ROME: TOTAL WAR

ROME: TOTAL WAR

9.2

Dlho očakávaná nová generácia Total War série je už tu a prináśa jedinečný vojnov strategický zážitok.

Konečne si vydýchli. Pochod sa skončil. Z úst im stúpali výpary. Biele, ako zasnežená zem, po ktorej kráčali. Niekde pred nimi, možno  tam za blízkym pahorkom, už na nich čakali divé hordy barbarov. Generál, urastený muž v sedle vraného koňa, predstúpil pred zmorených mužov a prehovoril. Napriek tomu, že bola nepríjemná zima a vojaci unavení z dlhej cesty, jeho povzbudzujúce slová sa neminuli účinku. Po zuby ozbrojené zástupy Rimanov začali jasať. Potom sa znovu pohli a odhodlane kráčali v ústrety nepriateľovi. Obloha bola sivá a zamračená. Akoby tušila, že v ten deň sa preleje veľa krvi...

Rome: Total War je jedna z najočakávanejších stratégií tohto roku. Mapuje obdobie rozkvetu Rímskeho impéria. Prvé dve hry zo série Total War (Shogun, Medieval) si svojím kvalitným spracovaním a veľkolepými bojmi získali mnoho fanúšikov. Je nový titul iba stará hra v novom kabáte alebo  prekvapí niečím novým?

Rome: Total War
Rome: Total War
Rome: Total War

Menu hry obsahuje niekoľko zaujímavých položiek. Podstatou hry je prepracovaná kampaň. O tej si o chvíľu povieme viac. Pre tých, čo nezaujíma spravovanie štátu a provincií je k dispozícii súbor historických bitiek (historical battle). Hráč si zvolí herný scenár, ktorý zodpovedá skutočnej udalosti  napr. obliehanie Sparty alebo  inú z desiatich bitiek. Zobrazí sa mu stav armády, ktorú vedie pri konflikte. Niekedy je možné ovládať  ktorúkoľvek stranu, inokedy hráte len za stanovený národ. Bezprostredne potom nasleduje boj. Ďalej tu nájdete bohatú ponuku herných máp, na ktoré môžete umiestniť ľubovoľné sekcie a jednotky podľa vlastného výberu (custom battle). Celkovo je tu úctyhodných dvadsaťjeden národov a mocností. Svojim armádam môžete dokonca určiť bojovú úroveň a priradiť vylepšené zbrane. To je však na úkor početnosti. Na druhej strane, veteráni v bitke spôsobia súperovi väčšie škody a len tak ľahko nezutekajú. Dajú sa priradiť aj spojenci a niekoľko navzájom znepriatelených strán. Takže dokážete vytvoriť naozaj parádnu bitku. Podmienkou na víťazstvo je úplná porážka súperových jednotiek (last man standing), alebo najvyššie skóre vo výslednej tabuľke (scored resolution). Ak máte radšej brutálne boje ako realistické bitky, nezabudnite potvrdiť možnosť arkádových bojov. Poslednou voľbou pre jedného hráča je rýchly boj (quick battle). Jednoducho ste vrhnutí do víru boja s počítačom vygenerovanou mapou a jednotkami.

Multiplayer má v podstate totožné možnosti ako vyššie uvedené Custom Battle, takže osobitný popis nie je nutný. Vrátim sa ku kampani. Kto ju nevyskúša, nevie o čom v skutočnosti je Rome: Total War. Všetky ostatné možnosti hry sú len prostým zobrazením bojov. Tie sa síce výrazne nezmenili, ale nájdete tu niekoľko vylepšení. A aj keď sú naozaj zábavné, celá hra stojí na manažmente a spravovaní krajiny a provincií.

Boj a jeho priebeh

Pri bežnom boji stoja proti sebe dve znepriatelené strany. Niekedy  využijú aj pomocnú ruku spojencov. Úlohu spolupracujúcich vojsk najčastejšie preberá počítač. V prípade, že sa do konfliktu zapoja dve alebo viaceré armády hráčovho impéria, niekedy hráč ovláda všetky jednotky, inokedy mu vypomáha umelá inteligencia. Ak máte problém s ovládaním mnohopočetného vojska, môžete aspoň niektoré roty prenechať na AI. V prípade, že vás boje nezaujímajú vôbec alebo je ich na vás priveľa, využite automatické výsledky. O víťazstve či prehre rozhoduje počet a rozmanitosť vojska, skúsenosti veliteľa a terén. Ak boj vediete osobne, tak v neposlednej rade tiež taktika. Aj keď máte početnú nevýhodu, s dobrou stratégiou a vhodným nasadením jednotiek, môžete zvrátiť celý priebeh boja. A to je základný rozdiel medzi bojmi v bežných strategických hrách a v Total War. V iných tituloch je víťaz najčastejšie ten, čo vyrobí najviac bojaschopných jednotiek. Tu víťazí predovšetkým ten, kto viac premýšľa a taktizuje.

Už tesne pred začatím bitky máte možnosť vhodne zoskupiť a usporiadať svoje jednotky. Vytvoriť väčšie celky a rozložiť ich po určenom priestranstve. Chvíľu pred tým vždy veliteľ armády povzbudí mužstvo. Počúvať túto rétoriku nemusíte, ale verte mi, že pohľad na  armádu, posmelenú vhodným slovom je úchvatný. Po príprave vás už čaká samotný boj. Jednotky môžete presúvať pomalým pochodom alebo behom. Ale pozor, unavené jednotky sú pri boji menej efektívne! Aj aktuálne ročné obdobie a počasie spravia svoje. V zime sa muži ľahko vyčerpajú, v letnej spare sa rozhorúčia. Počas hmly sa ťažko orientuje v teréne, ale skúsený veliteľ ju môže využiť aj vo svoj prospech.

Jednotky sa môžu zoskupiť do základných formácií. Väčšie celky zladíte do taktických zoskupení. Napr. pešiaci vpredu, za nimi strelci, na konci jazda. Okrem bežných možností  majú niektoré jednotky špeciálne vlastnosti. Napr. balista vystreľuje ohnivé šípy, jazda sa zoradí do útočného šíku. Prekrásny pohľad je na légie, ktoré v neskorších fázach hry dokážu vytvoriť preslávenú obrannú formáciu, kde si štítmi kryjú boky aj hlavy. Myslím, že u nás je známa ako "korytnačka“ (v hre Testudo). Jednotlivé skupiny majú rozdielnu morálku. Od nej závisí, ako sa zachovajú v kritických situáciách. Niektoré jednotky sa ľahko vystrašia a zutekajú z boja, iné bojujú do posledných síl. Najväčší zvrat v bitke nastane, keď padne veliteľ armády. Vtedy väčšinu mužov zachváti panika a neraz sa stávajú ľahkou korisťou pre súpera. Boj končí zlikvidovaním alebo rozprášením súperovej armády. Víťazstvá a prehry bývajú označené podľa priebehu bitky a výsledkov. Napr. heroické víťazstvo znamená odvážny boj s malými stratami. Velitelia získavajú skúsenosti a bonusy pre ďalšie boje. Zručnému generálovi môžete pokojne prenechať velenie a zapnúť automatickú bitku. Zvyčajne nesklame. Nesmiem zabudnúť na dobíjanie miest a hradov. Pred každým väčším obliehaním je potrebné vyrobiť obliehacie stroje a pomôcky (baranidlá, rebríky, katapulty...). Vojaci musia zlikvidovať odporcov alebo sa dostať na centrálne námestie (plaza) a udržať túto pozíciu v stanovenom časovom limite. Ak sa im to nepodarí, utŕžia porážku. Smola, ktorá sa leje z kamenných hradieb na hlavy útočníkov alebo súboje priamo na hradbách pôsobia veľmi realisticky.

Spravovanie impéria

Na počiatku kampane si zvolíte jednu z troch vplyvných rímskych rodín. Každá rodina má svoje zásady a ambície. Aj keď sú súčasťou jedného celku, ich snahy sú odlišné. Napriek tomu sú ochotní pomôcť si v boji proti spoločným nepriateľom. Všetky rody sú podriadené rímskemu senátu, ktorý v tomto období spravuje štát. Senát zadáva úlohy, ktoré vyžaduje pod prísľubom odmeny alebo hrozbou trestu splniť. Napr. okupovať nepriateľský prístav, dobiť provinciu. Nie vždy odporúčam plniť tieto nariadenia. Často sa takto dostanete do zbytočnej vojny alebo prídete o cenné jednotky. Ale ani úplná ignorácia nie je riešením. Zvlášť ak chcete, aby aj členovia vašej rodiny zaujali popredné miesta v senáte. A tým, aby ste získali väčší  vplyv v krajine. Napokon, keď je váš príbuzný vo vysokom úrade, aj isté prehrešky sa odpustia...

Vaším hlavným cieľom je stať sa Imperátorom. To je možné, ale len prípade, že ovládate päťdesiat území (dlhšia kampaň)! Na počiatku máte sotva tri-štyri regióny, takže práce máte až nad hlavu. Musíte viesť dobyvateľské výpravy a odolávať hordám nájazdníkov. V prípade, že nevediete kolóniu podľa predstáv jej obyvateľov, čelíte nepríjemnej rebélii. Vo vojne, ktorá otriasa celým svetom sa oplatí využívať diplomatov. Vďaka nim uzavriete obchodné zmluvy, nadviažete spojenectvá alebo tlmočíte svoje požiadavky. Kde zlyhá diplomat, uplatní sa zabijak. Vražda vysokého generála alebo člena rodiny môže poriadne zamiešať karty vo vojne aj v politike. Početnosť nepriateľských vojsk a situáciu vo svete vhodne zmapujú špióni. Navyše destabilizujú súperove sídla a vykonávajú záškodnícku činnosť.

Rome: Total War
Rome: Total War
Rome: Total War

Vedenie jednotlivých regiónov majú na starosti guvernéri. Pochádzajú výlučne z vášho rodu, ale nemusíte mať obavy. V prípade, že nemáte dostatok členov rodiny, môžete si adoptovať niektorého z osvedčených generálov, či získať vhodného adepta svadbou. Ak napriek tomu zostane územie bez správcu, nič sa nedeje. Kolónia je sebestačná. Až na to, že nemáte možnosť upraviť oblasť podľa svojich predstáv. To znamená, nemôžete budovať a najímať armádu podľa vlastného uváženia. Jedine určíte priority na danom území, napr. finančná politika, vojenské zabezpečenie, kultúrna výstavba atď. Na takýchto miestach vzrastá pravdepodobnosť rebélie.

V bežnom regióne, kde nechýba guvernér, máte širšie pole pôsobnosti. Okrem spomínaného verbovania vojakov a výstavby obydlí, určujete výšku daní, opravujete poškodené stavby, prípadne kontrolujete priebeh festivalov a hier. Nie každý člen rodiny je vhodný na post guvernéra alebo vojenského veliteľa. Aj keď zvyčajne  všetci časom nazbierajú isté skúsenosti, je vhodné dosadzovať správnych ľudí. Každý dospelý člen rodu má pri svojom portréte uvedené meno, vek a základné schopnosti:

Command - určuje schopnosti v boji. Čím viac hviezdičiek, tým lepší veliteľ. Deväťhviezdičkový muž je veľká vodcovská osobnosť a počas bojov má veľké výhody, vyplývajúce z bohatých skúseností.

Management - je dôležitý hlavne pre guvernérov. Mnoho ikoniek s listinou znamená skvelú hospodársku politiku a výhody pri  najímaní a výstavbe.

Influence - určuje vplyv osobnosti na okolie. Predovšetkým na senát, ale  zohráva úlohu aj vo vzťahu k bežnému obyvateľstvu. U vysokých politikov a úradníkov je zvyčajne dôsledkom skvelého manažmentu.

Okrem toho tu nájdete ešte dve dôležité zložky - charakteristiky (retinue) a črty (traits). Oboje dopĺňajú a určujú osobnosť a úroveň základných schopností. Niekedy sú tieto doplnky negatívne. Napr. charakteristika Gladiator znamená, že tento muž má skúsenosti z bojovej arény a je pripravený na nebezpečenstvá. Preto zavčasu odhalí blízkosť zabijaka (+1 osobná ochrana) a jeho osobná stráž je zdatnejšia (+1 odvaha). Črta Superior Defender pridáva bonus pri obrane (+3 veliteľské body k obrane). Naopak črta Drunkard značí, že tento človek si rád vypije a to sa negatívne prejaví na jeho konaní (-1 vplyv, -1 manžment, -1 velenie). Známe a skúsené osobnosti postupne nadobudnú niekoľko charakteristík a pokojne môžu mať aj dvadsať čŕt! O to viac mrzí, keď významný vodca alebo politik zahynie.

Vojská, diplomati a ostatné jednotky sa presúvajú z miesta na miesto po svetovej mape. Postup prebieha na kolá. Početnosť armády je viditeľná na vlajke, ktorú drží postavička, v podobe vojaka. Čím viac je vlajočka zafarbená, tým rozsiahlejšie je vojsko. Keď dôjde k stretu s nepriateľom, zobrazí sa mapa krajiny a začína boj v reálnom čase. Lodné súboje prebiehajú vždy automaticky.

Rome: Total War
Rome: Total War
Rome: Total War

Hra je vyobrazená v príjemnej modernej grafike. Najmä prekvitajúce mesto vyzerá nádherne. Bojisko a jednotky si môžete približovať a sledovať z ľubovoľného pohľadu. Krajinku si natočíte podľa potreby. Ovládanie je jednoduché a praktické, pomocou myši a štandartných skratiek. Všetko dopĺňa kvalitné ozvučenie a priliehavá hudba. Požadované minimum je Procesor 1Ghz, 256 MB RAM a 64MB grafická karta (minimálne však R8500 alebo GF3).

Rome: Total War je veľmi kvalitný produkt. Je to pokračovanie osvedčenej série doplnené novými prvkami a opäť o krôčik bližšie k dokonalosti. Milovníci skutočných stratégií by nemali váhať ani na chvíľu. Nič lepšie v danom žánri na trhu tento rok nebolo. A neviem, či sa to v najbližšom čase zmení. Túto hru jednoducho musíte mať!

napísal uni 11.10.2004
9.2
ROME: TOTAL WAR