ZERUN |
ZERUN |
Náš svet sa topí v tieňoch a jeho ochranca už nemá silu ich zadržať. Jeho poslednou nádejou je mladá šamanka, ktorá sa musí vydať do rituálnych svetov, aby našla to, čo bolo stratené a obnovila rovnováhu. Presne to môžete očakávať v českej hre Zerun.
Príbeh Zerun je veľmi jednoduchý a nečakajte od neho viac ako navodenie atmosféry. Po krátkom úvodnom príhovore starého šamana teda rovno vkročíte do portálu a ocitáte sa v novom svete plnom magických obradov. Každý obrad sa skladá z viacerých krokov: nájsť rituálnu masku, pozbierať magickú energiu vo forme modrých hríbov a fľašiek, odomknúť portál a odniesť si z rituálu artefakt. Aj keď hra tieto kroky vždy prezentuje v rovnakom poradí, jediná podmienka je nájsť masku a energiu pred otvorením portálu. Vďaka tomu nie je najrýchlejšia trasa jasná okamžite a vytvára to priestor pre experimentovanie a znovuhrateľnosť.
Rituálny artefakt je rovnako možné nájsť a odniesť len jedenkrát, takže pri opakovanom hraní levelu tento krok vynecháte. Je teda trochu škoda, že artefakty väčšinou nepredstavovali žiadnu výzvu a len boli schované niekde na okraji mapy. Očakával by som práve tu nejakú hádanku alebo prekážku, ktorá by mohla byť náročnejšia či už na čas, alebo prevedenie, pretože hráči by sa s ňou museli popasovať len raz. Vidno z toho, že hlavná náplň je práve opakovanie rituálov s cieľom zlepšenia svojho času a artefakty pôsobia len ako pokus dodať hre väčšiu hĺbku.
Ak vás nebaví bezhlavo behať po mape a hľadať podstavec s artefaktom, hra vás k nemu, našťastie, navedie, rovnako ako ku všetkým ostatným predmetom potrebným pre dokončenie rituálu. Ak sa však radi túlate, navigácia sa dá vypnúť.
Rituálna maska ani energia však nie sú zadarmo a v ceste vám bude stáť množstvo prekážok. Môžete očakávať hlavne veľa skákania, ale aj bludiská, hádanky s posúvaním kameňov, či odomykanie brán tlačidlami a kľúčmi. Popritom si musíte dávať pozor na pasce, väčšinou vo forme ohňa. Zároveň všade rastú aj ružové hríby, ktoré vám uberú z magickej energie a vy ju potom musíte znova nájsť.
Skvelým prídavkom boli platformy, ktoré sa prepadnú krátko po tom, ako sa na ne postavíte. Sú farebne odlíšené od pevných platforiem, takže vás neprekvapia, ale môžete ich použiť len raz. Ak neskôr spadnete, druhýkrát už musíte ísť často dlhšou cestou alebo skákať ďalej a precíznejšie, ale rituál sa vždy dá dokončiť aj bez nich, takže vás nikdy nenútia k reštartu celého levelu.
Poslednou, ale nemenej dôležitou prekážkou je kamera. Svet Zerunu je totiž plochý a jeho zakrivenie je len trik kamery. Hoci to hre dodáva zaujímavú perspektívu a autori tento pohľad zvolili úmyselne, viditeľnosť je naozaj nízka. Často spustíte pascu, o ktorej ste si boli istí, že je v bezpečnej vzdialenosti, alebo v prípade lietajúcich ohnivých gúľ ju ani nevidíte. Slabý dohľad zároveň komplikuje orientáciu v niektorých rozľahlejších leveloch. Ak musíte riešiť hlavolamy v určitom poradí, tak vám nepomôže ani zapnutá navigácia, pretože hra vás posiela vždy len k najbližšiemu cieľu. Kamerou taktiež nemôžete hýbať vertikálne a v mnohých leveloch som s ňou musel otáčať na každom rohu dúfajúc, že nejaký uhol mi ponúkne pohľad na cestu, ktorou som musel ísť. Väčšinou som ho našiel, ale tieto momenty kazia inak dobre nastavené tempo hry.
Presným opakom kamery je ovládanie, ktoré je veľmi dobré. Napriek tomu, že zmena smeru nie je okamžitá, pohyb je presný a ani raz som nemal pocit, že by postava neurobila to, čo som chcel a očakával. Smer pohybu sa dokonca dá meniť aj počas skoku alebo pádu, čo zo začiatku dovolí zachrániť nepresné skoky a neskôr nachádzať nové cesty skákaním okolo prekážok. Hoci šprint je veľmi krátky, zbieraním rituálnej energie sa obnoví doplna, čo tiež navádza k plánovaniu trasy pre rýchle časy.
K dispozícii máte celkovo 54 obradov, ktoré sú roztrúsené po okolí a spomínaná zakrivená perspektíva vám neuľahčuje ich nájdenie. Našťastie sa ale do každého dá vstúpiť z jedného spoločného miesta, kde sa zároveň ukladajú vaše získané artefakty. Obrady môžete prechádzať v ľubovoľnom poradí, aj keď pôsobia dojmom, že autori mali jasnú predstavu, ktoré nájdete prvé a vedomosti z nich použijete v neskorších, vďaka čomu obťažnosť neustále kolíše. Stalo sa mi tak, že jeden z mojich prvých rituálov bol najväčší v hre a skladal sa z množstva menších častí, ktorých variácie som neskôr našiel ako samostatné levely. Taktiež je v hre pár obradov, ktoré sa opakujú s minimálnou zmenou. Myšlienka nie je zlá, ale mechaniky a pasce v hre sú príliš jednoduché, aby bolo nutné opakovať level a pridávať ich do neho po jednej.
Zerun ponúka dva herné režimy: časový a objavovací. Hneď po spustení dostanete na výber, či chcete začať v odporúčanom časovanom režime, alebo preferujete prepnúť na mód objavovania s atmosférickou hudbou a „vypnutým” časovačom. Svoj výber môžete nielen kedykoľvek zmeniť, ale hra vás nechá vybrať mód a hudbu nezávisle od seba, takže ich môžete kombinovať podľa vlastných preferencií.
Popis módu objavovania je však trochu zavádzajúci, pretože aj keď časovač v rohu obrazovky nevidíte, váš čas je stále zaznamenaný a zobrazený v rebríčku ostatným hráčom a aj vám, pokiaľ sa rozhodnete prepnúť mód späť. Nie je to nevyhnutne zlé, ale mohlo to byť lepšie popísané. Hlavná voľba teda spočíva vo výbere hudby medzi dynamickou a atmosférickou, kde obe možnosti výborne pasujú k svojim príslušným režimom.
Aj keď musím oceniť, ako veľmi týmito nastaveniami dokázali autori zmeniť herný zážitok a atmosféru, je trochu škoda, že mód objavovania nesprevádzajú aj drobné zmeny hrateľnosti, ako napríklad menej prísne ohnivé pasce, ktoré v oboch režimoch spôsobujú okamžitú smrť a reštart levelu, čo je častým zdrojom frustrácie.
Po vizuálnej stránke hre nie je veľmi čo vytknúť. Aj keď je pomerne jednoduchá, k hre sa hodí a viac detailov by skôr rozptyľovalo, než zlepšovalo herný zážitok. Objekty v hre sú tak dobre viditeľné a rýchlo identifikovateľné, čo podporuje jej zameranie na časový režim. Čo však hre chýba, sú aspoň základné nastavenia obrazu, pretože v grafickom menu nájdete jedine rozlíšenie. Aj keď sa dá očakávať, že nedostaneme rozsiahlejšie nastavenia kvality grafiky, hodila by sa možnosť prepnúť medzi celou obrazovkou a oknom alebo obmedziť snímkovanie priamo v hre.
Ak máte radi rýchle skákačky s nejakým tým hlavolamom, Zerun je pre vás dobrá voľba. Nezabúda však ani na hráčov, ktorí sa neradi náhlia a chcú objavovať svety rituálov a mágie vlastným tempom a ponúka pre nich odlišný zážitok. Napriek drobným nedostatkom, klady jasne prevažujú a hra dokáže zabaviť na niekoľko hodín.
RECENZIE HRÁČOV |
|
PC
Vývoj: CINEMAX GAMES / Mirakar Studio Štýl: Akcia / Arkáda | |
|
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| |