HALF-LIFE 2

HALF-LIFE 2

9.7

Gordon Freeman je späť, hrdina Black Mesa komlexu sa vrátil a tentoraz na neho čaká totalitné východo-európske mesto City 17.

Recenzia

Posledná z najčakávanejších hier tohto roka Half-Life 2 konečne dorazila a zmietla všetko čo bolo pred ňou. Vyzerá, že bude mať, čo povedať aj hrám, ktoré vyjdú ešte aj rok po nej. Valve rovnako ako pri prvej hre aj teraz odložili vydanie viac, ako o rok a znovu sa to oplatilo. V pokračovaní sa držali úspešného štýlu pôvodnej hry, viac menej zobrali všetky veci z pôvodnej hry a vylepšili ich na maximálne možnú kvalitu a pridali, v nových hrách stále potrebnejšiu, fyziku. Valve z nej dokonca neváhalo spraviť nutnú súčasť hry.

Doktor Gordon Freeman sa vrátil. Nikto nevie, čo za posledných 10 rokov robil, ale teraz je tu je späť a znovu je tam, kde to treba. Cestuje do CITY 17, malého mesta niekde na Ukrajine utláčaného terrorom bezpečnostných zložiek a ovládaného charizmatickým a despotickým Dr. Wallacom Breenom (známeho z prvej hry, ako The Administrator) využívajúcim technológie na ovládanie ľudí. Autori si nie náhodou vybrali mesto bývalého socializmu, kde bol štýl totalitnej vlády bežný, mali na čom stavať a čo rozvíjať. Nám bude tiež atmosféra mesta veľmi blízka a rovnako aj prostredie, kde nebudú chýbať paneláky, sídliská, typicky východoeurópske námestia. V CITY 17 však prostredie dotvárajú hi-tech futuristické budovy vládnucich Combine zložiek , holoobrazovky neustále ohlasujúce propagandu a samozrejme večne prítomné Combine stráže ozbrojené elektrickými obuškami a dozerajúce na poriadok. Niekde v temnotách tohto systému sa skrývajú najväčšie mozgy z Black Mesa komplexu, ktorým idete pomôcť. Netušíte však do čoho sa čoskoro dostanete. Nepôjde tu už o boj s príšerami z iného vesmíru, ale o boj za slobodu a budúcnosť sveta. Znovu bude vaša cesta vedená osudom, žiadna výrazná snaha o zničenie zla, pôjde len o pomoc priateľom a snaha o prežitie.


Podobne ako vy, sa nejakou náhodou do tohto mesta dostalo až priveľa známych ľudí z Mesa komplexu. Je tu doktor Eli Vance, váš bývalý kolega, jeho pekná dcéra Alyx, nebude chýbať ani strážnik Barney Calhoun stále pracujúci pre bezpečnostné zložky a stretnete aj doktora Kleinera pracujúceho na novom teleporte. Nakoniec najdôležitejšia postava bude sám záhadný G-Man, pre ktorého ste v jednotke pracovali a zjavne váš pracovný pomer nebol nikdy prerušený. Z ďalších zaujímavých postáv stretnete bohabojného kňaza s guľovnicou, zábavne spracovaného mechanického psa, ktorý strážil Alyx, keď bola malá a doktorku Judith Moosman pravú ruku doktora Vanceho. Vašimi spojencami budú aj jednookí Vortigaunti v prvom diely známi, ako otroci votrelcov, teraz pomáhajúci hlavne pri výskume.

Zanedlho po vašom príchode do mesta ste samým vodcom Dr. Wallacom Breenom vyhlásený za buriča takzvaného free-mana, ktorý chce ľuďom ukázať falošnú tvár slobody a všetky Combine jednotky sú zapojené na vaše dolapenie. Ľuďom je sľúbená odmena za vaše dopadnutie a pomalá smrť za vaše ukrývanie. Na druhú stranu všetci rebeli, už dlho sa snažiaci o zničenie tyranie, vás tu poznajú a uznávajú ako legendu a sú vás odhodlaní sledovať aj do jamy levovej. Dokonca vďaka vášmu prvotnému odporu v meste vzniká revolúcia, ktorú však na vašu smolu treba doviesť do konca a kto iný by to mal dotiahnuť  než vy, legenda, hrdina - doktor Gordon Freeman. 

