HEAVY RAIN

HEAVY RAIN

Prežili sme búrku emócií

Dojmy

Čo môže byť zábavné na chodení po byte s postavou trpiacou nespavosťou, ktorú sa snažíte uspať miliónkrát vykonanými činnosťami? V reálnom živote ich beriete za samozrejmé, na obrazovke vyzerajú nudne. Listovanie módneho časopisu za kuchynským stolom, roztrasenie fobsahu krabice s džúsom Sixaxisom? Sprchovanie, utieranie mokrého ženského tela uterákom? No to je už lepšie!

Aby ste získali predstavu, čo tvorí hernú náplň Heavy Rain, musíte sa spýtať sami seba, kedy ste v hre urobili niečo, čo sa vymykalo akejkoľvek činnosti vo virtuálnych svetoch. Niečo, čo popieralo štandardy a rokmi overené pravidlá, niečo, čo hru nerobí hrou, ale pomáha navodiť správnu atmosféru v danom momente, alebo len vypĺňa hluché miesto, či je barličkou pre naráciu, vložkou pre vyvolanie úsmevu. Žmurkanie v Alone in the Dark? Rozhýbanie údov práve narodeného dieťaťa v Assassin's Creed II? A čo tak hádzanie na basketbalový koš z dlhej chvíle bez zapisovania skóre? Bez motivácie?

Tak si skúste v mysli roztočiť kolotoč alebo sa pohúpať na húpačke v parku. Skúste pripraviť večeru, rozkrojiť pizzu, hľadať vo vačku peňaženku, zapnúť si bezpečnostný pás v aute, ísť na záchod a potom si neumyť ruky, skúste zomrieť svetelnými mečmi v boji proti chrabrému rytierovi, pretože ste otec. Každá jedna činnosť v Heavy Rain je smrteľne vážna, ani pri čistení zubov vás nenapadne tváriť sa znudene alebo zhnusene, pretože vám pripomína chvíle príprav na nútené práce či školu. Heavy Rain je o životoch hlavných protagonistov a odvádza robotu na jednotku.

Emočný kolotoč

Aby sme zbytočne popisom neprezrádzali scény, pretože každá jedna je svojím spôsobom takým unikátnym emocionálnym a psychologickým puzzlom, zaostríme na už predvedenú pasáž, v ktorej Ethan Mars hľadá cestu k svojmu synovi, ktorý sa do seba uzavrel po smrti súrodenca. Predstavenie postáv, ale hlavne ich aktuálneho emočného stavu, nie je odfláknuté jednou-dvomi cut-scénami. Na tradične pojaté rozprávenie príbehu zabudnite, Heavy Rain sa na žiadne prestrihové scény nehrá, ale dá vám to pekne krásne všetko vyžrať.


Aj preto hneď v úvode žijete spokojný život architekta v super luxusnom dome so záhradou, kde sa hráte s deťmi. Strávite čas za kresliacou doskou, poleňošíte na pohovke a prestriete stôl. Len pre istotu zopakujeme, že nič pasívne nesledujete, ale všetko vykonávate vlastnoručne, aj opatrné pokladanie drahého porcelánu na stôl! Stačí skutočne pár minút a viete, že Ethan mal šťastie od života, že ho obdaroval milujúcou ženou a dvomi krásnymi deťmi. Lenže dokonalá rodinná symbióza nevydrží dlho. Heavy Rain nie je o širokých úsmevoch, radostiach spoločného nažívania, ale o odvrátenej stránke. Nefalšovanou tragédiou.

A jedna takáto sa stane v nákupnom centre, Ethanovi sa stratí syn a ten v zmätku vbehne pod auto. Malá nepozornosť ho stála to, čo najviac miluje. Rodinu. Obrat o 180° spôsobil, že o ňu prišiel, manželka ho nenávidí, syn sa s ním nerozpráva, opustila ho aj kreatívnosť a tak prišiel aj o prácu. Stratil absolútne všetko a vy ste boli pritom. Aby tie prepojenia na postavy boli silnejšie a fungovala empatia, musíte absolvovať aj také zbytočnosti ako pomoc príchodzej manželke s nákupom. Nič nie je zbytočné, všetko je dôležité. Každá maličkosť, každá drobnosť rozpráva svoj príbeh a môže to byť aj obyčajný inhalátor. Na tabuli napísaný rozvrh aktivít po príchode zo školy dáva jasne najavo, že Ethan to bude mať so synom ťažšie, na rozhovor medzi domácimi úlohami, animovaným seriálom v telke a večerou jednoducho nebude mať čas.

Zatiaľ čo Ethan sa utápa v sebaľútosti, investigatívna novinárka Madison trpí nespavosťou a vetrí, že v byte nie je sama. Hra mení náladu každou scénou, čo nová postava, to iné emócie. Smútok nahrádza strach. Heavy Rain stačí na to vkusne zariadený prázdny priestor. Najskôr je to nepatrný zvuk, ktorý takmer nepočujete, potom je to záchvev tieňa na sklenenej stene, na čo zrýchľujete kroky a opätovne preskúmavate každý jeden kút. Keď nič nenájdete a už už si myslíte, že všetko sú to len vidiny z nedostatku spánku, vyskakujete zo stoličky s vreskotom. Pohodlné preskúmavanie sa stáva naháňačkou mačky a myši v klietke, odkiaľ niet úniku. Vchodové dvere sú zatvorené. Madison nie je sama, ale to vám bije srdce ako o život.

Stará vs nová škola

Za každú jednu postavu hovoria činy, ale mozaiku charakteru dopĺňa aj ich súkromie, zariadenie príbytku, oblečenie a, samozrejme, výraz v tvári. Súkromné očko Scott Shelby je vernou kópiou Columba, je zo starej školy a tam kde nepomáhajú slová, prehovoria päste. Jeho protikladom je agent FBI Norman Jayden. Spolieha sa výhradne na moderné hračky a sledovanie stôp s prenosným labákom vo virtuálnych okuliaroch ARI. Dokonca aj sparťansky zariadenú kanceláriu premení v okamihu na ideálne miesto na prácu. Stačí len zmeniť vo virtuálnej realite pozadie a už ste v akváriu alebo na Marse.


Analýza, spracovanie dát, porovnanie výsledkov a hľadanie stôp sa podobá na dirigovanie z Minority Report, no práca v teréne je úplne odlišná. Aktivovaním ARI môžete vyslať do bezprostredného okolia skenovaciu vlnu a ak na niečo narazí, vyskočí zo zeme značka s DNA, odlačkom topánky alebo pachovovou stopou. Obaja detektívi pátrajú po sériovom vrahovi, ktorý necháva obetiam v dlani origami a na hrudi orchideu, ale každý z nich má iné metódy. Tá odlišnosť sa nevzťahuje iba na profesie, ale na každý charakter zvlásť. Čo postava, to iný postup hrou, iná dynamika a iné emócie.

Ako sa teda Heavy Rain hrá? V Heavy Rain je príbeh kladený nad všetko ostatné, ktorý je plne interaktívny, čo znamená, že aj napríklad počas vypočúvania môžete s postavou detektíva pobehovať po miestnosti alebo sa oprieť o stenu a počúvať. Takej tlačovej konferencie sa nemusíte vôbec zúčastniť, ale ak si sadnete pred policajného komisára, vypočujete si zákerné otázky novinárov o spolitizovaní prípadu. Čokoľvek, čo urobíte, vám dá spätnú väzbu. Dĺžka Heavy Rain nie je závislá od počtu vedľajších úloh, ale od toho, ako veľmi ste zvedaví. Lenže, ak si budete dávať na čas, tak nemusíte nič stihnúť. Príbeh tiká podľa vnútorných hodín, ak sa niečo má stať o 18.00, tak sa to aj stane. Vo vybraných situáciách, máte čas iba pre seba, inak plynie bez ohľadu na to, čo práve robíte, alebo kde sa nachádzate.

Tak trochu iná adventúra

S Heavy Rain sa budú skloňovať prevažne Quick Time Eventy, ale malé piktogramy krúžiace okolo postáv, ak si majú vybrať odpoveď, nahrádzajú inak tradičné kontextové tlačítka alebo témy v rozhovoroch. Všetky aktivity sú previazané na QTE a tie zase na činnosti, takže ak si chcete sadnúť, zatlačíte analog smerom dolu. Zapínanie bezpečnostného pásu alebo otočenie kľúčikom v zapaľovaní vyžaduje potrebný úkon kopírujúci pohyb ruky ako v skutočnosti. Heavy Rain je adventúrou, no s úplne netradičnou ovládacou schémou. Po spustení vás napadne otočiť scénou pravým a vykročiť ľavým analogom, no kamera ani postava nereagujú.

