DRM - strašiak vydavateľov |
V súvislosti s pirátstvom sme už videli mnoho analýz, správ o ukončení vývoja hier, zmeny orientácie na konzolový trh či zatváranie štúdií pre nízky predaj posledného titulu. Všetko má svoju druhú stranu mince a tou v prípade pirátstva je aj uprednostňovanie nelegálnej kópie pred originálom z dôvodu používaných ochranných mechanizmov (DRM - Digital Right Management) chrániac zubami nechtami duševné vlastníctvo vývojárov / publisherov. Inými slovami sofistikované ochrany spôsobili viac problémov ako úžitku. A netýka sa to len hernej sféry. Spomeňme upustenie od DRM na iTunes alebo čoraz populárnejšie obmedzovanie počtu inštalácií na jednom počítači ako v prípade Spore.
Michal Kicinski, prezident CD Projekt Red, dal jasne najavo negatívny názor na DRM v rozhovore pre server GamesIndustry.biz, ktorý ho spovedal v súvislosti s novým digitálnym kanálom GOG.com (Good Old Games), na ktorom sa nestretnete so žiadnou formou ochrany. Kicinski vraví, že stále bojujú s vydavateľmi a presviedčajú ich, no práve obsah bez DRM im naháňa hrôzu. „Na druhej strane môžeme povedať, že všetky tie hry sú výdatne kopírované, takže ich je lepšie predávať za menšie sumy, ako komplikovať život zákazníkov a získať tak vyššie výnosy."
„Myslím si, že ak niekto zaplatí za hru, tak ju má právo aj vlastniť, a nie iba za určitých podmienok," dodáva. Viacero spoločností upúšťa od tejto ochrany práve kvôli faktu, že spôsobujú problémy u koncových zákazníkov. Kicinski je presvedčený, že DRM komplikuje život zákazníkov a že pramení z ideí spoločností a pravidiel, ktoré sa snažia byť priveľmi chytré v získavaní zákazníkov.
Kicinski vie, o čom hovorí, pretože v susednom Poľsku je vysoká miera pirátstva a vie ako funguje takýto trh. „Naučili sme sa, ako bojovať proti pirátom," hovorí. „Lákame zákazníkov ku kúpe originálnych titulov namiesto kopírovania, a to je najefektívnejšie v boji proti pirátstvu."
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Nové Alza dni zľavy spustené 14
- Shuhei Yoshida tvrdí, že grafický výkon v PlayStation konzolách dosiahol svoj limi 71
- RECENZIA: Ninja Gaiden 4 38
- USB-C bude musieť byť v EU aj v nabíjačkách a zdrojoch 37
- Bližší pohľad na novú verziu PlayStation 5 Pro a aj nový Dualsense 24
- Sarah Bond: Nový Xbox bude veľmi hi-end a veľmi prémiový 110
- Meta ukončí samostatnú aplikáciu Messenger pre Mac a Windows 34
- RECENZIA: Darkenstein 3D 11
- RECENZIA: Keeper 33
- Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 už má prvé recenzie 29 zobraziť viac článkov >