ZOO TYCOON 2

ZOO TYCOON 2

7.5

Dokáže pokračovanie managementovky zoologickej záhrady Zoo Tycoon 2, prekonať úspešnosť svojho predchodcu?

Chýbajú vám mierumilovné tituly? Takýmto označením zvyknem charakterizovať hry, kde sa neprelieva krv a v ktorých ani obmedzení kritici počítačovej zábavy nenájdu známky brutality. ZOO TYCOON 2  môže považovať za násilnú hru jedine  Sloboda zvierat, pretože sa jedná o simuláciu zoologickej záhrady.

Určite vám nepoviem nič nové, keď prezradím, že prvoradou úlohou hráča je výstavba ZOO, starostlivosť o zvieratá a ťahanie peňazí z vreciek návštevníkov. Veď na podobnom základe fungujú prakticky všetky simulácie, či už sa jedná o zábavný park alebo o železničnú dopravu. Častým problémom týchto produktov je zložitý systém a nepraktické ovládanie. Preto nezaškodí zblízka sa pozrieť na aktuálnu novinku a posúdiť, či a ako zvládla takéto problémy. Aj keď niekedy hráč štartuje v už zabehnutom parku, my  začneme úplne od nuly. Základom pre vytvorenie parku je vhodný pozemok a samozrejme vstupný kapitál. Keďže obidve požiadavky sú v úvode splnené, môžeme sa ihneď zaoberať výstavbou ZOO.

Hoci plocha je pomerne vyhovujúca, občas ju treba  zbaviť prebytočných stromov alebo kameňov. Jednoduchým kliknutím na ikonu s buldozérom a označením objektu odstránime všetky nežiadúce prekážky. Nasleduje výstavba. Najprv je vhodné postaviť plot, ktorým ohraničíme územie, kde chceme umiestniť zvieratá. Vyberieme si z bohatej ponuky, vyznačíme plochu a potvrdíme  realizáciu. Pre uľahčenie je k dispozícii predvolený kruh alebo obdĺžniková plocha, ktoré si hráč prispôsobí podľa potreby. Mne osobne viac vyhovovalo vlastnoručne  vyznačené územie. V takomto prípade hráč postaví oplotenie podľa svojho gusta tak, že línie navrhne a pospája pomocou myši. Zvieratá pochádzajú z rozličných prostredí a v ich domovine rastie odlišná vegetácia. Preto je vhodné prispôsobiť plochu a rastliny podľa vybraného živočíšneho druhu. Napríklad ťava sa najlepšie cíti na púšti, kde sa miestami vyskytujú akácie a palmy. Takže je ideálne posypať  územie pieskom a nasadiť uvedené stromy. Ťavy  obľubujú trávu a seno. A tak okrem nádoby s vodou je nutné zabezpečiť dostatok uvedenej potravy, aby zvieratá netrpeli hladom. Väčšina živočíchov potrebuje priestor na spánok. Púštny dromedár  sa uspokojí so stajňou, pre medveďa sa hodí skôr jaskyňa. Aj zvieratá sa môžu nudiť, takže skromná hračka, lopta pre šimpanza alebo kosť  pre dravca sú vhodným doplnkom. Pri týchto rozhodnutiach vám ochotne poradí zootechnik, ktorý  ponúkne najlepšie alternatívy. Ak ignorujete, alebo nedostatočne napĺňate požiadavky zvierat, začnú byť nespokojné a utrpia ich emócie.  V neposlednom rade to má vplyv aj na celkovú prestíž a hodnotenie Zoologickej záhrady. Ak chcete urobiť zo skromnej dvojhviezdičkovej ZOO  nadštandardný park s piatimi hviezdami, musíte dbať na pohodu  zvierat, rozširovať v rámci možností sortiment druhov a dbať aj na hygienu.

Zoo Tycoon 2
Zoo Tycoon 2
Zoo Tycoon 2

Spokojné živočíchy sa navyše aj ochotne množia. Pravdaže, ak ste si zakúpili aspoň jeden kompletný pár samca aj samičku. Niektoré zvieratá sa rozmnožujú rýchlo, iné skôr výnimočne. Zatiaľ čo pávov budete mať až nad hlavu, pôrod mladého grizlyho bude určite nevšednou udalosťou. Premnožené druhy môžete poskytnúť iným zoologickým záhradám. Niektoré zvieratá môžete dokonca vypustiť do voľnej prírody (iné by sme si mohli dať na večeru:beh). Napríklad spomínané pávy. (Jasné, že povedzme v Európe nevypustíte do lesa leoparda). Tak sa zbavíte prebytku a súčasne vám vzrastie prestíž.  Čistenie klietok, ohrád aj samotných zvierat majú na starosti zriadenci ZOO. Títo radoví zamestnanci, okrem zabezpečenia hygieny, dbajú aj na stály prísun vody a potravy pre všetky zvieratá. Okrem nich sú k dispozícii ešte smetiari a odborní sprievodcovia. Tí sa ale uplatnia až po otvorení parku, keď sú zabezpečené zvieratá a vybudované príjazdové cesty a chodníky. Smetiari vynášajú odpadkové koše, ktoré prezieravý hráč umiestni po celom parku. Sprievodcovia poskytujú turistom odborné prednášky o živočíšnych druhoch. Pri tom využívajú rečnícke tribúny. Vďační zákazníci poskytujú peňažné príspevky, ktoré vkladajú  do finančných boxov. Aby boli návštevníci spokojní, vyžadujú však viac, ako len sortiment zvierat. Pri dlhých prechádzkach si potrebujú odpočinúť a často vyhladnú. Takže po parku treba rozostaviť lavičky a vytvoriť obchodnú zónu. Nemalo by chýbať WC, lebo s plným mechúrom sa ťažko sústredí na stádo antilop či skupinku levov. Aj zábavné atrakcie sa vyplatia, pretože prinesú slušný zisk.

Nové úžitkové a zábavné budovy, ako aj oplotenia a doplnky pre zvieratá sú podmienené vývojom. Vo vybranej ponuke sú niektoré objekty označené skúmavkou. To znamená, že najprv je treba uskutočniť výskum, až potom ich budete môcť použiť v praxi. Priebeh je veľmi jednoduchý. Stačí zvoliť požadovanú položku a keď súhlasíte so sumou, potrebnou na vývoj, potvrdíte požiadavku. Čoskoro bude inovácia k dispozícii a môžete ju uplatniť v areáli parku.

Zoo Tycoon 2
Zoo Tycoon 2
Zoo Tycoon 2

Hráč sa môže kedykoľvek ,,prevteliť“ do ľubovoľného  návštevníka, zamestnanca a dokonca zvieraťa a tak zistiť, s čím je dotyčný spokojný a čo mu naopak chýba. Sympatická je možnosť robiť fotografie zvierat a ukladať si ich do albumu. Občas je fotografovanie vybraných druhov náplňou misií. Úspešné podnikanie a jednanie je odmeňované cenami a občas aj finančným príspevkom  od organizácií. Prestíž je zvýraznená aj spomínaným počtom hviezdičiek. Náplň hry závisí od vášho výberu. V kampani vás čaká niekoľko na seba nadväzujúcich scenárov  so špecifickou úlohou. Napríklad záchrana slonov, výstavba zariadení pre odvrhnuté zvieratá atď. V ďalšom móde prijíma hráč podľa uváženia rôzne ponuky  a výzvy a tak zvyšuje prestíž svojej ZOO. Nie je tu žiadny hlavný cieľ a ja osobne považujem túto možnosť  za najzábavnejšiu alternatívu. Napokon je tu voľná hra, kde hráč nie je obmedzený financiami, ani výberom živočíšnych druhov a hrá, kým má na to nervy.

Grafické spracovanie je na slušnej úrovni. Pekná 3D grafika  lahodí oku, správanie a výtvarná podoba zvierat je vierohodná. Na hru vám postačí 800 Mhz procesor, 32 MB 3D-karta a 256 MB RAM, no v neskoršej fáze pri vyššom počte zvierat a návale zákazníkov môžete mať vážnejšie problémy s plynulým zobrazením. Preto osobne odporúčam aspoň 1500 Mhz procesor, 64 Mb grafickú kartu a 512 Mb RAM.

ZOO TYCOON 2 je  príjemná  vecička, ktorá dokáže pár dní celkom dobre zabaviť. Neprináša  absolútne nič nové, takže znalci podobných simulácií nepotrebujú ani tutoriál.
Na druhej strane sa prezentuje solídnym ovládaním a jednoduchosťou procesov. Preto sa dobre hrá a rýchlo ju pochopia aj menej zdatní hráči. Ak máte chuť na  pohodovú hru, ktorá je súčasne malým virtuálnym výletom do sveta zvierat, ZOO TYCOON 2  vás iste poteší.

Zoo Tycoon 2
Zoo Tycoon 2
Zoo Tycoon 2