Podobne ako Fahrenheit využíva systém kamier, prepínanie medzi nimi nie je povinné, ale takto sa zabraňuje, aby ste sa stáli v mŕtvom uhle. Pohyb postavy zase obstaráva netradične R2. Zatiahnete za trigger a ona vykročí. Automaticky a hlavne prirodzene obchádza prekážky a nábytok, ak chcete zmeniť smer, stačí jemne pohnúť ľavým analogom, na čo postava otočí hlavu. Pri prudkých otočkách, sa po otočení hlavy zapájajú plecia a potom celé telo. QTE sa neobmedzujú iba na stláčanie kombinácie tlačítok v správny čas. Podľa zvolenej obtiažnosti (Casual, Firt Timer, Gamer) sa intenzívne zapája aj práca s analogom či senzorom Sixaxisu. Niekedy stačí len ťuknúť, inokedy musíte na striedačku mačkať tlačítka alebo ich stlačiť a držať v presnom poradí.


Heavy Rain je posiata hot spotmi. Môžete sa kochať výhľadom z luxusného apartmánu, pustiť si rádio, pohrať sa s vypínačmi alebo vyprať prádlo. Niektoré sú nepodstatné, iné sú zase spúšťačom. Ako jedna z mála hier obsahuje korektne navrhnutné lokality, ktoré nepôsobia sterilne. Interiéry bytov vypovedajú o finančnej situácií nájomníkov, čo má byť opotrebované, také aj je, kancelárie sú zariadené presne podľa katalógov a v takom obchodíku je vymodelovaný každý kus tovaru ležiaci na pulte.

A ako je to s tými rozhodnutiami ovplyvňujúcimi dej? Preview verzia s úvodnými 11 scénami postavy len predstavila, nedovolila ich vystaviť stresujúcim situáciám ani ich nebolo možné nechať zabiť. Ale napríklad pri vypočúvaní môžete tipovať čas, kedy došlo k prešetrovanej skutočnosti a farby oblečenia. Ak ich trafíte, vypočúvaný svoj poznatok podporí presvedčujúcou odpoveďou, ak si neviete spomenúť, tak tápa. Zatiaľ je ešte priskoro hovoriť o tom, aký budú mať vplyv na priebeh vyšetrovania, sme presvedčení, že pri druhom hraní, budete venovať pozornosť iným veciam a skúsite scény prejsť iným spôsobom, pretože mnohé to umožňujú.

Quantic Dream nenechal nič na náhodu, každý jeden detail je dotiahnutý na maximum. Postavy, ich mimika a vernosť pohybov dokonale kopíruje dianie na obrazovke a spolu s výbornou hudbou budujú strhujúcu atmosféru podobnú filmovým thrilerom. Aj po dohraní preview verzie máme viac otázok ako odpovedí, všetko však nasvedčuje tomu, že Heavy Rain bude poriadny lejak emócií.

Zaujímavé fakty Heavy Rain (vo finálnej verzii môžu byť mnohé upravené):

- Madison po vykonaní malej potreby nepotrebuje papier
- Madison si po sprche dáva na seba použité prádlo, Ethan nie
- za tovar v obchode nemusíte zaplatiť, stačí zneškodniť nepriateľa
- podobne ako vo Fahrenheit klesala teplota, v Heavy Rain stúpajú zrážky v milimetroch
- počas inštalácie si môžete zložiť origami žeriava, ktorý bude dodaný spolu s hrou
- postavy zásadne spia bez prikrývok
- byty sú priestranné aj keď to finančná situácia nedovoľuje
- byt samotára má stôl pre šiestich, kuchyňu, za ktorú by sa nehanbila ani reštaurácia, a chladnička je plná jedla.


napísal spacejunker 14.12.2009
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
HEAVY RAIN


PS3
PC
PS4

Vývoj: SCEE / SONY Czech / Quantic Dream
Štýl: Adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 24. február 2010
 24.6. 2019 (PC)
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #118


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Predam dosku a cpu (1)
ahojte, uz dlhsiu dobu sa mi tu prasi na i5 4670 s...
| Sw jedi fallen order problem (3)
Mam problem s hrou a to taky, ze mi hra pada nahod...
| Red dead redemption 2 (16)
ma niekto podobny problem s touto hrou ...pri spus...
| Ktorý mobil ? xiaomi redmi 7a ... (6)
No... Rozhodujem sa medzi týmito dvoma telefónmi. ...
| Bezdrotove herne sluchadla vyb... (9)
Ahojte, kedze alza ma ten black friday tak sa snaz...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk