FALLOUT 3

FALLOUT 3

Dojmy z úvodných krokov po nukleárnym výbuchom zničenej Zemi vo Fallout 3.

Pomaly vchádzam do štýlového stánku s nápisom Bethesda. Predsieň je vyzdobená oldschool chladničkou, oldschool televízorom, oldschool nábytkom a ďalšími oldschool vecičkami. Jediné, čo tam nie je staré, je modelka v kozačkách na vysokých opätkoch, v modrej rovnošate a s obrovským číslom 101 na chrbte. Hmm, štýlové, pomyslím si a vstupujem do druhej miestnosti. Tu je pár PC, PS3 a Xboxov. Všetky stroje majú spoločného menovateľa – beží na nich Fallout 3. Fallout 3! Až teraz si uvedomujem, aký mám šťastný deň. Dnes si totiž naživo podám ruku s nasledovníkom legendy. Nejaký chlapík sa ma pýta, či mi vyhovuje Xbox, ja mlčky prikyvujem, sadám si na stoličku, chytám do rúk ovládač, zhlboka sa nadýchnem a pustím sa do hrania.

Kovové zvuky prehlušujú všetko ostatné. Škrípanie masívnych pántov sprevádzané hrkotaním ozubených kolies na okamih ustane. Potom sa to všetko začne odznova, s oveľa väčšou intenzitou a do tmavej chodby prenikajú prvé lúče svetla. Gigantický poklop sa otvára. Prežívam pocity hlavnej postavy, nikdy v živote som nepoznal nič iné okrem protiatómového krytu, ale už za pár sekúnd a dostanem sa von. Čo ma tam čaká? Môže sa tento Fallout priblížiť aspoň v niečom božskej jednotke a dvojke? Uvidíme.

Fallout 3
Fallout 3
Fallout 3

Vykračujem z krytu. Na chvíľu mi prudké slnko oslepuje zrak, ale okamžite si zvykám na iné svetelné podmienky a rozhliadam sa po okolí. Je tu pusto. Depresívne ladená farebná schéma sa pohráva s mojim vnímaním, takmer by som mohol prisahať, že vo vlasoch cítim suchý, teplý vietor. Pre istotu si kontrolujem moju UZI-nu, je plne nabitá a je v dobrom stave. Fajn, to sa môže hodiť.

Schádzam dolu miernym kopcom a dostávam sa do mesta. Teda, asi to bolo mesto. Niekedy veľmi dávno. Teraz z neho ostali už len obhorené a zničené zbytky, občas kde-tu trčí kovový trám, zem je pokrytá úlomkami a zvyškami čohosi, čo kedysi tvorilo obydlia pre pár stoviek ľudí. Pocit depresie sa s každým ďalším krokom zvyšuje, z prostredia naozaj cítiť ťaživú postnukleárnu atmosféru a bezvýchodiskovosť situácie. Stretávam prvého obyvateľa tejto pustatiny. Je ním lietajúci robot, dron, určite strážna hliadka. Znova kontrolujem UZI a rozhodnem sa, že je na čase vyskúšať ju. Pár výstrelov a robot sa váľa v prachu. Hmm, súboj ako v tradičnej FPSke. Mierne rozhorčený výraz si všíma chlapík, ktorý ma usádzal a vysvetľuje mi schému ovládania. Aha, takže takto sa zapína taktický mód VATS, takto sa dá kamera prepnúť do 3rd person a odzoomovať, až to skoro vyzerá ako starý dobrý izometrický Fallout.

Prehliadka mesta pokračuje smerom, ktorý mi ukazuje šípka na kompase. Mapka síce chýba, ale kompas s vyznačeným azimutom snáď bude počas hrania dostatočnou navigáciou. Prichádzam pred obrovské dvere umožňujúce vstup do rozľahlého, hradbou obohnaného komplexu. Šípka jasne diktuje, že čokoľvek hľadám, sa nachádza za nimi. A tak vstupujem do Megatonu...

„Vitajte v Megatone,“ ihneď sa dočkám privítania od miestneho šerifa, ktorý vyzerá ako Chuck Norris pridlho zavretý v solárku. Šerif je to správne slovo, mesto totiž na prvý pohľad vyzerá ako vystrihnuté z kovbojky. Zopár chatrčí porozhadzovaných skôr vertikálne, ako horizontálne, špina, hrdza, smrad (ten smrad som si samozrejme iba predstavoval). Rozhovor so šerifom ma prvýkrát navracia k spomienkam na Oblivion. Veľmi, veľmi podobný spôsob dialógov. Od Chucka sa dozvedám, že mestečko má jednu zaujímavosť, je ňou nevybuchnutá atómová puma kraľujúca stredu dediny. Pre ľudí v meste je tak dôležitá, že kvôli nej dokonca vznikla samostatná viera, Children of the Atom. Šerif ma prosí, aby som skúsil potenciálne smrtiace „božstvo“ poslať do raja, teda skúsil bombu zaistiť. Jasné, šéfko, idem na to.

Schádzam do centra dediny a stretávam prvú známu tvár. Ahoj brahmína, v 3D ti to sluší ešte viac ako kedysi! Okolo bomby postáva pár ľudí, prekecnem ich, dozviem sa pár lokálnych drbov a rozhodnem sa skúsiť svoje šťastie v chráme Detí atómu. Asi sa práve nekonajú bohoslužby, chatrč zíva prázdnotou. Nič to, viac niečo zistím z kníh. Šiaham na prvú, beriem ju do inventára. Na obrazovke sa objavuje červený nápis, že hodnota mojej karmy bola znížená a ja šípim, že sa udeje niečo zlé. Opodiaľ stojaci fanatik sa na mňa zahnal nožom. Zapínam VATS, obraz sa zastaví a ja si v pohodlí vyberám, že prvú ranou mu chcem vystreliť z ruky ten žabikláč, druhú nasmerujem do hlavy a tretiu do hrudníka. Viac akčných bodov mi neostáva, takže spúšťam akciu. Prvá rana svoj cieľ minula, druhé dve ale nie a na zemi podo mnou sa váľa prvá mŕtvola. Škoda guliek, nič pri sebe nemal a aj tá kniha mi bola na dve veci. Minuté AP sa v realtime režime pozvoľna doplňujú. Aha, takže takto to funguje.

Fallout 3
Fallout 3
Fallout 3

Rozhodnem sa teda skúsiť svoje šťastie v miestnom hostinci. Keďže mesto je vystavané skôr do výšky než do šírky, mám trochu problémy s orientáciou, spleť chodníkov, mostíkov, stúpaní a klesaní mi zamotáva hlavu a hlavne sa už zotmelo, takže nevidím ani na pár metrov pred seba. Na chvíľu si teda odpočiniem. Zvolím 12 hodinový spánok a zobúdzam sa do krásneho rána. Hneď sa mi tá krčma hľadá lepšie. Tak, a mám ju. Vlasatý chlapík z Bethesdy sa pri mne zastavil znova a tentokrát ma upozorňuje na picklock minihru, zadné dvere do baru by som mal aj so svojim miniskillom zvládnuť. Hrdinsky odklikávam tutorial (veď načo?), o pár minút už iba smutne pozerám na zlomené pakľúče a mierne ironický úsmev Bethesďáka. Picklocking sa vykonáva oboma analógovými páčkami, treba nastaviť škrutkovač a tenký drôt tak, aby zámok povolil.

Vchádzam do baru prednými dverami. Vnútri nachádzam presne takú spoločnosť, akú by som od takéhoto miesta čakal. Pár sociálnych pracovníčok, ktoré na mne ihneď začali skúšať svoje triky, niekoľko otrhaných štangastov, barmana ghoula a majiteľa krčmy. Ten je ochotný mi s niečím pomôcť, najprv ale musím pomôcť ja jemu. Pár minút chôdze od Megatonu žije jedna „slečna“, ktorá mu dlhuje peniaze – mám za ňou zabehnúť a vybaviť, čo treba. Pri odchode z lokálu ma zastaví jediný slušne oblečený chlapík. Rozhovor s ním je zaujímavý, no rovnako znepokojujúci. Chce odo mňa, aby som vykonal niečo, čo by sa pár obyvateľom mesta nemuselo páčiť. Beriem si čas na rozmyslenie, vytrepem sa z baru, nájdem cestičku smerujúcu von z Megatonu a opäť sa ocitám v pustatine. Je čas, preštudovať si PIPboya.

Obľúbený digitálny pomocník od posledných dobrodružstiev prešiel radou úprav, teraz dokáže až na uverenie kávy a orálne uspokojenie takmer všetko. Združujú sa v ňom údaje o statuse postavy, jej vlastnostiach, perkoch, skilloch, nájdete v ňom mapu kontinentu, questy, atď. Tiež sa do neho integroval inventár, atribúty zbraní, ich kondícia a stav (pomocou príslušného skillu sa dajú opravovať, prípadne z dvoch rovnakých vadných kusov spraviť jeden funkčný) a podobne. PIPboy 3000 je jednoducho úžasná hračka, aj keď orientácia v ňom dá z počiatku dosť zabrať, keďže ponúka naozaj tony rôznorodých informácií.

V malej chalúpke, ktorú som opäť bez problémov našiel podľa šípky na kompase, sa ukrýva neposlušná slečna. Moje dobré srdce ju posiela preč od nebezpečného majiteľa baru s tým, že to za ňu skúsim nejak vybaviť. Odmenou mi je iba jej nehynúca vďaka. Keby som to bol vedel, na mieste tu mrchu odprásknem!

So sklonenou hlavou sa vraciam do mesta (Prosím vás, dá sa cestovať nejako rýchlejšie? Áno, keď sklopíte zbraň, tak môžete šprintovať. A vozidlá plánujete? Podľa toho, čo viem, tak nie...), zastavujem sa u šerifa a nahlasujem mu podozrivého cudzinca v bare. Muž zákona sa rozhodne ísť so mnou a celú vec urovnať. Som svedkom ich rozhovoru, cudzinec sa so šerifom dohodne, ten sa mu s výrazom spokojnosti na tvári otočí chrbtom. Dobre oblečený chlapík neváha, vytiahne spod plášťa samopal a pokropí muža zákona dávkou olova. To už vyťahujem gun ja, zapínam VATS a plánujem útok. Bolo to trochu ťažšie, utŕžil som pár škrabancov, ale zložil som ho. Prehľadám jednu i druhú mŕtvolu a hneď som bohatší o pár slušne vyzerajúcich zbraní a nejaké zásoby. Ešte odnesiem majiteľovi baru pozdrav od slečny, zinkasujem odmenu a vychádzam z baru. Hneď za dverami ma zastavuje malá černošské dieťa. Ževraj je syn šerifa, ďakuje mi za pomstenie otca a že stále čaká na to, čo spravím s nevybuchnutou bombou. Bomba! Na ňu som skoro zabudol...

Fallout 3
Fallout 3
Fallout 3

Môj čas určený na hranie vypršal. Vstávam od Xboxu, hlava plná dojmov a zážitkov. Aký je teda ten nový Fallout? Atmosféra (tá v prvom rade), PIPboy, ghoulovia, brahmíny, akčné body vo VATS, perky, skilly – to všetko jasne pripomína legendu. Rozhovory a questy sú zase odkukané od Oblivionu. Realtimové boje pripomínajú ktorúkoľvek 1st person strieľačku. Ako mix to však funguje výborne a hlavne atmosféra dáva jasne pocítiť, s kým máme tú česť. Možno to nebude „starý“ Fallout, lenže ani tento nový vôbec nemusí dopadnúť zlé. Ja osobne sa po týchto zážitkoch na Fallout 3 viac ako teším.


napísal je2ry 5.9.2008
Páči sa mi!
FALLOUT 3


PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Bethesda Softworks / Bethesda Softworks
Štýl: RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  október 2008
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (7)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (0)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (2)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19772)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk