WORLD OF WARCRAFT

WORLD OF WARCRAFT

9.5

World of warcraft po mnohých rokoch okladania a čakania je konečne tu. Presvedčí nás Blizzard o svojich kvalitách?

Blizzard Entertainment patrí v súčasnosti medzi najúspešnejšie vývojárske štúdia na svete a aj keď nechŕli herné tituly ako na bežiacom páse, každá ich novinka zmení životy miliónom ľudí. Stačí len spomenúť tituly Diablo, Starcraft a predovšetkým Warcraft, a väčšine z vás sa dozaista vyjavia tie bezsenné noci, ktoré ste pri spomínaných hrách strávili. A práve strategická elita menom Warcraft priniesla Blizzarďákom vytúžený úspech a uznanie a tak niet divu, že príbehy sveta Azeroth sa s posledným datadiskom Frozen Throne rozhodne neskončili. Práve naopak. Dobrodružstvá po dlhom čakaní konečne ožívajú na našich obrazovkách a to vďaka očakávanej onlineovke World of Warcraft, ktorá sa po megaúspešnom štarte v Amerike dostáva po dlhšom čakaní aj na európsky trh. Dokáže však prekonať súčasných MMORPG velikánov, ako napríklad EverQuest 2 či Dark Age of Camelot? Malá nápoveda – áno.

World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft

Štyri roky po porážke hrozivých Burning Legion sa dostáva svet Azeroth opäť na pokraj vojnového konfliktu. Horda, ktorej baštou sa stal ostrov Kalimdor, začína čoraz častejšie o sebe dávať najavo a tak niet divu, že Aliancia, okupujúca východné kráľovstvá, sa nenechá len tak utlačovať. Ako je u Blizzardov zvykom, aj u najnovšieho Warcraftu je príbeh načrtnutý formou intra, ktoré opäť exceluje po všetkých stránkach a dozaista vo vás zanechá dlhodobé zážitky. Po jeho zhliadnutí vám už, ale nič nebráni v tom, aby ste sa naplno vrhli do fantastického sveta, ktorým Azeroth bezosporu je. Pred samotným ponorením sa do dobrodružstiev vás ale čaká ešte výber rasy a povolania, ktoré priamo ovplyvnia vaše nasledujúce dejisko.

Rasy sú rozdelené rovnomerne pre obidve strany konfliktu, takže v prípade, že vás láka svet Kalimdoru a teda farba Hordy, tešiť sa môžete na silných, ale tupých orkov, obrovitých Taurenov, spráchnivených nemŕtvych a samozrejme škeriacich sa trollov. Aliancia si tradične musí vystačiť s mierumilovnejšími rasami, medzi ktoré patria štandardne ľudia, malí, ale odolní trpaslíci, tajomní noční elfovia a nakoniec aj poloviční gnomovia. Čo ma veľmi potešilo, bol fakt, že každá rasa začína na diametrálne odlišnom území a tak napríklad trpaslík rozbehne svoje kšefty v zasneženom kraji v okolí trpaslíčej metropoly Ironforge, zatiaľ čo človečina si svoj osud naplní v hustých lesoch poblíž ľudskej superusadlosti Stormwindu. Popri voľbe rasy je niemenej dôležité aj povolanie, pričom jednotlivé rasy môžu vykonávať len tie práce, na ktoré sú vopred predurčené. Ako príklad spomeniem Taurena, silné to stvorenie, ktoré je síce úžasným šamanom či bojovníkom, ale jeho mozgové kapacity sú pre zameranie kúzelník alebo warlock nepostačujúce.

Osobne mi výber povolaní pripadal vcelku chudobný, veď posúďte sami: bojovník, paladin, kúzelník, warlock, shaman, druid, lovec, vrah a kňaz. S odstupom času však musím konštatovať, že tím Blizzard odviedol výbornú pracu pri ich balancovaní a tak sa nestretnete s vyslovene preferovanými povolaniami (ako sa mi to stalo v EQ2, kde je zúfaly nedostatok liečiteľov na úkor kúzelníkov či bojovníkov). Po tejto procedúre ste už ale pripravený na nejaké to dobrodružstvo a tak posledná vec, ktorá vás bude deliť od plnenia questov a zabíjania monštier bude výber serveru. Ten je však životne dôležitý, pretože narozdiel od EverQuestu 2, kde sú všetky svety non PvP, tu si môžete vybrať aj server s touto možnosťou. Autori pritom sami sľubujú, že súboje medzi hráčmi budú s novými updatmi čoraz viac podporovať, pretože rozdelenie sveta na dva znepriatelené klany si tieto ozbrojené strety skutočne žiada a osobne musím potvrdiť, že ak sa rozhodnete rozdať si to s iným hráčom, čakajú na vás vskutku zaujímavé a hodnotné odmeny. Myslím si, že teraz je ten pravý čas povedať vám na rovinu, čo je na tejto hre tak úžasné. Je to jednoduchosť s cieľom poskytnúť dlhodobú zábavu, čo najširšej mase ľudí, ktorí si chcú k hre sadnúť a jednoducho ju začať hrať a nemajú záujem o štúdium všakovakých tabuliek, štatistík a manuálov. Už len fakt, že hra pre nováčikov neposkytuje žiaden tutoriál, hovorí za všetko.

World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft

Svoju životnú púť začínate v tej najľahšej zóne a až usilovným plnením questov a následným levelovaním si budete môcť dovoliť navštíviť okolité kraje, ktoré sú určené pre pokročilejších hráčov. Získavanie questov a ich plnenie je pritom jednoduché ako facka, takže už v prvotných minútach vašej existencie budete mať denník doslova preplnený všakovakými úlohami a misiami. Tie sa vo všeobecnosti delia na tri základné činnosti a síce poslíčkovanie, získavanie určitého druhu surovín a samozrejme zabíjanie všadeprítomnej hávede. Snaď ani nemusím dodávať, že väčšina úloh je štedro odmeňovaná, takže rozhodne sa ich vyplatí plniť. NPC, ktoré tieto questy zadávajú, sú ľahko rozpoznateľné vďaka symbolu otáznička, ktorý nad nimi svieti. Touto špecialitkou sa autori efektne vyhli problému zdĺhavosti, ktorý postihol EQ2, kde questy boli zadávané od neoznačených ľudí, takže ste sa často pristihli, ako blúdite sem a tam, s cieľom objaviť požadovanú osobu.

Plnenie questov pritom nie je jediná činnosť, s ktorou sa pri hraní WoW budete zaoberať. Veľkú úlohu v tejto gamese hrajú aj profesie, do ktorých sa môžete nechať vybranými osobami zaškoliť. Okrem voľby dvoch hlavných zameraní, ako je napríklad krajčírstvo či výroba zbraní, si môžete vybrať ešte tri menšie špecializácie napr. kuchár, rybár, prvá pomoc atď., takže dokopy si môžete vytvoriť všestranne zameranú postavu. Získavanie surovín potrebných na výrobu toho či onoho predmetu je opäť otázkou niekoľkých okamihov a samotná výroba sa deje za pomoci jediného tlačítka. Skrátka, v jednoduchosti je krása. Za obrovský krok smerom k hrateľnosti považujem relatívne krátku hraciu dobu medzi dvoma úrovňami postavy. Už nemusíte usilovne hrať non-stop celý týždeň (ako to je u spomínaného EQ2), aby ste sa konečne dostali na vytúžený level, ale kľudne vám postačí deň-dva pohodového hrania a výsledok sa ihneď dostaví.

S každým novým levelom sa vám pritom otvárajú nové a nové questy, samozrejme spolu s unikátnymi skillmi, takže hnací motor každej onlineovky tu dosahuje svojho najvyššieho výkonu. Nové schopnosti tu však nedostávate len tak zadarmo, ale si ich musíte pracne kúpiť u jedného z trénerov, takže ak sa vám zo začiatku bude zdať, že bohatnete až príliš rýchlo, vyššie úrovne vašej postavy vám váš názor rázne poupravia. Ďalšie obrovské plus hra získava za korisť zo zabitých nepriateľov, ktorá po vzore Diabla často predstavuje viacero hodnotných predmetov, takže po každom úspešnom zabití sa hráč teší ako malé decko na to, čo mu za poklady dané torzo ponúkne. Dôkazom zamerania hry na hrateľnosť je aj smrť, ktorá vo WoW nepredstavuje zďaleka takú pohromu ako u iných onlineoviek a ak hráč nebodaj skape, jeho duša sa objaví na najbližšom cintoríne, odkiaľ môže, chránená od okolitého sveta a útokov, nerušene doplachtiť k svojmu telu a previesť oživenie.

Postava po smrti pritom nestráca žiadnu skúsenosť či financie, takže hráči sú tým podporovaní k väčšiemu riskovaniu, ktoré často vedie k zbesilým bojom, kde jeden fireball lieta za druhým a počet skolených nepriateľov rastie priam geometrickým radom. Milou špecialitkou je čas v hre, ktorý plynie presne podľa času reálneho a ak hráte WoW výlučne večer, bude aj herná doba zahalená do tmy a denné svetlo nikdy neuvidíte. V neposlednom rade musím spomenúť aj elegantne vyriešenú dopravu, ktorá vám formou gryfonov zabezpečí pohodlný a rýchly presun medzi vzdialenými územiami, čo sa občas náramne hodí pri poslíčkovských questoch, kde sa musíte často dostaviť až na druhý koniec ostrova. Podzemné metro medzi hlavnými mestami už len dotvára prekrásnu mozaiku sveta Azeroth.

World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft

Konečne sa dostávam k technickému spracovaniu, ktoré je jedným slovom úžasné. Ak ale očakávate realistické grafické spracovanie ako napríklad EverQuest 2, musím vás schladiť. Autori totiž správne zvolili farebnú paletu typickú pre svet Warcraftu a s tým aj spojenú komixovosť, ktorá na vás dýcha z každého kútika hry. Či už to budú trávnaté plochy vo Westfalle, červené hory v Redridge Mountains alebo temný hmlistý les v Duskwoode. Všetky prostredia vás jednoznačne odrovnajú svojou detailnosťou a rozlohou. Keď som si myslel, že väčší svet ako bol u EQ2 už nemôže byť, zďaleka som neočakával tu monštruóznosť, ktorú prináša World of Warcraft. A to len dodám, že hovorím o Východnom Kráľovstve, pričom kontinenty sú DVA. Aby toho ešte nebolo málo, každá provinica obsahuje aj viaceré dungeony a katakomby, takže kým dokonale preskúmate tú či onú zónu, ubehne poriadne dlhá doba.

Jednotlivé modely postav a monštier sú presne podľa šablóny Warcraft, teda svalnaté, so zbraňami dvakrát väčšími než oni sami, ale cez to všetko nesmierne detailné a prepracované, aj keď mimiku (aká bola v EQ2) budete hľadať asi ťažko. Celkovo tak musím konštatovať, že fanúšikovia pôvodných Warcraftov budú v tejto hre ako doma a ostatných si roztomilá gíčovitá grafika získa taktiež. Zvuková stránka je naproti tomu mierne odfláknutá a aj keď sem tam započujete nejaký ten škrekot či spev vtáctva, o bohvieakej bohatosti sa hovoriť nedá. Aspoňže tento fakt zachraňuje hudba, ktorá sa mimoriadne podarila a predstavuje unikátnu zmes historických melódií, ktoré vo vás vyvolajú tu správnu dobovú atmosféru (obvzlášt pecková je hudba hrajúca v hlavnom meste ľudí – Stormwindu – je jednoducho božská).

Výbornú správu mám pre majiteľov slabších počítačov, pretože hra nemá také krvavé požiadavky na hardvér (ako to je u stále spomínaného EQ2) a bez problémov plynulo pobeží v rozlíšení 1024x768 a so strednými detailmi na stroji s procesorom 2,2 GHz, pamäťou 512 MB RAM a slušnou grafikou na úrovni GF FX5700 a vyššej. Mesačné poplatky sú o čosi vyššie ako u ostatných titulov a činia približne 500,- Sk. Samozrejme, ak si predplatíte hru na tri a viac mesiacov, ide táto cena dolu. V súvislosti s platením paušálu dodám, že okrem štandardných kreditiek ako MasterCard či Visa môžete použiť aj čoraz obľúbenejšiu Visu Electron a tiež aj dobíjacie dvojmesačné kupóny, ktoré budú k dostaniu aj čo nevidieť u nás v shope a budú stáť približne 1000,- Sk.

Čo dodať na záver? Iba superlatívy. Keď som pred nedávnom vynášal do nebies onlineovku EverQuest2, zďaleka som netušil, aký zásah do môjho života urobí World of Warcraft. Táto hra je skrátka nutnosťou pre každého hráča a nevidím dôvod, prečo by ste si tu zábavu mali odoprieť. Verte mi, táto hra je tu, aby nás spasila a priviedla do kráľovstva hráčskeho. Amen.

napísal blade 28.2.2005
Páči sa mi! (+2)
9.5