odohráva pred zápletkou pôvodných dielov, nie je ani tak infantilný a pomerne nezmyselný príbeh. Dokonca ani postavy, ktorých je pomenej a sú pomerne ploché a sú tu len preto, aby si odrapkali svoju frázu a dali vám nejaký predmet. Je to samotnou atmosférou a hrateľnosťou - a to point & click adventúry milujem, no v spracovaní Smallthing Studios som také nezáživné dielko skutočne nečakal. Tam, kde by hra mala sršať humorom, som sa dočkal trápnych momentov a otrepaného búrania štvrtej steny.

Nesmierne ťažko sa popisuje, prečo to vlastne nefunguje ako v minulosti. Samotná zápletka nebola ani kedysi bravúrnym eposom spisovateľského génia, ale naivný príbeh po viac než 30 rokoch už proste nefunguje tak ako kedysi. Humor je na úrovni nepodarenej produkcie seriálov streamovacích služieb. Pomrkávanie na hráča je také ploché a nezáživné, až uráža jeho inteligenciu. Dej je rozkúskovaný do menších úsekov, ktoré samotnú zápletku nikam neposúvajú a niečo ako gradovanie je veľkou neznámou. Hranie Origins je v Simonovom podaní skrátka tak trochu nuda. Príšerná nuda, ktorej chýba už len smiech v pozadí, aby ste spozorneli, pretože toto tu bol práve humor. Ha ha.

Vezmi, choď, pozri, použi, otvor, rozprávaj sa a tak ďalej

Adventúrenie v starom štýle zostáva zachované s tým dobrým, ale aj zlým. Máte inventár, do ktorého zbierate kadejaké rárohy, kombinujete predmety a dokonca sa časom naučíte aj čarovať. Ide síce len o akoby kombináciu predmetov (oheň použijete na lampu, mráz na stekajúci blivajz za účelom šplhania po ňom alebo vietor na odfúknutie pavučín či napnutie plachiet v člne), ale vďaka aj za to. Komunikácia prostredníctvom rozhovorov sa drží tradičnej schémy dialógov v point & click adventúrach: z viacerých možností vyberiete tú najvhodnejšiu, no častokrát musíte prejsť všetky alternatívy. Rozhovorov je síce pomenej, no vzhľadom na ich patetickosť to beriem ako klad.

Zvýraznenie objektov, na ktoré možno kliknúť, cestovanie po mape zrýchleným presunom alebo skromný denník zakončujú zoznam pozitívnych správ. Hranie Simon the Sorcerer: Origins prináša so závanom nostalgickej minulosti aj frustrujúce momenty nelogických kombinácii predmetov - najlepšie ak sa dajú použiť aj v momente, kedy to hra uzná za vhodné. Občas to dáva zmysel, občas nie. Pes Chippy sa zjaví pred krčmičkou (a nikde inde) až potom, čo sa od študenta dozviete, že mu zjedol preukaz - a kým tak nespravíte, budete sa túlať sem a tam a skúšať všetko na všetko.

Simon the Sorcerer: Origins
Simon the Sorcerer: Origins Baba Jaga žije v bažinách a chce vás ako poctivá potvora zjesť.
Baba Jaga žije v bažinách a chce vás ako poctivá potvora zjesť.


Simon the Sorcerer: Origins Možno ste to nečakali, ale ak čítate popisky k obrázkom, tak tu máte finále so Sordidom.
Možno ste to nečakali, ale ak čítate popisky k obrázkom, tak tu máte finále so Sordidom.


Simon the Sorcerer: Origins Swampling je roztomilý a rozkošný. A varí najhoršie polievky široko ďaleko.
Swampling je roztomilý a rozkošný. A varí najhoršie polievky široko ďaleko.





Podobných kombinácii by sa našlo habadej (koľkokrát ste už vidličkou otvárali dvere?), ale to už akosi patrí ku koloritu adventúr zo starej školy. Otázkou ostáva, či je to ešte zábava hrať - oponentom v druhom rohu ringu sú napríklad adventúry od Wadjet Eye Games, kde to funguje aj bez sileného klikania. A že to ide zábavnejšie, dokázala napríklad taká Deponia. Simon to jednoducho robí nezáživne a archaicky. Vzdávať mu hold za to, že ide o návrat klasiky, ktorá je tu s nami už 30 rokov, je viac než naivné.

Plastická operácia sa nepodarila

Technické spracovanie je subjektívne úbohé, pripomína skôr staré adventúrky vo flashi. Ručne kreslená grafika bez výraznejších detailov a predmetov na scéne nemá nárok na oslnenie. Prázdne lokácie obsahujú síce niekoľko interaktívnych predmetov, na ktoré je možné kliknúť, ale stále je to príliš málo. Korunu podpriemernosti nasadzujú hre postavy s výnimkou tých hlavných: ich spracovanie je nevýrazné a prosté, akoby ich maľovalo malé dieťa. Animácie pohybov sú značne zjednodušené a pripomínajú hry spred niekoľkých desaťročí. Ak to bolo cieľom, podarilo sa, no naše nároky sú dnes už niekde inde.