Ak ste si mysleli, že Gordon bude v dvojke znovu bojovať proti mimozemšťanom, prakticky máte sčasti pravdu, ale tentoraz to nebudú jeho praví nepriatelia. Brána do druhého sveta je zavretá a svet by nemalo, čo ohroziť. No mimozemšťania (z Xenu) sa na Zemi už zabývali, rozmnožili a stali sa prakticky súčasťou sveta, takže sa môžete tešiť aj na nich. Stretnete, ako vyskakujúcich prísavníkov Headcrabov vytvárajúcich z ľudí zombie, tak aj hmyzie púštne chrobáky Ant Lions a dostatočne sa u nás zabývali aj Barnacle popínavé monštrá s dlhým jazykom ticho čakajúce na svoju obeť. Ostatní nepriatelia sú hrozivejší, sú to bezpečnostné zložky mesta (Combine forces - modifikovaní ľudia s Combine rasou) a užijete si ich viac, ako dosť. Síce je ich tu iba niekoľko základných typov, ale naozaj ich bude hojne. Priam sa to tu hemží štandardnými vojakmi ozbrojenými samopalmi, pri väčších akciách sú nasadené aj špeciálne zložky a samozrejme helikoptéry, dropshipy a aj gigantickí mechanickí pavúci Strider, známi z videí. Väčšie jednotky pôjdu zničiť jedine raketometmi a ak ho nemáte, zostáva jedine útek. Inteligencia jednotlivých nepriateľov je rôzna, ale naozaj kvalitne spravená a záleží od nastavenia vašej obtiažnosti do akej miery budú nepriatelia taktizovať a snažiť sa vás dostať. 


Počas 14 rozľahlých levelov prejdete krížom cez mesto, jeho okolie a aj podzemie. Budú sa tu striedať rôzne štýly úrovní, niekde budete len utekať, skrývať sa a kontaktovať ľudí, inde budete musieť viac rozmýšľať, presúvať predmety a snažiť sa niekam dostať, nebudú chýbať ani čisto akčné levely a nájdu sa aj dve rozsiahle racingové misie. V jednej dostanete narýchlo postavené vznášadlo a v druhom zase terénnu buginu, tu bude všetko ako na vašich reflexoch a šikovnosti, tak aj na častom vystupovaní a čistení priestorov od nepriateľov a vytváraní si novej cesty. Prejdete takto niekoľko kilometrov a všade okolo budete pozorovať spustnutý a zničený svet rokmi bojov a utláčania. Cestou vás budú prenasledovať nebezpečné futuristické a dobre vyzbrojené helikoptéry. Takže zostáva jedine šliapnuť na plný plyn a snažiť sa vždy dopredu hľadať priechodnú cestu. Napriek rýchlosti sú to viac menej oddychové levely, kde si pekne vychutnáte rozmanitosť okolia mesta City 17, užijete si skoky, prescriptované sekvencie, kde na vás napríklad helikoptéra zostrelí obrovský komín. Pre nás najzaujímavejšie určite bude sledovať vraky Trabantov, starých Volg a nájdu sa aj Ávie. Hneď si budete pripadať ako doma. Zvyšné levely postupne miešajú atmosféru od temnej survival v Ravenholme, cez priam Matrixovskú sci-fi atmosféru v Citadele a užijete si aj vojnovú pripomínajúcu Medal of Honor v tímovom útoku s rebelmi na postavenia bezpečnostných zložiek. 

Interakcia s prostredím sa obmedzuje len na otváranie dverí a prepínanie tlačidiel. Žiadne ťukanie do keypadov alebo klávesníc, prakticky žiadne iné objekty nemôžete použiť ani otvoriť. Čo je, ale výrazne zaujímavejšie, môžete ich však rozbiť alebo hádzať. To sa vzťahuje prakticky na všetko ľahšie, teda krabice, sudy, dosky, fľaše, všetko môžete zobrať a niekam presunúť. Zaujímavé je, že sa takto dajú napríklad obísť zamknuté dvere, prevážiť lavičky, aby ste získali prechod ďalej. Neskôr so získaným Gravity gunom budete môcť robiť ešte zaujímavejšie kúsky, ako napríklad vystreľovanie cirkulárových kotúčov po zombíkoch a vystrelenie sudov s výbušninou bude mať tiež veľmi pekný efekt. Ku koncu dostanete aj  vylepšený Gravity gun, s ktorým už budete môcť priťahovať a vystreľovať ľudí, potom začne naozajstná zábava.

Zdravie a pancier je rovnaké ako v jednotke, len tu je váš špeciálny oblek vylepšený. Dopĺňanie rovnako prebieha v automatoch alebo ich nájdete aj v debnách, ktoré môžete rozbiť a zobrať z nich náboje, energiu alebo zdravie. Počtom zbraní nie ste obmedzovaný ako v mnohých aktuálnych hrách a hravo unesiete celý arzenál.  Začínate samozrejme bez zbraní, postupne získavate pištoľ, postupne prichádzajú útočné pušky, laserom navádzaný raketomet, kuša, granáty a samozrejme aj Gravity gun. Všetky zbrane sú veľmi slušne zoptimalizované a budete využívať prakticky všetky, zatiaľ čo pištoľ je presná, revolver je silný, ale pomalý, samopaly sú menej presné, ale vynahradzujú to kadenciou a teda aj rýchlym míňaním sa nábojov, ktorých nikdy nie je dosť. Kuša je viac menej náhradou sniperky a teda je pomalá a máte do nej aj málo šípov. Raketomet trpí rovnako nedostatkom rakiet, ale ak vás otravuje nepriateľská helikoptéra vždy sa ich v okolí niekoľko nájde. Zaujímavé na raketomete je, že rakety sú navádzané laserom, ktorým ukazujete na cieľ a za ktorým raketa pôjde až pokým ho netrafí alebo nenarazí do niečoho iného.


Vizuálna stránka hry je jedinečná. Síce Source engine nemá všetky špeciálne efekty ako napríklad Doom alebo Far Cry engine a realtimeové tiene absentujú úplne, ale aj tak grafici z Valve odviedli veľmi kvalitnú prácu a fotorealistické textúry a reálne spracovaná voda vyvažujú chýbajúce elementy. Navyše engine funguje neuveriteľne rýchlo, teda napríklad na mojom 2Ghz a ATI9800 bez problémov s najvyšším antialiasingom a filteringom okolo 40-60 fps na 1024x768. Samozrejme, ako pri všetkých novších hrách čakajte, že na high textúry je potrebných aspoň 768MB pamäte. Čo sa týka minima hra pôjde aj na 1Ghz a 256MB pamäte. Fyzikálnu stránku si zobral na paškál Havok 2 engine a to, čo sme videli napríklad v Painkillerovi bola len jeho základná aplikácia. Tu sa s tým autori naozaj pohrali a prepracovali naozaj do detailov. Väčšina objektov sa dá pohnúť, reagujú na silu, pohybujú sa pri streľbe a aj pri výbuchoch. Ďalšou zaujímavosťou enginu sú animácie tvárí. Tie sú úplne do detailu prepracované a rovnako ladne a prirodzene pôsobia aj pohyby celého tela. Geniálne je spravená voda, ktorá vyzerá nadmieru realisticky a predchádza aj vodu z Men of Valor. S vodou ide ide ruku v ruke optika, ktorú si užijete aj na okuliaroch ľudí, lupách na vedcovom stole alebo aj glazurovaných oknách (väčšinou na vchodových dverách), ktoré vytvárajú realistický efekt. V hre nečakajte žiadne prestrihové scény, videá, všetko sa odohráva z vášho pohľadu a je len na vás či budete sledovať nascriptované časti, kde sa postavy rozprávajú alebo práve robia niečo dôležité. 

Zvuková stránka je ešte úchvatnejšia ako grafická a priam sa nedá sa porovnať so slabšie spracovaným zvukom v Doomovi. Kvalitné rozhovory s ozvenami a odtieňom zvuku podľa prostredia okolo vás, priestorové zvuky prostredia a nakoniec príjemná akčná hudba, ktorou by ste neopovrhli ani v podobe soundtracku. Jediné, čo sa mi nepozdávalo bolo, že náš hrdina Gordon bol trochu zamĺklý a počas celej hry nepovedal ani slovo. Postavy budú síce na vás hovoriť, ale vy ste ticho a asi máte za Gordona hovoriť sami. Samozrejme čakajte aj množstvo rozhovorov postáv na uliciach, ktoré si môžete vypočuť a dozvedieť sa nové informácie alebo sa môžete pristaviť aj pri veľkoplošných obrazovkách v meste a vypočuť si novinky od samotného vodcu.

Multiplayer v hre prakticky absentuje. Valve zjavne nestíhalo vytvárať vlastný HL2 multiplayer a tak je len k hre nový Counter Strike: Source. Ten je síce kvalitný, ale nemôžem ho jednoducho považovať za súčasť hry, keďže je to viac menej samostatný prídavok. CS: S je vylepšená kópia posledného klasického CSka, s prepracovanými mapami, zvukmi a modelmi na nový Source engine a samozrejme s pridanou fyzikou, ktorá sa síce nevyužíva tak, ako v HL2, ale dotvára atmosféru a robí ju reálnejšou. Pre tých, ktorí CSko nemajú radi určite začnú čoskoro vychádzať naozajstné Half-Life 2 multiplayerové módy.

  

Celkovo je HL2 oveľa lepší, ako sa čakalo, ponúka jedinečnú zábavu a neuveriteľnú rozmanitosť levelov, nesnaží sa redefinovať fps žáner, nepridáva veľa inovácií, ale podobne ako jednotka ho kvalitou posúva o trochu vyššie. Antigrav a aplikovaná fyzika je jedinečná a prináša hre trochu logický nádych, kde budete musieť miestami aj porozmýšľať, čo ďalej a ako prekážku prekonať (ale nie je to absolútna novinka v fps hrách a dosť dávno to už v sebe mal aj Psi-Ops). Jediná škoda je toho multiplayeru v hre, kde externé pridanie CSka nie je žiadna výhra a radšej by som uvítal nejaký naozajstný HL2 mód. Nakoniec mi ešte nesedel príbeh, ten totiž veľa nevysvetlil a informácie získavate len priebežne a ani tých nie je dostatok. Pripadalo mi to také nevýrazné bez nejakého väčšieho ohrozenia a viac-menej to vyvoláva dojem len krátkej epizódy zo sveta HL2. Teda nič, čo by pôvodný príbeh výraznejšie posúvalo niekam ďalej, len ukazuje, ako sa svet za 10 rokov zmenil. Možno autori naschvál nechcú uzatvárať dej a posúvať hru ďalej. Ešte nedávno plánovali vydávať ďalšie krátke epizodické časti. Uvidíme, ako to nakoniec dopadne. Podľa najnovších vyhlásení Valve už pripravuje nové pokračovanie hry a okrem výraznejšieho boja s mimozemšťanmi v ňom bude hrateľná aj postava Alyx. 

Tak či tak, aj napriek spomenutým mínusom je hra momentálne to najlepšie v fps žánri a určite je to jedna z hier, ktoré sa tento rok naozaj oplatia kúpiť. 


napísal saver 21.11.2004
Páči sa mi! (+1)
9.7
Vo svete
9.6
Používatelia
8.8
Ohodnotiť
HALF-LIFE 2
+ kvalitá a rýchla grafika
+ aplikovaná fyzika
+ rozmanitosť levelov
- iba CS multiplayer
- epizodický príbeh


RECENZIE HRÁČOV
10
REAPERAPO    29.7.2013
Keď prišiel v roku 1998 prvý Half-Life od Valve, bolo to ako blesk z jasn...prečítať celé
9.5
W00DYSK    15.4.2011
Freeman. Gordon Freeman. Kto by nepoznal tohto FPS hrdinu z hry Half-Life z roku 1998. Z ...prečítať celé
9.5
M4T007    5.11.2009
Pokračovanie jednej z najpopulárnejších first person strieľačiek na seba nechalo čakať dlhých šesť r...prečítať celé
9.5
TERZEUS    31.7.2009
Valve, to je ten autor ktorým to všetko začalo. Jeho milujeme, jemu vďačíme za úžasný počin ...prečítať celé
9.8
EDUARDO    29.8.2006
Half-Life je mnohými považovaná za najlepšiu FPS hru všetkých dôb. Hra si získala fanúšikov hlavne v...prečítať celé
8.7
LIAM GALLAGHER    23.5.2006
Zdrawim:-). Tentokrat vam prinasam recenziu na hru,ktora bola jedna z najočakavanejsich titulov roku...prečítať celé
9.6
BIGGI    29.11.2005
Half-life 2.Prekonali vývojári s firmy Valve svoju najlepšiu všetkých dob Half-life???Podľa mňa urči...prečítať celé
9.3
PETER5NUMBER    11.11.2005
PETER: Nazdar, Gordon! Zhodou okolností sa ku mne nedávno dostal druhý diel tvojej hry. Nadšenie už ...prečítať celé
9.7
K@5T@N    22.10.2005
Half-Life, první díl, byl vskutku revoluční. Jenže jak dopadl nový Half-Life? To by jste se měli doz...prečítať celé
9.8
MATTIASS    12.7.2005
Zatial som nehral lepaiu hru. Táto strielacka je hlavne výnimocna tým ~e je v nej zemská príea~livos...prečítať celé
9.6
MR.SOLID    16.5.2005
Na jeseň sme tu mali vysoký výber rôznych titulov,aj na PC a aj na PS2 a Xbox(San Andreas,Riddick......prečítať celé
9.7
RAINBOW    6.5.2005
Koncom minulého roka sme sa konečne dočkali. V celosvetových obchodoch sa konečne objavil Half Life ...prečítať celé
PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Vivendi / KONTIKI / Valve
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 16. november 2004
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #115


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Predám/vymením cod boiiii, w40... (0)
Predám (za symbolickú sumu) alebo vymením kľúče hi...
| Ktory m.2 slot pre boot ssd (15)
Caute, idem stavat novu masinu a chcem si preverit...
| Nejde pretaktovat ani podtakto... (2)
Zdravim, cca pol roka som mal CPU stabilne natakto...
| We want you ! (artwork) (1)
Ahojte. Malicka parta troch hernych nadsencov hlad...
| Problém s hrou ac origins (3)
Ahojte, prosím viete mi poradiť? Mám problém s hro...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk