DEAD MAN´S HAND

DEAD MAN´S HAND

7.9

Kamarátom sa dá odpustiť mnohé, ale nie zákerný výstrel... Vydajte sa na cestu pomsty krížom cez divoký západ v hre Ruka mŕtveho muža.

Bolo ich deväť. Samí tvrdí chlapi. Spoločne vykrádali banky, organizovali vlakové lúpeže a delili si korisť. Mali veľa spoločného. Všetci stáli mimo zákon a každého  z nich  ťažil nejaký hriech. A predsa jeden z nich bol celkom iný. Usúdil, že krádeže sú jedna vec a zabíjanie nevinných žien a detí druhá. Postavil sa proti ostatným členom gangu. Skončil s guľkou v hrudi. Bola to šťastná náhoda alebo osud, že prežil? Kamarátom sa dá odpustiť mnohé, ale nie zákerný výstrel... A tak potom, čo sa mu podarilo utiecť z väzenia, vydal sa po stopách bývalých spoločníkov. A tí sa teraz musia mať na pozore, pretože ruka mŕtveho muža drží smrtonosnú zbraň...

Pokiaľ si spomínam, Dead Man´s Hand je okrem nezabudnuteľného titulu Outlaws jediná klasická strieľačka z divokého západu. Akcií z druhej svetovej vojny alebo temnej budúcnosti je nepreberné množstvo. Na western akoby sa v tomto žánri celkom zabudlo. Preto som s nadšením siahol po titule, kde hlavný hrdina nosí "kolty proklatě nízko“.

Dead  Man´s hand
Dead  Man´s hand
Dead  Man´s hand

V singleplayeri sa prevtelíte do kože spomínaného "mŕtveho muža“, ktorý sa vydal cestou pomsty. Čaká na vás osem podlých kumpánov s ochrankou, jazda na koni cez nebezpečné územia a niekoľko bonusových lokalít a hľadaných zabijakov. Z väzenia sa presuniete do prérie, navštívite niekoľko štýlových miest a dediniek. Zažijete prestrelky v kostole, na píle, v kaňone a na vysočine. Horúco bude vo vlaku, na farme a dokonca aj na cintoríne. Repertoár  je naozaj bohatý. Azda jediné, na čo autori pozabudli, je prepad dostavníka. Celkovo na vás čaká 27 rôznorodých lokalít, kde sa naozaj do chuti vybláznite.

Počas jednotlivých misií nie je možné ukladať pozíciu. U iných hier by mi to možno prekážalo. Misie v Dead Man´s Hand sú navrhnuté tak, aby neboli priveľmi krátke, ani pridlhé. A s pomocou lekárničiek, prípadne na nižšej obtiažnosti ich zdolanie nie je veľmi náročné. Navyše pri love na zabijakov sú misie rozdelené na dve etapy. V prvej likvidujete banditových posluhovačov. Keď sa priblížite k šéfovi, zhliadnete sprievodnú animáciu v štýle prvých čiernobielych filmov. Nasleduje druhá etapa. Je to stručnejšia časť, kde sa pozriete na zúbky hlavnému hrdlorezovi.

Pred každou prestrelkou sa zobrazí menu s výberom typických dobových zbraní. Na prvej obrazovke si vyberiete jeden z troch revolverov. Druhá obrazovka ponúka ten istý počet pušiek. Napokon si arzenál zbraní doplníte o jednu z troch brokovníc. Na začiatku  je vaša voľba obmedzená, neskôr získate prístup ku všetkým predmetom v ponuke. Potom v krátkej partičke pokru môžete výhrou získať bonusy napríklad v podobe streliva navyše. Každá zbraň má dva módy streľby. Ten druhý si musíte zaslúžiť niekoľkými efektnými zásahmi. Keď zakrvavíte košeľu jedného či dvoch banditov, zvýši sa hodnota na silovom merači. Potom sa už dá využívať rýchlostreľba s bubnovým revolverom, dvojitá dávka z brokovnice, alebo priblíženie cieľa pred hlavňou loveckej pušky. Okrem týchto zbraní má hrdina vždy po ruke nôž. Počas prestrelky často nájdete zápalné fľaše alebo efektný dynamit. Občas potešia aj stojanové guľomety. Dokonca si pár krát vystrelíte aj z dela.

Dead  Man´s hand
Dead  Man´s hand
Dead  Man´s hand

Za každý výstrel, ktorý neminie cieľ, dostávate body a zvyšujete si celkové skóre misie. K nim sa pripočítavajú  bodíky za prestíž. Tie získavate po zostrelení rôznych predmetov, čo vám padnú do oka. Počítajú sa guľkou rozhúpané obrazy, znehodnotené lampy, rozporcované stoly a stoličky, debny aj porozbíjané fľaše a taniere. Čím viac predmetov a banditov zlikvidujte bezprostredne za sebou, tým väčšie ohodnotenie získate. Tak napríklad za prázdnu fľašu sa nepripočíta bežných 5 bodov, ale napríklad až 50. Niektoré predmety sa dajú presúvať a využiť povedzme na krytie pred nepriateľom. Dobrá taktika je poslať smerom k banditom sud s výbušninou a po dobre mierenom zásahu  vychutnávať let  zmasakrovaných nebožtíkov.

V Dead Man´s Hand je toho naozaj veľa, čo sa dá zničiť a zdemolovať. Napríklad výstrelom dáte do pohybu drevený voz. Ten narazí do podporného stĺpa a vzápätí padajúca strecha rozkúskuje debničku aj pištoľníka, ktorý sa pod ňou schovával. Sympatické sú misie, kde trávite čas v sedle a počas pohodovej jazdy eliminujete  pištoľníkov, čo sa vám postavia do cesty. Je naozaj efektné, keď zostrelíte iného jazdca a kôň vláči mŕtvolu po prašnej púšti.

Hra je  veľmi chytľavá a dynamická. Ale pôsobivý zážitok je občas znepríjemňovaný menšími nedostatkami. Pár krát som spozoroval zaseknuté postavy nepriateľov. Častejšie sa mi stávalo, že napriek rozsiahlemu repertoáru  mi posuvné tlačidlo (ďalšia zbraň), dookola nahadzovalo len niektoré zbrane. Ani nepriatelia nie sú zvlášť bystrí. V hre pre jedného to ani veľmi nepostrehnete, ale určite to spozorujete v multiplayeri, ak si navolíte botov.

Celkovo obsahuje hra pre viacerých hráčov 4 odlišné módy. Samozrejme je tu Deathmatch a Team Deathmatch. Potom mód "Posse“, kde na limitovanom území likvidujete stále nové vlny nepriateľov. A napokon "Bounty“. Hráč, ktorý zneškodní prvého súpera, sa stáva vyhnancom a všetci mu idú po krku. Zapisuje sa mu čas, počas ktorého sa úspešne bráni nepriateľom. Ten, kto ho zabije, preberá úlohu vyhnanca. Cieľom je takýmto spôsobom čo najskôr dosiahnuť určený časový limit. Na skromných, ale vydarených mapkách, môže proti sebe (alebo bok po boku) stáť až osem hráčov. Za plus považujem aj prítomnosť počítačom riadených súperov, aj keď som už naznačil, že nie sú veľmi inteligentní. Na serveri môžete okrem bežných nastavení určiť aj špeciálne doplnky zatraktívňujúce hru. Obmedzíte používané zbrane, určíte stály beh alebo zvolíte smrť po jedinom výstrele.

Dead  Man´s hand
Dead  Man´s hand
Dead  Man´s hand

Celá hra je zobrazená v príjemnej 3D grafike. Hrdinu sledujete z vlastného pohľadu, takže vidíte okolie a zbraň, ktorú práve držíte v ruke. Umierajúci nepriatelia, výbuchy, použitý arzenál a zdemolované predmety sú sympaticky vykreslené a sprevádzané efektnými zvukmi. Nechýbajú rôzne hlášky protivníkov a štýlová muzička. Tá sa naozaj vydarila. Obsahuje klasické westernové prvky ako hru na harmonike alebo melodické pískanie  doplnené novodobými hudobnými časťami. Rozumné minimum je CPU 800 Mhz, 256 MB RAM a 32 MB grafická karta.

Dead Man´s Hand je čistokrvná akčná hra z westernového prostredia. Dobové zbrane, výborná atmosféra a zvuky vás zavedú do pútavého sveta neohrozených pištoľníkov, ktorý si väčšina hráčov obľúbi. Mňa osobne tento titul veľmi potešil a zaujal. Myslím, že je to jedna z najvydarenejších strieľačiek, aké sa mi dostali do rúk. Ak máte bližší vzťah k westernu a divokému západu, k výslednému hodnoteniu si pripočítajte ešte 10 bodov.

napísal uni 14.5.2004
7.9
DEAD MAN´S HAND