Omnoho lepšie je na tom ozvučenie. Výborný dabing je správne rozprávkovo infantilný, hudba optimistická a tých zopár pazvukov, ktoré budete počuť, vás nebude otravovať. Lenže stále je to príliš málo na nepríjemnú pachuť po vizuálnej stránke. Ovládanie sa drží v štandardnom režime a možno ak by boli niektoré miesta s väčšou aktívnou plochou, nikto by sa nesťažoval. Vďaka za pomoc pri zvýraznení predmetov, no napriek tomu som tú prekliatu sovu dlho prehliadal.

Hrozivé vysvedčenie

Nový Simon nie je zlý. Len je taký zúfalo nevýrazný, možno až zbytočne detinský a tlačí na pílu tam, kde by nemal. Je to cítiť najmä pri humorných scénach, ktorým chýba aspoň náznak prirodzenosti. Všetko je nezmyselne silené a ohrané, akoby príbeh vypľula umelá inteligencia. Scenár je v mnohých momentoch až zúfalo impotentný, zápletka nezaujímavá. Áno, Simon napokon ten svet zachráni a Sordid dostane do zubov a keďže ide o prequel, už teraz dobre viete, ako to celé skončí. Zbytočne strávených 8 hodín.

Simon the Sorcerer: Origins
Simon the Sorcerer: Origins Ani v kostole nezostane Simon nič dlžný svojej kleptomanskej povesti.
Ani v kostole nezostane Simon nič dlžný svojej kleptomanskej povesti.


Simon the Sorcerer: Origins Tajomný spolok čarodejníkov si Simona vôbec nevšíma. Ani Sordid - nevie akú chybu robí.
Tajomný spolok čarodejníkov si Simona vôbec nevšíma. Ani Sordid - nevie akú chybu robí.


Simon the Sorcerer: Origins Jeden z mála podarených humorov. Haha. Smejte sa. Váľajte sa po zemi.
Jeden z mála podarených humorov. Haha. Smejte sa. Váľajte sa po zemi.




Potenciál stretu rozprávkového a toho skutočného sveta ponúka neobmedzené more možností ako vtipne poukázať na rozdiely v nich. Sarkazmus sa dal použiť na každom druhom kroku, Simon mohol glosovať všetko možné a nemožné, avšak nič také sa tu nedeje. Jeho monológy sú mrazivo nezáživné. Budete skúšať šialené kombinácie predmetov? Vždy dostanete rovnakú odpoveď - toto sa skombinovať nedá. Alebo popisy predmetov, ktoré slúžia len na to, aby ste na ne klikli a pobavili sa komentárom. Kliknete a... a to je všetko.

Vývojári nevyužili nič z toho, čo námet hry ponúka a mohli sme dostať, keby sa toho chopili skúsení vývojári. Vytvoriť poctivú a hrateľnú point & click adventúru nie je len tak. A nadopovanú humorom už vôbec. Máme tu nemastnú - neslanú adventúrku, po ktorej o niekoľko mesiacov už neštekne ani pes. Milovníci dobrodružného klikania skúste, ale nový Simon neponúka nič, prečo by ste si mali roztrhať bránicu.


napísal kordi 13.11.2025
Páči sa mi!
5.5
Vo svete
7.7
Ohodnotiť
SIMON THE SORCERER: ORIGINS
+ dabing a ozvučenie
+ detský príbeh bez zbytočného násilia
+ ovládanie
+ hardvérovo nenáročné a odladené
- plochý príbeh a nudné dialógy
- absencia humoru
- vizuálne spracovanie
- zopár nezmyselných adventúrnych zákysov a backtracking
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 2.5 GHz, 8 GB RAM, 2 GB VRAM GeForce GTX, 5 GB HDD
Doporučená konfigurácia: CPU 3.0 GHz, 8 GB RAM, 2 GB VRAM GeForce GTX, 5 GB HDD


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Xbox One
Switch
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: ININ / Smallthing Studios
Štýl: Adventúra
Dátum vydania: 28. október 2025
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Zdielanie gamepass, steam na d... (1)
Ahojte , idem synovi kupit na vianoce jeho vlastne...
|Upgrade pc- bude stačiť zdroj... (4)
Zdravím, po dlhej dobe idem upgradovať PC, z toho ...
|Archelund a exilled kingdom od... (0)
Čo sa s týmito hrami stalo ? Príde niekedy Archelu...
|Nová pc zostava (35)
Nazdar, po dlhých rokoch kupujem novú PC zostavu, ...
|Lenovo legion 5 - poraďte :-) (4)
Ahojte, potrebujem vyriešiť nový notas a chcel by ...
|Filmy filmy filmy film... (47991)
O filmoch. Hádam chápete....
|Knihy (1)
Fórum určené pre knižné témy...
|Knihy (6431)
Sem sa mozete prist podelit o svoj zazitok z knih,...
|Sector hraje ... (127675)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Serialy (17469)
prison break, lost, jericho, battlestar galactica ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (45628)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk