FOOTBALL MANAGER 2005

FOOTBALL MANAGER 2005

7.5

Pokračovanie populárneho Football Managera tentoraz v 2005 edícií a plne v českej verzií od CD Projektu.

Fooball Manager je ďalšia hra, ktorá mapuje dianie v zákulisí obľúbeného športu. Pred pár mesiacmi sa na hernom trhu objavil hokejový manažér (NHL EastSide Hockey Manager), tentoraz je predmetom záujmu spravovanie futbalového mužstva. Hokej dopadol celkom dobre. Pozrime sa, do akej miery úspešne, zvládli autori loptovú hru. V každom prípade, fanúšikovia futbalu, ale predovšetkým manažmentu, by mali zvýšiť pozornosť, pretože nový titul má veľký potenciál.

V úvodných nastaveniach si hráč/manažér určí základné vlastnosti hry. Potešiteľná je určite možnosť absolvovať celý proces v zrozumiteľnom českom jazyku. Ďalej je možné zadať výplatný termín, spracovanie zápasov (k tomu sa čoskoro vrátim), frekvenciu automatického ukladania a menu, v ktorej budú kalkulované všetky sumy. Popri americkom dolári alebo eura nechýba ani slovenská koruna alebo také rarity, ako japonský jen či kolumbijské peso. Myslím, že by bolo celkom zábavné vyplácať svetoznámy tím povedzme v čínskych yuanoch :).

Nasleduje výber krajiny alebo viacerých štátov, ktoré budú predmetom manažérovho záujmu. K tomu treba priradiť prvú alebo menej náročnú druhú ligu. Vybraná súťaž sa stane stredobodom pozornosti spravovaného futbalového klubu. Svoj srdcový tím si môžete určiť alebo začnete s prázdnymi rukami, ako nezamestnaný, ale schopný manažér, čakajúci na príležitosť. Ja som si bez dlhého uvažovania zvolil klub DUKLA Banská Bystrica. Hneď v úvode mojej kariéry som dostal dve správy. Jednu od predsedu Jána Kováčika, ktorý mi vyjadril podporu a k tomu priložil päť miliónov korún. Druhá hovorila o menej nadšených odborníkoch, ktorí mi vyčítali nedostatok skúseností a predpovedali, že neuspejem pri kvalifikácii do európskej ligy.

Football Manager 2005
Football Manager 2005
Football Manager 2005

Zameral som sa na hráčsku listinu, so súpisom aktívnych reprezentantov futbalového klubu. Ako manažér som mal možnosť nahliadnuť do štatistík a údajov o každom hráčovi, nechýbali osobné dáta, ako dátum narodenia, výška platu, preferovaná noha, pozícia na ihrisku, platnosť zmluvy a charakteristiky a údaje vyjadrujúce schopnosti dotyčného. Od technických údajov (rohy, voľné kopy, centrovanie...), cez psychické vlastnosti (agresivita, odvaha, tímová hra...) až po fyzické danosti (rýchlosť, sila, výdrž). K tomu názor brankára, kondičné hodnotenie a stav morálky.

Podrobnejšie informácie a názory na daného hráča je možné kedykoľvek vyžiadať od trénerov a odborných zamestnancov. Na základe týchto informácií a samozrejme podľa aktivity v hre môže manažér odmeniť alebo potrestať každého jednotlivca. Nie je problém uložiť nevyhovujúcemu športovcovi trest alebo ho v krajnom prípade vyhodiť z tímu. Naopak nadpriemerným futbalistom sa ponúkajú lepšie finančné podmienky a predĺžená zmluva. Zvlášť treba brať do úvahy nespokojných hráčov, ktorí sa prejavujú zlou morálkou. Niekedy vyžadujú lepšie finančné ohodnotenie, inokedy stačí, keď hráča z lavičky manažér presunie

do hracieho poľa.

Manažér môže meniť a schvaľovať tréningový plán aj zodpovedných trénerov a fyzioterapeutov. Dokonca rozhoduje o pozícii mužov na ihrisku. Má právomoc najímať nových hráčov a navrhuje im zmluvy v rámci rozpočtu, aby ich motivoval k prestupu. Musí robiť všetko pre úspech futbalového klubu tak, aby vedenie bolo spokojné s jeho počínaním. Povinností je veľa a tak nie je na škodu využiť asistenta. Určený odborník na požiadanie ochotne prevezme zodpovednosť za tréning alebo organizáciu priateľských stretnutí. Predlžovanie zmlúv môže prevziať pomocný manažér. Ani so zostavou pred zápasom si hráč/manažér nemusí robiť starosti. Stačí, keď vytvorí tím a použije taktiku podľa odporúčaní niektorého trénera.

Všetky viac-menej dôležité informácie o zmenách a aktivite tímu sú zobrazené v správach pre manažera. Nechýbajú ani údaje o počinoch súpera a závažných udalostiach vo futbalovom svete. Pred zápasom manažér predloží hráčsku listinu a nahliadne do zobrazenia základnej zostavy. Potom už stačí len odštartovať zápas a sledovať jeho priebeh. Ale ani tým sa povinnosti manažéra väčšinou nekončia. V prípade potreby, musí rozhodnúť, kto nahradí zraneného hráča a preberá zodpovednosť za prípadné ďalšie komplikácie, ktoré sa môžu vyskytnúť.

Football Manager 2005
Football Manager 2005
Football Manager 2005

Zobrazenie zápasu sa určuje v základnom nastavení, ale dá sa ovplyvniť aj priamo, počas hry. Hráč určuje či sa na obrazovke zobrazí priebeh celého zápasu alebo len niektoré súčasti. Optimálnou možnosťou je sledovanie kľúčových udalostí. Na rozdiel od väčšiny bežných manažérskych hier, tu môžete sledovať aktívne správanie hráčov na štadióne. Sú síce znázornení len farebnými krúžkami, ale pohyb mužstva, lopty a herná taktika zodpovedajú reálnemu správaniu na ihrisku. Gólové príležitosti si môžete pozrieť v opakovanom zázname. Popritom sa chvíľami ozýva skandovanie divákov a zápas je doplnený písaným komentárom. Nechýbajú situácie s trestnými kopmi, udelenie žltej alebo červenej karty, dokonca popis emócií hráčov na ihrisku.

Počas zápasu si môžete prezerať štatistiky oboch mužstiev, zhodnotenie výkonov počas hry a aktívne zóny. Po vlastnom zápase sa zobrazia výsledky z ďalších aktuálnych stretnutí ostatných tímov. Dajú sa aj prezerať záznamy gólov zo všetkých týchto stretnutí. Manažér môže podať pozitívne, alebo hanlivé vyhlásenie o trénerovi súperiaceho mužstva.

Grafické spracovanie je jednoduché a zodpovedá potrebe manažérskej hry. Napriek tomu konštatujem, že v titule NHL EastSide HOckey Manager bol prezentovaný o niečo lepší dizajn a grafika. Ale ani tu sa nedá hovoriť o nedostatku. Predpokladám, že aj keď je požadované minimum CPU 600Mhz a 128 MB RAM, hra bude fungovať aj na slabšej zostave. Zvuky sú len symbolické, aplauz divákov a výkop lopty, v takomto type hier viac netreba, ale plusom by určite bola nejaká sprievodná hudba.

Football Manager 2005
Football Manager 2005
Football Manager 2005

Football Manager 2005 je slušná hra pre všetkých, ktorí sa chcú zahrať na manažéra futbalového klubu. V porovnaní s titulom NHL EastSide Hockey Manager má slabší dizajn a nie je natoľko prepracovaná, ale súčasne ponúka doplnky, ktoré v hokejovom manažéri nenájdete. Výrazným kladom je priame sledovanie hry na štadióne. Takže celkovo sú obidva produkty približne na rovnakej úrovni. Kto má rád tento menšinový žáner a kúpi si novú hru, nebude sklamaný a celkom dobre sa pobaví.

napísal uni 17.12.2004
7.5
FOOTBALL MANAGER 2005